Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hevonen napsii

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.3.26 15:17:49

Hevonen koittaa napsia koko ajan taluttaessa. Ei johdonmukaisesta kieltämisestä huolimatta lopeta.

Ei pure yleensä kovaa, mutta koittaa napsia käsivartta ja joskus tietysti vahingossa ottaa kiinni mikä käy kipeää. Millähän tavalla ongelmas lähtisi purkamaan?

Re: Hevonen napsii

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   25.3.26 15:23:30

Yhtä tuollaista talitan raipan kahva hevosta lähimmässä kädessä pystyssä. Puree sitä jos tekee mieli mutta se ei ole hauskaa niin on vähentynyt

Lähettäjä: Y 
Päivämäärä:   25.3.26 16:07:33

Ei yhtään namia kädestä.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   25.3.26 19:39:12

Olen sen verran vanha ja vanhaa koulukuntaa että minua ei näpsitä. Tulee täysiä päin sillä mikä kädess sattuu oleen ja siihen kohti mihin osuu. Menee perille. Näpsijät on yleensä oreja tai ruunia joten kestävät oukeaan aikaan tapahtuvan komennuksen.

Lähettäjä: Pire 
Päivämäärä:   25.3.26 20:14:34

Minusta näpsijät on sukupuolesta riippumatta hevosia joille tungetaan jatkuvasti namia kädestä.

Lähettäjä: D 
Päivämäärä:   25.3.26 20:25:08

Olen tavannut näpsijän, jolle ei koskaan annettu mitään syötävää kädestä ja jolle annettiin useamman kerran ympäri korvia siitä näpsimisestä. Ei mitään vaikutusta. Todella jääräpäinen otus, shettis yllättäen... Oli täysin toimiva ja ongelmaton käsitellä eikä pelännyt mitään, mutta sitä ärsytti jos sen pään lähellä oleiltiin tai häärättiin.

Lähtisin ehkä pisterivin linjalle eli pitäisin taluttaessa mukana jotain, mitä saa purra jos tekee mieli.

Päivämäärä:   25.3.26 21:16:46

Herkkuja ei saa kädestä ja komennan tiukasti kun näpsii. Ei vaan silti lopeta. Saattaa napsaista ja sitten perään säikähtää/väistää kun tietää saavansa nenille.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   25.3.26 21:21:44

Mulla on vanha suokki, joka on koko perkeleen mullaoloajan näpsinyt. Joka aamu on hampaat vastassa, kun menee karsinasta hakemaan. Työnnän pään pois niin loppuu siihen. Tarpeen vaatiessa kunnon karjaisu riittää. Se ei tykkää, kun lääpitään päätä tai seistään naaman vieressä, enkä provosoi sitä tahallaan niin hommat toimii.

Lähettäjä: -.- 
Päivämäärä:   26.3.26 07:22:20

Minulla on näpsimistä harrastava vanhempi suokkiruuna, on muuten pirun ärsyttävä tapa. Ei tee sitä kuin tarhassa ja pihatossa, ja korostuu oikein ruokintatilanteissa eli käytös liittyy ainakin osittain siihen omaan tilaan. On tosi alistuva muita hevosia kohtaan, en tiedä onko joskus joutunut olemaan sellaisessa laumassa missä ei ole meinannut saada riittävästi ruokaa tai syöminen ollut muuten stressaavaa. Riimun kun laittaa päähän niin korvat nousee pystyyn, ja hoitaessa saa lulluttaa ja rapsutella ja harjailla niin paljon kuin sielu sietää, nauttii touhusta eikä mitään elettäkään että näpsisi.

Tällä tosin on kiertolaistaustaa, mahavaivataustaa ja ratsastuskoulutaustaa, jossa lapset aina suunnilleen itki jos joutuivat menemään tällä :D Ollut minulla nyt 7 vuotta, ollaan sentään päästy siihen pisteeseen ettei tarhassa juokse kohti korvat luimussa ja hampaat irvessä eikä tarvitse ihan koko ajan olla silmät selässäkin, mutta pikkuisen pitää varmaan hautaan asti vahtia missä purukalusto menee.

