Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Tallipaikan vaihto, syyt

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   19.3.26 12:45:01

Kun vaihdatte tallipaikkaa, kerrotteko syyn edelliselle tallinpitäjälle tai uudelle?

Oletan että on aivan fine kertoa jos vaihtaa koska tallimatka tai tarve maneesille maneesittomalta, mutta sanotteko suoraan jos vaihdatte koska ilmapiiri on heikko tai hoidon taso laskenut tai syy on jotenkin muuten edellisen tallin ikävät asiat? Annatteko tallinpitäjälle mahdollisuuden korjata asoita, tai kerrotteko uudelle pahaa edellisestä?

(Täälläkin on paljon juttua varastelevista tallikavereista tai hurahtaneista tallinpitäjistä jne)

Re: Tallipaikan vaihto, syyt

Lähettäjä: Liu 
Päivämäärä:   19.3.26 13:17:14

Kerran olen tallipaikkaa vaihtanut ja syynä oli se, että tallinpitäjä sairastui vakavasti ja joutui lopettamaan tallinpidon.

Uudelle tallille kerroin vain, että vanha tallinpitäjä lopettaa ja siksi tarvitsen tallipaikan. Lopettamisen syytä en kertonut, mutta pienellä paikkakunnalla tallinpitäjät tuntevat toisensa ja uusi tallinpitäjä kyllä tiesi vanhan tallinpitäjän sairastumisesta.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   19.3.26 13:41:46

Uudelle tallille en moiti vanhaa tallia, mutta vanhalle tallinpitäjälle olen irtisanoessa sanonut syyn rehellisesti, erityisesti jos kyseessä on joku puute tai ongelma josta olen aiemminkin maininnut tai joka on muuten tallinpitäjällä varmasti tiedossa.

Lähettäjä: Xxx 
Päivämäärä:   19.3.26 13:51:48

Kuinka usea tallinpitäjä haluaa suosittelut uudesta asiakkaasta tai soittaa vanhaan talliin?

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   19.3.26 13:57:19

Itse vaihdoin tallia väärään tietoon perustuen. Toinen tallin asukas kertoi kuulleensa tallin tulevan irtisanomaan kaikki yksärit ja satsaavan tuntitoimintaan jatkossa. Lähistölle avattiin samaan aikaan uutta maneesitallia ja tämä asukas kertoi, että kannattaisi varata sieltä paikka ennenkuin se olisi täynnä. Tein näin ja samoin viisi muutakin yksäriä joten tämä asukas oli levittänyt väärää tietoa muillekin. Uuden tallin avaaja oli tämän väärän tiedon levittäjän ystävä.

Oma vikamme oli ettei yksikään älynnyt kysyä asiasta tallinpitäjältä vaan lähdimme tuli hännän alla.

Lopputuloksena talli johon muutin meni konkkaan muutamassa vuodessa, jouduin muuttamaan pikkutallille ilman maneesia koska alkuperäinen tallini oli täyttynyt samantien kun lähdimme, sinne ei mahtunut ja ymmärrettävästi tuskin haluttiinkaan. Tyhmyydestä kärsii, tällaisia riidankylväjiä on kyllä ihmeen paljon hevospiireissä.

Päivämäärä:   19.3.26 14:47:58

Hmm, hyppäätkö sinä kaivoon jos joku käskee sinua hyppäämään? tuo on ihan äärimmäisen typerästi toimittu

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   19.3.26 14:51:26

Kuten sanoin, tyhmyydestä kärsii.

Päivämäärä:   19.3.26 15:39:58

Olen kerran joutunut vaihtamaan huonon hoidon takia ja silloin en kertonut muuton syytä, en vanhalle enkä uudelle tallinpitäjälle. Vanhalla tallilla tilanne oli hitaasti luisunut todella huonoksi ja tallinpitäjä suhtautui todella huonosti sekä korjausehdotuksiin että poismuuttajiin. Maksoin irtisanomiskuukauden vuokran vanhaan paikkaan, vaikka olin jo muuttanut uuteen.

