Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miten tuomari suhtautuu keventämiseen

Lähettäjä: Ruu 
Päivämäärä:   15.3.26 15:01:10

.... He:b- tasolla? Hevonen palaa piiiiitkältä kisatauolta ja nyt liikkuu vielä rennommin keventäen. Ei siinä kai ongelmaa jos se ihan virallisesti on sallittua tuolla tasolla?

Re: Miten tuomari suhtautuu keventämiseen

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   15.3.26 15:06:50

Ei ole ainakaan meidän tuloksiin vaikuttanut mitenkään. Tsekataan aina hevosen päivän fiilis ja sen mukaan keventäen tai alas istuen.

Lähettäjä: cream 
Päivämäärä:   15.3.26 15:15:07

Ei ongelmaa, ei vaikuta negatiivisesi pisteisiisi. Mutta vinkkinä, että ole johdonmukainen sen kanssa. Eli jos päätät keventää, niin sitten myös kevennät radan ajan etkä tee niin, että kevennät lyhyen pätkän, sitten yhtäkkiä istut alas ja taas kohta kevennät pari askelta. Sellainen sekoitustyyli ei anna hyvää vaikutelmaa.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   15.3.26 15:19:18

Olen sijoittunut ja voittanut He:b luokkia keventämällä. Komppaan tuota johdonmukaisuutta eli jos kevennät, kevennä kaikki ravipätkät.

Lähettäjä: KQ 
Päivämäärä:   15.3.26 15:23:36

Minä vähennän pisteet

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   15.3.26 15:30:02

Ei vaikuta negatiivisesti. Olen keventänyt HeB-ratoja ja voittanut useamman kerran. Jos saat hevosen liikumaan paremmin keventämällä kuin ravissa istumalla, saat paremmat pisteet keventämällä.

Mitä olen kisoja seurannut, niin useampikin ratsastaja voisi keventämismahdollisuuden hyödyntää...

Lähettäjä: ööh 
Päivämäärä:   15.3.26 15:36:32

Tuomari suhtautuu keventämiseen niin kuin säännöissä ohjataan suhtautumaan. Eli HeC:ssä ja HeB:ssä saa keventää. Jos niin saa tehdä, se ei ole mikään pisteidenvähennysperuste. t. koulutuomari

Lähettäjä: Luu 
Päivämäärä:   15.3.26 16:02:06

Johdonmukaisuutta on myös esim.keventää pelkät ja kaikki lisäykset, mitä useampi ehkä tekee.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   15.3.26 16:48:18

"Minä vähennän pisteet"

Miksi toimit ohjeiden vastaisesti? Vai onko kyse kepparikisasta

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   15.3.26 17:09:27

KQ on vain typerä trolli.

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   15.3.26 18:18:07

Tuomareiden kanta on, että joko kevennät tai et.
Jos kevennät vain esim. Keskiravit vaikuttaa se negatiivisesti istunta ja apujenkäyttöpisteisiin.
Pysy siis valitsemallasi linjalla! (Pl. Ohjelmat joissa lukee erikseen keskiravia keventäen! Sillon kevennät vaikka muuten istuisit harjoitusravissa).

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   15.3.26 18:20:37

Miten ihmiset jaksavat valehdella tällaisesta asiasta? :D

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   15.3.26 19:25:42

Ei mitenkään

Lähettäjä: Salla 
Päivämäärä:   15.3.26 19:34:10

...: ei pidä paikkaansa tuokaan. Keventäminen on sallittu ja voit keventää ihan mitä raviosuuksia, kuin haluat. Eikä se vaikuta millään tavalla erikseen arvosteluun. Terveisin koulutuomari.

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   15.3.26 20:33:14

Moni kiehuu sisäisesti, kun kouluratsastuksen ydin, satulassa pumppaaminen on pilattu. Ja kohta pilataan syliin vetäminenkin.

odotan hetkeä, kun pohkeella paukuttamisesta ja kannuksella kaivamisesta tulee nimenomaisesti kiellettyä ja johtaa hylkäykseen.

Päivämäärä:   15.3.26 20:34:39

"Mitä olen kisoja seurannut, niin useampikin ratsastaja voisi keventämismahdollisuuden hyödyntää..."

^ Tämä. Olisi katsojaystävällisempääkin.

