Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ratsastustunnin tilalla "hevostaitotunti"

Lähettäjä: Käpy 
Päivämäärä:   16.3.26 17:08:59

Yksi tunti kaudessa on hevostaitotunti ratsastustunnin tilalla, eli maksaa saman verran kuin tunti. Nyt aiheet olleet keskustelutunti ratsastajan tunnetaidoista ja hengittämisestä, yksi oli tunti missä ope demoratsasti raakaa hevosta (apujen käyttö) ja sekä tehtävärata kävellä maastakäsin (hevosen siedättäminen). Nyt olen alkanut miettiä että näen samaa youtubesta kun katson paljon hevosvideoita. Haluaisitko hevostaitotunnit normi tunnin sijaan?

Re: Ratsastustunnin tilalla "hevostaitotunti"

Lähettäjä: // 
Päivämäärä:   16.3.26 17:14:18

Ohi aiheen mutta luin moneen kertaan että hevostaitouinti ja mietin että mitäköhän hittoa.

Lähettäjä: Veea 
Päivämäärä:   16.3.26 17:16:07

Ei kävis minulle, omia hevosiakin ollut pihassa vuosia. Hevostaito-tunnit olkoon erikseen niitä haluaville.

Lähettäjä: 1 
Päivämäärä:   16.3.26 17:16:11

En. Ainut poikkeus jos siinä opeteltaisiin esim. maastakäsittelyä, sitten ehkä.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   16.3.26 17:17:01

Oikein loistava nyky harrastajille joita ei hevosten käsittely yms muu enää kiinnosta. Tulisi tietoa muutenkin, itse jo kokeneenakin kävisin mielelläni.

Päivämäärä:   16.3.26 17:25:10

//: Haha, mielelläni itseasiassa haluaisin hevostaitotunnin hevosten uittamiseen!

Lähettäjä: Sanna 
Päivämäärä:   16.3.26 17:27:34

Minäkin luin uintina ja tulin katsomaan asiaa:D

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   16.3.26 18:14:21

Mitään teorialuentoa tai keskustelua en hyväksyisi, kun luen muutenkin paljon hevoskirjallisuutta. Kovilla pakkasilla tai kentän ollessa käyntityöskentelykunnossa hyväksyisin maastaratsatus- tai ohjasajotunnin. Ehkä jopa mieluummin kuin käyntitunnin (niitä on ihan riittävästi mahtunut yli neljäänkymmeneen harrastusvuoteen).

Lähettäjä: TP 
Päivämäärä:   16.3.26 18:18:28

Ei lainkaan huono idea nykyratsastajille.
Se hengittäminen on yllättävän tärkeää ja ihminen luonnostaan saattaa pidättää hengitystä kun jännittää tms.
Miten mukava se olisikin ollut jos silloin joskus 80-luvulla kun itse opetteli ratsastamaan, olisi puhuttu enemmän apujen käytöstä, hengityksestä yms. Ei silloin käyty edes läpi mitä joltain liikkeeltä haetaan, katsottiin vaan että mitä edellä ratsastava teki ja koitettiin matkia.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   16.3.26 18:21:54

Toki kiinnostaisi!

Ja huomioittehan, että tämä on otettu huomioon kausimaksussa, eli tuo "maksaa saman verran kuin tunti" on aloittajan omaa tulkintaa. Kukaan (järkevä) ei siis kuvittele, että tämän hinta on sama kuin ratsastustunnin.

Fiksu yrittäjä leipoo joustoa mukaan kausimaksuun, ja ihan aidosti on joskus hyvä ajan kanssa käydä läpi teoriaa, ei sitä tunnilla ehdi (eikä ratsastaja hevosen selässä jännittäessään omaksu).

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.3.26 18:32:41

Aika jännä, että tällaiset ei kelpaa harrastajille. Itse olen alan yrittäjä ja kilpaillut tämän maan korkeimmalla tasolla, mutta silti minua kiinnostaa seurata esim jonkun toisen ratsastusta, varsinkin jos hän siinä samalla selittää omaa tekemistään ja ajatuksiaan. Samoin kaikki luennot ja vaikka ne hengitysharjoitukset, joku ratsastajien kuntojumppa ja kehonhuolto myös. Kerran kaudessa on kuitenkin aika vähän, ottakaa sille viikolle sitten lisäksi vaikka irtotunti, jos haluatte päästä myös ratsastamaan.

Lähettäjä: Metris 
Päivämäärä:   16.3.26 19:02:11

Äärimmäisen hyvä.

