Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Oman tallin perustaminen

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.3.26 22:17:21

Tuli ostettua pieni tila jossa talli ja karsinat valmiina.. tuli mieleen jos perustaisin oman pienen yksäritallin? Olisi 6 paikkaa tarjota vieraille.. Mitä kaikkea ottaa huomioon?

En tarkoita pelkkää rahasta keskustelua. Päivätyö löytyy muualta, 2 maksajaa löytyy tämän unelman toteuttamiseen. Tilaa pidetään siis jokatapauksessa omille hepoille. Tavoitteena keksiä vielä jotain oheistoimintaa vieraspaikkojen lisäksi, ehkä järjestettyjä maastoretkiä? Mille kaikelle löytyisi kysyntää?

Re: Oman tallin perustaminen

Päivämäärä:   22.3.26 22:26:30

Eikö kannattaisi keskittyä siihen päivätyöhön, että saisi unelman maksettuakin?

Päivämäärä:   22.3.26 22:32:14

"Tavoitteena keksiä vielä jotain oheistoimintaa vieraspaikkojen lisäksi, ehkä järjestettyjä maastoretkiä?"

Ensimmäiseksi ota huomioon kuka hoitaa tallin kun olet töissä? Päiväruokinnat? Jos otat yksäreitä, mihin laitat vaellushevoset? Montako hevosta jaksat ratsastaa töiden lisäksi, vaellushevoset on pidettävä kunnossa?

Päivämäärä:   22.3.26 23:22:17

Miksi haluat vieraita ihmisiä hevosineen kuluttamaan tilojasi ja rikkomaan rauhaasi? Unohda hevospalvelut. Harrastuksia on muitakin.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   22.3.26 23:26:08

Ainahan sitä kokeilla saa, tiedät sitten vuoden-parin päästä kuinka oli helppoa ja halpaa.

Lähettäjä: Hä 
Päivämäärä:   23.3.26 14:04:49

Realistisesti et ehdi käydä töissä jos aiot palvella muita, tai harrastaa yhdessä.... tai jos käyt töissä tarviit työntekijän joka tekee tallit, ja ehkä maastotkin....

Lähettäjä: Kata 
Päivämäärä:   23.3.26 14:13:18

Joo aika ratsastaminen sulla pimeään aikaan töiden jälkeen. Asiakkaat tuskin innostuvat marraskuun iltamaastoista.

Lähettäjä: h 
Päivämäärä:   23.3.26 14:14:01

Haluatko vieraita ihmisiä pyörimään nurkissasi silloin kun olet itse töissä? Jos et, niin kuka niitä hevosia hoitaa kun olette töissä?

Onko teillä jo valmis, hyväpohjainen kenttä? Jos ei, niin kannattaa laskea paljonko sellaisen perustaminen maksaa.

Minne majoittaisit ne maastoretkien hevoset jos talli on täynnä vieraita? Omia hevosia sinulla tuskin on niin montaa jo valmiina, että niillä saisi asiakasmaastoja vedettyä. Onko rahaa ostaa uusia hevosia ja kuka ne liikuttaa säännöllisesti? Onko sinulla jotain koulutusta tai näyttöjä, joilla voisit markkinoida maastojasi?

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   23.3.26 14:18:50

"Tavoitteena keksiä vielä jotain oheistoimintaa vieraspaikkojen lisäksi"

Tavoitteena miksi? Kuvitteleeko jompikumpi maksajista, että tällaisilla maksettaisiin osa tilan kuluista?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   23.3.26 14:52:45

Millainen on oma historiasi, millaisilla talleilla olet pitänyt hevosiasi? Tiedätkö, kuinka hankalia tallien asiakkaat osaavat olla, ja miten seulot sen, millaisia ihmisiä otat itse asiakkaaksi? Onko pakko ottaa kaikki, jotka kysyy, vai onko varaa valikoida?

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   23.3.26 14:54:36

En voi suositella. Nykyihmiset loputtomine toiveineen...

Lähettäjä: Aloittaja 
Päivämäärä:   23.3.26 16:13:20

"En voi suositella. Nykyihmiset loputtomine toiveineen..."

