Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Eikö nykyään enää käytetä kuljetussuojia??

Lähettäjä: ??? 
Päivämäärä:   25.3.26 04:49:38

Oon itse viimevuosituhannennen ihminen ja silloin oli itsestään selvyys, että aina hevosten jalat suojattiin hyvin kuljetuksen ajaksi. Nykyään kun katsoo videoita niin, joillain voi oollla bootsit ja isolla osalla ei mitään. Mikä juttu tämä on? Ja koska muuttunut?

Re: Eikö nykyään enää käytetä kuljetussuojia??

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.3.26 04:54:54

Ei käytetä kun ei ole tarvetta. Ei mikään ole muuttunut, jotkut käyttää ja jotkut ei.

Lähettäjä: Niin 
Päivämäärä:   25.3.26 04:59:19

Mäkin olen viime vuosituhannen ihminen ja harrastanut 35v. Ennen laitettiin aina kuljetus suojat.. Joskus ysärillä jopa superloonia ja pintelit päälle.
Ostin yhden vähän arvokkaamman hevosen kuljetuksella ja se tuotiin ilman suojia joskus 2010 jälkeen. Sanottiin, että on levottomampi suojat jalassa. Antoi kyllä olla, mutta ei vain tykännyt seistessä pitempää matkaa. Silloin aloitin et laitoin just bootsit ja jotkut normisuojat, mitkä ei kiristänyt tai hiostanu. Samalla linjalla menny sieltä asti. Eikä ole tullut mitään, mutta mulla ollut rauhalliset hepat.

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   25.3.26 05:10:09

Turhaa hautomista.

Lähettäjä: Hoppu 
Päivämäärä:   25.3.26 06:15:28

Kuljetan kymmeniä eri hevosia vuodessa, yhteensä kuljetusreissuja tulee varmaan lähemmäs ~150 vuoteen ja olen tehnyt tätä jo yli vuosikymmenen. En käytä kuljetussuojia, sillä ne tekevät monen hevosen olon epämukavaksi ja kopissa olon levottomaksi. Ainoat kuljetuksessa tulleet jalkahaavat olivat aikoinaan hevosella joka oli potkinut itseltään kuljetussuojat pois ja samalla tehnyt hokeilla haavat molempiin takasiin.

Lähettäjä: poni 
Päivämäärä:   25.3.26 06:37:40

Vain amatöörit käyttää kuljetussuojia! Jo vuosia menty bootseilla ja tavallisilla suojilla.

Lähettäjä: .-.-. 
Päivämäärä:   25.3.26 06:55:01

2 ekalla käytin suojia, toisella näistä oli myös aina bootsit alla, kun polki niin helposti jaloilleen.
Viimeisin kulki hokkiaikaan bootseilla ja suojella, ilman hokkeja yleensä ilman suojia. Tämä potki suojia sen verran, ettei kannattanut laittaa.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   25.3.26 07:39:59

Bootsit ja tavalliset suojat on hevosele paljon mukavammat, kuin jäykät ja paksut kuljetussuojat.

Päivämäärä:   25.3.26 07:59:07

Sen jälkeen kun teillä hevonen potkaisee oman säärensä lopetuskuntoon tai vetää hokilla säären tikkauskuntoon, tekee kyllä mieli käyttää kuljetussuojia. En ikinä vie ilman.

Päivämäärä:   25.3.26 08:07:14

Sen jälkeen kun hevosesi astuu lastaussillasta sivuun kuljetussuojat jalassa, tarttuu siihen suojasta ja kuorii ihon koko jalastaan vuohisesta polveen asti samalla kun se suoja vaan nousee rullalle, niin et enää ikinä käytä kuljetussuojia.