Ennenvanhaan oli jonkin verran teoriatunteja leivottu kurssien sisään, esimerkiksi kovempien pakkasten varalle. Samoin leirillä oli päivän aikana 2h ratsastusta ja 1h teoriaa. Teoriaa oli varusteista, hevosen rakenteesta, ruokinnasta, aloittelijoille hoitamisesta ja varustamisesta, oli ratsastusradan teistä, askellajeista, esteistä ja askelten laskemisesta, kilpailemisesta ja verkkaamisesta, oli juoksuttamisesta ja samalla sitä myös harjoiteltiin, ja oli hevosen esittämisestä näyttelyssä.

Ihan kaikki myös osasi lukea, mutta tuossa pääsi aina myös kysymään vähän asian vierestä tai lisää tietoa jostain asiasta. Siihen aikaan suurin osa tuntilaisista oli 10-20-vuotiaita, nykyään taitaa monessa paikassa olla painottunut aikuisempiin.

Joissakin kilpailusääntökoulutuksissa yms. kun on tullut käytyä, niin kyllä vain jo vuosia ihan omilla hevosilla ja poneilla harrastavilla näytti olevan keskusteltavaa, kysyttävää ja opittavaa, toisin ajateltavaa. Täällä tietenkin päivystävät vain kaikkien alojen asiantuntijat, joten turhautuminen moisesta turhasta on ymmärrettävää.

Lähettäjä: boa 
Päivämäärä:   16.3.26 19:25:34

Klinikat joissa joku opettaa/selittää ratsastusta kelpaavat ja niistä ollaan valmiit maksamaan melkoisia summia, mutta vakiotunnin tilalla sellainen on ihan no-no. Miksi?

Voisihan sen kausimaksun toki myös hinnoitella tyyliin:
kausitunti 19 + hevostaitotunti 1000€
Kausitunti 20 1050€

Lähettäjä: Lila 
Päivämäärä:   16.3.26 19:28:11

Minua kiinnostaisi kuulla, millä pätevyydellä niitä hengitysharjoituksia, kehonhuoltoa ja tunnetaitoja opetetaan. On ihan OK, että tällaista on leivottu kurssiin tai sarjakorttiin sisään, mutta pitää olla sitten myös jotain kompetenssia.

Myönnän myös rehellisesti, että skippaisin kaikki edellämainitut. En koe, että saisin näistä mitään irti. Joku konkreettisempi hevostaito voisi kiinnostaakin.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   16.3.26 19:34:42

Sinänsä mulle ois ok, jos se olisi tosiaan tiedossa ennen kuin varaan paikan tunnille. Silloinhan hyväksyn ko. käytännön.

Riippuisi tosi paljon myös siitä, miten hyvää opetusta noilla hevostaitotunneilla saisi. Itselläni on ollut hevosia 15 vuotta ja alan koulutus taustalla. Silti on mahdollista aina oppia jotain uutta. Itse mielelläni näkisin esim. open ratsastamassa jotain nuorta hevosta, jos hänellä on mikki ja puhuu samalla mitä tekee ja miksi. Se on turhaa, jos joku vaan ratsastelee ympäri kenttää ja muka näyttää jotain, mutta ei oikeasti kerro mitä tekee ja varsinkin jos se ope on vaan huono ratsastaja itse.

Samoin maastakäsittely ja tehtävärata maastakäsin voi olla todella hyviä harjoituksia, jos tehtävissä on haastetta ja ope on valmiina neuvomaan ja tukemaan, miten ongelmista pääsee ylitse. Jos ryhmässä on kokeneita ratsastajia ja tehtävä on taluttaa se kaikennähnyt shettis puomin yli, niin en maksaisi.

Teoria ratsastajan tunnetaidoista ja hengittämisestä ois oikeasti todella monelle tarpeen! Just meinasin pitää hengityksestä tunnin yhdelle mun hevosten liikuttajista. Ei huomaa itse, miten hänen oma hengitys ja puhetyyli vaikuttaa hevoseen negatiivisesti. On siis todella mukava ihminen ja ihan ok ratsastaja, mutta saisi niin paljon enemmän irti hevosesta, kun harjoittelisi hengitystä ja miettisi omia tunteitaan ja sitä kautta sitä, miten se oma keho reagoi. Hänen allaan yksi hevonen on aina ihan sätkynä, vaikka kenenkään muun kanssa ei ole mitään ongelmaa. Mutta jälleen kerran, jos opettaja ei oikeasti osaa aiheita opettaa, niin se olisi ongelma.

Päivämäärä:   16.3.26 19:46:19

--- Millainen hänen puhetyyli on, huutava ja vihainenko?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   16.3.26 20:32:23

Piste, mä käyn oheisliikunnat, rentoutus- ja hengitysharjoitukset, lajiklinikat ja teorialuennot valitsemillani asiantuntijoilla ja muulla ajalla kuin ratsastustunnillani.

