Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kisat 2 päivää, majotutko vai ajatko kotoa?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.3.26 12:53:09

Jos on 2-3 päiväiset kisat, missä menee sun raja että ajat vielä kotoa ja millon majotut kisapaikalle?

Ekaa kertaa ikinä tulossa 2 päiväiset kisat 2h ajomatkan päässä. Aina ennen olen joko ollut niin lähellä että on ihan selvä et ajan kotoa molemmat päivät tai sit ollut ykspäiväset.

Hevonen elää pihatossa ja laumassa kesällä laiduntaen, elää siis rentoa laumaelämää ja tottunut ulkoilemaan kokoajan. Ei kuitenkaan stressaa tallissa ja oltiin me viime vuonna treenausreissussa yön yli eikä se ny stressannu. Vähän juo huonommin vieraassa paikassa mutta ei sekä mikään merkittävä ongelma ollut. Kulkee myös tosi hyvin traikussa.

Kukaan ei toki osaa vastata mun hevosen ja mun puolesta mutta kiinnostaa miten muut näkee tilanteen. Jos aikataulut ei mahdottomat (eli startit ei aamuvarhain tai yömyöhään) niin ajaisitko kotoa vielä 2h suuntaansa reissut? Ittee mietityttää se että jos startti/startit loppuu vaikka klo 14 ja seuraavan päivän startti on klo 12 ni on se pitkä ilta ja aamu kävelytellä narussa hevosta joka normalisti aina ulkona ja itsekkin tappaa aikaa:D

Re: Kisat 2 päivää, majotutko vai ajatko kotoa?

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   20.3.26 13:00:11

2h päässä ei ollakaan oltu. 3h päässä on ollut itsestään selvää jäädä yöksi. Jäisin itse varmaan yöksi. Joissain kisapaikoissa pääsee vierailijatkin tarhaamaan. Väsyn itse helposti ajamisesta. Voihan siihen laskea plussiksi ja miinuksiksi majoitusten hintoja ja polttoainekustannuksia yms. Toki kannattaa sitten punnita tautitilannetta ja kaikkea muuta.

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   20.3.26 13:01:08

Ajan kotiin.

Lähettäjä: Miimuu 
Päivämäärä:   20.3.26 13:03:50

Majoitun ja oon lomafiiliksellä

Lähettäjä: AB 
Päivämäärä:   20.3.26 13:04:15

2h matkan päähän jään kyllä jo yöksi, mun raja on joku tunti matkaan.

Lähettäjä: ev 
Päivämäärä:   20.3.26 13:06:11

Jos matka on niin pitkä että kannattaa majoittua, etsin ensisijaisesti aina tallipaikan jostain kisapaikan lähistöltä, missä mahdollista myös tarhata hevosta (kelistä/vuodenajasta riippuen jopa olla yötä päivää ulkona, jos katoksellinen tarha tms. ja tietää jo hevosen olevan sellainen, että lepää myös riittävästi).

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   20.3.26 13:11:38

Alle tunnin matkan ajan kotia

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   20.3.26 14:20:59

Yövytään kyllä 2h matkalla, n 1,5 on raja ajaa edestakaisin.
Usein hevoset väsyy enemmän kuljetuksista kuin majoittumisesta kisapaikalla. Jaboissahan kesällä hevoset ovat ulkoilmassa koko ajan ja sit vaan talutusta riittävän usein.
Myös talleissa majoittuvat rauhassa.

Päivämäärä:   20.3.26 14:22:54

Ainakin normaalin kisahevosen kanssa ajaisin kotiin ilman muuta. Valitse se, kumpi hevoselle helpompaa.
Jos stressaa majoitusta, älä aja kotiin. Jos stressaa yöpymistä, aja kotiin. Jos et tiedä, kokeile majoittua.
Kokeneemman matkaajan kanssa nykyisillä hinnoilla ja jaboilla tai Hevosopiston karsinoilla ajan kotiin. Hevonen pääsee tarhaan ja isoon karsinaan.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   20.3.26 14:45:06

Ajan kotiin, jos aikataulu ei ole ihan mahdoton.

Hevoseni yöpyy ja matkustaa hyvin, minä en tykkää yöpyä vieraissa paikoissa (ne kun harvemmin on ***** -tasoa). Mukava päästä omaan suihkuun + sänkyyn.

Lähettäjä: täti 
Päivämäärä:   20.3.26 14:46:36

Majoitun. Omassa lajissa pitää ekana iltana kävellä ratoja yömyöhään asti about ja menty taskulamppujen kanssa, joten ei riittäs aika kuskata hevosta kotiin ja sitten aamulla takaisin.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   20.3.26 16:08:01

Yleensä majoitun. Ellei majoitukset ole hemmetin kalliita ja hankalien etäisyyksien päässä.

Lähettäjä: Tamma 
Päivämäärä:   20.3.26 16:15:40

Meiltä jokaiseen lähimpään järkevään kisapakkaan 2h joten ajamme kotiin. 3h majoitumme.

Lähettäjä: i4i4 
Päivämäärä:   20.3.26 16:55:13

Riippuu ihan hevosesta ja majoitusmahdollisuuksista.

Jos hevoselle on huonot majoitustilat, tai itse en saa järkevää majoitusta, niin sitten tulisin kotoa 2 h matkan päästä. Pidemmältä tunkin jaksaisin joka päivä rampata. Ja jos hevonen on huono matkustamaan tai majoittumaan muualla, niin silloinkin pitää miettiä, mikä on järkevintä.