No ei näköjään, huomaahan sen jo näistäkin vastauksista :D Huomaa ettei monella ole mitään käsitystä tallin pitämisestä! Ei 10 hevosen tallin ympärille kehitellä mitään täyspäistä hommaa, niin kuin täällä jotkut kuvittelevat. Joku kysyy päiväruokinnoista, ei ole ehkä kuullut automaateista tai slow feedingistä. Talliin saa myös laittaa valvontakamerat, sellaiset ovat ihan nykypäivää. Toinen kysyy vaellushevosten liikuttamisesta, kun kyse ei ollut mistään vaellusten järjestämisestä. Tavallisille maastoretkille (2-3h) ei kyllä hevosten liikutusten eteen tarvi tehdä sen enempää hommia kuin tavallisen tuntiratsunkaan. Meitä on kaksi jotka työskentelevät osittain eri aikaan, joten päivittäiseen liikutukseen voi kummallekin jakaa 2 hevosta. Eikä niitä tarvitse liikuttaa joka päivä, niin kuin jotkut fanaatikot kuvittelevat. 2 vapaapäivää per viikko ei näitä tapa.

Omia hevosia on 4, ja niin kuin aloituksessa mainittu olisi vieraille mahdollista tarjota 6 paikkaa. Muu oheistoiminta on lähinnä harrastusmielessä, mutta näköjään sellaisen toiminnan järjestäminen on jotenkin kiellettyä. Saa kyllä miettimään, kuinka laiskoja ihmiset ovat, kun tällaisen toiminnan pyörittäminen päivätyön ohella on monelle sula mahdottomuus. Istutteko te iltaisin telkkarin edessä vai mikä tässä mättää?

Lähettäjä: .-. 
Päivämäärä:   23.3.26 16:25:49

Kuinka kauan olet pitänyt hevosia omassa pihassa tähän mennessä?

Päivämäärä:   23.3.26 16:28:28

Kuten sanoin niin kokeile ihmeessä!! Sitten tiedät miten helppoa ja mukavaa se on (maksaa siitä että mahdollistaa vieraiden ihmisten harrastamisen), mutta siis jokainenhan saa puuhastella mitä tykkää ja mihin vaan oma jaksaminen ja rahat riittää!

Mutta sen sanon että jos on työpaikka muualla eikä sen vuoksi ole pakko keksiä mitään hanttihommia niin ainuttakaan vierasta ihmistä en omaan talliini ottais!!
Jos on joku hyvä ystävä jolla mielellään pari-kolme omaa hevosta niin hän voi tulla heinärahaa tuomaan ja hommia jakamaan, mutta sekin niin että kaikki on paperilla mitä sovittu ja ei ole maailmanloppu jos jatkossa ette enää syystä tai toisesta sit olekaan ystäviä.
Eikä tietysti voi aina yleistää näitä juttuja, mutta tässä tapauksessa melkeen kyllä voi.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   23.3.26 16:32:13

Minä en viitsisi tehdä asiakaspalvelua enää oman aspatyöni päälle, siihen kaatuisi minulla.

Lähettäjä: h 
Päivämäärä:   23.3.26 16:33:06

"Ei 10 hevosen tallin ympärille kehitellä mitään täyspäistä hommaa"

No miksi haaveilet jos itsekin tiedostat että ei ole täyspäistä hommaa?

Ei kai siinä, aloittaja aloittaa tallinpidon kun se on helppoa ja mukavaa. Varmaan halpaakin. Itse kokeilin tätä ja totesin että hommassa ei ole järkeä, siitä ei todellakaan saa taloudellista hyötyä riittävästi.

Mihinkään kysymyksiin et vastaa, tietenkään. Sehän pilaisi hyvän uhriutumisen kun vastaukset ei olleetkaan itselle sopivia.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   23.3.26 16:38:15

Nyt kyllä paistaa kokemattomuus aloittajan puheista. Kannattaa ehkä kokeilla edes sitä neljän hevosen kotona pitämistä ja kahden hevosen päivittäistä liikuttamista kokopäivätyön ohella, ennen kuin miettii mihin ne kaikki ylimääräiset vuorokauden tunnit käyttää, makaisiko taas sohvalla vai keksisikö jotain.... :D

Päivämäärä:   23.3.26 16:40:54

Tämä!
Tuu kertoon sit kun oot kokeillu.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   23.3.26 16:44:34

Millaiset maastot teillä on, ja millaiset välit maanomistajiin?

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   23.3.26 16:59:20

Itse tykkään tällaisia pohdiskella ja haaveilla, eihän sitä heti tarvitse lähteä ensimmäistä ideaa toteuttamaan. Olen ollut mukana toimivassa pienessä yksäritallikuviossa, josta jäi hyvät muistot vaikka viimeinenkin oma hevonen juuri lopetettiin ja harrastus vähän tyssäsi siihen. Kiva käydä yhä tuttuja moikkaamassa ja katselemassa, yhä näyttää olevan hyvä porukka ja meininki. Toki oltiin jo tuttuja valmiiksi kun hommaan ruvettiin, mutta täysin vieraatkin yksärit solahti porukkaan sopivasti. Selkeät sopimukset ja säännöt tuo toki tarvitsee sekä realistiset odotukset jokaiselle osapuolelle. Voi kuitenkin tarjota parhaimmillaan hyvän yhteisön harrastaa!