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   16.3.26 22:23:15

..: Puhe on kiireinen, vähän sellainen töksähtelevä ja pinnallinen hengitys. Myös kaikki hänen liikkeet on nopeita ja äkillisiä usein, kun tekee puhumisen tahtiin. Vaikea selittää. Mutta hengästyn jo häntä kuunnellessa itse :D

On siis oikeasti tosi ihana tyyppi ja hoitaa hevoset huolella jne. On vain jotenkin hänen tapansa olla. Siksi haluaisin auttaa tässä asiassa, kun uskon että ongelma olisi mahdollista ratkaista suhteellisen helposti.

Päivämäärä:   16.3.26 23:35:11

Kyseisellä tallilla eli etelä vantaan ratsastuskoululla tuskin on mitään koulutettua tunninpitäjää. Siellä piti maastoestetuntejakin joku hevospalveluohjaaja joka ei itse kyennyt ratsastamaan edes rataesteitä. Turvallista? Not. En ymmärrä kuka moisesta maksaa ja uskaltaa jälkikasvunsa tuollaisille tunneille laittaa. Boikotoin kyseistä paikkaa monestakin syystä ja kouluttamattomat tunninpitäjät ovat vain yksi syy.

Lähettäjä: Katie 
Päivämäärä:   17.3.26 08:18:16

Minulla todella positiivisia kokemuksia kyseisistä hevostsitotunneista.
Olen oivaltanut valtavan paljon asioita, joita ratsastaessa itse on vaikea tajuta
Mielestäni erittäin hyvä konsepti.

Lähettäjä: --3 
Päivämäärä:   17.3.26 12:11:40

Minusta ratsastuskouluissa pitäisi olla pakollisena jonkinlaiset hevosenkäsittely-/hevostaitokurssit. Tavallaan on hassua että puhutaan ratsastusKOULUSTA mutta silti opetellaan vain ratsastusta. Ratsastukseen kuitenkin, ainakin minun mielestä, pitäisi lukea myös muita osa-alueita kuin vain se hevosen selässä istuminen ja ratsastuksen opettelu. Esim. ratsastajan muu liikunta, kehonhallinta ja sen harjoittelu, just tuo aloituksessa mainittu hengitys ja psyykkinen puoli, hevosen peruskäsittely jne...

Lähettäjä: Luimu 
Päivämäärä:   17.3.26 13:18:21

Ruotsissa ratsastuskouluissa on aina 5 tuntia teoriaa hevosista ja ratsastuksesta, ennenkuin edes pääsee hevosen selkään.

Päivämäärä:   17.3.26 14:31:38

Jäisi väliin, useita hevosia aiemmin omistaneena. Lapsille ja nuorille ihan hyvä idea,ja sellaisille, joilla ei hevosten käsittelykokemusta.

Lähettäjä: äkwnf 
Päivämäärä:   17.3.26 14:57:48

Vaan kun valtaosalla tuntilaisista ei ole mitään kokemusta hevosten käsittelystä. Silloin ei auta jos jossain on joku jolla on ollut hevosia joskus.

Päivämäärä:   17.3.26 15:21:37

minusta on oikein hyvä idea että ratsastuskauteen kuuluu muutakin kuin ratsastus. mutta, on myös ok jo haluaa vain ratsastaa. täytyy vain löytää itselle sopiva talli. esim itse kävin aikanaan tallilla missä maastoiltiin enemmän kuin kerran kaudessa. jos kenttä oli huono, mentiin kelin mukaan. sai myös toivoa maastakäsittelyä tai oikeastaan mitä tahansa keksiikään.

nykyisellä tallilla ei ole mitään ekstraa ja maastot ei ole pakollisia, jos haluaa voi kerran tai pari kaudessa käydä maastossa. hepat on melko kilttejä ja helppoja ja aina henkilökunta paikalla, eli ei tarvitse pärjätä itse.

vaikka olisi kokeneita ratsastajia, heillekin on varmasti haastavia aiheita. esim istuntaa teoriassa ja hevosen käsittelyä maasta. ovat todella tärkeitä juttuja, mitä pitäisi osata että saa hevosen haettua, valjastettua turvallisesti ja hoidettua tunnin jälkeen.