Päivämäärä:   25.3.26 08:10:39

Kyllä kova kuorinen jännesuoja tai vastaava suojaa paljon paremmin kuin kankaasta tehty kuljetussuoja

Lähettäjä: Evil 
Päivämäärä:   25.3.26 08:10:47

Käytän normisuojia ja putseja, en kuljetussuojia koska hevoseni seisoisi muuten rauhallisena kopissa, mutta alkaa kuoria kuljetussuojia jaloistaan - ilmeisesti ovat kuumat tai muuten epämukavat. Pitkillä matkoilla rekassa esim. Saksaan ei ole mitään jalassa.

Lähettäjä: ,,, 
Päivämäärä:   25.3.26 08:12:15

”Sen jälkeen kun teillä hevonen potkaisee oman säärensä lopetuskuntoon tai vetää hokilla säären tikkauskuntoon, tekee kyllä mieli käyttää kuljetussuojia. En ikinä vie ilman.”

En näe, että kuljetus lisäisi merkittävästi tämän tyyppisen vamman syntyä. Hevonen voi polkaista jalkansa lopetuskuntoon tarhassakin (jopa todennäköisemmin), enkä sielläkään käytä suojia.

Itsekin käytin tunnollisesti aikoinaan kaikilla hevosilla, koska niin vain ”kuului tehdä”. Jossakin vaiheessa hoksasin, miten epämukavat suojat on hevosille. Ja niistä suojista huolimatta pari hevosta polkaisi hokeilla reijät ruununrajaan. Nyt menty yli kymmenen vuotta ilman suojia, eikä yhtään, edes pientä haavaa, ole tullut kuljetuksessa. Hevoset seisoo rauhallisemmin ilman.

Lähettäjä: joo 
Päivämäärä:   25.3.26 08:17:51

Minä ehkä olen sitten amatööri, mutta meillä hevosilla on kuljetussuojat. Ja täällä kun lukee että hevoset eivät viihdy niiden kanssa, niin arvatkaas mitä, meillä koulutetaan hevonen niihin.

Olen nähnyt kisapaikalla jänteensä polkaiseen hevosen, se lopetettiin suoriltaan kun saatiin trailerista pihalle. Sillä ei ollut suojia jalassa. Myös tämän omistaja tänäpäivänä laittaa ne suojat hevosilleen.

Jotkut on kyllä jo 2000 luvun alussa kuljettaneet ilman suojia joten ei se ole mikään uusi ilmiö. Jokainen punnitsee omat riskinsä ja toimii niiden puitteissa.
Ei ole oikeaa tai väärää tapaa tässä(kään).

Lähettäjä: k 
Päivämäärä:   25.3.26 08:23:54

Mä käytän korkeita suojia ja putseja. On kuljetussuojatkin, mutta en edes muista koska olisin käyttänyt. Kaikki kuljetussuojat mitä olen nähnyt on sellaista tikattua kangasta, eihän ne suojaa kuin naarmuilta. Paremmin kova suoja suojaa jänteitä ja putsi ruununrajaa.

Päivämäärä:   25.3.26 08:25:11

Nuo kuljetussuojat on kyllä mainio markkinarako missä saadaan myytyä hiekkaa saharaan, kun ostaja on tarpeeksi hölmö.

Päivämäärä:   25.3.26 08:27:21

Ihan turhia ja lähinnä haitaksi. En ole ikinä käyttänyt.

Lähettäjä: Noku 
Päivämäärä:   25.3.26 08:27:26

Hevonen voi teloa mihin vaan, joten mitä nyt jos vain keskitytään oman hevosen käärimiseen ja muut tekee mitä haluaa?
Kuljetus on aina riski ja jos haluaa varomalla varoa, ettei mitään satu, niin ei kannata kuljettaa hevosta. Kuljetussuojat ovat usein paksut, kuumat ja epämääräisen lörpät, joitakin hevosia ne häiritsee ja jotkut sietävät - tuskin nauttivat niistä siltikään.
Itse katson hevosen mukaan, talvikengässä olevilla on aina jotkut suojat, muut sen mukaan miten matkustavat.

