Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  CR-opettajat ratsastustunneilla

Lähettäjä: Mie 
Päivämäärä:   28.3.26 13:09:45

Olen käynyt eri Centered riding -koulutuksen saaneiden opettajien tunneilla, enkä ole huomannut mitään eroa heidän opetuksessaan verrattuna muihin opettajiin jotka ovat ratsastuksenohjaajia/ratsastuksenopettajia/jotain muuta. Ihan samalla tavalla muutkin opettaa istuntalähtöisesti ja oman kehon käytöstä/ratsukon biomekaniikasta. Yksi Cr opettaja ei melkein koskaan edes mainitse istunnasta, lähinnä käskee työstää enemmän ja kertoo tehtävät mitä tehdä ja sanoo jos hevonen menee liian kovaa/hiljaa enemmän pohkeita/pidätteitä. Itselle siis on jäänyt näiden opettajien tunneilla epäselväksi, mikä se heidän Cr pohja heidän opetuksessaan on/tulisi olla?

Re: CR-opettajat ratsastustunneilla

Lähettäjä: Indy 
Päivämäärä:   28.3.26 13:26:44

Hyvä istuntaope ei välttämättä ole käynyt CR koulutusta, mutta on saanut oppinsa lukemattomilta omilta valmentajiltaan uransa aikana. Kokemusta on super hyvästä CR opettajasta ja sellaisesta CR opettajasta, joka vain ohjaa liikennettä, eikä kommentoi istuntaa mitenkään. Parhaat opit olen saanut siltä hyvältä CR opettajalta.

Lähettäjä: Veea 
Päivämäärä:   28.3.26 13:52:36

CR-ohjaajakoulutus on useimmille ratsastuksenopettajalle lisäkoulutus muiden kurssien ohella. Oppeja käytetään tarpeen mukaan. Mutta parhaiten ne saa käyttöön yksityistunneilla. Ryhmätunnit haastavia yksityiskohtaseen istuntaopetukseen.

Lähettäjä: The Cowgirl 
Päivämäärä:   28.3.26 13:53:43

Niin. Tunneilla ei varmaan ehdi kovinkaan syventävästi ohjaamaan Cr-tekniikkaa. Kandee osallistua intensiivisille CR-istuntakursseille niin huomaat eron (olettaen, että ope on CR-master ja kouluttautuu säännöllisesti).

Lähettäjä: Ep 
Päivämäärä:   28.3.26 15:19:22

Mikä ero CwC ja CR opetuksessa/filosofiassa? Molemmat kuitenkin istuntaan painottuvia

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.3.26 15:21:58

Kävi muutama päivä sitten mielessä että joko tuokin CR vouhotus on unohdettu? :)

Lähettäjä: :: 
Päivämäärä:   28.3.26 15:29:10

No jos lukee ohjaaja-listaa https://www.centeredridingfinland.fi/ohjaajat/ niin suurin osa on Level I -tason ohjaajia, joilla ei välttämättä ole muuta ratsastuksenopettaja-koulutusta. Vaikea kuvitella, mitä oppia he pystyvät oppilaille siirtämään…

Edellä mainittu ryhmäkoko on myös haaste, yksittäisen ratsastajan istuntaa ei ehdi korjaamaan isossa ryhmässä. Ja kun vanhasta pois oppiminen vie aikaa, eli open pitää sanoa samasta asiasta monta kertaa.

Olen itse ollut hyvin erilaisten opettajien tunneilla, on ollut CR-ohjaajaa, Master-opettajaa, jne. Eniten olen saanut irti tiukan Master-open pienryhmätunneilla. Yksi CR-ohjaaja oli huono, mutta hän ei tuolla listalla enää ollutkaan.

Lähettäjä: pekka 
Päivämäärä:   28.3.26 15:45:33

"No jos lukee ohjaaja-listaa https://www.centeredridingfinland.fi/ohjaajat/ niin suurin osa on Level I -tason ohjaajia, joilla ei välttämättä ole muuta ratsastuksenopettaja-koulutusta. Vaikea kuvitella, mitä oppia he pystyvät oppilaille siirtämään…"

Täytyy muistaa, että CR ei ole mikään ratsastuslaji, vaan opetusmenetelmä; yhtenä esimerkkinä vaikkapa miten korjata istunnan virheitä. Tai miten avut ajoitetaan.

