Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miten tai missä oppia juoksuttamaan?

Lähettäjä: Tumpelo 
Päivämäärä:   23.3.26 03:06:45

Ostin 1,5 vuotta sitten hevosen. Ostotarkistuksessa tehtiin taivutuskokeet, myyjä juoksi hevosen kanssa edestakaisin. Taivutuskokeiden jälkeen hevosta juoksutettiin liinassa ympyrällä ravissa ja laukassa. Myyjä hoiti juoksutuksen.

Nyt pitäisi mennä ell tarkistukseen ennen kisakauden alkua. Ongelma on, että en osaa juoksuttaa hevosta. Olen yrittänyt, mutta hevonen pysyy minun lähelläni. Ei liiku isolla ympyrällä.

Tallikavereilta olen yrittänyt kysyä apua. He juoksuttavat hevosta ilman ongelmia. Kun kysyn, mitä teen väärin, he eivät osaa sanoa. Jos somessa on tullut vastaan nuoren hevosen (1-2v.) juoksutusvideo, olen kysynyt miten varsa on opetettu juoksutukseen. Vastaus on aina samanlainen, vaikka vastaajat ovat eri henkilöitä ”ei ole erikseen opetettu, on vain laitettu liina kiinni ja alettu juoksuttaa”.

Miten tai missä voisin oppia juoksuttamaan, kun kukaan tuttu ei osaa opettaa? Parilta valmentajalta olen myös kysynyt, mutta juoksutuksen opetus omistajalle ei kuulu heidän palveluvalikoimaansa. Koska hevonen toimii, kun muut sitä juoksuttavat, minä teen jotain väärin.

Re: Miten tai missä oppia juoksuttamaan?

Lähettäjä: ! 
Päivämäärä:   23.3.26 05:55:42

Eikö kukaan tallikavereista pysty tulla kanssasi juoksuttamaan ja siinä samalla neuvoa? :)

Vaikea sanoa näkemättä, mutta onko oma sijaintisi hevoseen nähden sellainen ettet itse jarruta sitä? Eli niin että olet hiukan "takaviistossa" hevoseen nähden, etkä esimerkiksi lavan kohdalla.

Onko sulla ollut juoksutusraippa mukana? Jos hevonen kerran jo osaa juoksutuksen, kai se nyt jotenkin reagoi jos yrittää tulla lähellesi ja ohjaat sitä raipalla ihan selkeästi kauemmas? Jos yrittää valua lähelle, raippa sinun ja hevosen väliin ja selkeästi ohjaat takaisin ympyrälle.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   23.3.26 06:28:07

Mulla on aivan sama ongelma. Eka hevonen meni itsekseen isoa ympyrää mutta toka ei. Haluaisin itsekin oppia juoksuttamaan oikein ympyrällä

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   23.3.26 06:31:00

Ratsua en ole koskaan käyttänyt klinikalla mutta ravurit ainakin ajetaan ja ell ajaa autolla vieressä tai sitten juostaan pelkästään suoralla. Ei juoksuteta liinassa. Ota siis vehkeet mukaan ja ratsasta.

Lähettäjä: Rt 
Päivämäärä:   23.3.26 07:49:11

Etsi hevosalan ammattilaista apuun, siis oikeasti koulutuksen käynyttä, ei mitään valmentaja-pikakursseja käyneitä.
. Suurin osa harrastelijoista ei tiedä juuri mitään oikeaoppisesta juoksuttamisesta.

Lähettäjä: Nasu 
Päivämäärä:   23.3.26 08:07:08

Älä ainakaan Ennean neuvosta ota vaaria. Hevonen juoksutetaan ympyrällä, taivutetaan suoralla ja jos tarvitsee blokata niin näitä toistetaan kunnes oikea kohta löytyy.

Juoksutusta opettaa kyllä useat eri opettajat, mutta eivät toki ilmaiseksi. Etelässä esim Håcku on tosi hyvä, mutta tietysti riippuu mistä suunnalta opetusta etsii.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   23.3.26 08:33:06

Nasu; siksi sanoinkin että kokemus ravureista.

