Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Vinossa istuminen

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.3.26 07:56:27

Istun vinossa ainakin väistöissä ja joskus kulmissakin ja myös takuulla muissa tilanteissakin. Tuttu ratsastuksenohjaaja selitti asiaa toisen kyljen kipristymisellä ja toisen kyljen venymisellä yms. Ymmärsin sanat, mutta en tajua tätä kehossani, miten korjaan. Olen satulaan pelaaja ja alkuun istuin vinossa myös kaarevilla uhrilla, tämän on ope saanut kitkettyä pois.

Re: Vinossa istuminen

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   25.3.26 08:03:56

Istutko aina samaan suuntaan vinossa? Minulle valmentaja korjasi pidentämällä toista jalustinta. Lisäksi määräsi kuntosalille selvittämään mikä lihasryhmä on heikko, ja minulla se on oikea jalka erityisesti lonkan alueelta. Oireilee niin, että istun enemmän oikealla istuinluulla, valun oikealle vasen kylki lysyssä. Kun vasenta jalustinta pidentää 1-2 reikää pidemmäksi kuin oikeaa, niin vasemman kyljen on pakko suoristua.

Lähettäjä: Veea 
Päivämäärä:   25.3.26 08:37:52

Aloittaja, istu kovalle penkille. Laita kädet istuinluiden alle. Kallistele ylävartaloa oikealle/vasemmalle niin että tiputat hartiaa kohti lonkkaa. Tunnet mitä painollesi tapahtuu istuinluiden kautta ja samalla hahmotat kyljet. Kun kallistut vaikkapa vasemmalle niin se kylki lyhenee/kiristyy ja oikea venyy/pitenee. Tuo painon siirtely vaikuttaa hevosenkin tasapainoon negatiivisesti.

Lähettäjä: teea 
Päivämäärä:   25.3.26 09:06:34

Suosittelen lämpimästi fysioterapeutilla käyntiä. Selviäisi se juurisyy, että mikä kohta kehossasi ihan oikeasti just sulla pettää, eli mitä heikkoutta vinoudella kompensoit ja täsmälliset ohjeet kuinka korjata (treenin lisäksi ihan myös arjen pienissä jutuissa). Syitä kun tuolle voi olla monia. Jos et tiedosta sitä oikeaa syytä, niin voit esim vahingossa omatoimisella treenillä vain vahvistaa juurikin niitä vääriä kohtia ja ajautua ojasta allikkoon ongelman kanssa.

Päivämäärä:   25.3.26 12:14:40

Kiitos, hyviä asiallisia vinkkejä.

Päivämäärä:   25.3.26 12:21:10

Helpottaisi myös jos näkisi samalla peilistä

Lähettäjä: Dun 
Päivämäärä:   25.3.26 14:23:56

Katsotko väistön tai kaarteen suuntaan? Minun openi neuvoi, että kannattaa katsoa hieman ulospäin, koska silloin pääni ja ylävartaloni pysyvät suorassa. Jos alan katsoa väistön tai kaarteen suuntaan, suuntaan katseeni helposti liian alas, jolloin pääkin kääntyy sisäänpäin, sisähartia tippuu, sisäkylki menee lyttyyn ja ulkoistuinluu työntyy ulos, jolloin lantiokin menee vinoon.

Lähettäjä: ueu 
Päivämäärä:   25.3.26 14:33:22

Oisko eriparilonkat? Silloin on mahdotonta istua suorassa.

Lähettäjä: Ida 
Päivämäärä:   25.3.26 17:23:01

Itse olen myös saanut joskus tähän ohjeen, että katso olan yli vastakkaiselle puolelle jos kylki painuu tuttuun. Eli jos oikea kylki rutussa kaarteessa katsotaan vasemmalle taakse. Korjaa asentoa

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   25.3.26 18:47:52

Vinous kannattaa korjata aina ylöspäin, siis ojentautumalla ylös niin, että kyljet ovat yhtä pitkät.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.