Eli mikä on helpointa kaikkien kannalta.

Minä reissaan lähinnä lähiseudulla, max tunnin ajomatkan päässä, joten ei ole syytä majoittua muualla. Oma kalusto ja traikussa kisakaappi, niin saan aika hyvin tavaraakin mahtumaan. Ei ole erillistä kisakaappia eikä edes tarvetta sille. 1,5 hepan kopissa mahtuu varustamaan hyvin, joten ongelmia ei ole ollut.

Päivämäärä:   20.3.26 16:57:07

2h matkan yleensä ajan kotiin yöksi

Päivämäärä:   20.3.26 17:27:26

Mulle merkitsee myös majoitusmahdollisuudet, onko esim. joku kylpylä lähellä missä haluan käydä tai kiinnostava ravintola. Ja sit sekin onko kotona hevosten hoitaja (mies) vai onko hänkin jossain reissussa.

Lähettäjä: Luy 
Päivämäärä:   20.3.26 17:48:19

Etsisin lähistöltä tallin, jossa pääsee tarhaan ja itselle joku mökki tms. jos auto on ihan karsea. Kyllä 4 h päivässä peräkkäisinä päivinä on aika paljon. Kisoihin mennessä täytyy kuitenkin varata vähän extraa niin jääkö kotona olemista edes kuinka paljon.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   20.3.26 17:57:09

Meiltä jokapaikkaan tosi pitkät matkat melkein aina. Jos ajoaika menee 3h niin sitten jäämme kilpailupaikalle yöksi, jäisin luultavasti myös 2h ajomatkankin takia jos on useampi päiväiset kilpailut. On sitten itsekin enemmän "rennompi" lähtemään radalle kun ei ole pitkää automatkaa takana.

Päivämäärä:   20.3.26 19:21:57

Normaalisti ajan 2h matkan kotiin. Jos on 3h tai enemmän, jäädään yöksi.
Tietysti jos viimeinen startti on vaikka klo 20 ja aamun eka klo 8 niin sitten voidaan jäädä yöksi myös lyhyemmällä matkalla, jos vaan kotona on joku hoitamassa muita hevosia.

Lähettäjä: Heposia 
Päivämäärä:   20.3.26 19:41:04

2 h kotiin. Luokat ei yleensä ole aamuisin. Hevonen matkustaa hyvin hyvässä kuljetusvälineessä jossa on tilaa, valoisa ja ilmastoitu.

Päivämäärä:   20.3.26 22:15:31

Ei kai se hevonen pääse kauheasti sellaisena kisapäivänä tarhaamaan, kun matkoihin menee 4h yhteensä vrt. ollaan kisapaikalla yötä.

Päivämäärä:   21.3.26 19:02:22

Noo jos startit vaikka klo 12 ja klo 14 ja seuraavana päivänä vaikka klo 12. Lähtö olis kotoa klo 8.30 (mä harvoin menen kisapaikalle huvin ja urheilun vuoks hengailemaan). Takasi oltaisiin klo 17. Hevonen ehtisi olla omassa laumassaan tarhassa yli 15h. Se tuntuu pitkältä ajalta taasen olla vieraassa tallissa karsinassa narukävelyiden varassa. Harvoin saa hevosta tarhaan kisapaikoilla. Tiedän ettei täällä saa.

Mutta joo. Vaikea on. Hevoselle mulavampi olla kotona tarhassa, mutta onhan 4h päivässä trailerissa tasapainoilua paljon. Itse nukkuisin kotona paremmin mutta taas autoilu raskasta myös :D nyky polttoainehinnoilla varmaan ei säästä kyllä yhtään vaikka ajaisi kotiin eikä tarvisi ostaa majotusta.

Ehkä majoitutaan ja jos tuntuu sillon että liian pitkä aika hengailla kisamajoituksessa ja pitää hevosta vieraassa tallissa ni ens kerralla toisin!

Lähettäjä: poni 
Päivämäärä:   21.3.26 19:46:41

Mä yöpyisin. Mun hevonen on tottunut olemaan vieraissa paikoissa ja ollaan kuljettu paljon. Lisäksi itse rakastan hengata kisapaikoilla ja katsoa muiden suorituksia? Oikeestikko jollekin tulee tylsää kisoissa? :)

Lähettäjä: glinnu 
Päivämäärä:   21.3.26 20:44:01

"Itse nukkuisin kotona paremmin mutta taas autoilu raskasta myös :D nyky polttoainehinnoilla varmaan ei säästä kyllä yhtään vaikka ajaisi kotiin eikä tarvisi ostaa majotusta."

^ Tämä.
Olen aika tarkka siitä millaisissa olosuhteissa saan unta, olen ns. univammainen, ollut koko ikäni, en vain nyt aikuisena ja on ihan diagnoosejakin siihen liittyen.

Diesel maksaa yli 2 e/litralta ja sitä menee jonkin verran nelivetodieselissä koppi koukussa kiinni. Lisäksi hevosen kanssa ajellessa pitää muistaa koko ajan sen hevosen olemassaolo, joten ajelu ei ole yhtä rentoa kuin tyhjän kopin kanssa tai ilman koppia.

Päivämäärä:   21.3.26 21:53:01

Sama, koko elämän ollut uniongelmainen ja parhairen vaan nukun kotona. Ja menen aikasin nukkumaan, monesti jossain vierasmajotuksissa muut tuppaa mölyään ja ravaan ovissa vielä heittämällä 22-23 asti. Huono sänky, väärä lämpötila, ovien pauke, puhe -> en nuku :’)

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.