|
Lähettäjä: ..
Päivämäärä: 24.3.26 16:32:15
Minulla oli samanlainen kaveri, joka ei olut koskaan juoksuttanut ja halusi oppia. Otettiin sellainen hevonen, joka on aina toiminut kuin ajatus. Näytin ensin mitä tehdä, hevonen lähti ympyrälle ihan vaan kädellä osoittamalla, mutta kun vaihdettiin juoksuttajaa se jäi vain ihan iholle pyörimään. Tämä oli itsellenikin hyvä opetustilanne siitä, miten paljon kehonkielellä on merkitystä, vaikka hevonen toimisi normaalisti vaikka päällä seisten. Tässä muutamia huomioita, joita tilanteessa tein:
1. Isoin ongelma oli ympyrälle lähettäminen. Juoksutuksen idea yleisesti on se, että sinä et liiku, vaan hevonen liikkuu. Epävarma juoksuttaja helposti lähtee ihan huomaamattaan väistämään hevosta, kun se pyörii vierellä, eikä lähdekään kauemmas, jolloin se tavallaan väistättää sinua, etkä sinä sitä. Kiinnitä huomiota siihen, että yhtäkään askelta et ota taaksepäin. Jos hevonen tulee kohti, ohjaa se poispäin niin, että otat itse askeleita eteenpäin.
2. Aloita siitä, että otat liinasta riittävän läheltä hevosta kiinni, jotta voit ohjata siitä kiinni pitäen eteenpäin. Kävele itse alkuun pientä ympyrää ja suurenna sitä ihan vähän kerrallaan. Kiinnitä huomiota siihen, millainen on energiasi ja kehonkielesi sillon, kun hevonen seuraa narua ja tiedät sen seuraavan narua ihan niin kuin pitääkin. Sitten annat sille pikkuhiljaa pidempää narua jatkaen itse pienemmällä ympyrällä. Jos se meinaa hidastaa, huiskuta raipalla takaa, jotta hevonen jatkaa kävelyä.
3. Oma ryhti pidetään suorana ja katse siihen osaan hevosessa, jota haluat siirtää. Neutraali katse voi asettua hevosen kylkeen siihen missä ratsastajan pohje on. Jos haluat isommalle ympyrälle, päättäväinen katse kohti lapaa ja otat selkeitä, vaikka vähän liioiteltujakin askelia hieman koht hevosen lapaa.
4. Itse sanon usein vähän vitsillä, että "use the force". Se pätee aika hyvin kaikessa maastakäsin työskentelyssä. Sinulla on oma personal space, johon hevonen ei saa tulla. Kuvittele se mielessäsi ja käyttäydy kuin se olisi todellinen. Oma energia on oltava riittävä, jotta hevosen energia pysyy yllä (hermostuneella hevosella sitten rauhallisempi). Käytätä energiaasi hevoseen, vaikka se ei ole todellinen ja fyysinen asia. Silti hevosten kanssa se toimii kuin olisi oikea, fyysinen asia. Tidosta tämä ja luota siihen. Kun juoksuttaessa ajattelet, että nyt lähetän hevosen ympyrällä ja se menee sinne kun pyydän, useimmiten näin myös tapahtuu. Jos epäröit ja haparoit, hevonen tekee omat päätökset.
5. Osta pidempi raippa. Jos saat hevosen ympyrälle, mutta se jää silti hieman liian lähelle, raippa auttaa paljon. Ei tarvitse hakata, mutta esim hyvin tähdätty juoksutusliinan hipaisu lapaan on aika selkeä apu. Tökkäisy tai raipalla osoittelu on turhaa. Jokainen läpikävelty apu heikentää apujen toimivuutta. Raipalla voi ja saa osua, mutta sitä ei tarvitse tehdä niin voimalla, että se sattuu.
|