Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Itse koulutettu omakasvatti

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   15.3.26 12:17:34

Miten ajattelette, milloin on itse koulutettu? Onko se, kun rakennat sen alusta asti itse? Alusta asti itse ammattilaisen kanssa?

Vai kun tuuppaat sen ajo-opetukseen vieraalle, ratsuttajalle sisäänratsastukseen, ratsutajalle kuukausien pätkiksi ja vietäväksi ensimmäisiin kisoihin jne. Voiko silloin puhua enää itse koulutetusta?

Moni tavoitteellinen ratsastaja vie hevosia jossain vaiheessa eteenpäin eivätkä mainosta niitä itse kouluttaminaan.

Re: Itse koulutettu omakasvatti

Lähettäjä: Siiri 
Päivämäärä:   15.3.26 12:21:04

Mitä väliä? Eiköhän se kasvattaja ole matkan aikana aika monta kertaa osallistunut sen koulutukseen.

Lähettäjä: Hosuli 
Päivämäärä:   15.3.26 12:27:56

Itse koulutettuna pidän itse koulutettua, eli sellaista joka ei ole ollut ratsuttajan tai muun ammattilaisen alla tai ajossa muuten kuin ehkä sen pari satunnaista kertaa, jonka valmentaja on sillä ratsastanut tietääkseen paremmin miten neuvoa ratsastamaan juuri tätä hevosta. Ratsutuksessa tai ajokoulutuksessa muualla ollutta en pidä omistajan itse kouluttamana.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   15.3.26 12:53:38

Kunnia sille kelle se kuuluu.

Jos hevonen on ratsuttajalla ja ajo-opetettu/sisäänratsastettu muualla/ratsuttajan toimesta, en huutelisi itse koulutetuksi.

Nämä ihmiset on yleensä samoja, jota "kouluttavat" hankkimansa hevosen uudelleen ja kuinka "väärinpäin" sitä on ratsastettu tai väärin kohdeltu ja vain he ymmärtävät tämän herkän lumihiutaleen sielunelämää.

Lähettäjä: sintti 
Päivämäärä:   15.3.26 12:55:04

Meillä joillain kasvateilla tehty sisäänratsastus ammattilaisen toimesta, mutta tämän jälkeen olen ratsastanut itse ja vienyt kilpailuihinkin itse. Niin kyllä mä näistä ajattelen, että ovat itsekoulutettuja. Olen kokenut, että sisäänratsastus kannattaa ehdottomasti teettää ammattilaisella, kun itsellä ei ole siihen niin vankkaa osaamista ja tai edes apukäsiä. Fiksut ja hyvin alkukoulutetut nuoret osaan kuitenkin itse viedä valmentajien avulla eteenpäin.

Osa kasvateista on ollut ratsuttajalla pidempään, kun itsellä ei ole ollut aikaa ratsastaa useampaa hevosta samanaikaisesti ja varsinkin, jos on tarkoitus myydä hieman nopeammalla aikataululla, niin ammattilaisilla on siihen myös paremmat kontaktit.

Päivämäärä:   15.3.26 12:59:24

"Fiksut ja hyvin alkukoulutetut nuoret osaan kuitenkin itse viedä valmentajien avulla eteenpäin."

Todella moni osaa. Eikö tässä tule juuri se dilemma. Joku tekee hyvän alkukoulutuksen, että voit jatkaa. Silloin se ei ole itsekoulutettu. Nimenomaan haluat, että sen hyvän alkutyön tekee joku osaavampi ja ammattitaitoisempi.

Päivämäärä:   15.3.26 13:02:56

Minä en nillitä siitä, että joku muu on tehnyt sisäänratsastuksen tai ajo-opetuksen ekaa kertaa. Aika moni luopuu sisäänratsastuksen tekemisestä jossain vaiheessa, koska elämä menee niin vaikeaksi jos sattuisi jotain.

Kyllä ekojen ratsastusten jälkeen ehtii vielä ihan itse tekemään sen hevosen.

Lähettäjä: tuota 
Päivämäärä:   15.3.26 13:04:30

Ei se automaattisesti tarkoita, että kun kerran on sisäänratsastettu, niin hevonen toimii kuin ajatus sen jälkeen. Sitten on vielä monta muuta vaihetta joissa voi mennä metsään. Lisäksi iso vaikutus sillä, miten hevosta on käsitelty ennen kuin viedään sisäänratsastukseen. Varsa vuodet jne. Kuinka oppii suhtautumaan kaikkeen käsittelyyn ja ihmiseen ylipäätään.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   15.3.26 13:14:17

Omen egon pönkittämistähän se.

Lähettäjä: B 
Päivämäärä:   15.3.26 13:27:48

Minusta sisäänratsastuksessa hevonen oppii kantamaan ratsastajaa, menemään eteenpäin, pysähtymään ja kääntymään. Kyllä se varsinainen koulutus tapahtuu vasta sen jälkeen, eli vaikka yhden vaiheen ulkoistaisi, niin voi silti sanoa itse tehneensä.

