Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hevosen pito ulkomailla

Lähettäjä: Ginot 
Päivämäärä:   27.3.26 21:17:51

Suomen hintatason vuoksi olen alkanut miettimään hevosen pitoa ulkomailla. Ajatuksena olisi nuori hevonen joka voisi kasvaa rauhassa ulkomailla ja sitä voisi siellä kilpailla jne. Eniten kiinnostaisi varsan osto ja jättää kasvamaan. Mutta miksi ei sitten myöskään vanhempi. Olen kuullut että jotkut pitää hevosiaan ulkomailla ja lentävät välillä viikonlopuksi jne. Millaisia kokemuksia on jos teillä on ollut nuoria kasvamassa ulkomailla? Miten käytännön asiat hoituu?

Re: Hevosen pito ulkomailla

Lähettäjä: Minni 
Päivämäärä:   27.3.26 21:43:39

Jos on hyvä ja luotettava paikka, eikä haittaa jos hevosta ei näe kovin usein niin onhan se kasvatus/koulutus/kilpailutus edullisempaa ja ammattitaitoista.
Käytännön asiat on ihan sopimuskysymys, hoituu ilman muuta kun kaikki on sovittu ja maksat ajallaan.
Mulla on kolme hevosta Keski-Euroopassa.

Lähettäjä: pibbhip 
Päivämäärä:   27.3.26 22:36:56

Hirveen monella on hevosia Euroopassa. Ensin varsa/nuorten hevosen laumoissa laitumella, ja sitten jonkun ammattiratsuttajan koulutuksessa. Moni tuo hevosen Suomeen vasta 5-6 vuotiaana.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.3.26 22:41:01

Luotettava paikka tärkeintä löytää, monille kelpaa rahat ja "unohtuu" hoitaa hevonen. Tämä tosin maasta riippumatta.

Lähettäjä: Nasu 
Päivämäärä:   28.3.26 09:17:51

Mikäli syynä on raha, niin en näe miten ammattilaisella hevosen pitäminen ja kilpailuttaminen ja omat lennot siihen päälle (ja mahdollinen majoitus) tulisi edullisemmaksi, kuin Suomessa pitäminen.

Eli rahallisesti et voita siinä mitään.
Mutta jos tavotteena onkin se, että löydät sellaisen ratsastajan jonka haluat kouluttamaan hevosesi ja päästä ratsastamaan hänen jäljiltään viikonloppuisin niin sitten se on kannattavaa.

Lähettäjä: Meemu 
Päivämäärä:   28.3.26 09:39:09

Esim Saksassa paikat voi olla ihan karseita. En suosittele. Heinä on ihan kamalaa shittiä, pölyää ja homeista, hevosia ei tarhata vaan seisotetaan kusisissa karsinoissa ja kuivitetaan huonolla oljella ja siivotaan kerran vuoteen. Silmiä kirvelee se löyhkä. Hevosia kohdellaan väkivaltaisesti. Ym.
Olen ollut useammalla kasvattajalla ja ratsutuspalveluja tarjoavalla tallilla töissä. Eettisesti en voinut jatkaa, tulin Suomeen ja opiskelin ”oikean” ammatin. Tämän n. 10 vuoden takaa, ei meno mihinkään muuttunut siitä kun yhä olen tekemisissä vanhojen tuttujen kanssa. T. Nykyinen juristi

Lähettäjä: kökj 
Päivämäärä:   28.3.26 23:00:16

Höpöhöpö taas. Jos haluaa oikean ammattilaisen kouluttamaan hevosensa niin Saksa on hyvä. Kuten myös Ruotsi, Hollanti,Belgia jne.

Lähettäjä: Minni 
Päivämäärä:   28.3.26 23:06:45

Jos ei ihan viikon tai parin välein lennä hevosta katsomaan niin tulee selkeästi halvemmaksi kuin Suomessa. Kaikki hevoseen liittyvät kulut ovat niin paljon edullisemmat.

Päivämäärä:   29.3.26 11:10:29

Minni

Mihin perustuu, että on edullisempaa?
Tallipaikan lisäksi täytyy maksaa myös ratsastamisesta. Jos ajatellaan, että tallivuokra on 700e (joka on aika alakanttiin täysihoidolla) ja siihen ratsastus 500e (jos ei ole ammattilainen vaan harrastaja), niin olen melko varma, että Suomestakin löytyy tallipaikka alle 1000eurolla.

Ainakaan Saksa, Hollanti, Tanska eikä Belgia tule halvemmaksi, jos näin ajattelee. Viro saattaisi tulla, eikä sinne matkustaminenkaan olisi kallista.

Lähettäjä: Fhy 
Päivämäärä:   29.3.26 11:18:53

Irlannissa hevoset voivat olla koko vuoden laumassa pellolla. Toki talvella ruokitaan siellä. Joten kyllähän se halvempaa on, jos ajattelee että ottaa muutaman kerran vuodessa pariksi viikoksi talliin käsittelyyn kunnes hevonen on 3,5v, jolloin sisäänratsastetaan. Sitten monet vielä päästävät takaisin pellolle, kunnes hevonen on 4v.

Päivämäärä:   29.3.26 11:54:21

Fhy

Eikai ne Irlannissakaan hevosta ilmaiseksi kilpailuta?

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.