Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Koska viimeinen klippaus keväällä?

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   19.3.26 09:01:24

Jokakeväinen pohdinta. Talven hevonen klipattuna kokonaan ja tietty loimessa koko talven. Nyt karvan kasvuvaihe juuri sellainen, että hikoaa hitokseen ratsastaessa, vaan on liian kylmät kelit vielä pestä ja päästää pestynä ulos. Toisaalta ei houkuttais klipata nyt, koska kohta voisi ulkoilla jo päivät ilman loimea jos ei klippaa.

On myös karvanvaihtoaikaan ohut karva ja karva kuluu helposti, siksikin miettii onko järkevää klipata ja viedä se vähäinen suoja nahalta.

Miten muut toimii karvan kanssa kevätaikaan, te jotka klippaatte talvisin hevsoianne? Ja jos et koskaan klippaa hevostasi edes talvisin, tuskin tämä ketju on sulle.

Re: Koska viimeinen klippaus keväällä?

Lähettäjä: .-.-. 
Päivämäärä:   19.3.26 09:58:00

Itse kauppaan, koska se on helpompaa.
Ja ne klippaamattomallekin sopivat kevätpäivät eivät hirveästi perässä tule, jos asuu etelässä.

Lähettäjä: Kisaaja 
Päivämäärä:   19.3.26 10:22:09

Mä klippaan aina viimeisen kerran vuodenvaihteessa, ei mene kesäkarva pilalle

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   19.3.26 10:31:55

Ei se karva pilalle mene. Itse klippaan aina kun sitä näyttää ja on tarve. Hyvää karva ollut aina.

Lähettäjä: Pesu 
Päivämäärä:   19.3.26 10:44:15

Jos karva ei ole nyt mikään paksu mammuttikarva, miksei voi pestä treenin jälkeen ja loimitettuna viedä ulos?

Minulla on suokki, joka ei kovin paksua karvaa kasvata. Maneesitreenien jälkeen (kerran viikossa) tarvitsee pesun. Tyytyväisenä on koko talven tarhannut pesun jälkeen villaloimi + ulkoloimi yhdistelmällä. Ei ole palellut.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.3.26 14:54:21

Jos kamala turri niin miksi ei osaklippaus nyt? Pahimmat hikipaikat.

Lähettäjä: Nasu 
Päivämäärä:   19.3.26 18:39:22

”Jos karva ei ole nyt mikään paksu mammuttikarva, miksei voi pestä treenin jälkeen ja loimitettuna viedä ulos?”

Koska märkää hevosta ei kuulu viedä ulos.
Sen voi viedä sitten, kun on kuiva.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   19.3.26 21:41:54

Ei tule hyvä kesäkarva jos karvanvaihtuessa klippaa

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   19.3.26 22:28:09

Meillä klipattu talvisin yleensä kolmesti, viimeisen kerran yleensä tammikuun lopulla. Siitä pysynyt hyvin silkkiturkkina.

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   20.3.26 10:19:33

” ”Jos karva ei ole nyt mikään paksu mammuttikarva, miksei voi pestä treenin jälkeen ja loimitettuna viedä ulos?”

Koska märkää hevosta ei kuulu viedä ulos.
Sen voi viedä sitten, kun on kuiva.”

Milläs pihattohevoset sitten kuivatetaan? Ei meillä ole lämmintä tallitilaa kuivattaa hevosia. Villaloimea päälle vaan paksulti ja ulos. Siellä ne kuivaa eikä palellu kun on villa joka lämmittää märkänäkin.

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   20.3.26 10:26:14

Nasu, kyllä voi. Hyvin loimitettuna. Ei meillä ole koskaan jätetty hevosta hien tai peun jälkeen sisälle, loimitettu kunnolla ja viety ulos. Vrt vaikka pihattohevoset.

Ja klippaukseen, olen klipannut huhtikuussa ja heinäkuussa viime vuonna tiheäkarvaisen eikä kesäkarvalle tapahtunut yhtään mitään. Aivan normaalisti kasvoi.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   20.3.26 13:45:40

Nasu; mitä ihmettä, mistä moinen määräys on saanut alkunsa? En ole itse koskaan kuullut vaikka 40 vuotta olen kohta harrastanut.

Oma menee aina ulos lenkin jälkeen jos aamulla/päivällä liikutan. Pesen jos hikoaa. Hyvä talvikarva. Villaa alle ja ulkoloimi päälle, paksuus kelin mukaan. Hyvin kuivaa.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.3.26 14:01:00

Minä ajelin ekan kerran nyt. Saikulla ollut oli kasvattanut mahtavan karvan ja hikoili kuin pieni sika

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.