Lähettäjä: ?+ 
Päivämäärä:   23.3.26 08:42:32

No mitä hevonen tekee kun hätistät sitä juoksutusraipalla kauemmaksi?

Missä juoksutat? Jos on maneesi tai aidattu kenttä niin voit käyttää yhtä kulmaa hyödyksi, siitä tulee jo kaksi seinää jotka vähän ohjaa hevosta.

Päivämäärä:   23.3.26 08:46:29

Niin ja voit kokeilla myös, että pyydät jotain juoksuttamaan, siis näitä joilta se onnistuu, ja olet hänen vieressään. Saat vähän tunnetta miltä sen kuuluu näyttää ja missä kohtaa seistä, todennäköisesti olet liian edessä ja estät hevosta. Sitten vaan vaihdatte, sulle liina ja raippa ja hän jää siihen viereen.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.3.26 08:47:15

Tee estetolpista tms pyörö kentälle niin saat raamit hevoselle. Tai picadero (neliö) niin saat kulmasta jo kaksi sivua. Ja opeta sille lähetys ensin. Esim kari vepsällä varmaan jotain ilmaisia videoita.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   23.3.26 08:57:42

https://www.sensitivehorse.com/

Kysy häneltä. :) On hyvä!

Lähettäjä: Nasu 
Päivämäärä:   23.3.26 09:21:49

Ennea: silti kehotit ottamaan varusteet mukaan ja ratsastamaan? :D
Miksi pitää neuvoa, jos itsekin tiedostaa, ettei osaa vastata kysymykseen :D

Päivämäärä:   23.3.26 09:52:26

Miten paljon olet tehnyt maasta käsin harjoituksia hevosesi kanssa? Väistääkö se sinua kun pyydät? Saatko kevyesti liikutettua sen lapaa?

Sun kehonkieli on melko varmasti väärä ja voi myös olla että koet epävarmuutta tilanteessa, ja silloin hevonen voi hakea turvaa sinusta jäämällä lähelle. Oletko ohjasajanut? Kannattaa kysellä ohjasajotunteja, siinä on kaksi ohjaa joilla hevosta ohjataan oikeaan suuntaan. Ohjasajoa monesti opettaa muut kuin valmentajat. Mun hevosille ohjasajoa on opettanut Iiris Miettinen ja aikanaan Jenny Ahlroth, mutta hän ei taida asua enää Suomessa. Jos Karoliina Forström on lähellä, hän saattaa osata auttaa (etänäkin ehkä?).

Mulla oli aikanaan alkuun sama ongelma mun ensimmäisen hevosen kanssa. Olin epävarma (vaikka hevonen oli tottunut siihen että olin itsevarma ja mua voi seurata mihin vaan), jäi herkkäsieluinen mamman mussukka siihen viereen eikä poistunut ympyrälle. Jouduin aika rumasti juoksutusraipalla pyytämään muutaman kerran, kun pieni pyyntö ei riittänyt. Se johti toki pukkipieruriehuun ennen kuin tamma hyväksyi sen että tässä nyt ollaan ja juostaan ympyrällä. Pyörö auttaa, kentälle voi tehdä kepeistä ja narusta väliaikaisen pyörön jos haluaa. Meillä auttoi myös irtojuoksutus, mutta kaikki ei toki sitä uskalla tehdä.

Seuraava harjoitus taas auttoi nuoren kanssa. Maasta käsin, hevosella riimu ja liina. Kädessä (meillä este)raippa. Lähdet pyytämään raipalla tilaa niin että laitat käden suoraksi ja raipan sen jatkeeksi, ja siirrät raippaa oikealta vasemmalle niin että teet leveää kaarta. Hevonen alkaa väistää sinua kun kävelet sitä kohti. Tässä kohtaa lopetat raipan liikuttamisen ja pyydät hevosta seuraamaan sinua taluttaen. Toista muutama kerta, saattaa auttaa siihen että hevonen oppii lähtemään luotasi. Ajatus on sama kun laumassa, kun johtajahevonen haluaa tilaa ja pyytää toista väistämään.

