|
Lähettäjä: #
Päivämäärä: 24.3.26 10:29:33
Oon aina ihmeissäni mihin ihmiset kuluttaa aikaa omassa tallissa :D
Mulla on kolme omaa, joista kaksi aktiivi liikutuksessa + kolme vuokralaista kahdella eri omistajalla täyshoidossa. Kaikki tarhaavat laumassa ja pääsevät sinne suoraan tallin ovesta. Automaatit käytössä sisällä ja ulkona. Kuivitus viikonloppuisin. Aamuisin klo 6 hevoset ulos, karsinoista paskat pois, sisäautomaattien täyttö 45-60min. Töissä olen 7:30. Tarhassa on kaksi kameraa, joista tarkistan päivän mittaan miten porukalla menee ja onko automaatit toimineet.
Lopettelen työt viimeistään 16. Omillani käy pari tuntilaista pari kertaa viikossa ja itse liikutan 3-4x viikossa. 20 mennessä hevoset on sisällä iltaheiniä syömässä. Iltatallissa loimet kuivumaan, ulkoautomaattien täyttö ja aamuheinät ulos. Väkkärit naaman eteen ja hyvät yöt. Tarvittaessa kentän lanaus 15min illalla tai aamulla riippuen käytöstä. Kahden aikuisen taloudessa ei niin paljoa kotitöitä ole, että niihin menisi yli 30minuuttia iltaisin. Isommat imuroinnit ja tarhansiivoukset sitten viikonloppuisin tai pekkasilla/liukumilla. 22 viimeistään nukkumassa ja siinä illalla tulee hoidettua se parisuhde samalla. Mies osaa ruokkia ja huoltaa itse itsensä päivän aikana, aikuinen kun on. Eikä hänkään urheilijana ole tuon aikaisemmin kotona parisuhdetta hoitamassa :D
Joo kerran on yksi hevonen tullut aidoista läpi tässä viiden vuoden aikana ja silloin meni yöhommiksi, mutta jos mennään pelkällä katastrofi ajattelulla niin koskaan ei voisi tehdä mitään. Kun rakentaa kerralla hyvät tilat (meillä ihan kaikki heinistä, kuivikkeista, lantalasta ym alkaen on saman katon alla), kerralla hyvät aidat, kunnon valot ja hyvät vehkeet huoltoon (meillä on sekä traktori että mönkijä, niihin kaikki mahdolliset vehkeet eteen ja taakse). Isot autotallit joissa näitä mahtuu huoltamaan.
Kesäisinhän koko porukka on pihatossa laitumella ja silloinhan tietty tehdään isompia projekteja.
Tuota oheistoimintaa mietin silloin kun otin hevoset omaan pihaan ja tuo tuntien pito tuli vähän kuin vahingossa. Olen myös vuokrannut hevosia, mutta tämä on minusta sekä hevosten että talouden kannalta parempi. Jos olisi enemmän omia niin voisin ottaa vielä pari viikkotuntia lisää, mutta haluan ratsastaa itsekin eikä ole intressejä ostaa sen takia lisää hevosia.
Jos nuo aloittajan kaikki neljä on liikutuksessa niin siinä riittää hyvin asiakaskäyttöön sekä omaan harrastamiseen. Asiakashevosten kanssa olisin tarkkana, tai lähinnä omistajien. Minulla sattui älytön tuuri ja molemmat näistä nykyisistä vuokralaisista on täysjärkisiä. Kun ihmiset on mukavia ja hevoset helppoja käsitellä niin mielelläni olen myös joustanut jos on ollut jotain erikoistilanteita tai omistaja lomalla. Ovat myös näistä vastapalveluksena tehneet tallia tai siivonneet tarhaa yms. Sulla kun on isommat tilat kuin minulla niin en välttämättä tarjoaisi täyshoitoa vaan jotain kevyempää versiota että riittää tunnit vuorokaudessa niin että ehdit harrastaa omienkin kanssa.
Kokeile! Ehkä ottaisin ensin vuodeksi pelkät omat että vuodenajat juuri teidän tontilla tulee tutuksi ja suurimmat puutteet, jotka huomaa vasta kun hevoset on tontilla, on helpompi korjata kun hevosia on vähän.
Jos mahdollista, ota asiakaspaikoille sellaisia ihmisiä, joilla on useampi hevonen. Oman kokemuksen mukaan useamman hevosen omistajat ovat helpompia kun eivät ehdi rakastaa rikki sitä yhtä ainoaansa. Varaudu siihen, että laskuja ei makseta ajallaan ja ota mielummin kuukauden tai kahden ennakko takuuvuokraksi, jonka palautat jos laskut ovat ajantasalla kun sopimus irtisanotaan. Laita sellainen vuokra että siitä jää käteen (meillä paikka maksaa tuplasti todellisiin kuluihin ja on selvästi alueen kallein).
Niistä asiakkaista pääsee kuitenkin aina eroon jos ei ole taloudellista painetta pitää, joten minusta melko riskitön kokeilu. Parhaimmillaan saat kivan talliporukan, ekstra tuloja ja apukäsiä talkoisiin!
|