Se, mitä tunnilla käytännössä tehdään ja missä on opetuksen painopiste, riippuu luonnollisesti hyvin paljon siitä, mikä (jos mikään) on opettajan oma laji, mitä opettaja ylipäätään tietää ratsastuksesta; opettaja soveltaa ja sovittaa CR:n oppeja omaan maailmankuvaansa.

:))

Lähettäjä: Mie 
Päivämäärä:   28.3.26 16:03:29

Niin, mikä ero on Cr- ja Cwc-tekniikalla, kun molemmat istuntaan painottuvia?
Ja siis, onhan kaiken ratsastuksen lähtökohta se istunta...

Lähettäjä: heppatäti 
Päivämäärä:   28.3.26 16:09:21

Joo, CR-opeja on hyvin monentasoisia. Itselläni ollut pari hyvää CR-opea ja itsekin heidän oppejaan jaan eteenpäin, kun tulee sopiva tilanne.

CR ei ole tosiaan mikään erityinen tyylilaji. Se on vain tapa ajatella asioita mun mielestä. Hyvä opettaja osaa ottaa aina huomioon tilanteen, ratsastajan ja hevosen ja tarpeen mukaan sekoittaa eri opetustyylejä. Toiselle menee läpi toisenlainen selitys ja toiselle toisenlainen. Se on vähän kuin sulla ois työkalupakki ja yksi työkalu on CR.

Edelleen monella tuntuu olevan tuo väärä käsitys, että CR ois jotain höpötystä ja oma juttunsa. Samat tavoitteet ne on edelleen ratsastuksessa ja siksi tehtävät voivat olla ihan samoja kuin ns. tavallisella tunnilla. Parhaat opettajat käyttävät mielestäni nykyisin CR-oppeja niin paljon arjessa tunneilla, ettei niitä enää edes ihmiset huomaa tai pidä mitenkään erikoisina ja hyvä niin!

Päivämäärä:   28.3.26 16:52:06

Cr on normaalia ratsastusta, cwc puristaa ja ponnistaa joka askeleen biomekaniikan nimissä

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   28.3.26 17:35:55

Kovasti kärjistettynä voisi ajatella, että CR:stä hyötyvät eniten kovasti jännittävät, selkä notkolla hevosiin tarrautuvat ja RWYM:stä hevosen selässä lähes vetelänä lösöttävät ratsastajat. Ääripäiden väliin sijoittui ehdoton enemmistö ja he voivat poimia molemmista metodeista juuri itselleen parhaiten avautuvat mielikuvat. Samaan lopputulokseen molemmissa kuitenkin pyritään, vaikka polut täydelliseen ratsastukseen kulkevatkin osittain erilaisia polkuja.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   28.3.26 17:51:15

Minä olen käynyt neljän eri CR-open tunneilla, yksi oli II-tason ja kolme I-tason. Kaksi I-tason opettajista toi sitä vähän mukaan opetukseen, mutta ei mitenkään kovin hyvin tai säännöllisesti. Olivat käyneet koulutuksen varmaan lähinnä CV:n täyttämiseksi mutta eivät sinänsä olleet kiinnostuneita istunnan opettamisesta eivätkä ainakaan ryhmätunneilla osanneet sitä soveltaa.

Toiset kaksi olivat tosi hyviä, heidän kanssaan pystyi oikeasti oppimaan ratsastusta. Tunnit oli suunniteltu niin, että myös ryhmässä pystyttiin opettelemaan istunnan käyttöä tehokkaasti. Näillä oli taustaa klassisessa kouluratsastuksessa eli olivat tottuneet käyttämään ja sanoittamaan istunnan käyttöä eri tavalla kuin perusratsastuksenohjaajat. Pedagogiset taidot olivat myös kunnossa.

Kaikkein paras opettajani tosin ei ollut CR-ope, mutta olisikohan hänelläkin ollut taustaa klassisesta koulusta (en tiedä). Hän pystyi samaan aikaan opettamaan sekä ratsastajaa että hevosta :) Helposti "istuntaopettajien" tunneilla keskitytään enemmän ratsastajaan (oman kokemukseni perusteella), mutta hän sai myös hevoset toimimaan.

