|
Lähettäjä: Helmikorvis
Päivämäärä: 29.3.26 06:10:26
Minusta paras valmentaja on tarkka ja vaativa, mutta ei missään nimessä ilkeä, mollaava tai sellainen jonka opissa tarvitsisi pelätä tai tule pelkoa virheiden tekemistä kohtaan. Sellainen jonka treeneissä tehdään asiat ja korjaukset tarkasti, mutta muistetaan myös huomioida onnistumiset pelkkien virheiden sijaan. Ainakin itse kun luonnostaan muistan aina mokani liiankin hyvin mutta onnistumiset herkästi unohtuu, siksi valkku muistuttaa aina treenissä myös onnistumisista (ja meillä on kotiläksynä aina kirjata valmennuksen jälkeen ylös 3 onnistunutta asiaa). Valmentajani aina sanoo, että treeneissä pitää yrittää & erehtyä, jos ei tee virheitä ei opi uutta. Ja usein häneltä kuulee myös sen, että voittajat keskittyy onnistumisiin ja keskittyy hakemaan niitä hetkiä lisää, häviäjät keskittyy virheiden tekemiseen ja keskittyy välttelemään välttelemään virheitä eikä siksi anna itselleen mahdollisuutta tehdä uusia onnistumisia. Ja rento siinä mielessä, että valmennuksessa aivot pysty avoinna oppimiselle eikä homma mene ylisuorittamiseksi (olen itse aika perfektionisti, joten herkästi yliyritän) tai lukkoon. Sellainen jonka opissa ilmapiiri on positiivinen, vaikka tehdään tiukan tavoitteellisesta treeniä. Hevoset kun ansaitsee selkäänsä iloisen ratsastajan, vaikka treenataan tavoitteellisesti ja nousujohteisesti, homman pitää pysyy hevoselle kivana ja tarjota hevosellekin onnistumisia. Mutta tämä ei tosiaan tarkoita mitään ”hyvä-hyvä” tyyliä. Ja ylipäätään kemioiden on vaan kohdattava, kun valmentajan kanssa kuitenkin tehdään hyvin tiivistä yhteistyötä (esim minulla 3-4 treeniä joka viikko + muu apu, suunnittelupalsut, joillain kisareissuilla mukana olo jne jne)
Mutta kaikki ihmiset on erilaisia, kaverini taas on perusluonteeltaan aivan päinvastainen mitä itse olen, hänen omien sanojensa mukaan ”peruslaiska”. Ilman todella tiukkaa kuria hän menee myös ratsastaessa just sieltä mistä aita on matalin ja on tyytyväinen jos homma menee vain edes vähän sinne päin tai luovuttaa jos ei tunnu helpolta. Hän on halunnut itselleen valmentajan, joka on todella tiukka ja kirjaimellisesti karjuu hänelle korvaan koko ajan (ja jopa haukkmasanoilla), se on ainoa tapa millä hän saa itsensä yrittämään kunnolla edes sen tunnin ajan. Itselleni taas sellainen valmennustyyli ei sopisi alkuunkaan!
Eli on tunnistettava millainen oppija itse on ja valittava valmentaja sen mukaan :)
|