Jos se on jatkokoulutuksessa kuukausikaupalla, silloin ei enää ole itse tehty. Tässäkin joku viikko silloin tällöin vaikka valmentajalla ratsutettavana voi olla ihan järkevääkin, ja edelleen on minusta itse tehty.

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   15.3.26 13:40:33

Itse koulutettu on ITSE koulutettu. Ei ammattilaisen tai ratsuttajan.

Itse kun teet hyvin pohjatyön, on helppo vaan nousta selkään ja tehdä samat asiat selästä ja ratsuttaa itse.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   15.3.26 13:45:30

"Lähettäjä—

Päivämäärä15.3.26 13:40:33

Itse koulutettu on ITSE koulutettu. Ei ammattilaisen tai ratsuttajan.

Itse kun teet hyvin pohjatyön, on helppo vaan nousta selkään ja tehdä samat asiat selästä ja ratsuttaa itse."

Tämä!!

Päivämäärä:   15.3.26 13:46:17

"Itse koulutettu on ITSE koulutettu. Ei ammattilaisen tai ratsuttajan."

Ja nuori oppii jokaisella käsittelykerralla. Eli siis voiko hevoseen koskea kukaan muu ilman, että menettää oikeuden sanoa että hevonen on itse koulutettu?

Lähettäjä: Heh 
Päivämäärä:   15.3.26 14:02:29

Itse koulutettu on sellainen, jonka on itse alusta asti joko pistänyt valjaisiin tai satulaan totuttamisesta tehnyt. Se että joku ammattilainen on käynyt muutaman kerran ohjan päässä ei sitä muuta. Minä olen omani itse kouluttanut. Sitten jossain välissä on voinut joku ammattilainen käydä selässä tekemässä jonkin asian jos itsestä tuntunut että asia on jämähtänyt.
Jos joku ammattilainen toistuvasti vie hevosta eteenpäin, se on silloin ammattilaisen ratsuttama/opettama.

Päivämäärä:   15.3.26 14:02:45

Yleensä he, jotka eivät ole itse kouluttaneet vaan juurikin käyttäneet pätkiä ammattilaisilla, pönkittävät omaa itsetuntoaan huutelemalla, että ihan ite tehty.

Ne jotka tekevät oikeasti itse, ovat yleensä asiasta hiljaa. Koska mikä tarve mainostaa?

Päivämäärä:   15.3.26 14:17:04

Ja ne jotka eivät ole koskaan kouluttaneet yhtään hevosta yksin tai muiden avulla halkovat hiuksia hötönetissä.

Seuraavaksi varmaan palataan taas aiheisiin "kuka saa sanoa olevansa kokenut ratsastaja" ja "kuka on ammattilainen"

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   15.3.26 16:06:18

Mites tämä?
Meillä kasvattamani tamma oli sisäänratsuksessa mikä epäonnistui. Ratsuttaja ei halunnut jatkaa. Otin itselle kun oli taas aikaa keskittyä ja rakensin luottamuksen uudestaan itse ja menin selkään. Ratsuhevoseksi kasvaminen kesti tämän takia pidempään. Kukaan muu ei ole koulutellut.
Työtilanteen takia oli tämä tilanne.

Päivämäärä:   15.3.26 17:18:55

Aika paljon näitä amatöörien "tein itse ja säästin" juttuja näkee työkseen kun tekee.

Ei väliä kuka sitä laittaa kun vaan homma toimii oikeaan suuntaan ja eläin pysyy terveenä ja tekee mielellään.

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   15.3.26 17:37:48

Ratsastaja, joka ei ota oppia muilta, ei laita hevostaan koskaan muiden ratsastettavaksi tai ei edes pyydä ketään katsomaan miltä näyttää, ei voi olla kovin hyvä ratsastaja tai kouluttaja.

Lähettäjä: _ 
Päivämäärä:   15.3.26 17:42:46

Mulla on itse koulutettu omakasvatti. Kaiken mitä se osaa, olen sille opettanut aina taluttamisesta sisäänratsastukseen ja siitä eteenpäin ratsutukseen. Tämä oli tässä välissä yhden spesifin ongelman takia tutun tutulla ratsuttajalla kuukauden ajan, jonka päätteeksi selvisi että selässä oli ollut harjoittelijat varsinaisen ratsuttajan sijasta, ja sitä oli ratsastettu kuin sisäänratsastettavaa. HSiis 4v jo vuoden ratsastettua hevosta. En koe että se oppi hirveästi tuolla reissulla mitään, ja pidän sitä edelleen itse koulutettuna.

Päivämäärä:   15.3.26 17:49:01

” Minä olen omani itse kouluttanut. Sitten jossain välissä on voinut joku ammattilainen käydä selässä tekemässä jonkin asian jos itsestä tuntunut että asia on jämähtänyt.”

