Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kuinka paljon etukäteen tallinpitäjä kertoo

Lähettäjä: lomareissusta? 
Päivämäärä:   30.3.26 02:19:15

Jos tallinpitäjä lähtee viikoksi talvilomalle ja tallia hoitaa lomittaja(t), kuinka paljon etukäteen tallinpitäjät tapaavat tällaisista lomareissuista kertoa asiakkaille?

Oma talviloma on samaan aikaan kuin tallinpitäjän ja ajoitin hevosen rokotusloman talvilomani yhteyteen. Lisäpalveluna voi ostaa mm. kuumeen mittauksen. Olin tallinpitäjään yhteydessä ja yritin sopia, että hän mittaisi (maksua vastaan) hevoselta aina aamulämmön lomani aikana. Tallinpitäjä kertoi olevansa myös lomalla ja ettei lomittaja hoida kuumeen mittausta. Jos siirrän hevosen rokotusta ajankohtaan, jolloin tallinpitäjä on paikalla, hän kyllä mittaa aamulämmön.

Re: Kuinka paljon etukäteen tallinpitäjä kertoo

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   30.3.26 03:27:42

Miksi se aamulämpö pitää mitata viikon ajan joka päivä? Mittaan aina kaksi päivää rokotuksen jälkeen ja jos on noususuuntainen tai nousee lämpö jatkan mittauksia (sekä annan kuumetta alentavaa). Viikko kuulostaa liioittelulta ja turhalta työltä. Parin päivän mittaukset voisi onnistua jonkun tallikaverinkin kanssa sopia?

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   30.3.26 04:04:51

Eipä tuohon ole mitään sääntöä jos ei sopimuksessa lue.

En ole kyllä koskaan mittauttanut hevosilta aamulämpöä rokotuksen jälkeen, enkä aina käydessänikään.

Lähettäjä: Erkkitäti 
Päivämäärä:   30.3.26 06:35:13

Eiköhän se tallinpitäjäkin saa lomailla.

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   30.3.26 06:52:54

Jo on hankalaa. Ei ole tullut mieleen kuumeen mittaus huvikseen. Tietysti jollei ole mitään ymmärrystä hevosen voinnin seurannasta niin pakko mitata jotta erottaa kipeän terveestä. Muutoinkaan mitä ajattelit tehdä jos kuume noussut?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.3.26 06:57:11

Tuo on lisäpalvelu, tallinpitäjä voi kieltäytyä sen tarjoamisesta. Voisihan tilanne olla vaikka, että tp on sairastunut ja siksi tulee lomittaja, joka ei tosiaan tee lisäpalveluita koska tunnit on tiukat.

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   30.3.26 07:07:21

Meillä tallinpitäjä ei koskaan ilmoita lomastaan.

Lähettäjä: -.- 
Päivämäärä:   30.3.26 07:12:00

Jos haluat kytätä hevosen lämpöjä rokotuksen jälkeen, niin sitten ajoitat rokotuksen niin ettet itse liihottele missään lomalla vaan käyt joka päivä ihan itse mittaamassa sen lämmön, so simple. Meilläkin toisella hevosella nousee tosi raju kuume rokotuksista, sen lämpöjä mittaan sen verran että tiedän, pitääkö antaa jotain kuumetta alentavaa mutta ei ole tullut mieleenkään sellaisella asialla muita vaivata. Toiselta saatan rokotusta seuraavana päivänä varmuudeksi mitata siinä samalla kuin tuolta toiseltakin.

Päivämäärä:   30.3.26 08:29:56

Meillä ei tallinpitäjät ilmoitelleen lomistaan, tiesi aina siitä että lomittaja oli paikalla. Hän kyllä hoiti kaiken sovitusti, myös lisähommat eli ei vaikuttanut arkeen mitenkään.

Jos on pakko mitata kuume, eikä joku tallikaveri voi tehdä sitä? En kyllä keksi miksi sitä pitäisi mitata, mutta jos pitää?

Lähettäjä: Pata 
Päivämäärä:   30.3.26 08:52:56

Melko kiivasta kuumen mittaamista. On tuossa tp:lläkin jonkinlainen taakka kannettavana

Lähettäjä: g 
Päivämäärä:   30.3.26 09:10:36

Sopparissa pitäisi kyllä sitten lukea, että maksulliset lisäpalvelut eivät ole saatavissa jos tallin pitäjä on lomalla tai sairaana.

