Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hevonen näykkii yhtä ihmistä muttei muita

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   26.3.26 20:24:40

Hevonen näykkii toista vuokraajaa. Muuten toimii hänen kanssaan ihan hyvin (olen säännöllisesti paikalla katsomassa). Mistä voi johtua? Nameja ei anna. Näykkii siis harjatessa ja satulavyötä tiukatessa. Itselleni, valmentajalle, toiselle vuokraajalle ja muille käsittelijöille on herttainen ja kaikinpuolin kiltti. En ole koskaan nähnyt hevoseni edes luimivan, on aina hyväntuulisen oloinen.

Re: Hevonen näykkii yhtä ihmistä muttei muita

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   26.3.26 20:36:06

Joskus ei vaan henkilökemiat kohtaa. Yleensä sen takia, että ihminen on arka, mutta joskus myös liian jyrä ihminen väärän hevosen kanssa aiheuttaa vastahankaa. Muitakin syitä toki on.

Lähettäjä: Linnea 
Päivämäärä:   26.3.26 21:44:00

Liian arka hoitaessa? Tai sitten antaa niitä nameja kun et ole paikalla/muut ei näe. Henkilökemiatkaan ei aina kohtaa, itsellä poni joka jostain syystä tuntuu vihaavan toisen ponin omistajaa, ketään muuta ei ikinä 20v aikana.

Lähettäjä: Maiju 
Päivämäärä:   26.3.26 22:48:54

Voisko vuokraaja olla sairas jollain tavalla? Heikompaa lauma helposti syrjii...

Päivämäärä:   26.3.26 22:52:26

Onko vuokraaja ylipainoinen?

Päivämäärä:   27.3.26 01:52:40

On ihan normaali ihminen ja tosi tunnollinen, uskon ettei varmasti anna nameja kun on sovittu että kaikki kuppiin jos (ratsastuksen jälkeen) antaa. Hoitaa tosi huolellisesti ja huomaa ja ilmoittaa niin pienetkin vekit etten välttämättä edes itse niitä huomaisi. Eikä siis kuulemma näyki muuten kuin vain vyötä kirratessa ja kun putsaa kaviot. Mietin kipua mutta kyllähän hevonen silloin oireilisi muillekin. Pari vuotta sitten yhtenä talvena vähän äkkäili vyöstä, mutta muutettiin ruokintaa ja sen jälkeen ei ole ollut yhtään mitään, päinvastoin tätä voi pienet lapsetkin hoitaa kun on niin kiltti.

Lähettäjä: Veea 
Päivämäärä:   27.3.26 06:18:03

Kyllä meillä ovat parit kipakat tammat koittaneet häätää hoitotilanteessa epävarmat ja arat ihmiset pois luotaan. Itsevarmoin ottein toimiville kilttejä ja helppoja hoidettavia.

Lähettäjä: Veeras 
Päivämäärä:   27.3.26 07:25:07

Mä oon kerran nähnyt sellaisen ihmisen, jota yksi hevonen ei vain sietänyt. Tää ihminen teki satunnaisesti tallivuoroja eli ruokki hevosta, mutta hevonen ei vaan sietänyt. En itse nähnyt mitään epävarmuutta tms, joten en oikeasti tiedä, mikä sen teki. Jotenkin ajatellut, että näillä kahdella ei vaan kemiat kohdanneet jostain syystä. Hevonen oli isolla tallilla ja teki tuntitöitä, eikä ollut muiden kanssa samanlainen.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.3.26 07:47:33

Mun hevonen on kaikille mitä lempein nallekarhu, mutta parista tyypistä ei pidä. Luimii jo kun ne kävelee läheltä. Syytä en tiedä, mutta enhän itsekään pidä kaikista (ja silti kykenen tekemään vaikka töitä heidän kanssaan, kuten hevonen varmasti toimii ihan ok liikkeessä vaikka hoitaessa ärsyttää).

Lähettäjä: a 
Päivämäärä:   27.3.26 10:46:57

Minun hevonen on äärimmäisen kiltti ja herttainen, mutta kahdelle tallilaiselle se luimii ja "hyökkii" heitä kohti karsinan kaltereita vasten kun henkilöt edes kävelee ohi. Nämä kaksi henkilöä on sattumoisin tallin kovaäänisimmät ja hapannaamaisijat valittajat, joten oma arvaukseni on, että hevonen aistii heistä sen negatiivisen energian ja asenteen ja kokee sen jotenkin hyökkäävänä, ja siksi puolustautuu.

Lähettäjä: Noo 
Päivämäärä:   28.3.26 08:56:31

Onkohan hän liiankin pikkutarkka ja huolehtija? Jos heppa aistii huolestuneisuuden epävarmuutena, jännityksenä.

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   28.3.26 09:07:31

Kiristääkö vyön liian nopeaan tai karvst jää väliin? Nostaako putsatessa jalkaa epämukavasti? Esim liian vinoon, tai epävarmasti. Jotain tuollaista ajattelisin.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   28.3.26 09:57:41

Lähettäjä: Noo
Päivämäärä: 28.3.26 08:56:31

Onkohan hän liiankin pikkutarkka ja huolehtija? Jos heppa aistii huolestuneisuuden epävarmuutena, jännityksenä.

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   28.3.26 10:04:55

Tämä että jos onkin liian stressaaja siitä että varmasti kaikki menee oikein ja hevonen aistii vaan sen energian.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.