Päivämäärä:   17.3.26 16:39:17

Luimu: kyllähän täälläkin on aloittelijoille teoriatunteja ratsastuksen aloittaessa.
Hevostaitotunti oli kiva varsinkin hevosen kanssa ollut tehtäväratatunti -tosin leireillä olen tehnyt samanlaisia juttuja ennenkin. Onneksi voi valita minkälaisen hevostaitotunnin ottaa erilaisista. En usko ottavani enää tuntia jossa katson miten opettaja ratsastaa enkä oheisliikuntaa/mielijuttuja, koska nämä on tuttuja muuten harrastuksista ja niin paljon hevosaiheista lukemalla, että en kokenut saavani itselle sinällään uutta tietoa. Olen ratsastanut 13v.

Päivämäärä:   17.3.26 17:10:33

Hyvä idea! Normituntiratsastaja nyt ei niin paljon yhden tunnin aikana kehity (eikä aika paljon useammankaan), etteikö sinne mahtuisi joukkoon muutamakin hevostaitotunti ilman ratsastusta. Siinä ei siis menetä yhtään mitään. Joskus kiristelin itse hampaitani lähimaastoköpöttelyiden vuoksi, kun muka olisi halunnut tahkota koulua nekin hetket. Sittemmin olen vanhentunut ja viisastunut ja tajunnut, että en kehity puska ö-tasolta enää yhtään mihinkään olinpa lähimetsässä tahi maneesissa ja kaiken kukkuraksi humma on mieluummin just siellä metsässä.

Päivämäärä:   17.3.26 17:25:05

Minusta ns pakolliset teoriat on hyvä idea. Mutta ne pitäisi toteuttaa muuten kuin pitämällä ratsastusryhmälle teoria. Vaikka ratsastustaso olisi suht sama, teoriataidoissa voi olla paljonkin eroa. Meillä joskus vuosia vuosia sitten kokeiltiin tätä ja itse ratsastin jossain vähän helpommassa aikuisten ryhmässä, kun olin juuri siirtynyt poneista hevosiin. Muut tunnilla oli kokemattomampia, joten pidettiin ihan perus varusteista teoriaa. Itse olin hoitanut jo monta vuotta ratsastuskoululla ja käynyt paljon esim leireillä, minkä lisäksi luin paljon kirjoja aiheesta. Joten en saanut teoriasta irti yhtään mitään.

Päivämäärä:   17.3.26 18:05:44

Minusta olisi hauskaa, jos kauteen sisältyisi esim. ohjasajoa, maastaratsastusta, "takaperinkävelyä", hevosagilityä, ajamista, maastoilua, working equitationia jne. Vaikka temppujen opettamista tai hevosen jumppaamista maastakäsin (fysioterapeuttisia harjoituksia siis). Tuntilaiset oppisivat hevosista paljon enemmän ja hevosillakin voisi olla hiukan mielekkäämpi elämä (ja voisivat säilyä terveempänä) kuin suurimmassa osassa kouluja. Nyt harrastan noita oman hevosen kanssa ja käyn ratsastuskoulussa kiertämässä kehää muiden tädin kanssa :D

Jos kaudessa on reilu 20 tuntia, niin hyvin vaikka joka neljäs tai viides voisi olla tuollaista erikoistoimintaa ja muuten voi sitten hinkata sitä koulua.

Lähettäjä: Tamma 
Päivämäärä:   17.3.26 20:56:26

Viivalle; Etelä-Vantaan ratsastuskoululla ainakin aiemmin oli tuollainen hevosteluryhmä, jossa ratsastusta oli harvemmin. Oli ainakin ohjasajoa, maastakäsittelyä, hevonen eläimenä, lastaaminen, hevosen ensiapu yms. Ei tainnu olla halukkaita enää tälläiseen ryhmään.

Lähettäjä: Doge 
Päivämäärä:   17.3.26 21:41:04

Mua jännittäisi tuollaisissa, että olisinko ainoa osallistuja, eli olisiko kaikilla muilla sattumalta tullut jotain pakollista muuta menoa juuri sinä iltana kun normaalin ratsastustunnin tilalla olisi hevostaitotunti. Olisi kiusallista olla tunnilla yksin. Muuten tuollainen on lähtökohtaisesti ihan OK. Mutta toisaalta olen superkiireinen (kuten moni muukin ruuhkavuosia elävä aikuinen) ja mietityttäisi se itseäkin, että onko juuri minulle järkevää ajankäyttöä opetella esim. hevosen lastausta, kun se ei liity millään tavalla siihen millä tavalla minä harrastan hevosten kanssa (=tuntiratsastajana, en kilpaile enkä kuljeta hevosia minnekään eläinlääkäriinkään).

