Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kävelykoneen käyttö

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.3.26 10:12:26

Kävelykoneet on itelle uusi juttu, aiemmilla tallipaikoilla ei tällaista mahdollisuutta ole ollut. Kannattaako teidän mielestä kävelykonetta käyttää jos tallilta sellainen löytyy? Kuinka monta kertaa viikossa? Vapaapäivinä ja palautteluun vai millä tyylillä sitä käytätte? Entä jos ette käytä kävelykonetta, niin miksi?

Re: Kävelykoneen käyttö

Lähettäjä: ??? 
Päivämäärä:   30.3.26 10:17:04

Vapaapäivinä palautteluun käyttänyt. Varmista ensin, että hevosesi ei ala riehumaan koneessa. Yleensä nätisti liikkuvat siellä.
Suunta on vaihdettava välillä. Itse vaihdoin 10 min jälkeen.

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   30.3.26 11:42:03

Ravitalleillahan näitä joitakin on, että laitetaan porukka alkukäynneille siksi aikaa kun ajetaan edellinen porukka alta pois ja sitten taas loppukäynneille.

Lähettäjä..... 
Päivämäärä:   30.3.26 13:32:51

Meillä ollut vuosia käytössä ja parhaillaan hevonen saattanut kävellä siellä vaikka joka päivä. Sellainen hevonen joka kaivannut mm. suoliston toiminnan takia paljon liikuntaa, lisäksi ollut normaalit ratsatukset mutta tallin toimesta käynyt myös koneessa. Nykyään vähemmän, mutta vuosia sitten kävi vähintään sen 5pv/vko kävelemässä muun liikutuksen lisäksi n.30min koneessa ja oli kyllä hyvässä kunnossa!
Lisäksi käytetty/ muut tallilaiset käyttäny juuri vapaapäivinä tai kevyemmällä jaksolla. Loppupeleissä on myös hevoskohtaista onko kävelykone hyvästä vai ei. Toisille ympyrällä kävely ei tee hyvää, toisilla taas saattaa riippua muuten kropan olotilasta tai alla olevien liikuntapäivien määrästä jne sopiiko kone.
Mutta itse olen pitänyt hyvänä lisänä, kun karutosiasia on ettei itse pysty tarjoamaan sitä kävely/liikunta määrää, mitä hevonen tarvitsee

Lähettäjä: Nasu 
Päivämäärä:   30.3.26 14:17:42

Käytän joka päivä. Saavat kävellä siellä 45-60minuuttia.

Joskus jos on kiire, saatan laittaa myös hikisen hevosen sinne jäähdyttelemään.

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   30.3.26 15:01:26

Terveellä hevosella voisin käyttää jos tarve. Kuitenkin pientä kremppaa ja parempi kävellä suoraan. Sen verran löytyy aikaa ja innostusta että saan kävelytettyä ilman konetta.

Lähettäjä: 23 
Päivämäärä:   30.3.26 15:04:32

Käytän vapaa päivinä noin 30 min, kesällä useasti laitan loppukävelyt tai sitten pesun jälkeen kuivattelemaan, mun mielestä hyvä lisä hevosen liikuntaan kunhan muu liikunta on monipuolista.

Lähettäjä: Ihan jees 
Päivämäärä:   30.3.26 17:31:22

Osaksi muuta liikutusta ok, mutta en laittais joka päivä

Lähettäjä: AB 
Päivämäärä:   30.3.26 17:43:11

Paljon käytetään, ei toki jokaiselle sovi, mut periaatteessa niin että ennen ulosmenoa ovat 30-40min ja ennen sisääntuloa tarvittaessa osa porukasta toiseenkin kertaan tai sit ne jotka ei aamulla ollu niin ovat illalla.
Ja tosiaan noi suolisto-ongelmaiset jos siis on jotain ähkyä yms vaivaa niin saattaa pyöriä siellä vaikka koko päivän, toki välillä ovat tunnin pois ja sit taas tunti-pari koneessa.
Ja liikutuksen jälkeen osa menee, mut ei sit tietty enää illalla se sama hevonen kolmatta kertaa mene. Periaatteessa siis kerran päivässä, ne jotka hyötyy ja viihtyy niin kahdesti. Ainoastaan silloin ei mene koneeseen jos pääsee laitumelle koko päiväksi, eli että on kokonaan vapaa ja ulkoilee muualla kun pihan hiekkatarhassa koko päivän. Niitä päiviä ei usein ole, pidempien kisavkonloppujen jälkeen, mutta silloinkin täytyy huolehtia palauttelusta että riittääkö se laidun ja mikä on keli yms.

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   30.3.26 19:56:59

AB: kuka täysjärkinen pitää hevosta kävelykoneessa tuntitolkulla, ihan sama mikä suolistovaiva tai ähky on?