Päivämäärä:   25.3.26 09:09:53

Mä en ole vielä nähnyt kuljetussuojia jotka ei hiostaisi. Emme käytä, meillä hevosia ei kouluteta kuljetussuojiin vaan kuljetukseen. Seisovat siellä rauhassa eikä kukaan ole koskaan saanut mitään vekkiä mihinkään.

Päivämäärä:   25.3.26 09:10:30

"En näe, että kuljetus lisäisi merkittävästi tämän tyyppisen vamman syntyä. Hevonen voi polkaista jalkansa lopetuskuntoon tarhassakin (jopa todennäköisemmin), enkä sielläkään käytä suojia."

Tämä ja hokin polkemat ja muut hokkivammat ehkäistään parhaiten jättämällä ne hokit laittamatta. Itsellä nyt hevosia 14 ja omia ollut 19 vuotta. Yhtä ainutta hokkia ei ole ikinä tarvinnut käyttää. Hokkivamma on kerran tullut täyshoitotallilla kun pihattokaveri potki minun hevosen täyteen reikiä. Sen jälkeen lähti siltäkin hokit ja tietty kengät myös. Paljas kavio ei kuljetuksessakaan aiheuta vammoja ollenkaan samalla lailla kuin kenkä.

Lähettäjä: Dun 
Päivämäärä:   25.3.26 10:33:58

Lähettäjä-

Päivämäärä25.3.26 07:59:07

Sen jälkeen kun teillä hevonen potkaisee oman säärensä lopetuskuntoon tai vetää hokilla säären tikkauskuntoon, tekee kyllä mieli käyttää kuljetussuojia. En ikinä vie ilman.

Hevonen voi onnistua noissa ilman suojiakin, valitettavasti on nähty.

Itse en tiedä, mikä olisi paras ratkaisu. Kuljetussuojissa on omat vaaransa, pintelit voivat aueta ja niiden pois kääriminen on ärsyttävää, jos hevonen on levoton. Jänne- tai hivutussuojat taas eivät suojaa kovin isolta alalta.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   25.3.26 10:50:22

Tää onkin mielenkiintonen keskustelu koska itse kipuillut asian kanssa. Olen aina käyttänyt kuljetussuojia ja oikeen sellasia isoja pitkiä mitkä suoja apitkälle polven päälle ja kintereen yli.

Hevonen kävelee niillä huonosti (meinaa kaataa itsensäkun nostaa takasia taivaaseen) ja se myös hankaloittaa lastausta&pois oeruutusta. Kisahevonen ja kulkee paljon eli ongelmaa ei ole itse lastauksessa eikä kulkemisessa mutta ne suojat. No, aloin käyttää tälla back on track tallisuojia. Se on meille tosi hyvä kompromissi: kävelee niillä hyvin koska ei mene polven tai kintereen yli, hoitaa matkan aikana muutenkin jalkoja (verenkiertoa vilkastuttava omianisuus), tosi hyvät tarrat ja suojaa silti tosi hyvin. Ei suojaa joo polveen tai kintereeseen tulevia vammoja mutta muut kyllä.

Lähettäjä: heppatäti 
Päivämäärä:   25.3.26 11:21:05

"Sen jälkeen kun teillä hevonen potkaisee oman säärensä lopetuskuntoon tai vetää hokilla säären tikkauskuntoon, tekee kyllä mieli käyttää kuljetussuojia. En ikinä vie ilman."

Se suoja ei välttämättä hirveästi auta, jos hevonen potkaisee seinästä läpi, voi pahentaa tilannetta. Ja itsehän en koskaan kuljeta muutenkaan hokit jalassa, aina hokit pois kuljetukseen!

Lähettäjä: Exg 
Päivämäärä:   25.3.26 11:30:38

Minulla on kuljetussuojat, jotka eivät hiostaneet edes Etelä-Euroopan reissulla. Kyllä täällä päin (Brittein saaret) ainakin ammattilaiset käyttävät kuljetussuojia.