Lähettäjä: :: 
Päivämäärä:   23.3.26 17:21:28

Mä ottaisin vieraan vain
- jos saisin tuuraajan tallitöihin tai
- ratsastuskoulun tuntihevosen sairas- tai lepolomalle

En missään tapauksessa ihmisiä pyörimään mun tiluksille niin, ettei siitä olisi itselle hyötyä.

Lähettäjä: Santtu 
Päivämäärä:   23.3.26 17:38:53

Mitä hittoa kyselet kun kerran tiedät jo valmiiksi paremmin? Ei muuta kuin anna (rahan) palaa ja onnea yritykseen.

Lähettäjä: Sirkka 
Päivämäärä:   23.3.26 17:45:10

Missäpäin aloittaja noin suurinpiirtein on? Että tiedän pysyä kaukana.

Lähettäjä: ) ( 
Päivämäärä:   23.3.26 17:56:34

Sanoisin että varsinkin kun varsinainen leipä tulee muualta laita hinnat kerrasta niin kohdilleen että talli tekee voittoa. Todennäköisesti olet silloin alueen kallein, mutta koska omat on tallissa joka tapauksessa ja raha niiden elättämiseen on jo muualta, ei tarvitse panikoida tyhjiä tallipaikkoja. Saatat hyvin olla alueen kallein, mutta alalle olisi parempi että talliyritykset olisivat terveitä eivätkä jatkuvasti pakkasen puolelta elvytettävinä.

Noin pienellä asiakasmäärällä tarjoaisin itse (lähes) täysin räätälöitävissä olevat hoitopaketit jos haluatte yksityistallia pyörittää. Aamuruokinta, ulos vienti, kuivike ja heinä vakiona kaikkiin, mutta muuten kaikki valittaisiin erikseen hinnastosta. Tai jos on reilusti tilaa varastoida heinää voisin eritellä niinkin, että varastotila ja heinäruokinta maksaa X euroa/kk ja tallin heinä sitten joko Y euroa/kk tai Z euroa/kg.
Oikeasti itselle ensimmäinen vaihtoehto olisi yrittää löytää yksi ihminen vuokraamaan ne loput 6 karsinaa ilman mitään palveluita.

Kysyntä asiakastoiminnalle riippuu paljon siitäkin missä olet ja tietysti osaamisestanne sen osalta mitä pystytte tarjoamaan. Vuokrausta, maastoja, hevostaitoja, rentoutushetkiä, päiväleirejä, viikonloppuleirejä... Onhan noita vaihtoehtoja.

Totta on sekin ettei pidä vähätellä työmäärää. Se ei lopu karsinoiden siivoukseen ja ruokkimiseen. Millaiset etäisyydet on tarhoihin, lantalaan yms vaikuttaa yllättävän paljon ajankäyttöön ja päivien raskauteen. Hyvät tilat lannalle, rehuille, kuivikkeille, varusteille, kuivatukseen... Edes perustasoiset sosiaalitilat ja niiden siistinä pitäminen. Talvisin lumet, kesäisin mahdollinen ruohonleikkuu. Kentän, kulkuväylien, aitojen, tai ihan yleisesti kaiken kunnossapito. Paskalla ja kiireellä on myös tapana kasaantua, eli yleensä äärikiireisenä päivänä/viikkona leviää aitaa, sekä talikko että kottikärryt ja joku hevonenkin ja vessanpönttö alkaa vuotaa. Seesteisen viikon haluaisi ottaa vähän levon kannalta ja seuraavalla viikolla tuleekin yllättäviä juttuja toivoo tehneensä hommia "varastoon".

Päivämäärä:   23.3.26 18:31:14

Raskasta ja kiirettä tulee olemaan jos normi päivätyössä käyt vielä kaiken lisäksi, tai vaikka tekisit vain osa-aika työtä.

Kuusi vierasta ja siihen oma/omat lisäksi niin hommaa riittää. Sitä kaikkea muuta hommaa kuin ratsastaminen niin on ihan älyttömästi, varaudu siihen.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   23.3.26 21:38:10

Eihän tuolla hevosmäärällä nyt niin paljoa aikaa ja vaivaa mene tallinpitoon. Tunti-pari päivässä. Karsinoiden/tarhojen siivouksen ja ylimääräiset ruokinnat voi ulkoistaa puolihoitoon. Mahdollisesti myös vedet ja osan heinistäkin. Heinät automaateilla tai ajastinporteilla, hevoset laumassa tai vähintään pareittain. Vielä helpommalla pääset, jos teet pihaton. Sitten ei mene aikaa hevosten siirtelyyn aamulla ja illalla.