Lähettäjä: Lila 
Päivämäärä:   15.3.26 20:46:11

Olen toiminut aika paljon sihteerinä, ja tuomarin suusta on monesti kuulunut lausahdus tyyliin "Miksei tämä kevennä, kun siihen olisi oikeus?". Sitä ei tietenkään kirjata pöytäkirjaan, mutta joidenkin siis kannattaisi.

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   16.3.26 08:24:00

Osa näistä vanhan linjan tuomareista kyllä rokottaa, jos keventää. Et he ennemmin katsoo hyllyvää säkkiä, kun siistiä keventämistä..

Itse kevennän, sillä nuori hevoseni on huomattavasti rennompi radalla, kuin harjoitusravissa. Olen monesti huomannut tämän nyrpeiltä vanhoilta tuomareilta, että selkeästi saa huonommat pisteet jos keventää/muut keventäjät versus keventämättömät.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   16.3.26 08:42:35

Jep, jos tulisi normisti 7 niin saa 6 koska keventää. Mun numerot eivät ole nousseet kun olen keventänyt radan läpi vaikka hevonen on parempi jne. Eli samaa 6 numeroa tasaisesti vaikka olisi pitänyt saada 7-9 väliltä keventämisen myötä.

Lähettäjä: MMM 
Päivämäärä:   16.3.26 09:08:45

"Mitä olen kisoja seurannut, niin useampikin ratsastaja voisi keventämismahdollisuuden hyödyntää..."

"Miksei tämä kevennä, kun siihen olisi oikeus?".

Täysin samaa mieltä näiden kommenttien kanssa. Uskon että ongelma on siinä että ratsastajat ei tiedä että vielä HeB-tasolla (korjatkaa jos olen väärässä) on sallittua keventää. Moni kuvittelee että harjoitusravi = alasistuminen. Enkä ihmettele yhtään että näin on, sillä tunneilla puhutaan aina harjoitusravista kun halutaan että oppilaat istuvat alas ravissa. Moni ei tiedä sitä että harjoitusravi on yksi ravin muodoista, samalla tavalla kuin koottu ravi tai lisätty ravi, ja että sitä voi ratsastaa joko keventäen tai alas istuen.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   16.3.26 09:20:27

Ei keventäminen sinänsä vaikuta pisteisiin, mutta syy siihen voi vaikuttaa. Esim. jos hevonen on kovin jännittynyt ja ratsastajan on ihan hyväkin keventää, niin pisteet voivat olla matalammat tuon jännittämisen takia.
Tai jos hevonen ei liiku pyöreänä pohkeen ja ohjan välissä ja ratsastaja keventää, niin tuo keventäminen ei vaikuta pisteisiin.
Ja kuten on jo todettu, ei koko rataa tarvitse keventää.
t. koulutuomari

Lähettäjä: k 
Päivämäärä:   16.3.26 09:52:16

Valmentajani on myös koulutuomari. On usein todennut, että useamman kannattaisi keventää eikä väkisin yrittää istua alas, kun ei a) vielä osaa ja b) hevonen ei liiku.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   16.3.26 10:24:47

"Enkä ihmettele yhtään että näin on, sillä tunneilla puhutaan aina harjoitusravista kun halutaan että oppilaat istuvat alas ravissa. Moni ei tiedä sitä että harjoitusravi on yksi ravin muodoista, samalla tavalla kuin koottu ravi tai lisätty ravi, ja että sitä voi ratsastaa joko keventäen tai alas istuen."

Tämä! Itse sanon aina, että 'harjoitusravia keventäen' tai 'harjoitusravia alas istuen', uusille oppilaille pitää toki selittää. Mutta helpottaa jatkoa, kun on perustermit hallussa. Ja ei, ei ole sellaista kuin kevyt ravi.

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   16.3.26 10:51:46

Mitäpä jos lukisi ne säännöt ennen kilpailuihin menemistä. Keventäminen ja harjoitusravi siellä selkeästi sanottu.

Päivämäärä:   16.3.26 11:12:13

"Jep, jos tulisi normisti 7 niin saa 6 koska keventää. Mun numerot eivät ole nousseet kun olen keventänyt radan läpi vaikka hevonen on parempi jne. Eli samaa 6 numeroa tasaisesti vaikka olisi pitänyt saada 7-9 väliltä keventämisen myötä."

Laitapa videota näkyviin, niin katsotaan porukalla, missä mättää.

Ja jos sulla ei ole valmentajaa, niin hanki sellainen. Ja jos on, niin vaihda se.