Nyt käyn "tavallisen" master-opettajan tunneilla. Välillä sieltäkin tulee kommentteja istunnasta, mutta kuuluu enemmän koulukuntaan "istunta on hiljaa keskellä ja jalat ja kädet tekevät työt", eli neuvot liittyvät enemmän esim. pohkeiden käyttöön. Kehuu kyllä, jos esimerkiksi pidätteet pystyy tekemään istunnalla menevän hevosen kanssa, mutta ei ole ainakaan minun kuullen antanut kenellekään neuvoja siihen. Ero on aivan selvä näiden välillä. Hieno homma, jos aloittaja on löytänyt useamman hyvän istuntaa opettavan opettajan! Kyllä osaamista on muillakin kuin näillä istuntaa erityisesti painottavilla, mutta allekirjoitan sen Mary Wanlessin tulkinnan, että kaikki hyvätkään ratsastajat eivät tiedä mitä tekevät istunnalla, koska se tulee niin automaattisesti, ja siksi eivät oikein osaa opettaa sitä niille jotka tarvitsisivat apua. Hyvä opettaja on painonsa arvoinen kultaa.

Päivämäärä:   28.3.26 18:39:10

"Kovasti kärjistettynä voisi ajatella, että CR:stä hyötyvät eniten..."

Thomas Ritter (artisticdressage.com:in isäntä) on sanonut, että maailmassa on tuskin yhtään ratsastajaa, joka ei hyötyisi CR:stä.

Lähettäjä: Ronks 
Päivämäärä:   28.3.26 19:04:30

"Ihan samalla tavalla muutkin opettaa istuntalähtöisesti ja oman kehon käytöstä/ratsukon biomekaniikasta."

Minun kokemukseni mukaan kaikki opettajat eivät valitettavasti opeta istuntalähtöisesti.

Päivämäärä:   28.3.26 19:11:10

Ettei asiaa ymmärrettäisi täysin väärin, niin istunta on vain hyvin pieni osa siitä, mihin kaikkeen CR:stä saa apua.

Päivämäärä:   28.3.26 19:33:19

Itse olen just vuosittaisilla intensiivikursseilla saanut monta älynväläystä. Sekä ratsastuskouluhevosilla ja varsinkin omalla.

Lähettäjä: Indy 
Päivämäärä:   28.3.26 21:37:24

Yliratsastus jaloilla ja käsillä loppuu, jos osaa käyttää istuntaa oikein. CR-tunneilla on harjoiteltu ratsastaa ympyrää pitkin ohjin, eikä saanut vaikuttaa hevoseen muuten kuin istunnalla. Tekipä hyvää! Samoin on tehty avoa ja sulkua pitkin ohjin käyttämättä jalkojakaan. Nämä opit, kun siirtää normiratsastuksen, niin alkaa tuntua helpolta. Olen kiitollinen hyvästä CR-opettajasta, joka varmasti itsensä tästä tekstistä tunnistaa.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   28.3.26 21:52:54

Pekka, tietenkin kaikki ratsastajat hyötyvät CR:stä ja RWYM:stä. Jos luet koko viestin, huomaat, että esitin kärjistettynä näiden opetusmetodien eron.

Lähettäjä: Opettaja 5 
Päivämäärä:   30.3.26 22:49:49

Olen tavallinen ratsastuksenopettaja, mutta käynyt nuo kaikki vouhotuskurssit.
Ei ne autuaaksi tehneet, tulipahan Cv hen täytettä.
Oikeasti hyvä ratsastus on yhdistelmä oikein ajoitettuja selkeitä apuja, oikein ajoitettua kiitosta tai hyväksymistä sekä häiritsemätön istunta, joka on tarvkoituksenmukainen.
Ei pelkkä CR viikonloppukurssi, vaan 20 tai 30v biomekaniikan opiskelua käytännössä, satulassa.

Päivämäärä:   31.3.26 07:16:45

Opettaja 5: "vouhotuskurssit"?
Ei mulla muuta....

Onneksi oma opettajani on sen 30 vuotta istunut satulassa ja päivittää säännöllisesti osaamisensa CR-"vouhotuskursseilla". Näkyy nimittäin opetuksessa.

Lähettäjä: Pata 
Päivämäärä:   31.3.26 08:08:55

CR:n hyötyjä ei voi kiistää. Toki samat opit olisi voinut tuoda ihan normaaliin ratsastuksen opetukseen ilman maagisia kirjaiinyhdistelmiä. Cr-tunnuksen alle saatiin rakennettua bisnes, joka on toki ihan markkinataloutta, eipä siinä mitään.