Lähettäjä: Laji 
Päivämäärä:   26.3.26 09:02:08

Lajityypillistä käytöstä. Leikkii sinulla, tai kanssa, riippuen tilanteesta. Joka kerta kun läpsäset takaisin, palkitset ja vastaat leikkiin.

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   26.3.26 09:56:30

Entä jos aina pyydät peruuttamaan? Ei yhtään niin mukava leikki.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   26.3.26 11:00:17

Minulla oli tuollainen. Joka ikinen kerta tehtiin selväksi ettei niin saa tehdä, säikähti itsekin purressaan kun tiesi että palaute tulee. Ei koskaan annettu kädestä ruokaa. Viimeisenä keinona kokeiltiin myös positiivinen vahviste, eli palkkasana ja muutama pelletti kun ei näpsinyt ja tällä tuli eniten tulosta, mutta näpsiminen ei silti kuitenkaan kokonaan laantunut.

Lopulta hevoselta löytyi sellaiset muutokset selästä että monttuun meni. Koskaanhan ei varmaksi voi tietää liittyikö tuo kipuun, mutta minusta oli niin sitkeä tapa eikä koskaan ”oppinut” systemaattisesta opettamisesta huolimatta että luulen tämän liittyneen siihen.

Toki ei varmasti kaikilla ole samoin, mutta näinkin voi käydä.

Päivämäärä:   26.3.26 17:50:14

Ihan huikean tavallista ruunien käyttäytymistä, eli ihan normaalia sosiaalista käyttäytymistä mitä harrastavat keskenään, ja moni valitettavasti myös ihmisen kanssa. Fiksummat oppii kyllä tästä pois, mutta tiedän monta vanhaa ruunaa jotka edelleen ajoittain ajatuksissaan näpsäisevät ihmistä ja väistävät sekunnin sadaspsassa kun tietävät että näin ei saa toimia.

Onnistumisen resepti: Aivan suhteeton palaute näpsäisyyn nähden. Sellainen että muistaa vielä puolen tunnin päästäkin että ko toiminta ei todellakaan kannattanut. Läpsäiset, karjaiset ja pistät väistämään useamman askeleen tmv suhteutettuna hevosen luonteeseen. Joku vähempi "äläs nyt viiti lässyn lää" on takaisin leikkimistä, sitä mitä toinen ruuna tekisi kun seisovat tarhassa ja nyppivät toistensa riimuja ja nipistelevät toinen toistensa kaulanahkaa. Sitten mietitään mitä napsijaruunalle käy äkkiä kun yrittää naukata pomotammaa. Se tietty pistää sen matkoihinsa eikä jää leikkimään mitään juupas-eipäs napsin napsin leikkejä.
Anna siis tamman vastaus, älä toisen ruunan vastausta.

Kaikilta tätä ominaisuutta ei saa pois, ja usein se vahvistuu mitä tylsempää niiden elämä on. Pidä siis huolta että hevosella on mahdollisuus toteuttaa luvan kanssa leikkikäytöstä toisen hevosen kanssa. Tällöin tarve tähän vähenee ihmisen kanssa merkittävästi.

Päivämäärä:   26.3.26 18:33:51

Läväytä sitä turpaan niin loppuu napsiminen.

Lähettäjä: mimmi 
Päivämäärä:   27.3.26 08:23:23

Minä olen myös sitä mieltä, että hevosen tulee kunnioittaa ihmistä, joten se ei pure, napsi ja ylipäätään kunnioittaa ihmisen tilaa. Tämä tehdään hevoselle selväksi hyvin mustavalkoisella ja johdonmukaisella tavalla, samaan tyyliin kuin laumassa hevoset toisiaan kohtaan käyttäytyvät. Palaute on siis välitön, riittävän vahva (jotta montaa kertaa ei tarvitse korjata) mutta reilu, jotta hevonen ymmärtää ettei kyse ole leikistä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.