Lähettäjä: Tumpelo 
Päivämäärä:   24.3.26 14:54:29

Kiitos vastauksista.

Tallikaverit eivät osaa sanoa, mitä teen väärin. Olen seissyt tallikaverin vieressä kun hän on juoksuttanut hevosta onnistuneesti. Sitten ollaan vaihdettu paikkoja, minä yritän juoksuttaa ja tallikaveri seisoo vieressä. Hevonen ei pysy ympyrällä vaan tulee luokseni.

En ymmärrä ohjetta ”käytä kulmaa apuna” tai ”tee estetolpista pyörö kentälle”. Ongelma on se, että hevonen tulee luokseni. Hevosen pitäisi olla pyörön ulkopuolella ja minun sisäpuolella, että aita estäisi hevosta tulemasta luokseni. Liinan kanssa ei onnistu olla eri puolella aitaa hevosen kanssa.

Olen valmis maksamaan avusta, mutta täällä päin on vain yksi maastakäsittelyn opettaja ja hän on hieman ”erikoinen”. Vihaa kuolaimia ja kenkiä (hevoseni käyttää molempia). Kun minulla oli vuokrahevonen, hän kävi samalla tallilla lastauskouluttamassa tallilla asuvaa hevosta. Teki ”diagnoosin”, että hevonen pelkää trailerin valkoista väriä. Ohje oli, että hevoselle pitää esitellä eri värisiä kankaita, hevonen kertoo mikä väri tuo turvaa ja traileri pitää maalata ko. värillä. Traileri ei ollut hevosenomistajan oma, niin lastauskoulutus keskeytyi, kun trailerin maalaus ei ollut vaihtoehto. En halua tätä kouluttajaa käyttää.

Juoksutusraippa on, mutta hevonen ei siitä välitä, jos raipalla kevyesti hevosta kosken. Työntyy raipan ohi luokseni. Jos kosketan raipan kärjellä hevosen lapaa ja yritän ohjata hevosta kauemmas, hevonen kiertää raipan etu- tai takapuolelle ja tulee luokseni. Jos hevonen on tulossa suoraan minua kohti ja kosketan raköan kärjellä hevosen ryntäitä, hevonen kiertää raipan jommalta kummalta puolelta ja tulee luokseni tai pysähtyy raipan mitan päähän ja ryntäät ovat minua kohti. En halua raipalla ”lyödä” hevosta, koska raippa on melko lyhyt (ehkä 2,5 m), joten jos hevonen on sillä etäisyydellä, että voisin sitä raipalla ”lyödä”, se voi ärsyyntyä ja pukittaa ja osua minuun. Ratsastaessa saa raipalla koskea, mutta jo napautus aiheuttaa pienen protestipukin.

Maasta käsittelyä en ole tehnyt, koska en osaa. Alku- ja loppukäynnit talutan. Hevonen kulkee nätisti vieressä, pysähtyy ja peruuttaa pyydettäessä. En ymmärrä, mitä tarkoittaa ”liikuttaa kevyesti hevosen lapaa”.

Tässä topassa mainitut valmentajat eivät toimi tällä alueella. En usko, että mistää videokurssista on hyötyä, sillä vaikka kuinka yritän katsoa, mitä tallikaverit tekevät ja matkia heitä, ei hevonen pysy ympyrällä. Tarvitsisin paikan päälle tulevan valmentajan, joka osaa kertoa, mitä teen väärin ja mitä minun pitäisi tehdä.