Lähettäjä: Kipa 
Päivämäärä:   25.3.26 11:50:28

Oman ravurin kanssa reissasin raveissa jokusen vuoden. Harvoin jaksoin sille mitään jalkoihin kääriä. Oli joskus jotkut halppis kuljetussuojat, mutta valuivat jalassa niin ei tullut sitten käytettyä. Mulla oli joskus edellisellä hevosella jotkut finntacin lyhyet kuljetussuojat ja ne oli ihan suht ok:t, harmi kun ne joskus myin pois. Patjat ja pintelit tosiaan joskus jaksoin kääriä jalkaan kuljetukseen, mutta usein kävi niin ettei kisapaikalla sitten enää jaksanut niitä jalkoja kääriä kotimatkalle. Vielä jos sattui olla jaettu katos ja toinen jo tulossa siihen, niin äkkiä vaan kamat kasaan ja hevonen kyytiin. Tai jos syystä tai toisesta hevosta ei tullut raveissa pestyä, niin ei niihin kuraisiin/hiekkaisiin jalkoihin innostanut mitään ruveta käärimään. Putsit tuli välillä laitettua joka jalkaan matkalle. Ilman naarmuja selvisi kuljetuksista, matkusti nätisti.

Lähettäjä: Suide 
Päivämäärä:   25.3.26 12:02:59

Käytin. Aina.

Päivämäärä:   25.3.26 12:11:37

Meillä myös kevyet jännesuojat ja putsit, koska paksut suojat hiostaa ja tällöin hevonen saattaa potkia. Hokkiaikaan näen suojat tärkeämmäksi, kesällä ei niin tarvetta edes kaikilla hevosilla.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   25.3.26 15:21:27

En käytä. Lähes kaikki hevoset vihaa suojia. Pitkillä kuljetuksilla hautoo. Usein hevoset potkii enemmän suojilla koska ne ärsyttää.

Päivämäärä:   25.3.26 15:25:32

käytän oikeita kovia pitkiä jännesuojia jotka suojaa koko jalan ympäri, ja bootseja

Päivämäärä:   28.3.26 08:19:15

hokit pois aina kuljetukseen? miten ihmeessä toimii? peruutatko kopin tallin ovelle ettei tarvitse kävellä jäällä/lumella ilman hokkeja traileriin ja perillä sitten sama juttu?

kuljetussuojat käytössä täällä aina kuljetuksessa. ei kyllä meidän suojat haudo, ihan joskus jos on +30 kuljetettaessa, niin voi olla jalat hikiset kun on jo hevonen muualtakin.

kyllä ne niihin kuljetussuojiin tottuu, kun niitä käytetään. voihan niillä vaikka jopa talutella huvikseen pihalla totutusmielessä.

Päivämäärä:   28.3.26 08:22:43

En laita koskaan kenkiä enkä siksi tarvitse hokkejakaan. Joten kun ei ole koskaan kenkiä eikä hokkeja niin ovat jo valmiiksi pois.

Lähettäjä: Nasu 
Päivämäärä:   28.3.26 09:13:06

” Sen jälkeen kun teillä hevonen potkaisee oman säärensä lopetuskuntoon tai vetää hokilla säären tikkauskuntoon, tekee kyllä mieli käyttää kuljetussuojia. En ikinä vie ilman”

Kuinka paksu suojan pitää olla, että se estää potkusta tulleen iskun? Jos hevonen potkaisee sääreen niin lujaa, että se täytyy lopettaa, niin siihen ei kyllä enää mikään perus kuljetussuoja auta.

Itse en käytä pitkillä matkoilla suojia tai pinteleitä, ainakaan suurimmalla osaa hevosista.
Jos laitan, niin laitan pitkät patjat sekä pintelit. Jollekkin tapauksella jopa bootsit vielä. Lyhyemmillä matkoilla (kilpailumatkat) on yleensä aina pintelit ja patjat, ettei tule pintanaarmuja.
Mutta esim jos hevoset matkustaa rekassa toisen ajamana, niin en laita koskaan jalkoihin mitään.