Muut tallipaikanvaihdot ovat olleet muista syistä (oma muutto, hevosen muuttuneet tarpeet jne.) ja silloin olen syyn kertonut.

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   19.3.26 15:50:45

Mulla se tilanne piakkoin edessä, että tallipaikkaa pitäisi vaihtaa ja mietin miten tallinpitäjä siihen suhtautuu.. Vaikka sehän on normaalia, että ihmisten elämäntilanteet muuttuu ja silloin voi joutua paikkaa vaihtamaan.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.3.26 18:11:41

Ei ole koskaan ollut sellaista syytä, että sitä ei kehtaisi kertoa. Enemmän ulkoiset syyt vaikuttaneet aina, esim tarve saada hevonen lähemmäs, tai halvemmalle paikalle, tai täysihoitoon.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   19.3.26 19:22:48

Hmm, kuulostaa tutulta koska olen luultavasti samalta tallilta. Sieltä lähti porukkaa pois ja jonkin aikaa sen jälkeen yksi lähteneistä tuli juttelemaan kun olimme saman kaupan parkkipaikalla, että tiesinkö tuntitoimintaan satsaamisesta ja lisäksi tallinpitäjän haukkumisesta tyttäreni toiminnasta muita asiakkaita kohtaan. Suutuin tietysti ja olin myös hakemassa uutta tallipaikkaa, mutta puhuessani mieheni kanssa asiasta hän käski mennä kysymään tallinpitäjältä onko kaikki totta. Kysyin ja tallinpitäjä ällistyi täysin, että " mitä hittoa", ei pidä paikkaansa. Selviteltiin asiaa ja päätin jäädä, olen tällä tallilla vieläkin mutta tuollainen juorujen levittäjä on kyllä käsittämätön tyyppi, mitä hyötyä hän tuollaisesta saa?

Lähettäjä: Miu 
Päivämäärä:   19.3.26 22:01:45

Kyllä mä kertoisin.. ei välttämättä vaikuttaisi enää päätökseen vaikka tallinpitäjä lupaisi korjata esim. Epäkohdat..

Päivämäärä:   20.3.26 07:43:44

Olen koittanut nätisti provosoimatta sanoa epäkohdista. Muutosta ei tule, ainoastaan lisää syytöksiä. Tallipaikka on muuten tarpeisiini vastaava, mutta puitteiden suhteen on hallinta alkanut kärsimään ja tp:n käytös muuttunut ikäväksi. Todennäköisesti uuden paikan etsiminen on ajankohtaista. Yksi vaihtoehto on kauempana ja kalliimpi, joten mitään parempaa selitystä tuskin voin sanoa kuin totuus.

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   21.3.26 00:54:45

Jos syy on esim. Oma muutto tms.niin olen kertonut. Mutta ei teistäkään kukaan mene kertomaan ihan sekopääksi paljastuneelle TP:lle että "juu, sulla viiraa niin paljon vintillä että ei voi luottaa yhtään mihinkään ja elämä on jatkuvaa tuulella käyvää ja harhaista touhua"

Päivämäärä:   21.3.26 09:57:34

Jos syy on ollut muu kuin oma muuttunut elämäntilanne, en ole kertonut irtisanoessa. Olen aina yrittänyt hyvällä sanoa epäkohdista, tarjoutunut avuksi osaamiseni puitteissa ja muuten koittanut olla yhteistyökykyinen. Ainoastaan, jos sopimusta on rikottu, olen ykskantaan vedonnut siihen. Mutta irtisanoessa en ole enää täsmentänyt lähdön syytä, normaalijärkinen ymmärtää kyllä, miksi lähden, kun asioista on puhuttu aiemmin. Ja hulluille on turha selittää uudelleen, menee vaan oma järki siinä touhussa.
En uudella tallilla ole haukkunut vanhaa tallipaikkaa, mutta jos joku on suoraan kysynyt, niin rehellisesti olen saattanut mainita, jos isompia epäkohtia on ollut hevosten hoidossa tai tallinpitäjän toiminta on selvästi muuttunut/sopimuksen siosältö ei ole toteutunut. En mielestäni hauku silloin, kerron omista kokemuksistani ja koitan mainita aina myös hyviä puolia. Siltoja ei kannata polttaa takanaan, koskaan ei tiedä, mitä tulevaisuus tuo.