Ohjasajosta on kokemusta vain sennuleiriltä. Minulla ei ole hevoselle valjaita enkä ole sellaisia hankkimassa. Tarkoitus ei ole liikuttaa hevosta juoksuttamalla. Juoksutusta tarvitaan vain klinikalla ja sitten muutama kerta treenataan ja palautetaan juoksutus mieleen ennen klinikkaa. Tarkoitus siis on käydä hevosen kanssa kerran vuodessa klinikalla vet checkissä ennen kisakauden alkua. Tallikavereista kukaan ei pääse klinikalle juoksutusavuksi, sen olen jo kysynyt.

Päivämäärä:   24.3.26 15:00:25

Missäpäin olet? Jos lähettyvillä niin voin tulla käymään

Päivämäärä:   24.3.26 15:14:45

Voi apua. En nyt edes tiedä, että mitä voisi sanoa. Tarjoa tallikaverille 100€ tuntipalkka klinikkareissusta niin eiköhän joku pääse.

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   24.3.26 15:20:06

Joku tuttu joka saa juoksutettua sun hevosen avuksi ell tarkastukseen.

Antaisko joku juoksuttaa omaa hevostaan, että saisit kokemusta miten muut hevoset toimii?

Päivämäärä:   24.3.26 15:25:05

Missä päin tämä on?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   24.3.26 15:50:15

Kuten yllä jo joku sanoi, et opi ikinä juoksuttamaan, ellet saa hevosta väistätettyä tai lähetettyä poispäin sinusta.
Tässä täytyy olla napakka ja nopea. Aloittaa voi käynnissä, jolloin hevonen voi olla lähempänä ja pienellä ympyrällä. Voit itse tehostaa hevosen liikkumista "marssimalla" joko paikallasi, tai liikkumalla pienenpienellä ympyrällä eteenpäin. Älä missään nimessä liiku taaksepäin. Oma sijaintisi vaikuttaa myös siihen, kääntyykö hevonen sinua kohti. Itse olen yleensä keskellä hevosta. Kun pyydät hevosta pysähtymään, äänensävy on laskeva, ja oma jalkojen aktivisuus seis. Hevonen ei saa tulla luokse, eikä pois kulkemaltaan linjalta, pienen kääntymisen voin sallia.
Kun hevosen halutaan siirtyvän raviin tai laukkaan, täytyy aluksi tehostaa komentoa ehkä raipalla, polkaisemalla jalkaa tms.
Juoksutuksessa tarvittavat avut ja komennot ovat hevoskohtaisia. Aktiivisempi hevonen tarvitsee vähemmän juoksuttajan liikkumista ja pelkät äänikomennot voivat olla riittävät, kun hevonen oppii.

Lähettäjä: ,, 
Päivämäärä:   24.3.26 16:03:10

Apua, miten voi olla noin avuton.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   24.3.26 16:32:15

Minulla oli samanlainen kaveri, joka ei olut koskaan juoksuttanut ja halusi oppia. Otettiin sellainen hevonen, joka on aina toiminut kuin ajatus. Näytin ensin mitä tehdä, hevonen lähti ympyrälle ihan vaan kädellä osoittamalla, mutta kun vaihdettiin juoksuttajaa se jäi vain ihan iholle pyörimään. Tämä oli itsellenikin hyvä opetustilanne siitä, miten paljon kehonkielellä on merkitystä, vaikka hevonen toimisi normaalisti vaikka päällä seisten. Tässä muutamia huomioita, joita tilanteessa tein:

1. Isoin ongelma oli ympyrälle lähettäminen. Juoksutuksen idea yleisesti on se, että sinä et liiku, vaan hevonen liikkuu. Epävarma juoksuttaja helposti lähtee ihan huomaamattaan väistämään hevosta, kun se pyörii vierellä, eikä lähdekään kauemmas, jolloin se tavallaan väistättää sinua, etkä sinä sitä. Kiinnitä huomiota siihen, että yhtäkään askelta et ota taaksepäin. Jos hevonen tulee kohti, ohjaa se poispäin niin, että otat itse askeleita eteenpäin.