Päivämäärä:   30.3.26 20:00:21

Käytän monta kertaa viikossa. On iso ovaali kone, joka vaihtaa suuntaa itse.

Lähettäjä: AB 
Päivämäärä:   30.3.26 23:09:39

No mitä sille ähkyselle sitten teette??

Lähettäjä: Nasu 
Päivämäärä:   31.3.26 09:05:19

” kuka täysjärkinen pitää hevosta kävelykoneessa tuntitolkulla, ihan sama mikä suolistovaiva tai ähky on?”

Miksi ei voisi pitää?

Lähettäjä: XX 
Päivämäärä:   31.3.26 09:15:24

Meillä on tallissa monia hevosia, jotka käyvät kävelykoneessa joka aamu tai 5 päivää viikossa, lisäksi satunnaiskäyttäjiä on paljon. Omani ei kävelykoneessa viihdy, joten olen ottanut tavaksi käyttää sen päivittäin vähintään puolen tunnin talutuslenkillä vaihtelevissa maastoissa muun liikunnan lisäksi. Tulee samalla itsellekin päivän kävelylenkki tehtyä.

Päivämäärä:   31.3.26 11:38:18

Mitä kävelykoneet maksaa?

Lähettäjä: u 
Päivämäärä:   31.3.26 13:40:01

Ähkyisiä ei nykytiedon mukaan enää suositella kävelytettävän, varsinkaan tunteja. Vie vaan voimia elimistöltä taistella.

Lähettäjä: Alisa Hossi 
Päivämäärä:   31.3.26 15:09:21

Heippa kaikille,

olen Alisa Hossi ja työskentelen hevosten kävelykoneita valmistavalla Molenkoningilla. Työni puolesta olen perehtynyt paljon tutkimustietoon ja jutellut alan ammattilaisten – ratsastajien, raviohjastajien, eläinlääkärien ja fysioterapeuttien – kanssa. Kaikki he korostavat samaa asiaa:

päivittäinen kävelykoneen käyttö tukee hevosen kokonaisvaltaista hyvinvointia.

Luonnossa hevoset liikkuvat jopa 20–30 kilometriä päivässä. Tämä ei kuitenkaan vastaa sitä liikuntaa, jota ne saavat tarhassa (lyhyitä pyrähdyksiä paikasta toiseen) tai esimerkiksi ratsastus- tai ravitreenissä. Kävelykone tarjoaa nimenomaan matalasykkeistä, pitkäkestoista ja tasaista liikuntaa.

Tällainen liike tukee sydän- ja verenkiertoelimistön toimintaa, edistää suoliston toimintaa ja auttaa ylläpitämään peruskuntoa. Lisäksi se vahvistaa lihaksistoa, niveliä ja jänteitä.

Kävelykone sopii myös hyvin palauttavaan liikuntaan ja kuntoutuksen tueksi esimerkiksi loukkaantumisten jälkeen. Liikunta on hallittua ja tasaista, mikä vähentää äkillisten rasitusten riskiä. Säännöllinen liike tukee myös hevosen henkistä hyvinvointia, etenkin jos se viettää paljon aikaa tallissa.

On kuitenkin hyvä muistaa, että kaikki muu liikunta kävelykoneen lisäksi on myös tärkeää. Se ei korvaa ratsastusta eikä hevosen vapaata liikkumista tarhassa tai laitumella, vaan toimii hyvänä lisänä kokonaisuuteen.

Meidän kävelykoneemme voidaan myös ohjelmoida vaihtamaan suuntaa esimerkiksi 10 minuutin välein, mikä auttaa kuormittamaan hevosta tasapuolisesti molemmilta puolilta.

LähettäjäAlisa Hossi 
Päivämäärä:   31.3.26 15:19:33

Ja sinulle, joka kyselit kävelykoneen hinnoista: meillä hinnat alkavat 3 440 eurosta. Jos haluat lisätietoja, voit laittaa minulle sähköpostia osoitteeseen alisa@molenkoning.com

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   31.3.26 15:19:45

" Luonnossa hevoset liikkuvat jopa 20–30 kilometriä päivässä. Tämä ei kuitenkaan vastaa sitä liikuntaa, jota ne saavat tarhassa (lyhyitä pyrähdyksiä paikasta toiseen) tai esimerkiksi ratsastus- tai ravitreenissä. Kävelykone tarjoaa nimenomaan matalasykkeistä, pitkäkestoista ja tasaista liikuntaa. "

Ja tämähän riippuu täysin missä postimerkkihiekkalaatikossa hevostaan seisottaa.. :)

LähettäjäAlisa Hossi 
Päivämäärä:   31.3.26 15:26:43

Tietenkin, olet oikeassa. Ja siihen millaisia motivaattoreita hevosella on liikuntaan siellä tarhassa tai laitumella. Luonnossa se tietenkin perustuu niin ruuan, veden kuin suojan hakuun.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.