Itsekin todennäköisesti ottaisin lomani samaan aikaan kun hevonen lomailee rokotuksen vuoksi. Nostaa siis aina kuumeen. Tai nostaisi, on niin varmaa, että kuume tulee, että ell kanssa sovittu, että annan kipulääkekuurin aina rokotuksen jälkeen enkä edes odota sitä kuumeen nousua. Antaako lomittajat kipulääkkeen tarvittaessa?

Itse kysymykseen, ei meillä TP ilmoita lomastaan vasta kun on lähdössä tai jo lähtenyt. Mikään ei kyllä tallissa muutu hänen poissaollessaan.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   30.3.26 09:19:45

Jos kerran otit loman niin sittenhän pääset itse mittaamaan? Kuulostat nipottajalta.

Lähettäjä: Myy 
Päivämäärä:   30.3.26 09:31:39

Mahtavia vastauksia taas!
Pyydä tallikaveria mittaamaan kuume parina päivänä, jos hevosella kuumetta, se näkyy myös päivällä, ei ole pakko olla aamulämpö.
Hyvähän se on seurata lämpöä jos et itse näe hevosta.

Lähettäjä: Noku 
Päivämäärä:   30.3.26 09:38:25

Aloittaja menee itse mittaamaan sen kuumeen, kerran lomailee.
Rokotuksista herkästi oireilevalle vois myös pyytää rokotuksen yhteydessä prin päivän tulehduskipulääkekuurin mikäli on huolissaan.

Lähettäjä: a 
Päivämäärä:   30.3.26 10:03:06

Lisäpalvelut on lisäpalveluita, eikä tallinpitäjällä ole minkäänlaista velvollisuutta tarjota niitä. Kuumeen mittaaminen on samanlainen lisäpalvelu kuin esim. ratsutus, ylimääräinen heinäruokinta tms. Siksi se on lisäpalvelu eikä kuulu varsinaiseen palveluun - jos tallinpitäjällä ei ole resurssia tarjota sitä, hänen ei tarvitse.

Sama kun varaat esim. kampaajalle ajan - jos kampaajalla on aikaa, hän voi värjätä myös kulmakarvasi jos sitä pyydät, mutta jos ei ole, niin sinä et voi vetää itkupotkuraivaria siksi että hän ei ilmoittanut sinulle etukäteen että lisäpalveluihin ei ole aikaa.

Lähettäjä: Ööö tota noin 
Päivämäärä:   30.3.26 10:04:28

Minkä ihmeen takia otat itse lomaa, jos hevonen vaatii lämmönmittausta rokotuksen takia. Mikä syy lämmön mittaamisella edes on, kun ilmeisesti et itse kuitenkaan ole sillä ratsastamassa? Jos hevosen olo huononee, sen huomaa kyllä muutenkin.

Lähettäjä: Alfa 
Päivämäärä:   30.3.26 11:01:24

Kuulostat varsin itsekkäältä. Ehkä voisit lomallasi huolehtia hevosestasi ihan itse?

Lähettäjä: mies 
Päivämäärä:   30.3.26 11:05:36

Kaikilla ammattiravitalleilla mitataan hevostan lämpö joka ainoa päivä. Ja myös kaikki ell suosittelee sitä. Koska pienet muutokset lämmössä ennakoi tulevaa tautia paremmin kuin mikään muu. Nyt kun EHVtä on vähän siellä sun täällä, lämmön seuraaminen on entistä tärkeämpää.

Lähettäjä: Nasu 
Päivämäärä:   30.3.26 11:38:41

Meillä ilmoittaa heti kun tietää itse reissustaan. 2-4vk aikaisemmin on yleensä ilmoittanut. Hevosalan ammattilainen lomittaa.

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   30.3.26 11:54:03

"Kaikilla ammattiravitalleilla mitataan hevostan lämpö joka ainoa päivä. Ja myös kaikki ell suosittelee sitä. Koska pienet muutokset lämmössä ennakoi tulevaa tautia paremmin kuin mikään muu."

No näin.