2. Aloita siitä, että otat liinasta riittävän läheltä hevosta kiinni, jotta voit ohjata siitä kiinni pitäen eteenpäin. Kävele itse alkuun pientä ympyrää ja suurenna sitä ihan vähän kerrallaan. Kiinnitä huomiota siihen, millainen on energiasi ja kehonkielesi sillon, kun hevonen seuraa narua ja tiedät sen seuraavan narua ihan niin kuin pitääkin. Sitten annat sille pikkuhiljaa pidempää narua jatkaen itse pienemmällä ympyrällä. Jos se meinaa hidastaa, huiskuta raipalla takaa, jotta hevonen jatkaa kävelyä.

3. Oma ryhti pidetään suorana ja katse siihen osaan hevosessa, jota haluat siirtää. Neutraali katse voi asettua hevosen kylkeen siihen missä ratsastajan pohje on. Jos haluat isommalle ympyrälle, päättäväinen katse kohti lapaa ja otat selkeitä, vaikka vähän liioiteltujakin askelia hieman koht hevosen lapaa.

4. Itse sanon usein vähän vitsillä, että "use the force". Se pätee aika hyvin kaikessa maastakäsin työskentelyssä. Sinulla on oma personal space, johon hevonen ei saa tulla. Kuvittele se mielessäsi ja käyttäydy kuin se olisi todellinen. Oma energia on oltava riittävä, jotta hevosen energia pysyy yllä (hermostuneella hevosella sitten rauhallisempi). Käytätä energiaasi hevoseen, vaikka se ei ole todellinen ja fyysinen asia. Silti hevosten kanssa se toimii kuin olisi oikea, fyysinen asia. Tidosta tämä ja luota siihen. Kun juoksuttaessa ajattelet, että nyt lähetän hevosen ympyrällä ja se menee sinne kun pyydän, useimmiten näin myös tapahtuu. Jos epäröit ja haparoit, hevonen tekee omat päätökset.

5. Osta pidempi raippa. Jos saat hevosen ympyrälle, mutta se jää silti hieman liian lähelle, raippa auttaa paljon. Ei tarvitse hakata, mutta esim hyvin tähdätty juoksutusliinan hipaisu lapaan on aika selkeä apu. Tökkäisy tai raipalla osoittelu on turhaa. Jokainen läpikävelty apu heikentää apujen toimivuutta. Raipalla voi ja saa osua, mutta sitä ei tarvitse tehdä niin voimalla, että se sattuu.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   24.3.26 17:20:23

Kahdella pisteellä hyvät vinkit! Kehonkielestä kiinni, mutta sitä on kyllä todella vaikea opetella. Ei kuitenkaan mahdotonta.

Ohjasajoa en suosittele tähän hätään, se on vaikeampaa kuin juoksutus. Kehon kieli siinäkin tärkeä, lisäksi kaksi ohjaa yhden sijaan.

Ottaisin kaverin juoksuttamaan klinikalle ja opettelisin ajan kanssa, joku ratsastuskoulun opettaja voisi olla hyvä

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   24.3.26 20:22:20

Mervi pakolan maastakäsittelyn verkkokurssi. Siitä opit.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   25.3.26 07:58:41

Voi hyvänen aika, kuulostaa että sinä et ihan oikeasti yhtään tiedä mitä pitää tehdä.
Ensinäkään juoksutusraipalla ei lyödä. Sillä ei yleensä edes kosketa hevoseen, erittäin harvoin on nitiä tilanteita, että tarvii käyttää edes sitä raipan pitkää häntää ja koskettaa hevosta. Juoksutusraippaa käytetään hevoselle äänimerkkinä ja /tai visuaalisena merkkinä - kun hevonen tulee liian lähelle, viet raipan itsesi jja hevosen väliin ja heiluttelet sitä raippaa sellaisella paineella, että hevonen reagoi siirtymällä kauemmas. Jos hevonen liikkuu hitaasti eikä reagoi ääniapuihin, juoksutusraippa viedään sen taakse ja sitä heilutellaan tai sen vain annetaan olla siellä, raipan häntää hiissataan maata vasten tms.
Juoksutusraipan käyttäminen hevosen lyömiseen on yhtä hullu ajatus kuin se, että jos hevonen ei ratsastaessa lue ratsastajan ajatuksia, niin sitä heti lyödään. Ei. Lyömisen ja ajatustenluvun välissä on ainakin sata eri paineen tasoa.

