|
Lähettäjä: -
Päivämäärä: 17.3.26 15:46:54
Osaan irrottaa kengän, mutta harvoin niiden kanssa on niin kiire että alkaisin itse lyömään sitä takaisin. Osaisin kyllä, jos olisi ihan pakko, mutta en äkkiseltään keksi harrastehevosen kanssa tilannetta jossa siihen ryhtyisin. Ajallaan maksetut laskut ja hyvä maine takaavat, että kengittäjän saa yleensä paikalle vuorokauden sisällä.
Haavanhoito, sairauksien hoito, erilaisten varusteiden sovitus ym. on asioita, joita en välttämättä osaa valmiiksi, mutta hyvillä tiedonhakutaidoilla ja kyvyllä kriittiseen ajatteluun pärjää jo tosi pitkälle. Jos jotain ei osaa valmiiksi, niin sen kyllä oppii nopeasti, kun osaa etsiä tietoa (muutenkin kuin googlen ai-tiivistelmästä ja wikipediasta).
Sitä minäkin olen ihmetellyt, kuinka moni omistaja on ihan oikeasti todella avuton arkipäiväisissä, tavallisissa asioissa kuten vaikka siinä hokkien kiristämisessä. Jos osaa laittaa kokispullon korkin kiinni, niin osaa myös laittaa hokin paikalleen. Toinen mitä olen ihmetellyt on sitten ne arkipäivää vaikuttavat hevosen käytösongelmat, eli esim. selkäännousussa liikkuminen, tarhasta kiinni antaminen, lastausongelmat jne - äärimmäisen helppo ja yksinkertainen korjata, mutta silti mieluummin valitaan se jatkuva taistelu ja samalla pahennetaan ongelmaa pikkuhiljaa, kuin käytetään systemaattisesti muutama minuutti päivässä sen ongelman korjaamiseen.
Kolmas suuresti ihmettelemäni asia - miten aikuiset ihmiset ei uskalla avata suutaan. Minulla on hevonen tallilla, joka on melko vilkkaalla paikalla ja siinä kulkee paljon kylän lapsia, jonkin verran myös kesällä turisteja kun lähellä on kotieläinpuisto - ja tosi monesti on käynyt niin että joku tallilainen on ollut paikalla kun joku lapsi/ohikulkija on toiminut hevosten lähellä tyhmästi/säikytellyt hevosia ajattelemattomuuttaan, niin monesti se tilanne on kuvattu videolle, mutta sille turistille tai lapselle ei ole uskallettu mennä sanomaan, että lopeta. Tai joku lumityökuski tms. ajaa liian läheltä hevosia, niin kuvataan videolle kun hevoset säikkyy ja laitetaan se tallin whatsappiryhmään mutta ei mennä sanomaan kuskille, että aja vähän hiljempaa tai kauempaa....
|