|
Lähettäjä: -
Päivämäärä: 28.3.26 17:51:15
Minä olen käynyt neljän eri CR-open tunneilla, yksi oli II-tason ja kolme I-tason. Kaksi I-tason opettajista toi sitä vähän mukaan opetukseen, mutta ei mitenkään kovin hyvin tai säännöllisesti. Olivat käyneet koulutuksen varmaan lähinnä CV:n täyttämiseksi mutta eivät sinänsä olleet kiinnostuneita istunnan opettamisesta eivätkä ainakaan ryhmätunneilla osanneet sitä soveltaa.
Toiset kaksi olivat tosi hyviä, heidän kanssaan pystyi oikeasti oppimaan ratsastusta. Tunnit oli suunniteltu niin, että myös ryhmässä pystyttiin opettelemaan istunnan käyttöä tehokkaasti. Näillä oli taustaa klassisessa kouluratsastuksessa eli olivat tottuneet käyttämään ja sanoittamaan istunnan käyttöä eri tavalla kuin perusratsastuksenohjaajat. Pedagogiset taidot olivat myös kunnossa.
Kaikkein paras opettajani tosin ei ollut CR-ope, mutta olisikohan hänelläkin ollut taustaa klassisesta koulusta (en tiedä). Hän pystyi samaan aikaan opettamaan sekä ratsastajaa että hevosta :) Helposti "istuntaopettajien" tunneilla keskitytään enemmän ratsastajaan (oman kokemukseni perusteella), mutta hän sai myös hevoset toimimaan.
Nyt käyn "tavallisen" master-opettajan tunneilla. Välillä sieltäkin tulee kommentteja istunnasta, mutta kuuluu enemmän koulukuntaan "istunta on hiljaa keskellä ja jalat ja kädet tekevät työt", eli neuvot liittyvät enemmän esim. pohkeiden käyttöön. Kehuu kyllä, jos esimerkiksi pidätteet pystyy tekemään istunnalla menevän hevosen kanssa, mutta ei ole ainakaan minun kuullen antanut kenellekään neuvoja siihen. Ero on aivan selvä näiden välillä. Hieno homma, jos aloittaja on löytänyt useamman hyvän istuntaa opettavan opettajan! Kyllä osaamista on muillakin kuin näillä istuntaa erityisesti painottavilla, mutta allekirjoitan sen Mary Wanlessin tulkinnan, että kaikki hyvätkään ratsastajat eivät tiedä mitä tekevät istunnalla, koska se tulee niin automaattisesti, ja siksi eivät oikein osaa opettaa sitä niille jotka tarvitsisivat apua. Hyvä opettaja on painonsa arvoinen kultaa.
|