Lähettäjä: niin 
Päivämäärä:   23.3.26 21:50:37

Tunti-pari päivässä? Siis .. siivoaa karsinat + tarhat, liikuttaa 4 hevosta tunnissa parissa? JOKA päivä. Säännöllisesti.

Jokainen joka on omaa tallia pitänyt tietää, että peruspäivänä siihen pakollisten tekemiseen ei aikaa tuon enempää mene. Mutta, isojen eläinten kanssa on jatkuva ylläpidon ja korjauksen tarve. Jos ei tänään jaksa vaihtaa huonoa tolppaa niin ei jaksa huomennakaan ja sitten onkin jo seuraava jne. Jos on kenttä (aloittajahan ei vastannut tähän kysyjälle) niin ei se itsestään kunnossa pysy. Ja jos on asiakkaita niin on entistä tärkeämpää huoltaa kenttää.

Jos jotain maastoja aikoisi vetää maksaville asiakkaille, niin hevosia pitää liikuttaa. Ei ihan riitä tunti-pari päivässä kaikkeen tehtävään ja hyvään liikutukseen. Kannattaa myös muistaa että joka vuosi on lokakuu ja marraskuu.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   23.3.26 22:21:18

Jos siivoaa karsinat ja tarhat joka päivä itse, niin sitten tietysti menee enemmän aikaa. Mutta jos on vuokralaisia ja jakaa heille osan työstä, niin sen ajan voi käyttää vaikka hevosten liikuttamiseen. Siihenkään ei ole pakko tuntia/hevonen käyttää. Käsihevoseksi vielä kun ne opettaa, niin pääsee vaikka maastossa lenkkiä tekemään ja tulee kaksi jumpattua kerralla.

Lähettäjä: Kalle 
Päivämäärä:   24.3.26 04:54:27

Ne voi sitoa edellä menevän kaverin häntään kiinni niin saa jumpattua koko retkueen kerralla.

Lähettäjä: ;) 
Päivämäärä:   24.3.26 06:39:00

Kaikki ketkä täällä vähättelee työn määrää, niin oletteko pitäneet omaa tallia? En usko. Työn määrää ei ymmärrä itse enneinkuin sen kokee. 10 hevosen karsinatalli päivätyön ohella on paljon! Kokeile eka sillä neljällä..

Päivämäärä:   24.3.26 07:06:19

9h päivätyöhön työmatkoineen
4-5h kymmenen hevosen asiakastallin hoitamiseen
3h kahden hevosen liikuttamiseen

Vielä olisi yhteensä 7h käytettäväksi kotitöihin, kaupassa käyntiin, peseytymiseen, nukkumiseen, parisuhteeseen jne. Niin, ja niihin oheispalveluihin.

Jos unen tarve on vain 3h vuorokaudessa, niin ehkä toimii.

Lähettäjä: Luy 
Päivämäärä:   24.3.26 08:14:08

Joo, ei riitä aloittajalla tunnit päivässä tähän hommaan. Jos hän liikuttaa 2 hevosta 5 päivänä viikossa, eli vaikka kolmena päivänä kaksi hevosta ja neljänä päivänä yhden... joka päivä siis ratsastaa, oli keli mikä tahansa tai kuumetta (joo, voi olla hevosillakin taukoja mutta pääsääntöisesti esim.paska keli ei voi kovin montaa ylimääräistä vapaata hevosille tarjota, jos niiden pitää jaksaa tehdä maastoja ja toimia siellä ilman pöllöilyä). 2 hevosen ratsastus kuntoonlaittoineen ja hoitamisineen vie vähintään 3 tuntia ja hoitamisen pitää tapahtua vartissa ennen ja jälkeen. Ei siis kuraisia jalkoja ja selkiä, kamat hukassa, kamojen putsausta ratsastuksen jälkenen, hevonen ei anna kiinni tarhasta jne. Jos pääsisi töiden jälkeen viideltä tallille, niin pelkät ratsastukset on hoidettu siinä klo20 illalla. Mitään muuta ei ole tehty: karsinoiden siivous, hevosten hakeminen talliin, ruokien jako. Vaikka ei edes miettisi mitään extrahommaa (kunnostuksia), niin melkoisen täysi päivä on.

Maastoja pitäisi olla aika paljon, että niistä jotain järkevää tuloa saa. Lisäksi teille mahtuu max.3 asiakasta kerralla.