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   16.3.26 11:24:33

Täällä kun ei saa tuomareita nimeltä mainita niin vaikea jakaa kokemuksia suoraan. Mutta ihan samaa olen kohdannut, että ainakin se 7 tulisi löytyä paperista, mutta 5,5-6,5 maksimissaan kun kevensi.

Lähettäjä: B 
Päivämäärä:   16.3.26 12:17:12

Koskaan ei ole yksikään tuomari perustellut alhaisia pisteitä keventämisellä. Ja he kyllä kommentoivat sihteerille aika suoraan, vaikka sinne pöytäkirjaan päätyykin sitten vähän siistimpi versio. En sano, ettei tätä tapahdu, mutta ei ole osunut kohdalle.

Lähettäjä: Suvi 
Päivämäärä:   16.3.26 12:17:36

Itse sain nuorella hevosella lähes 70% tuloksia keventäen HeB-tasolla, enkä todellakaan usko, että oltaisiin päästy parempiin lukemiin harjoitusravissa.Toki ei ole vertailukohtaa keventämättä suoritetusta radasta, koska halusin mennä hevosen ehdoilla mahdollisimman rennosti ja hyvillä mielin ja valitsin siksi keventämisen ilman yhtään prässäämistä tai oikeastaan edes kokoamista: hevonen oli siis kevyellä tuntumalla ja sai edetä melko reippaasti eteenpäin.

Lähettäjä: moi 
Päivämäärä:   16.3.26 12:48:02

saako alue heB keventää?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   16.3.26 13:03:54

Saa.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   16.3.26 13:05:27

Keventäminen ei vähennä pisteitä. Yleensä paremmat saisi moni keventämällä, kun hevonen liikkuisi paremmin.

Päivämäärä:   17.3.26 08:25:03

"Mutta ihan samaa olen kohdannut, että ainakin se 7 tulisi löytyä paperista, mutta 5,5-6,5 maksimissaan kun kevensi."

Onko sinulla tähän perusteluja?

Numeroihin vaikuttavat joka arvostelukohdassa tahti, tasapaino, pehmeä kuolaintuntuma, takaosan työntö, suoruus, taipuminen, täsmällisyys ja mitähän vielä. On vaikea uskoa, että nämä kaikki olisivat olleet kohtuullisella tasolla ja sitten pelkkä kevennys vähensi pisteitä.

Päivämäärä:   17.3.26 09:00:50

Hauskaa, kun ratsastajat kuvittelevat ratsastavansa seiskan (tai jopa 9 :D) arvoisesti, ymmärtämättä yhtään, mitä numeroihin vaaditaan ja mistä kaikesta ne koostuu.

Tuomarina ollessani olen huomannut, että ratsastajille, joilla ei ole mitään käsitystä mitä radalla arvostellaan ja mistä numero muodostuu, tulee myös suurin pahamieli tuloksen julkistuksen jälkeen. Ikävimpiä ovat ne tilanteet, joissa valmentaja isosti haukkuu tuomarin sen jälkeen ja kuinka suoritus oli ainakin 10% arvokkaampi. Vaikka ei ole, kun perusasiat = tahti, tasapaino, suoruus, tuntuma ovat kautta radan puutteellisella tasolla.

Miksi valmentajat eivät edes itse viitsi ottaa perusasioista selvää? Ja sitten vielä uskotellaan oppilaille, että vain tuomari oli tyhmä puusilmä, kun ei antanut enempää pisteitä. Ei ole tuomarin tehtävä valmentaa ja opettaa, se on valmentajan tehtävä!

Ja ei, kevennys ei vaikuta yhdelläkään tuomarilla alentavasti pisteisiin - paitsi jos kevennys häiritsee hevosen suoritusta (tahtia, tasapainoa, tuntumaa ja suoruutta) enemmän kuin alas istuen. Näin on käynyt ehkä 1:1000 joten ääriharvinaista.

Ja tiedoksi, että jokainen tuomari joutuu vähintään joka toinen vuosi skaala tarkastukseen ja siitä on päästävä läpi. Ei siis ole olemassa mitään vanhanliiton tuomareita.

Lähettäjä: Auli 
Päivämäärä:   17.3.26 10:23:01

No jos joku juuri kertoo saaneensa useamman kerran lähes 70 pinnan tuloksia, on mukana ollut aika monta seiskaa ja ehkä joku kasikin. Keventämisestä ei siis selkeästikään rangaista, ja varmaan on ollut nuo muutkin peruasiat kunnossa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.