Lähettäjä: RR 
Päivämäärä:   28.3.26 12:10:32

"Lähettäjä: poni
Päivämäärä: 25.3.26 06:37:40

Vain amatöörit käyttää kuljetussuojia! "

Melkoinen ammattilainen.

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   28.3.26 20:57:32

Hevonen sekoilee ihan huolella kuljetussuojien kanssa. Käytän butseja + Botin tallisuojia (ne paksummat).

Lähettäjä: Ninni 
Päivämäärä:   28.3.26 23:22:53

Riippuu varmaan hevosesta. Voi laittaa jos siltä tuntuu ja hevonen ne tarvitsee.

Päivämäärä:   28.3.26 23:46:33

Entä jos sattuu kuljetuksessa jotain hevosesta riippumatonta? Suojaa ne kuljetussuojat niitä jalkoja onnettomuustilanteessa paremmin kuin ilman.

Päivämäärä:   28.3.26 23:57:56

Mitähän matkoja kuljette....aina mun hevosilla suojat jalassa, mentiin sit valmennukseen 10 km päähän, kisoihin 100km tai starttihevosen kanssa raveihin. 300km.

Lähettäjä: ö 
Päivämäärä:   29.3.26 00:33:10

Botin tallisuojia oon kuljetuksessa käyttänyt.

Päivämäärä:   29.3.26 09:48:35

” Entä jos sattuu kuljetuksessa jotain hevosesta riippumatonta? Suojaa ne kuljetussuojat niitä jalkoja onnettomuustilanteessa paremmin kuin ilman.”

Niin naarmuilta. Onnettomuustilanteessa yleensä pelätään paljon pahempaa, kuin naarmuja jaloissa. Ja sellaisia suojia ei olekkaan, joka muuta estäisi. Onnettomuudessa jos menee jalka poikki, niin siinä ei ole mitään väliä onko suoja jalassa vai ei.

Päivämäärä:   29.3.26 10:41:26

"Niin naarmuilta. Onnettomuustilanteessa yleensä pelätään paljon pahempaa, kuin naarmuja jaloissa. Ja sellaisia suojia ei olekkaan, joka muuta estäisi. Onnettomuudessa jos menee jalka poikki, niin siinä ei ole mitään väliä onko suoja jalassa vai ei."

Joskus se pienikin naarmu on vaarallinen, riippuen sijainnista.

Päivämäärä:   29.3.26 10:53:03

Joo, suojaahan ne kuljetussuojat vuohisniveltä. Kintereen ja polven suojaus on vähän niin ja näin, kun suoja ei ole varsinaisesti kiinni niissä. Sitten voidaan miettiä, mikä on todennäköisyys sille, että onnettomuudessa tulee vuohisniveleen niveleen asti yltävä haava eikä mitään muuta vammaa, ja mikä on todennäköisyys sille, että kuljetussuojia epämukavana pitävä hevonen potkii itselleen jonkun muun vamman kuljetuksessa.

Omani kulkee bootseissa ja normisuojissa yleensä, pidemmälle matkalle saatan laittaa pintelit, mutta ne on ärsyttävää kääriä pois. Helpompi lähelle treeniin mennessä laittaa ratsastussuojat ja perillä voi vaan napata bootsit pois. Onnistuu vaikka hevonen olisi vähän levoton. Normisuojien kanssa ei potki eikä kävele huonosti, joten näillä mennään. Koittaa nimittäin riisua takasista epämiellyttävät asiat, kuten kylmäsuojat, niin en viitsi edes kokeilla kuljetussuojien kanssa.

Päivämäärä:   29.3.26 11:05:08

” Joskus se pienikin naarmu on vaarallinen, riippuen sijainnista”

En ole itse koskaan törmännyt pieneen naarmuun, joka on vaarallinen. Missä tällainen sijainti voisi olla? Pois lukien tietysti silmät, mutta kuljetussuojat ei suojaa silmiä muutenkaan.

