Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Välivaihe ennen omaa hevosta?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.3.26 16:06:52

Olen nuori aikuisratsastaja, jolla nuorempana kokemusta omista hevosista ja tavoitteellisesta kilpailemisesta kouluratsastuksessa. Viime vuosina minulla ei ollut opintojen vuoksi omaa hevosta, vaan olen liikuttanut ystävieni hevosia win-win sopimuksella 2-4 kertaa viikossa ja valmennuksia ollut vain epäsäännöllisesti.

Nyt olisi kova into palata pitkästä aikaa takaisin tavoitteelliseen treeniin ja päästä kehittymään. Omaan hevoseen säästän parhaillaan, mutta ostaminen on realistisesti mahdollista vasta muutaman vuoden kuluttua.

Mietin, että mitä keksisi tässä välissä? Olisiko Pirkanmaan alueella esim. jotain laadukasta ratsastuskoulua, jonne voisi mennä esim. yksityiskoulutunneille kerran tai pari viikossa? Mitkään vuokraamis- tai leasingdiilit ei lähtökohtaisesti innosta, koska kaipaan nimenomaan valmentautumista ja tavoitteellista tekemistä. Ratsastuskouluissa en ole käynyt vuosikausiin, niin olen aika pihalla niistä.
Vai odottaisiko vaan suosiolla, että on rahat kasassa omaan hevoseen, ja nyt tyydyn liikutusdiileihin?
Tää nyt on tämmöistä tajunnanvirtaa, mutta kiitän jos jollain on heittää ajatuksia!

Re: Välivaihe ennen omaa hevosta?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.3.26 19:23:11

Mä etsisin vuokralle yksärin jolla saa valmentautua. Sata kertaa laadukkaampaa kuin ratsastuskoulutouhu.

Lähettäjä: hm 
Päivämäärä:   23.3.26 19:31:06

Itse tuossa tilanteessa varmaan tyytyisin liikutusdiileihin. Siinä kuitenkin pysyy se oma tekeminen vireessä vaikka ei varsin kehittyisikään.

Ratsastuskouluissa harvemmin on sellaisia hevosia joiden osaaminen riittää kovin pitkälle. Kannattaako maksaa perustason jumputuksesta jos oma osaamisesi ylittää hevosen osaamisen?

Jos sulla on jo jokin suunnitelma tai vaikka jo vähän rahaa säästettynä omaa varten, niin kannattaako "tuhlata" vuokraamiseen jos niitä liikutettavia kuitenkin on? Ellei joku tosi helmi osu kohdalle.

Lähettäjä: Ina 
Päivämäärä:   24.3.26 22:03:02

Yritin tuollaista, mutta vaikka valitsin mielestäni tasokkaan ratsastuskoulun ja yksityistunnit, ei sitä oikeaa fiilistä oikein syntynyt. Hevoset olivat niin turtuneita ja vastahakoisia verrattuna omaani, joka koko ajan oli kuulolla ja odotti ohjeita innokkaana tekemään. Eikä se opetustaan ollut sitä mihin olin valmennuksissa tottunut. Sellaista säästöliekillä tekemistä.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   25.3.26 07:44:01

" Mitkään vuokraamis- tai leasingdiilit ei lähtökohtaisesti innosta, koska kaipaan nimenomaan valmentautumista ja tavoitteellista tekemistä."

Nimenomaan vuokraamalla tai leasingilla pääset kiinni siihen tavoitteelliseen tekemiseen. Ratsastuskoulussa ratsastelet niillä vaihtuvilla tuntihevosilla eikä sinulla ole mitään mahdollisuutta vaikuttaa ratsusi managementiin, joka on kuitenkin erittäin olennainen osa sitä tavoitteellista tekemistä. Hevosen omistaminenkin on 5% ratsastusta ja 95% kaikkea muuta.
Vuokraaminen, leasing- tai puoliylläpito tms. on lähimpänä sitä oman hevosen pitämistä, ja vaikka koko päätösvalta hevosesta ei olekaan sinulla, niin omat tekemisesti ovat kuitenkin osa hevosen "systeemiä".

Jos haluat ratsastaa paljon, mene ratsastuskouluun, silloin omaa hevosta ei missään nimessä kannata ostaa.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   25.3.26 10:53:35

Etit sopivan vuokrahevoisen jolla valmentautua. Mulla ei nyt ole hevosta tarjota koska rinki täynnä,mutta esim mulla käy kilpahevosilla vuokraajat tallityö''maksulla'' jollon heille jää vähempivarasenakin varaa siihen valmennukseen. Ei maksa mulle rahaa mutta korvauksena laadukkaan kisahepan käytöstä tekee mun kotitallilla tallitöitä. Saavat sitten valmentautua kunnolla kunnon kilpahevosilla.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.