Mun kaveri otti kotiinsa 2 omaa hevosta ilman kokemusta. Oli aivan sillassa niiden kanssa, vaikka ei edes yksin hoitanut ja liikuttanut vaan useamman kerran viikossa kävin siivoamassa tallin ja ratsastamassa.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   24.3.26 08:35:41

Onpas täällä joillakin ilkeitä vastauksia.

Oletko ajatellut itsehoitotallin vaihtoehtoa? Eli asiakkaat maksavat vain tallipaikasta, ei mistään muusta. Hankkivat itse heinät, rehut, kuivikkeet, siivoavat karsinat, vievät hevoset ulos ja sisälle sekä ruokkivat itse.

Näin voit keskittyä vain omiin hevosiin ja tietenkin kiinteistön perusjuttuihin eli esim kentän lanaus, lumityöt talvella, aitojen korjaus ymv.

Ehkä joku kiertävä vuorosysteemi olisi hyvä?

Mutta valitse vuokraajat tarkkaan ettei kohdalle osu sarjavalittaja hullujen hevosten kanssa.

Päivämäärä:   24.3.26 09:35:09

Mulla on kotona 12 hevosta eikä niitä kukaan hoida kun ollaan töissä ja voidaan vaikka käydä pienellä reisdullakin ilman että ketään tarvitsee hätyytellä tuuraamaan. Kamerat on tosiaan nykypäivää eikä meillä mikään homma ole kelloon tai edes päivään sidottua.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   24.3.26 09:41:52

Voihan sitä ottaa vaikka jonkun vuokraajan tai kaverin maastoiluseuraksi, niin saa liikutettua samalla kertaa useamman. Ja kolmessa tunnissa liikuttaa hyvin kolme heppaa, ei niitä tarvitse aina tuntia ratsastaa.

Lähettäjä: # 
Päivämäärä:   24.3.26 10:29:33

Oon aina ihmeissäni mihin ihmiset kuluttaa aikaa omassa tallissa :D
Mulla on kolme omaa, joista kaksi aktiivi liikutuksessa + kolme vuokralaista kahdella eri omistajalla täyshoidossa. Kaikki tarhaavat laumassa ja pääsevät sinne suoraan tallin ovesta. Automaatit käytössä sisällä ja ulkona. Kuivitus viikonloppuisin. Aamuisin klo 6 hevoset ulos, karsinoista paskat pois, sisäautomaattien täyttö 45-60min. Töissä olen 7:30. Tarhassa on kaksi kameraa, joista tarkistan päivän mittaan miten porukalla menee ja onko automaatit toimineet.
Lopettelen työt viimeistään 16. Omillani käy pari tuntilaista pari kertaa viikossa ja itse liikutan 3-4x viikossa. 20 mennessä hevoset on sisällä iltaheiniä syömässä. Iltatallissa loimet kuivumaan, ulkoautomaattien täyttö ja aamuheinät ulos. Väkkärit naaman eteen ja hyvät yöt. Tarvittaessa kentän lanaus 15min illalla tai aamulla riippuen käytöstä. Kahden aikuisen taloudessa ei niin paljoa kotitöitä ole, että niihin menisi yli 30minuuttia iltaisin. Isommat imuroinnit ja tarhansiivoukset sitten viikonloppuisin tai pekkasilla/liukumilla. 22 viimeistään nukkumassa ja siinä illalla tulee hoidettua se parisuhde samalla. Mies osaa ruokkia ja huoltaa itse itsensä päivän aikana, aikuinen kun on. Eikä hänkään urheilijana ole tuon aikaisemmin kotona parisuhdetta hoitamassa :D

Joo kerran on yksi hevonen tullut aidoista läpi tässä viiden vuoden aikana ja silloin meni yöhommiksi, mutta jos mennään pelkällä katastrofi ajattelulla niin koskaan ei voisi tehdä mitään. Kun rakentaa kerralla hyvät tilat (meillä ihan kaikki heinistä, kuivikkeista, lantalasta ym alkaen on saman katon alla), kerralla hyvät aidat, kunnon valot ja hyvät vehkeet huoltoon (meillä on sekä traktori että mönkijä, niihin kaikki mahdolliset vehkeet eteen ja taakse). Isot autotallit joissa näitä mahtuu huoltamaan.
Kesäisinhän koko porukka on pihatossa laitumella ja silloinhan tietty tehdään isompia projekteja.

Tuota oheistoimintaa mietin silloin kun otin hevoset omaan pihaan ja tuo tuntien pito tuli vähän kuin vahingossa. Olen myös vuokrannut hevosia, mutta tämä on minusta sekä hevosten että talouden kannalta parempi. Jos olisi enemmän omia niin voisin ottaa vielä pari viikkotuntia lisää, mutta haluan ratsastaa itsekin eikä ole intressejä ostaa sen takia lisää hevosia.

