Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ähkyn jälkeinen ruokinta

Lähettäjä: Lotta 
Päivämäärä:   15.3.26 12:14:10

Hevosella ähky eilen aamulla. Vielä apea, mutta juo hyvin ja kakkaa. Koska uskaltaa antaa heinää? Ell ei antanut suoraviivaisia ohjeita.

Re: Ähkyn jälkeinen ruokinta

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   15.3.26 12:15:59

Antaisin heinäpelletiä löysänä puurona ensin ja pieniä tippoja heinää sitten. Jos siis ummetusähkystä kyse

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   15.3.26 12:59:25

Meillä annettu pieniä tupsuja heinää, sellasia maitopurkin kokosia annoksia. Sitten myöhemmin päivällä lisätty jos näyttää sujuvan eikä tule takapakkia.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   15.3.26 12:59:46

Ja siis jo ihan seuraavana aamuna ollaan aloitettu.

Lähettäjä: T. P 
Päivämäärä:   15.3.26 15:45:08

Pieniä kourallisia heinätukkoja pitkin vuorokautta tai heinäpellettiä liotettuna veteen. Viikon ajan näin ja pikkuhiljaa suurentaa annoksia ja samalla seuraten että juo.

Lähettäjä: Tiina 
Päivämäärä:   15.3.26 16:39:53

Ruokinta aloitettu kun hevosella nälkä ja vaikuttaa muutenkin hyvävointiselta.
Olen laittanut heinäkasseihin tietyn määrän heinää valmiiksi, että tietää minkä verran on annettu heinää/vrk.
Pienistä tukoista aloitettu, tiheällä välillä.

Lähettäjä: ,,, 
Päivämäärä:   15.3.26 17:00:16

Viikon ajan pieniä tuppoja? Eiköhän tuossa tule jo muita ongelmia tuollaisella paastoamisella.

Vähän heinää heti kun ähky on lauennut ja hevoselle maistuu. Sitten seuraillaan juomiset ja kakkaamiset ja jos kaikki ok annetaan lisää heinää. Saman päivän aikana (tai viimeistään seuraavana jos ähky on illalla) palattu normaaliin ruokintaan.

Tietysti aina on poikkeuksia, joissa ähkyily kestää useampia päiviä. Silloin ei tietenkään voi normaalisti ruokkia.

Päivämäärä:   15.3.26 17:01:11

Eli aloittajan hevoselle olisin antanut heinää jo eilen.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   15.3.26 22:30:27

Aamutallin aikaan havaittu ähky, joka laukesi ell:n antamaan kipulääkkeeseen ennen puolta päivää. Hevonen heti lähes oma itsensä ja kovin nälkäinen, joi hyvin heti kun kipulääke puri.

Kyseessä ei ollut ummetusähky vaan tn. suolistokramppi -tyyppinen. Tästä kaikesta huolimatta ell kielsi antamasta samana päivänä mitään kiinteää ja seuraavakin päivä piti mennä pienillä nökkösillä. Hieman tuosta sitten kyllä luistettiin ja annoin muutaman kourallisen heinää jo samana päivänä ja seuraavana sitten vähän enemmän. Mössöjä sai kyllä isoja määriä. Jännästi ohjeet vaihtelevat.

Päivämäärä:   15.3.26 22:41:43

Tuskin näitä ”ohjeita” kukaan ell on antanut, ei minulle ainakaan lääkärit ole ikinä mitenkään ohjeistaneet. Siksi ”ohjeet” vaihtelee, kun jokainen tekee niin kuin itselleen ja hevoselleen parhaaksi näkee.

Itse en tiedä yhtään tapausta, jossa olisi tullut ongelmia siitä että hevoselle on annettu (maltillisesti) heinää heti kun se itse haluaa syödä. Toki mahdollista se on, mutta itse pidän paastotusta huonompana vaihtoehtona.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.3.26 15:04:09

Meillä useampi elle ohjeistanut näin viime vuosina: Ähkyä seuraavana aamuna ekat heinät jos juo ja kakkaa (siihen asti saa antaa löysää viherpellettiä) ja 1. päivänä 1/3 normaalista annoksesta pieninä tukkoina pitkin päivää. 2. päivänä 2/3 ja kolmantena päivänä normaali määrä. Viikon verran olen jakanut vähän pienempiin annoksiin ja lyhentänyt ruokintavälejä jos hevonen on yhtään vaisu.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.