” Joo, suojaahan ne kuljetussuojat vuohisniveltä.”
Millä tavoin? Tarkoitatko, ettei tule niin syvää haavaa, että se yltäisi niveleen?

Päivämäärä:   29.3.26 12:32:40

” Joo, suojaahan ne kuljetussuojat vuohisniveltä.”
Millä tavoin? Tarkoitatko, ettei tule niin syvää haavaa, että se yltäisi niveleen?

Joo, vastasin tälle "pienikin naarmu on vaarallinen". Koska en keksi jaloissa pientä, vaarallista naarmua kuin nivelen päällä. Onko se pieni, en tiedä, mutta joka tapauksessa potentiaalisin. Koska jos puhutaan jostain verenmyrkytyksen tyyppisestä asiasta, sellaisia haavoja nyt voi saada missä tahansa. Että ainoa nivel, mitä kuljetussuojat oikeasti suojaa on vuohinen.

Lähettäjä: ---- 
Päivämäärä:   29.3.26 12:47:27

Kaikenlaista olen käyttänyt, vain kuljetussuojat jääneet pois valikoimasta. Kengättömät on matkustaneet yleensä joko paljasjaloin tai vain bootseilla. Hokillisilla olen pitänyt takajaloissa pinteleitä ja bootseja, edessä jännesuojia ja bootseja. Pinteleiden sijaan käy toki taakse myös jännesuojat tai ne yhteen aikaan aika yleiset jalan ympäri kiedottavat tarralliset neopreenisuojat.

Lähettäjä: a 
Päivämäärä:   29.3.26 17:51:53

Tavalliset suojat olen kokenut paremmaksi. Kesällä trailerissa hiottaa sen verran, ettei ole mitään järjenhiventä keittää jalkoja kuljetussuojissa. Toki meillä hevonen on helppo ja rauhallinen matkustaja. Jos homma olisi lastaussillalta asti kouluttamattoman hevosen kanssa perseilyä, laitettaisiin kuljetussuojat ja kuplamuovit.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   29.3.26 19:33:01

Joskus aikanaan meilläkin aina käytettiin mutta en tiedä miksi on jäänyt pois. En muista koska olisin nähnyt käytössä missään niitä isoja vanhoja perinteisiä suojia.

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   29.3.26 21:00:46

Jos on hokit alla niin laitetaan kuljetussuojat. Muuten menee ilman.

Päivämäärä:   29.3.26 21:13:12

Botin tallisuojat ajaa hyvin asian eikä ole yhtä kohta ja kolhot. Liian monta loukkaantumista on johtunut noista kyseisistä varusteista.

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   29.3.26 21:38:16

Tällä hetkellä kaikki hevoset ilman kenkiä ulkomailla ja kuljetan ilman suojia. Jos kengät/.talvella hokit niin putsit edessä ja pitkät auojay esim kenttasuojat suojaavat kolhuilta ovat yl kevyitä ja ilmastoituja rauhallisesti matkustavalla olen käyttänyt myös erilaisia neopreeni suojia /botin suojia/ eli sellaisia jotka lähinnä suojaavat naarmuilta, en varmaan 20v ole käyttänyt kulkkareita, suurin osa ei niistä tykkaa

Lähettäjä: 9 
Päivämäärä:   29.3.26 22:45:27

En jaksa lukea ketjua, mutta katsokaa 5* estekisaajien hevosia, kulkevat ilman kuljetussuojia.

Lähettäjä: Fhy 
Päivämäärä:   30.3.26 00:39:25

Olen katsonut 5* estekisaajien hevosia, kulkevat joko kuljetussuojilla tai pinteleillä, jotka on niin alhaalta ylös kääritty, että ihmettelen miten hevonen pystyy kävelemään.

Päivämäärä:   30.3.26 08:46:41

Vahinko voi sattua ihan samalla tavalla lyhyellä kuin pitkällä matkalla, eli kannattaa jotenkin suojata.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.