Se että valmentaja käy satunnaisesti auttamassa selästä, on ihan normaalia. Ja näin kuuluukin valmennussuhteessa olla. Tämä ei tietenkään ole sama asia kuin ketjussa keskusteltu ”itse tehty”.
Harvoin kukaan ratsastaa täysin ilman opetusta, valmennusta tai ketään katsomassa ja neuvomassa.

Onhan minullakin valmentaja mukana kuitenkin kun nuorta hevosta opetan. Ihan yhtälailla kuin vanhempaakin hevosta. Itse minä olen hevoseni varsana opettanut, ensimmäiset kerrat noussut selkään ja opettanut ratsastuksen alkeet. Samoin ajo-opetuksen. Ei niitä muut ole opettanut, apukäsinä taluttaen on voinut olla ja se on tietysti normaalia sekin.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   15.3.26 18:12:09

"Ja nuori oppii jokaisella käsittelykerralla. Eli siis voiko hevoseen koskea kukaan muu ilman, että menettää oikeuden sanoa että hevonen on itse koulutettu?"

Tämä ei kyllä koske vain nuoria. Hevonen oppii aina kun sitä käsitellään, koko hyvää tai huonoa. Ei katso ikää.

Lähettäjä: Amatööri 
Päivämäärä:   15.3.26 19:14:45

Ensimmäisen kasvatin laitoin ratsuttajan kautta. Tämän kanssa oli isot satula ongelmat vaikka oli ammatti ratsuttajalla sillä hänkään ei oikein osannut. Noh siitä opittiin. Ja sittemmin olen amatöörinä laittanut omia. Kaikilla epäonnistuneilla on ollut terveyden kanssa haasteita esim nivelrikkoa tai muuta vaikeampaa ongelmaa. Joten on ihan onnistuneita mutta myös epäonnistuneita ratsutettavia. Ei voi siis sanoa että aina itsetehdyt paskoja amatööri laittajan takia. Terveydellisiä haasteita hevosilla on todella paljon. Toki olen elämässäni sättinyt itseäni noiden epäonnistuneiden ratsutusten takia kunnes eläinlääkäri antanut selvyyttä ettei hevosesta olisi voinutkaan tulla kelpo peliä kipujen takia ja vaaralliselle menolle saatu selitys.

Päivämäärä:   15.3.26 20:29:19

Mielestäni on itse koulutettu, jos ostaa kolmevuotiaan sisäänratsastetun eli n 10 kertaa selässä käydyn.

Sisäänratsastus ei ole ratsastuskoulutttamista vaan työ alkaa n kerrasta 11.

Päivämäärä:   17.3.26 16:51:57

Mun omakasvatti oli ammattilaisella sisäänratsastuksessa. Sen jälkeen eli 3-v syksystä lähtien olen ratsastanut sillä vain itse (kukaan muu ei ole käynyt selässä sen jälkeen, ei edes mun valmentaja). Sanon tätä nyt 9-vuotiasta itse koulutetuksi. Sanon toki etten ole sisäänratsastanut itse. Mutta olisi väärin sanoa että on ko ammattilaisen kouluttama, olisi siis suorastaan huonoa mainosta hänelle =)

Päivämäärä:   17.3.26 19:51:03

”Mielestäni on itse koulutettu, jos ostaa kolmevuotiaan sisäänratsastetun eli n 10 kertaa selässä käydyn.

Sisäänratsastus ei ole ratsastuskoulutttamista vaan työ alkaa n kerrasta 11.”

Kyllä kaikki on kouluttamista. Se että valmistelet sen hevosen apuihin, opetat ääniavut, ohjasajossa ohjan vaikutuksen. Ei se opetus tai koulutus ala siitä että joku on käynyt selässä.
Vai että kerrasta 11. xD

Jos ostat kolmivuotiaan niin kuka sen koulutuksen on tehnyt ennen sinua? Mahdollisesti jo sisäänratsastettu ei ole kokonaan sinun kouluttama.
Vai onko se täysin käsittelemätön?
Se ei ole sinun itse kouluttama jos se on ollut sisäänratsastuksessa tai muussa ratsukoulutuksessa jollain muulla. Joku on tehnyt silloin työn sinun puolesta.

Päivämäärä:   17.3.26 20:05:58

Sitä on niin monenlaista ajatusta tästäkin. Itellä oli kasvattajalta 5 vuotiaana ostettu suomenhevonen, jonka selässä ei oltu siihen mennessä käyty. Ajolle ja käytöstavoille oli kyllä opetettu, todella hyvin. Siitä sanoin, että itse tehty, kun päästiin sen kanssa aika pitkälle ratsu-uralla. Niin sitten tallikaveri kertoi samaa hevosesta, jonka oli 9 vuotiaana ostanut, mun mittapuulla valmiina. Mutta eipä se multa pois ollut.

Nyt on sitten oma kasvatti, joka on itse opetettu ajolle ja itse laitettu satulaan. ELi vielä astetta enemmän itse tehty. Sen selässä ei ole kukaan muu vielä käynyt. Ajohommissa oli kuukauden vieraalla, kun itse lomailtiin.

HIenoa hommaa. Näkee oman työnsä tuloksen.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.