Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Vatsahaava: oireet, hoito, ennuste

Lähettäjä: vatsa 
Päivämäärä:   26.3.26 10:34:54

Ibd:stä näin vastaavan keskustelun. Tehtäisiinkö myös vatsahaavasta, niin ihmiset osaisivat ehkä tunnistaa oireita ja tutkia oikeita paikkoja tarpeeksi ajoissa. Itsellä ainakin kokemusta että eläinlääkäri tutkii vain sen mitä pyytää. Pitää siis itse osata veikata oikein että hevonen saa apua...

Minulla on kaksi hevosta tähystetty mutta kummallakaan ei ollut vatsahaavaa. Niiden kohdalla eläinlääkäri kuitenkin epäili vatsahaavaa joten paastotettiin ja tähystettiin useammankin kerran. Niillä oli oireena jalat vatsan alla seisomista, haukottelua ja pään ravistelua. Viat löytyivät sitten muualta.

Re: Vatsahaava: oireet, hoito, ennuste

Lähettäjä: utelias 
Päivämäärä:   26.3.26 10:38:25

Mistä löytyi viat sinun hevosilla noilla oireilla? Omalla nyt keväällä ollut juurikin jalat vatsan alla seisomista ja pään ravistelua. Tarhassa ja liikutuksen jälkeen kun vie takaisin tarhaan niin viskoo matkalla päätään, ei ratsastuksessa eikä tallissa visko.. Olen itse epäillyt juurikin mahahaavaa, mut mitä muuta kannattaisi tutkia?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.3.26 14:08:41

Jumitti, ei enää tullut tarhassa luokse, alkoi ilkeillä lapsille, pukitti ratsastajan alas, lloimittaessa yritti purra rajummin kuin aiemmin. sulkeutui. Tähystyksessä löytyi pieni ärtynyt rauhasmahan vatsahaava - 6 viikkoa lääkitystä ja jonkin asteista rutiinien muutosta. Käsittelijät vähennettiin, liikuntaa muutettiin, ruokintaa muokattiin. Nyt alkaa suurin osa oireista olla poissa. Ihan varmuutta ei saatu että mikä on pielessä, seurataan tilannetta ja yritetään tajuta ajoissa kun hevonen kertoo, ettei ole kunnossa.

Päivämäärä:   26.3.26 14:43:29

-Makoilu kummallisissa asennoissa
-Vasemman, ja lopulta myös oikean laukan katoaminen
-Voimakasta protestointia laukan nostoissa
-Ryntäiden ja kainalon alueen kosketusarkuus
-Kiukkuisuus loimittaessa ja satuloitaessa
-Lannan ja maan syönti
-Hampaiden narskutus / huulilla hölvääminen
-Karsinan sotkeminen

Päivämäärä:   26.3.26 17:41:00

Pissailu ratsastuksen aikana useita kertoja ja pysähtely ja pissa-asennossa seisominen vaikka mitään ei tule

Lähettäjä: vatsa 
Päivämäärä:   26.3.26 20:03:11

Lähettäjä: utelias
Päivämäärä: 26.3.26 10:38:25

Mistä löytyi viat sinun hevosilla noilla oireilla? Omalla nyt keväällä ollut juurikin jalat vatsan alla seisomista ja pään ravistelua. Tarhassa ja liikutuksen jälkeen kun vie takaisin tarhaan niin viskoo matkalla päätään, ei ratsastuksessa eikä tallissa visko.. Olen itse epäillyt juurikin mahahaavaa, mut mitä muuta kannattaisi tutkia?

__

Toisella oli vikaa hampaissa. Toiselta selitystä ei löytynyt koskaan, vaikka tutkittiin suolisto, otettiin koepalat, hiekkakuvat, koko ranka ja jalat kuvattiin, jne. Ruumista ei avattu, joten jäi mysteeriksi.

Päivämäärä:   27.3.26 06:38:24

Up

Lähettäjä: ! 
Päivämäärä:   29.3.26 21:31:32

Syy usein jossain muualla, tämä seuraus. Eli kipu kannattaa paikantaa, erityisesti rauhasmahan haavoissa, jotka paranevat hankalasti. Monet haavat saatu paranemaan kärsivällisellä hoidolla, kun jotain muuta taustalta saatu myös pois! Lisäksi suosittelen tekemään jokaisella mahahaavahevosella allergiatestit!

Oireita: Haluttomuus liikkua, perusolemus väsynyt/apaattinen/haukottelee, kiukuttelee satulan laitossa ja vyötä kiristäessä, kiukuttelee koskettaessa mahaan/taaksepäin siitä, ei halua liikkua varsinkaan ravi/laukka, kiltistä hevostesta voi tulla haastava ja ilkeä, voi ryöstää, hyppiä pystyyn jne, hakeutuu tarhassa omituisiin asentoihin (ns. "pitkään" venyttely asentoon, seisoo mäen päällä tms pylly ylhäällä jne..), nojailee seinään, hankala kengittää, syö kaikkea (narut, ohjat jne)

Lähettäjä: uop 
Päivämäärä:   30.3.26 08:02:20

Aihe kiinnostaa. Oireet ja miten hoidettu? Kuinka normi arki sujuu vatsastaan herkkien kanssa?

Lähettäjä: Syy seuraus 
Päivämäärä:   30.3.26 11:45:28

Vatsahaava ei synny itsekseen, vaan siihen on aina joku ulkoinen selitys. Syyhyn kun pääsee kiinni, niin hoitovastetta alkaa tulla paremmin.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   1.4.26 12:49:31

Onko kellään löytynyt vatsahaavaa, jos ei ole ollut mitään muuta oireita kuin nyrpeä ilme 24/7? Hevonen aina korvat luimussa, kun sen luokse menee. Ei pure eikä kiukkuile esim. juoksutusvyölle, mutta aina korvat luimussa, kun sitä lähestyy. Eläinlääkäri oli puhelimessa sitä mieltä, että kun ei ole muita oireita, ei kannata paastottaa, mutta itse olen varma, että joku on pahasti pielessä.

Päivämäärä:   1.4.26 13:00:39

voi olla mys vähäiset oireet

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   1.4.26 13:47:01

Kyllä tutkituttaisin tuossa tapauksessa vaikka eri klinikalla sit

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.