Tallinpitäjistä: huonot ei ilmoita lomistaan ollenkaan. Ja se on tosi huono juttu omistajien kannalta, koska vieras tallintekijä huomaa aina vähemmän muutoksia hevosten tavanomaisessa käytöksessä, kuin tuttu tallinpitäjä. Sen vuoksi omistajien olisi hyvä tietää lomista, että osaavat olla itse enemmän läsnä tai eivät ainakaan lomailisi samaan aikaan kuin tp.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   30.3.26 12:08:13

Outoa että lämmön mittaaminen on noin outoa kuten nimimerkki Öö tota noin sanoi. Tottakai rokotuksen jälkeen seurataan lämpö ja muutenkin. Näkee hevosesta mutta sen verran pitää olla kuusaalla että tietää aamulämmön, ulkoilun jälkeisen ja lenkin jäl. Samoin perussyke pitää tietää.

Lähettäjä: @ 
Päivämäärä:   30.3.26 13:34:28

Voisiko joku kaveri käydä mittaamassa lämmön ja tsekata samalla hevosen tarkemmin muutenkin?

Lähettäjä: Pata 
Päivämäärä:   30.3.26 14:01:06

"Lähettäjä: Ennea
Päivämäärä: 30.3.26 12:08:13

Outoa että lämmön mittaaminen on noin outoa kuten nimimerkki Öö tota noin sanoi. Tottakai rokotuksen jälkeen seurataan lämpö ja muutenkin. Näkee hevosesta mutta sen verran pitää olla kuusaalla että tietää aamulämmön, ulkoilun jälkeisen ja lenkin jäl. Samoin perussyke pitää tietää."

Tai sitten pitää osata lukea hevosta

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   30.3.26 14:02:29

Meillä ei tallinomistaja ilmoittele lomistaan. Eipä kyllä teekään enää tallivuoroja. Vakkarityöntekijät hoitaa tallin. Ei siis muutu mikään, vaikka joku (TP, TT tai HO) ois viikon poissa, tallivuoro hoitaa kyllä sovitut hommat.

Lähettäjä: Myy 
Päivämäärä:   30.3.26 14:42:07

"Tai sitten pitää osata lukea hevosta"

Käy kertomassa tämä ammattitalleilla, ottavat varmasti ohjeesi ilomielin vastaan.

Lähettäjä: : 
Päivämäärä:   30.3.26 15:34:08

Vaikka miten ois täysihoito, niin vastuu hevosesta on omistajalla. Lisäpalvelu on lisää normaalin päälle jos erikseen sovitaan. Ei sitä voi edellyttää.

Päivämäärä:   30.3.26 16:19:34

En ilmoita ollenkaan.

Lähettäjä: xx 
Päivämäärä:   30.3.26 16:29:07

Yksityisasia. Ei ilmoita kun lomittaja tekee.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   30.3.26 16:33:58

Olit valmis maksamaan tallinpitäjälle ekstraa lisäpalvelusta, niin maksa jollekin tallikaverille, että mittaa ja ilmoittaa sulle hevosesi lämmön. Tai osta siltä lomittajalta se palvelu? Mitä ajattelit, että jos hevosellesi tulee oireita, kuka ottaa asiasta kopin? Pääsetkö itse paikalle, vai olisiko sekin jäänyt tallinpitäjälle, jos hän olisi paikalla? Itse aina sopinut omien pidempien poissaolojen ajaksi jonkun tallikaveri kanssa, että huolehtii hevosestani, vastavuoroisesti tai rahaa vastaan. Siis että käyttää ihan aikaa siihen, että käy hevosen läpi ja ohjeet, jos jotain poikkeavaa on, esim saa soittaa ell jos siltä näyttää. (Yksikin tallikaveri antoi mulle jopa vastuun, että jos omistajaa ei tavoitettaisi niin saisin antaa luvan eläinlääkärille lopettaa hevosensa, jos tilanne olisi paha, esim leikkausta vaativa ähky)

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   30.3.26 16:37:59

"Lisäpalvelu on lisää normaalin päälle jos erikseen sovitaan. Ei sitä voi edellyttää."

Ja lisäpalveluiden puuttumisesta tietyllä aikavälillä on suotavaa saada ilmoitus irtisanomisajan puitteissa. Joillekin asiakkaille jokin lisäpalvelu voi olla elintärkeä.

Aika paljon tarpeetonta kuormaa tallinpitäjät lataavat lomittajan niskaan, jos eivät viitsi edes ilmoittaa asiakkailleen poissaolostaan.

Lähettäjä: Juu juu 
Päivämäärä:   30.3.26 17:14:01

Ei ehkä kannata pitää hevosta, jos tukiverkosto (ystävät, tallikaverit) on niin vähissä, että on kuumeen mittaamisen kanssa pulassa.

