Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Parhaat ohjat kahden ohjan juoksutukseen?

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   28.3.26 11:06:29

Jossa siis voisi itse pysyä suhteellisen paikoillaan taikka pienellä liikkeellä.

Re: Parhaat ohjat kahden ohjan juoksutukseen?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   28.3.26 11:24:30

Mahdollisimman pitkät nahkaohjat

Lähettäjä: Kia 
Päivämäärä:   28.3.26 11:45:21

Nyloniset on halvat mutta menee solmuun todella helposti, myös minusta vähän vaaralliset jos jää jalkoihin kun tosiaan ovat samantien solmussa.

Nahkaiset jos raskit ostaa ja pitkät niin niitä suosittelen. Paljon kätevämmät, ekologisemmat ja kestävämmät. Jälleenmyyntiarvokin säilyy.

Päivämäärä:   28.3.26 12:53:14

Joo siis ei nailonisia, ovat kamalat käyttää.
Mutta mistä tarpeeksi pitkät?

Lähettäjä: ..... 
Päivämäärä:   28.3.26 13:05:55

Wahlstenin nahkaiset ohjasajo-ohjat on 13-metriset. Lippolla on muistaakseni vielä pidempiäkin, mutta itse tykkään enemmän Wahlstenin ohjista, joiden pituus riittää kyllä hyvin isolla ympyrälläkin menemiseen niin, että itse vain kävelee ihan pientä ympyrää keskellä. Ohjasajan paljon muutenkin kuin ympyrällä, ja silloin yli 15-metriset ovat jo vähän hankalat.

Päivämäärä:   28.3.26 13:10:03

Ja siis se on 13m ns kuolaimesta käteen? Ei koko ohjien pituus yhteensä?

Lähettäjä: p. 
Päivämäärä:   28.3.26 13:19:58

13 m on kokonaispituus (eli yksi ohja 6,5 m). Tykkään itse Wahlstenin ohjasta kun pisterivin tapaan ohjasajan paljon myös "suoralla", eikä ole niin pitkä. Ympyrälläkin ok kun itse liikkuu paljon, mutta napsun pidemmät voi olla paremmat etenkin jos "virittelee" ohjan kiinnitystä gramaanimaisesti tms.

Itseltä löytyy myös pidemmät (muistaakseni 16 m) valjassepän tekemät biothane-ohjat joissa plussana hyvä, nahkaan verrattava tuntuma ja paino yhdistettynä huoltovapauteen, mutta nämä on ns. pehmeää biothanea eikä sellaista kovaa, litteää ja liukasta eli materiaaleissa on eroja.

Nylonrimpulat (ne missä osa nyöriä, osa liinamateriaalia) on ihan kamalat ja näissä myös monesti aivan hengenvaarallisen huonolaatuiset pikalukot.

Päivämäärä:   28.3.26 13:23:41

Äh, eli niillä saa tosi pientä ympyrää tehtyä. Tässä on siis pointtina kun minulla itsellä liikuntavamma ja olen nyt keksinyt että tällainen lahden ohjan juoksutus olisi mukavaa vaihtelua, mutta koska itse pystyn liikkumaan niin vähän niin ajattelin että jos olisi tarpeeksi pitkät ohjat.

Toki en tiedä sitten miten siinä tuntuma kärsii jos heppa kovin kaukana.

Lähettäjä: XX 
Päivämäärä:   28.3.26 13:32:54

Tärnsjö garverilla on 16 metriset nahkaiset ohjasajo-ohjat ja ne ovat kyllä hyvät ympyrätyöskentelyyn, hiukan itse liikkumalla pääsee työskentelemään isolla ympyrällä.

Lähettäjä: ..... 
Päivämäärä:   28.3.26 13:49:30

"Äh, eli niillä saa tosi pientä ympyrää tehtyä. Tässä on siis pointtina kun minulla itsellä liikuntavamma ja olen nyt keksinyt että tällainen lahden ohjan juoksutus olisi mukavaa vaihtelua, mutta koska itse pystyn liikkumaan niin vähän niin ajattelin että jos olisi tarpeeksi pitkät ohjat.

Toki en tiedä sitten miten siinä tuntuma kärsii jos heppa kovin kaukana."

No sitten kannattaa katsoa niitä Lippon ojia, pisimmät on muistaakseni 18 vai jopa 20 metriä. Mutta tuntuma tosiaan kärsii sitä enemmän, mitä kauempana hevonen on, varsinkin jos itsellä on haastetta liikkumisen kanssa. Itse tosiaan käytän niitä 13 metrin ohjia koko pituudessaan vain hyvin harvakseltaan lähinnä laukassa ympyrällä, muuten aina enemmän tai vähemmän osittain käteen niputettuna, jotta tuntuma olisi tarkempi.

Päivämäärä:   28.3.26 13:52:20

Juu tuo siinä voi kyllä käydä ettei tuntumaa oikein onnistu pitämään. Toisaalta voihan sitä harjoitella tai mennä vähän huonommalla tuntumalla :D

Lähettäjä: p. 
Päivämäärä:   28.3.26 13:58:17

Itse tuossa tarpeessa ehkä teettäisin valjassepällä sellaiset ohjat, joihin saa liitettyä ns. jatkopalan ja niiden pituutta voi säädellä. Eli kolmesta osasta koostuvat, kahdella rissalla: samanpituiset kuolaimeen kiinnittyvät ohjat (ehkä tuollainen normaali ohjasajo-ohjan mitta esim. tuo 6,5-7 m/sivu) ja näitä voi käyttää sellaisenaan, ja yksi lisäpala (mieti itsellesi sopiva pituus) jonka voi liittää näiden ohjien väliin.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.3.26 17:09:04

mulla on 16 m ihan vaan halpikset mutta kommentoin pituutta että liian lyhyiksi koin 16 m kun murtuneella jalalla olisin halunnut juoksuttaa kahdella ohjalla niin että itse olen paikallaan...

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   28.3.26 17:37:12

Valjassepältä mittatilauksena. Voi saada halvemmallakin kuin Wahlstenin.

Päivämäärä:   28.3.26 19:46:10

Piste, hyvä tietää, kiitos

Hevarin ohjilla mennyt

Lähettäjä: Ohjasajo 
Päivämäärä:   28.3.26 23:58:24

Hevarin ohjilla mennyt muutaman vuoden ja olen ollut tyytyväinen. Mun taidoilla saan nahkaohjat (niitäkin kokeillut) ihan yhtä hyvään sotkuun kuin Equitaren "halpikset". Vaikka kuinka ne kierrän nätiksi keräksi.

Välillä olen ohjasajanut myös kahdella normaalilla juoksutusliinalla. Jos olen hukannut/hävittänyt/unohtanut reissusta ohjasajo-ohjat. Ja loistavasti toimii myös kahdella juoksutusliinalla.

Lähettäjä: Biothane 
Päivämäärä:   30.3.26 08:48:26

Entäs biothaneohjat?
https://sarania.net/tuote/ohjasajo-ohjat-biothane/

Lähettäjä: a 
Päivämäärä:   30.3.26 11:12:40

Nahkaiset on aika raskaat, ja jo pelkkä ohjan paino tekee melko epämukavan paineen suupieleen. Nylonisiakin on erilaisia, hööksin ym. kiinaohjat on veteliä lurttanoita jotka on koko ajan solmussa. Biothane hyvä komprimissi.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.