Jos nuo aloittajan kaikki neljä on liikutuksessa niin siinä riittää hyvin asiakaskäyttöön sekä omaan harrastamiseen. Asiakashevosten kanssa olisin tarkkana, tai lähinnä omistajien. Minulla sattui älytön tuuri ja molemmat näistä nykyisistä vuokralaisista on täysjärkisiä. Kun ihmiset on mukavia ja hevoset helppoja käsitellä niin mielelläni olen myös joustanut jos on ollut jotain erikoistilanteita tai omistaja lomalla. Ovat myös näistä vastapalveluksena tehneet tallia tai siivonneet tarhaa yms. Sulla kun on isommat tilat kuin minulla niin en välttämättä tarjoaisi täyshoitoa vaan jotain kevyempää versiota että riittää tunnit vuorokaudessa niin että ehdit harrastaa omienkin kanssa.

Kokeile! Ehkä ottaisin ensin vuodeksi pelkät omat että vuodenajat juuri teidän tontilla tulee tutuksi ja suurimmat puutteet, jotka huomaa vasta kun hevoset on tontilla, on helpompi korjata kun hevosia on vähän.
Jos mahdollista, ota asiakaspaikoille sellaisia ihmisiä, joilla on useampi hevonen. Oman kokemuksen mukaan useamman hevosen omistajat ovat helpompia kun eivät ehdi rakastaa rikki sitä yhtä ainoaansa. Varaudu siihen, että laskuja ei makseta ajallaan ja ota mielummin kuukauden tai kahden ennakko takuuvuokraksi, jonka palautat jos laskut ovat ajantasalla kun sopimus irtisanotaan. Laita sellainen vuokra että siitä jää käteen (meillä paikka maksaa tuplasti todellisiin kuluihin ja on selvästi alueen kallein).
Niistä asiakkaista pääsee kuitenkin aina eroon jos ei ole taloudellista painetta pitää, joten minusta melko riskitön kokeilu. Parhaimmillaan saat kivan talliporukan, ekstra tuloja ja apukäsiä talkoisiin!

Lähettäjä: Ykä 
Päivämäärä:   24.3.26 11:20:15

Itsehoitotallissa omilla heinillä pitää huomioida myös se että se heinä myös mahtuu johonkin. Kukaan ei sitä kiikuttele paali kerrallaan.

Lähettäjä: joo 
Päivämäärä:   25.3.26 10:28:27

Mulla kaksi omaa pihassa, vieraita en ota koska en vain enää jaksa hevosenomistajia. Mutta siis niitä on ollut ja hevosia oli aikoinaan 6 samaan aikaan. Kun ja jos homma toimii, niin se toimii. Mutta jos se ei toimi, huomaat olevasi aina tallissa siivoamassa muiden jälkiä ja hoitamassa muiden elikoita. Siinä jää oma elämä sitten pois. Pidemmän päälle itse olin aivan loppu.

nyt:

Kahteen heppaan kotona menee 45 min päivässä. Aamulla 6 ulos, 14 heinää, tallin siivous, vesien laitto ja heinien säkitys, 18 heinää, 20 talliin ja rehut ja heinää ja klo 22 yöheinät. Ratsastus yleensä tuossa 18-20 välissä.

meillä tässä muitakin eläimiä sekä lapsi, lisäksi molemmat ollaan yrittäjiä. Ei jaksaisi enää siivoilla muiden sotkuja tai hoidella muiden otuksia.

Lähettäjä: juuh 
Päivämäärä:   25.3.26 10:41:01

Todella paljon riippuu siitä, millaisia ihmisiä talliinsa saa. Ja tietenkin toki niistä hevosistakin.

Meillä oli tosi hyvä porukka ensimmäisellä tallilla missä itse olin vuokralaisena. Henki oli hyvä, toisia autettiin, jos vaikka aitaa hajosi niin korjattiin, tehtiin tallivuoroja että omistajakin pääsi joskus jonnekin jne. Kaikki oli järkeviä ihmisiä jotka ajatteli muutakin kuin omaa napaansa. Ja kappas, kaikilla oli myös asiallisia hevosia.

Kun sitten ostin oman paikan niin otin vuokralaisia talliin. Jotkut oli ihan asiallisia ja järkeviä ihmisiä, jotkut eivät todellakaan olleet. Ja jännästi näille sooloilijoille osui myös hankalat hevoset jotka aiheutti lisäharmia huonolla käsiteltävyydellä ja kaiken rikkomisella. Viimeisin, joka aikaansai mulle sen päätöksen että vuokralaisia ei enää tule, oli sellainen joka tykkäsi pyöriä tallilla iltaisin todella myöhään. Kun talli on omassa kotipihassa, niin pitemmän päälle se alkaa ärsyttämään että vieras ihminen pyörii nurkissa ilmoitetun "aukioloajan" jälkeen.