Voisin oikein mielelläni harjoitella hengittämistä, rentoutumista ym. mutta ehkä kuitenkin hevosen selässä, normaalin ratsastustunnin ohessa, vaikka joka kerta vähäsen tai sitten muutamana peräkkäisenä teematuntina.

Kesällä helteellä on ollut esim. uittamistunteja kyllä, mutta niistä opettaja on ilmoittanut etukäteen, ja on ihan ilman selityksiä saanut halutessaan tuon sijasta mennä toisen ryhmän tunnille ratsastamaan "oikeasti".

Lähettäjä: g 
Päivämäärä:   18.3.26 11:12:51

En kyl nielis ainakaan tollasta pölöpölö juttua. Joku ratsastuskouluopen demoratsastus, mikä vitsi. Ihan oikeita huippuammattilaisia kyllä katsoo demoratsastuksissa ja maksaakin siitä. Ja jotain ratsastajan tunnetaitoja ei jeesus. Jos jollain nyt hermot palaa ja oikeesti siks olis tarve käsitellä tunnetaitoja ni pistää sen yksilön tunnetaitotunnille.

Ainut minkä hyväksytisin olisi aito oikea maastakäsittely, ihan oikeaa faktaa miten ja mistä käyttää maasta painetta tai miten käyttää kehonkieltä. Muuta en hyväksyisi kyllä maksavana asiakkaana.

Päivämäärä:   18.3.26 11:38:15

En kanssa maksaisi ratsastustunnin hintaa hevostaitotunnista. Käyn ratsastustunnilla opettelemassa ratsastusta. Hevostaustaa on reilu 30 vuotta ja omakin hevonen, jonka kanssa maastoilla ja maastakäsitellä, tai mitä nyt ikinä keksiikin. Kuitenkin on hyvä että ratsastuskouluilla on muutakin kuin ratsastusta, mutta sen pitäisi olla tarjolla erikseen sitä kaipaaville. Hevosille se on hyvä jos joskus muutakin kuin satula selkään ja tuuppaamaan, mutta meissä ratsastuskoululaisissakin on niin paljon erilaisia taustoja, että varsinkin jos hevostaitoa opettaa joku joka aiheeseen ei ole erityisesti perehtynyt, niin pelkkää rahat pois meininkiä.

Päivämäärä:   18.3.26 11:54:02

Mitä enemmän saan kokemusta, sitä enemmän ratsastan pelkkää käyntiä tai en kiipeä selkään ollenkaan. Sitä enemmän teen kaikkea muuta kuin ratsastusta. Kaikesta osaamisesta on hyötyä, kun se on hyvin toteutettua ja opettaja osaa asiansa. Alkeiskurssin käsittelytunti voi olla hevosen harjaamista ja satulointia, kun taas todella kokeneet "vain" hengittelevät, hevosen kanssa tai ilman.

Mielestäni hevostaitoja pitäisi opettaa ihan jokaiselle. Myös maastossa ratsastamista ja ainakin pientä hyppäämistä, jotka kehittävät istuntaa, apujenkäyttöä ja hevosen lukemista niitä erikseen harjoittelematta. Mielestäni paras tapa harrastaa ratsastuskoulussa olisi edelleen perinteinen viikkotunti ja kausikortti, jolloin koko ryhmä opettelee yhdessä erilaisia asioita. Silloin opetusta on myös mahdollista enemmän muokata ryhmän mukaan, kun opettaja tuntee jokaisen ryhmän jäsenen ja heidän aiemmin oppimansa asiat.

Lähettäjä: Dressyyr 
Päivämäärä:   18.3.26 12:03:03

Minä käyn _Ratsastus_koulussa. Jos kiinnostaisi, menisin maastakäsittelykurssille.

Lähettäjä: Woah 
Päivämäärä:   18.3.26 12:07:10

Anteeksi hetkinen nyt mutta eikös oikeanlaisen hengityksen opettelu kuulu ihan perusasioihin ja tapahdu ihan tavallisilla ratsastustunneilla?? Siis hevostahan voi oikeasti hallita hengityksellä, sehän on yhdenlainen apu, ja vääränlainen hengitys voi myös haitata ratsastusta ja muiden apujen käyttöä. Eli onko nykymeno tosiaan sitä, että tätä ei normaalisti opeteta?

Päivämäärä:   18.3.26 12:13:48

En kokisi saavani rahoille riittävää vastinetta. Maksan ratsastustunnista yli 60€/h ja mielestäni se on liikaa tuollaisesta. Olen töissä hevosalalla ja omia hevosia ehtinyt olla useampi. Näen ammattilaisten ratsastusta jatkuvasti ihan ilmaiseksi. Käyn laadukkailla tunneilla nimenomaan ratsastamassa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.