Lähettäjä: täti 
Päivämäärä:   21.3.26 13:31:25

En ole aina kertonut. Olen sanonut että haluan paremmat treeniolosuhteet tms.

Sitten jos mennään tallipaikalle ja on tutustuttu paremmin, _saatan_ puhua asiasta, jos tulee jotenkin muuten puheeksi aihe, mutta en muuten.

Päivämäärä:   21.3.26 16:20:18

Mulla syynä oli vaihtoon kesällä laidunmahdollisuus ja pidempi tarhausaika 4-6h sijaan. Kerroin sekä vanhaan että uuteen sen. Olin pitkään jonossa tähän nykyiseen paikkaan.

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   21.3.26 16:45:53

Ihan vinkkinä, että ei kannata hirveästi poltella siltoja takanaan. Olen ollut sekä asiakkaana, että tallinpitäjänä.

Sana kiirii nopeasti ja jos sinulla on huono maine, et pääse pian mihinkään kunnon talleille, saati vanhoille takaisin.

Usein jos välit tallinpitäjään kunnossa, niin toisen kuviot jo muutenkin tiedossa. Ja kaikille ok se lähtö. Jos taas olet hankala asiakas, tallinpitäjä kiittää taivasta kun lähdet, eikä ota sinua enää ikinä takaisin. Ketään ei kiinnosta jonkun loputtomat toiveet ja palautteet. Ihan oikeasti. Lue mitä sopparissa lukee, jos sitä on noudatettu (ja usein enemmänkin) on ihan turha antaa mitään palautetta.

Sen sijaan siitä voi olla hyötyä että kiität, tuot vaikka kukat tai jotain herkkuja jne -aina kannattaa lähteä hyvissä väleissä. Kivat asiakkaat on aina tervetulleita takaisin ja heitä kohtaan venyykin enemmän.

Lähettäjä: juu 
Päivämäärä:   21.3.26 17:09:42

Asun sen verran pienellä paikkakunnalla että hevosten tallipaikkoja ei todellakaan kannata ylenkatsoa. Jos jostain syystä haluaisin vaihtaa tallia, en ainakaan sanoisi ääneen oikeaa syytä jos se millään tavalla liittyy tallinpitoon tai ilmapiiriin tai hevosten viihtyvyyteen. Siltojen polttaminen onnistuu vaan just sen aikaa kun niitä talleja on. Varmaan keksisin jonkun yleispätevän ja hevosharrastuksen ulkopuolisen syyn tallinvaihdolle, jos joutuisin sitä jollekin selittelemään.

Lähettäjä: TP 
Päivämäärä:   21.3.26 17:41:03

Kerronpa minkälainen asiakas yleensä kertoo syyt.
Asiakkaalla on alkujaankin ollut epärealistiset odotukset, mitä tallivuokra sisältää. Yrittää koko ajan saada ilmaiseksi lisäpalveluita. Tällaisella asiakkaalla on aina joku kriisi päällä, vaikuttaa hevosen hoitoon ja maksujen maksamiseen.

Tallinpitäjä hoitaa osuutensa sovitusti, asiakas ei.

Silti asiakas vaatii koko ajan jotain extraa. Viisveisaa tallin säännöistä. Tekee ihan mitä sattuu.

Kun asiakas lähtee, hän haukkuu tallinpitäjän ja koko tallin pataluhaksi. Uusi paikka taasen on kuulemma paratiisi jossa ymmärretään.

Pari päivää -viikkoa paratiisissa oltuaan tämä asiakas soittelee maireana ja pyytää päästä takaisin kun meidän talli on ollut se paras ikinä ja oli niin ihanaa.

Ei jatkoon.
Ja syyt ei hirveästi kiinnosta. Otan jonosta seuraavan tyypin, joka ymmärtää mitä tallivuokran hintaan kuuluu.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.