Lähettäjä: RR 
Päivämäärä:   25.3.26 12:04:19

Mä ihmettelen tätä, että vaikka on kameroita joka nurkalla, niin mitä, jos jotain tapahtuu sen työpäivän aikana? Kuinka nopeasti saatte jonkun paikalle auttamaan? Itse en olisi uskaltanut jättää hevosia yksikseen tyyliin 07-17 väliseksi ajaksi. Jos se piehtaroiva ähkypotilas ei satu kameroihin, niin kymmenen tunnin jälkeen sitä ei kyllä enää pelasta. Tai jos joku muu onnettomuus sattuu, aita rikki ja hevoset karussa. Jos työpaikka ei ole ihan lähistöllä, niin kovin nopeasti ei hätiin ehdi.

Lähettäjä: Vexi 
Päivämäärä:   25.3.26 14:50:52

Voi kokeilla, on iso vastuu pitää pihassa vieraita hevosia. Ihan että on taidot toimia kun joku hätätilanne tulee. Tai vastuu ruokkia ja laittaa ulos ja sisään kun joku omistaja ei hoidakaan, maksa tai muuten toimi tallisi sääntöjen mukaan. Joku alkaa vaatia yksin tarhaamista, toinen haluaa alusiksi pellettiä, toinen purua, kolmas haluaa hevosta loimitettavan, neljännellä on viisi eri vuokraajaa jotka pesevät ponin fairylla ja lainaavat kaikki mahdolliset tavarat. Pihassa on autoja illalla aina, ja aina jollain on joku kysymys. Että se raha jonka saa ei helpolla tule. Itse pidän vain kesäkauden laidunta, saman rahan saan. Ja ei ole naapurien kanssa mitään keskusteluja missä saa hevoset mennä, ja missä ei.

Lähettäjä: oma talli 
Päivämäärä:   25.3.26 14:57:33

Minulla on muutama vuokralainen parin oman lisäksi. Hyvin menee jos on sen verran pelisilmää ja ihmistuntemusta että osaa katsoa ketä voi sinne ottaa. Ihan ketä tahansa ei varmastikaan voi kuten on jo ylempänä todettu.
Minua ei haittaa se, että tallilla ja pihassa pyörii vieraita, toki porukka on tarkasti valikoitunut. Olen myös sitten kai aika sosiaalinen luonne, koska viihdyn itsekin paremmin näin. Ei kaikille tietysti sekään sovi, mutta eihän mikään sovi ihan kaikille.

Lähettäjä: kaliaa 
Päivämäärä:   25.3.26 20:26:32

Heinää ja purua menee ja tarvii varastoida, lantala täyttyy, kenttää tarvii lanaya, tarhoja siivota ja hajonnutta uusia huomattavasti enemmän 10 kuin 4 hevosella. kenttää pitää aurata ja valaistus olla kunnossa, pihaa hiekottaa jne kun on asiakkaita. riippuu alueesta, mut en ole saanut juuri ketään maksamaan maastoilusta eli enemmin saa houkutella kaveria maastoon, vaikkei tarvi edes maksaa. huomaa myös, että tarjotessaan rahasta maastoilua sinulla on pakko olla turvallisuussuunnitelmat, vastuuvakuutukset yms. byrokratiat kunnossa.

Lähettäjä: € 
Päivämäärä:   25.3.26 20:36:39

Ja sehän se tuntuu aina unohtuvan, että kun ei siitä jää edes palkkaa työstä, niin miksi ihmeessä sitä ei uskota. Talleja lopettaa isompiakin koko ajan kannattamattomana, niin aina on joku joka uskoo, että kyllä mulla onnistuu ja vieläpä oman työn ohella.

Ja ei ne lisähevoset mene siinä sivussa kun on omat, ei todellakaan. Joskus kannattaa uskoa muiden kokemuksia eikä itse tehdä samoja virheitä ku muut :)

Lähettäjä: -.- 
Päivämäärä:   26.3.26 07:37:40

Ai että, muistan kyllä miten itsellänikin oli ruusuiset kuvitelmat miten ihanaa sitten on kun on hevoset omassa pihassa! Että äkkiäkös sitä vaikka töidenkin jälkeen kaksi ratsastaa. Ja vapaapäivinä ihan helposti!