Cr ei toki poista sitä tosiasiaa, että kaikki eivät ole hyviä opettajia.

Päivämäärä:   1.4.26 10:03:33

varmasti on niitäkin opettajia jotka käyneet paljon kursseja, että cv näyttää hyvältä. eniten hyötyy yksärillä, mutta kyllä pätevä opettaja osaa ryhmässäkin keskittyä istuntaan.

itse olen käynyt tallilla, jossa kävi cr valmentaja säännöllisesti ja näiden oppien perusteella opettaja piti tunteja. ei siis itse ollut erikoistunut mihinkään. tunnilla 3-4 ratsukkoa ja hyvin pystyi keskittymään istuntaan. sitten olen käynyt cwc valmentajan tunneilla joissa 2 ratsukkoa. on kokemusta vain näistä kahdesta, niin en osaa sanoa mitä eroa on cr ja cwc. mutta tykkään, miten paneudutaan istuntaan ja olen kokenut hyödylliseksi.

Lähettäjä: Ku 
Päivämäärä:   1.4.26 22:18:21

Tottakai istunta on kaiken perusta mutta jotenkin tuntuu että jos 45v istunut satulassa hyvin pysyen ja useampia kymmeniä hevosia saanut kivasti liikkumaan jopa ihan ensi kerralla ei iayunta voi olla ihan päin honkia. Sitten joku CR tmv näyttää suttuisia kuvia kaukaa otettuna jossa joku lihava suokki liikkuu etupainoisena ja täysin ilman aktiivisuutta ja hehkuttaa että nyt ku istuu oikein niin hevonen liikkuu täydellisesti: iayunta joka kuvassa sellainen löysä etukeno. Eli liikkeen edessä etupainoisella hebosella. Tuntuu että tärkeitä ettei treenissä tule hiki, kun hinkataan iayuntaa paikoillaan ja käynnissä , saadaan hevonen niin passiiviseksi ettei se edes innostu ravipatkasta, mennä lontystaa pitkänä ja etupainoisena. Tästä sitten maksatetaan 80ehr ja niin tyytyväisiä asiakkaita kun mennään biomekaanisesti oikein, sitten jos edessä olisi vaikka esterata tai laukassa tehtävä WE rata niin en usko että näistä opettajista olisi mihinkään. Kun lisätään vähän energiaa ja reaktioita asiaan,hevoseltakin on tunnistettavissa pulssi ei se lonkn ulkokierto juuri oikeassa kulmassa ole välttämättä kauhean tärkeää hyödyllistä tai edes sinnepäin ja silti voi tulla ns tulosta eli hevonen suorittaa tai suoriutuu tehtävästa hyvin. Jos on ratsastanut alle 10v ja hakee vielä omaa iayuntaa voi olla hyötyä mutta kyllä mulla esim.valmentaha korjaa iayuntaa mutta ei kaiken muun kustannuksella, muutama tehokas kielikuva ja monta asiaa korjanatuu ilman että tarvii vuoden hinjata jotkut pallot peräsimen alla

Päivämäärä:   2.4.26 13:00:10

Uskomatonta, miten paljon tayttä roskaa saakaan mahtumaan yhteen kirjoitukseen!

Lähettäjä: Voi Ku 
Päivämäärä:   2.4.26 14:25:13

Nyt menee iloisesti sekaisin cr ja cwc. Ku taisi kirjoittaa jälkimmäisestä.

Lähettäjä: hmh 
Päivämäärä:   7.4.26 13:43:34

Ku kyllä selkeästi kuvaili cwc:n, josta itselläkin vastaava kokemus - ikinä ei ole oma hevonen tuntunut niin huonolta kuin tuolla tunnilla. Harvinaisen vaikea mm keventää, kun hevosen moottori sammutettiin kokonaan ja oma kroppa väännettiin sellaiseen asentoon, oli ihme että pääsin ajamaan sen jälkeen kotia kun joka ikinen nivel ja selkä oli kipeä sen verran kipeä.

CR:stä kuullut paljon hyvää, mutta en ole nähnyt siitä vielä mitään niin merkittävää, että vaivautuisin tunnille. Omat valmentajat osaa työnsä sen verran hyvin.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.