Jo pelkästään viestiesi perusteella voin sanoa, että ongelmasi on siinä että sinun oma energiasi on vetelä ja epävarma, joten hevonen juoksuttaa sinua etkä sinä hevosta.

Lähettäjä: Helppoa 
Päivämäärä:   25.3.26 08:17:14

Laita juoksutusliina suitsiin ja hätistä hevonen juoksutuspiiskalla ympyrälle juoksemaan.

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   25.3.26 08:28:10

Pyydät/käsket/ajat takapuolesta eteen. Jos kääntyy/tulee päin huidot tai tökit raipalla lavan kohdalta ulos, tai rinnuksista. Näin mutkat suoraksi vinkkinä.

Lähettäjä: Pena 
Päivämäärä:   25.3.26 08:36:13

Ristus. Aloittaja ei saa siiss missään olosuhteessa hevostaan väistämään itseään silloin kuin itse haluaisi, ja kun pieni raipan kosketus ei riitä, ei löydy kanttia heilauttaa kepukkaa näkyvämmin?

Luultavasti aloittajan hevonen on (ymmärrettävästi kylläkin) niin kiltti ja mamman mussukka, että sen lähellä olo on yleisesti aloittajasta kivaa ja mukavaa, eikä hevonen aiheuta siinä ollessaan häiriötä. Tämä on johtanut siihen, ettei hevonen enää väistä aloittajaa silloinkaan kuin pitäisi. Muita - vieraampia henkilöitä, hevonen sen sijaan osaa heti kunnioittaa ja sille on siis oikeasti opetettu, että ihmistä väistetään ja siksi näiden muiden kanssa elekieli toimii.

Kyllä tuo tarvitsee ihan reipasta lähiopetuta ja myös muilla hevosilla - ehkä jopa ennen muilla hevosilla, jotta aloittajalle syntyy mielikuva miten hevosen tulee reagoida, eikä ensimmäisenä ole käsiteltäessä se oma hevonen hoomoilaisena ehkä vastustamassakin ajatusta siirtyä kauemmaksi.

LähettäjäHeliJ 
Päivämäärä:   25.3.26 08:47:35

Hei
Missä suunnalla olet? Työskentelen mm. mainitsemasi kaltaisten pulmien kanssa. Et suinkaan ole ainoa
voit laittaa sähköpostia.

Päivämäärä:   25.3.26 08:51:44

"Tarkoitus ei ole liikuttaa hevosta juoksuttamalla. Juoksutusta tarvitaan vain klinikalla ja sitten muutama kerta treenataan ja palautetaan juoksutus mieleen ennen klinikkaa. Tarkoitus siis on käydä hevosen kanssa kerran vuodessa klinikalla vet checkissä ennen kisakauden alkua."

Aloittajan on täysin turha opetella juoksutusta jos aikoo juoksuttaa vain kerran vuodessa. Hankittua taitoa täytyisi pitää yllä pitkin vuotta.

Epäilen tätä kyllä provoksi, ei kukaan voi olla noin avuton ja tietämätön. Mutta jos on tosi tilanne niin hankit vaan apua sinne klinikalle, kyllä joku tulee kunhan lyöt tarpeeksi seteleitä pöytään.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   25.3.26 09:24:09

Et siis maastakäsittele ollenkaan? Mitä jos aloittaisit vaikka siitä. Opetat väistämään takaosaa, sitten etuosaa ja peruuttamaan. Näihin löytyy miljoona opetusvideota. Ihan perusjuttuja joista hyötyä arjessa. Sitten hevosen lähettämistä ensin pienelle ympyrälle ja siitä isommalle. Jos saat edes askeleen oikeaan suuntaan niin olet oikeilla jäljillä