Noh, Siperia on opettanut, ennen harrastin ratsastusta mutta hevosten tultua kotiin olen alkanut harrastaa hevosten pitoa :D Työt alkaa arkisin klo 7 ja matkaan saa sen puolisen tuntia varata, tykkään tehdä suurimman osan tallihommista ihan rauhassa ennen töitä joten herään 4.30-5.15 välillä, talvella hommiin menee huomattavasti enemmän aikaa kuin kesällä. Kotona olen klo 16, siitä kun toisen hevosen käy ratsastamassa niin saattaa ehtiä puolisen tuntia istumaan sohvallakin ennen kuin pitää olla nukkumassa, että jaksaa taas aamulla herätä.

Siitä kauniista ajatuksesta miten liikutan molempia hevosia 5-6 kertaan viikossa ollaan pudottu realismiin, että itse ehdin ratsastaa molemmilla 1-3 kertaa viikossa, sitten on onneksi ihania vuokraajia ja muitakin apukäsiä tarvittaessa. Hevoset ei myöskään (onneksi) kuole, jos välillä on viikko vapaata tai liikutetaan satunnaisesti vain pari kertaa viikossa. Kamerat, heinäverkot, ajastinportit ovat ihan korvaamattomia. Samoin puolison apu :D Oman jaksamisen kannalta kaksi hevosta kotona on just sopiva määrä, kolmas liikutettava olisi jo ihan liikaa. Hetken meillä oli yksi tuttu vuokrapaikalla, mutta vaikka meilläkin on pihapiirissä ainoastaan pihatto, tarha ja laitumet ja talli sekä kenttä ovat näköpiirin ulkopuolella, niin kyllä se kävi ärsyttämään kun ei koskaan tiennyt milloin omistaja tai joku niistä alati vaihtuvista vuokraajista tuli. Oli myös alkuun puhetta että autetaan pihaton ja tarhan siivouksessa ja mahdollisesti joskus muutenkin tallihommissa jos reissuun halutaan, eivät nämä sitten yllättäen koskaan toteutuneet :D Joten ei enää ikinä ulkopuolisia omiin tiloihin.

Päivämäärä:   26.3.26 12:08:30

Mä kävin muualla rats.opettajan työssä alkuaikoina, kun oli ostettu oma talli. Meillä oli vain kolme omaa hevosta. Mä hoidin ja ratsastin hevoset aamupäivän aikana ja lähdin iltapäivällä töihin, mies hoiti ne sisään, ratsasti omansa ja teki iltatallin. Kävi raskaaksi ihan molemmille ja parin vuoden jälkeen jäin pois opettajan hommista ja pyöritin sitten omaa toimintaa (ratsutin, opetin, valmensin siellä täällä) ja hoidin käytännössä tallin ja hevoset kokonaan. Omia olikin sitten varsat mukaan lukien jo toistakymmentä. Ei ollut helppoa missään vaiheessa ja poltin itseni täysin loppuun.

Lähettäjä: Luy 
Päivämäärä:   26.3.26 13:16:59

RR: tuohon aiempaan että miten hevoset voi jättää yksin päiväksi tai pääseekö heti paikalle, josnkameroista huomaa jotain olevan vinossa. Ei niitä hevosia muutenkaan kukaan valvo 24/7 (esim.öisin) ja mitä vaan voi sattua milloin vaan. Se kopukka voi katkaista jalkansa minuutti sen jälkeen, kun olet tarkistanut sen. Tuollaista on mun mielestä siis ihan turha panikoida. Jos ne nyt karkaa kesken päivän ja nöet sen jostain tunnin matkan päästä, niin sitten se on niin. Monella nyt on jotain tuttuja ketä voi pyytää apuun. Jos ei, niin sitten ei. Siis vaan se, että kaikkeen nyt ei vaan voi varautua, vaikka kuinka hyvin tekisi ja täytyy vähän osata myös ajatelle, että ne on vaan hevosia. Jos se nyt katkaisee koipensa tai kuolee ähkyyn, niin kauheaa, mutta ei kaikkea voi ennakoida tai hoitaa eikä varsinkaan vahtia 24/7.

Päivämäärä:   27.3.26 12:48:51

^ Tuosta olen eri mieltä, kyllä mulle hevosten turvallisuus ja hyvinvointi oli tärkeää. Ei ne mulle olleet "vain hevosia", vaan ihan eläviä olentoja, kuten muutkin eläimeni. Kyllä, kaikkea voi sattua, mutta kyllä se mun mielestäni on eri asia, kärsiikö se eläin ähkyssä tai loukkaantuneena 7 tuntia vai tunnin. Itse en olisi omiani vienyt koskaan tallille, missä ne ovat käytännössä oman onnensa nojaan jätettynä tuntitolkulla joka päivä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.