Lähettäjä: What? 
Päivämäärä:   30.3.26 17:41:19

Lämmönmittaus on yksi perusrutiineja hevosenkohdalla. Välttämättä ei tarvitse mittailla päivittäin, mutta rokotusten kohdalla on jopa suotavaa. Hyvä rutiini olisi mitata edes kerran viikossa. Jos lämpö on normaalisti joku 37.5 niin 38.2 on jo syy alkaa seuraamaan mistä on kyse. Toki aamulla ja illalla lämmöissä voi olla heittoa sen verran, siksi olisi hyvä seurata ja oppia tuntemaan oman hevosen lämmönheittelyt. Ja sitä 38.2 ei vielä välttämättä näe hevosesta ulkoisesti mitenkään

Lähettäjä: Kunhan nyt 
Päivämäärä:   30.3.26 19:00:35

Ratsuihmiset eivät mittaa kuumetta, kun ei pysty namittaan samalla :D

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   1.4.26 06:56:54

"Ja lisäpalveluiden puuttumisesta tietyllä aikavälillä on suotavaa saada ilmoitus irtisanomisajan puitteissa. Joillekin asiakkaille jokin lisäpalvelu voi olla elintärkeä."

Jos se lisäpalvelu on elintärkeä, niin se pitää sisällyttää palveluun. Lisäpalvelut on lisäpalveluita.

Lähettäjä: -.- 
Päivämäärä:   1.4.26 07:42:42

Lähettäjä: ---
Päivämäärä: 1.4.26 06:56:54

"Ja lisäpalveluiden puuttumisesta tietyllä aikavälillä on suotavaa saada ilmoitus irtisanomisajan puitteissa. Joillekin asiakkaille jokin lisäpalvelu voi olla elintärkeä."

Jos se lisäpalvelu on elintärkeä, niin se pitää sisällyttää palveluun. Lisäpalvelut on lisäpalveluita.

Tästä olin tulossa sanomaan ihan samaa, jos se lisäpalvelu on elintärkeä niin omistaja hevosineen etsii paikan, jossa sellainen palvelu kuuluu hintaan eikä ole LISÄpalvelu. Ja joo, lämmönmittaus on ihan perusrutiini kyllä, mutta omistaja on hyvä ja mittaa lämmön ihan itse tai sopii juurikin tallikaverin tai jonkun muun kanssa jos ei itse pysty. Ei niin, että oletetaan tallinpitäjän sen ehdottomasti tuosta noin vaan sormia napsauttamalla toteuttavan lisäpalveluna tai delegoimalla asian lomittajalle.

Lähettäjä: ,,, 
Päivämäärä:   1.4.26 08:19:26

Kyllä mä käsitän lisäpalvelulla sen, että se tosiaan on saatavilla. Maksullisen lisäpalvelun tarkoitus on, että ne jotka näitä eivät tarvitse maksavat sitten vähemmän joka kuu. Eikä niin, että kaikki maksavat saman verran vaikka osa hevosista on työläämpiä kuin toiset. Ei soppariin kirjattu maksullinen lisäpalvelu ole mikään "tehdään jos huvittaa mutta ei tehdä jos ei huvita" juttu.

Ei kuumeen mittaaminen edes ole mitenkään vaikeaa, miksi ihmeessä lomittaja ei sitä tekisi? Vai onko "lomitus" isketty joillekin osaamattomille joille ei voi edes tuota tehtävää uskoa? Siinä tapauksessa olisin huolissani muistakin asioista.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   1.4.26 09:38:02

"Maksullisen lisäpalvelun tarkoitus on, että ne jotka näitä eivät tarvitse maksavat sitten vähemmän joka kuu. Eikä niin, että kaikki maksavat saman verran vaikka osa hevosista on työläämpiä kuin toiset. Ei soppariin kirjattu maksullinen lisäpalvelu ole mikään "tehdään jos huvittaa mutta ei tehdä jos ei huvita" juttu."

No just näin. Ei kaikkia hevosia tarvitse loimittaa, suojittaa, lääkitä, ottaa kengitykseen, vaihtaa kuivausloimea pois tms, mutta ne jotka tällaista tarvitsevat niin maksavat tästä palvelusta. Ei voi olla niin, että omistaja on maksanut aamulääkkeen annosta vuosia ja yks kaks sanotaan, että huomisaamusta alkaen kolme viikkoa eteenpäin ei onnistu, hoida jotenkin ite.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.