Lähettäjä: Kuku 
Päivämäärä:   25.3.26 09:37:04

Eikö sinulla ole omaa ns kotivalmentajaa? Minulla ainakin ihan oma valmentajani opetti juoksuttamaan, kun hankin hevosen.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   25.3.26 09:58:04

Mun korvaan kuulostaa siltä että aloittaja, oot kokoajan jäljessä sun tekemisessä kun avut olisi pitänyt antaa jo aikaisemmin. Ennakoi hevosta ja sen elekieltä mitä aikoo tehdä ja reagoi siihen, ei vasta kun se on sun lähellä. Ja reaktionopeus on yksi tärkeä. Jos ei reagoi heti sun pyytämällä tavalla. Vaihda tyyliä niin että hevonen reagoi tai pyydä isommin. Kuulostaa siltä että oot vähän hitaamman puoleinen itse reagoimaan hevoseen joka johtaa siihen ettei hevonen ymmärrä mitä siltä pyydät tai hevonen kyselee vain että käykö että ollaan lähekkäin, sun pitäis pystyä sun omalla kehon kielellä viestimään sille että ympyrälle.

Lähettäjä: MMM 
Päivämäärä:   25.3.26 10:05:18

Sanoit ettet usko että viedokursseista on apua, mutta tältä videolta voit katsoa millaisen ympyrän voit rakentaa niin että itse voit olla ympyrän sisällä ja hevonen sen ulkopuolella. Videolla hevonen on irti mutta mikään ei estä käyttämästä liinaa.

Videon kouluttaja käyttää positiivista vahvistetta kouluttaessaan hevosia, mutta sen perusteella mitä olet kirjoittanut tässä ketjussa niin en suosittele käyttämään sitä, uskon että se aiheuttaa sen että hevonen "liimaantuu" sinuun vielä enemmän. Mutta videon "pyöröaitauksesta" saattaa olla apua :)

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   25.3.26 13:38:47

Rehellisesti, juoksuttaminen ei ole sinun ongelmasi vaan kaikki hevosen käsittely ilmeisesti maastakäsin (jos siis selästä ei ole ongelmaa). Voi olla haastavaa toimia hevosten kanssa muutenkin, jos ihan perusasiat on hukassa. Mutta ei se mitään, aina voi oppia! Jos paikkakunnallasi ei ole ketään, kuka voisi sinua henkilökohtaisesti opastaa, ehdottaisin kuitenkin että kokeilisit jotakin verkkokurssia tai katsoisit youtube-videoita. Erilaisia tapoja ja metodeja on monia, lähtökohtaisesti kaikki väkivallattomat ja järkevät tavat on hyviä, kunhan olet johdonmukainen ja selkeä ja valitset yhden tavan toimia, ettette sinä ja hevonen mene sekaisin. Myöhemmin kun maailma vähän aukeaa, voi alkaa kokeilemaan maasta erilaisia tapoja ja kokeilla, mikä sopii teille parhaiten. Hyvä kun kysyit apua, voin melkein vannoa että jos nyt ottaudut asiaan ja opettelet toimimaan hevosten kanssa maasta, se auttaa sua niin paljon arjen toimissa ja myös ratsastaessa.

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   25.3.26 15:53:21

Kysy joltain ratsastuskoululaiselta apua, siellä minä ja monet muutkin olemme oppineet juoksuttamaan.

Lähettäjä: MMM 
Päivämäärä:   25.3.26 16:12:09

Hupsista, linkki unohtui...
https://connectiontraining.com/groundwork-lunging-reverse-round-pen/

Lähettäjä: MMM
Päivämäärä: 25.3.26 10:05:18

Sanoit ettet usko että viedokursseista on apua, mutta tältä videolta voit katsoa millaisen ympyrän voit rakentaa niin että itse voit olla ympyrän sisällä ja hevonen sen ulkopuolella. Videolla hevonen on irti mutta mikään ei estä käyttämästä liinaa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.