Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Tekemistä tarhaan maan nuolemisen sijasta

Lähettäjä: Olavi 
Päivämäärä:   11.3.26 08:39:10

Maa alkaa sulamaan ja on ollut ongelmia maan nuolemisen kanssa. Hevoselle on vaihdettu kivennäiset ja koitettu sitä kautta etsiä syytä tähän. Olen kuitenkin tulkinnut sen jonkun asteisena tylsistymisenä ja yksin tarhaavana ongelmana. Hevonen saa heinät tarhaan klo 7.00, 12.00 ja 16.00. Sisälle tulee klo 19.00. Kyseessä on säännöllisessä treenissä oleva kilpahaihe. Silti kuoppia on jo kaiveltu. Onko tähän vinkkejä, ideoita ja kokemuksia? Jos jotain lähdetään tutkimaan, niin mitä?

Re: Tekemistä tarhaan maan nuolemisen sijasta

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   11.3.26 08:49:22

Sinkki kuparilisä syöttöön, auttoi meillä aina keväiseen toistuvaan maan nuolemiseen.

Huom!
Katso sellainen lisä jossa ei ole rautaa mukana.

Lähettäjä: Hiirulainen 
Päivämäärä:   11.3.26 08:57:14

Mulla käytössä nämä keväällä ja syksyllä, kesät laitumella ja talvet peltotarhassa. en tiedä mikä auttaa vai kaikki yhdessä.

- Heinät verkosta niin saa nyppiä
- kivennäiskivi ja suolakivi tarhassa, karsinasta suolakivi pois
- havuja, pajuja
-oon jättänyt yhden kuopan tarhaan, pohjalla kaiketi sinistä savea. Muihin kuoppiin laitan vähän kakkaa niin ei mene niille enää.

Ja psylliumia tai chiaa keväät ja syksyt. Psylliumiakin saa nykytiedon mukaan antaa jatkuvasti ell mukaan. Ja reipasta liikutaa, laukassa ja pikkuhypyissä mahdolliset hiekat tulee ulos.

Lähettäjä: Hiirulainen 
Päivämäärä:   11.3.26 09:12:15

Kivennäiset kyllä laskettu analyysin mukaan ja laskelmat menee pilalle kun nuolee kivennäiskiveä mutta ehkä se tietää itse parhaiten ;)

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   11.3.26 09:17:34

Hevonen nimenomaan itse ei tiedä kivennäisten tarvetta. Mistään nuolukivestä se ei kyllä yliannostusta saa että sikäli voi olla huoletta. Neuvottelisin kyllä eläinlääkärin kanssa mitä kannattaa tehdä.

Päivämäärä:   11.3.26 09:20:35

Lähettäjä: ..
Päivämäärä: 11.3.26 08:49:22

Kiitos vinkistä. Hankkijalta näkyi löytyvän Supreme Horse Care Sinkki-Kupari 1 kg. Se varmaan olisi sopiva?

Lähettäjä: Hiirulainen
Päivämäärä: 11.3.26 08:57:14

Kiitos, nämä lähtevät kokeiluun myös! :)

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   11.3.26 09:24:35

Meillä ei ole koskaan moista ongelmaa ollut jostain syystä vaikka hevosia ollut kymmeniä. Muutama ahne kyllä tonkinut juuria maan seasta, mutta maata ei ole syöty. Pakko olla ruokinnasta johtuvaa, koska samassa tallissa, samassa tarhassa oleva vieraan hevonen kyllä on syönyt hiekkaa. Heinä sama, muut ruokinta eri.

En ole koskaan laskenut ruokintaa laskureilla. Kivennäistä annan pussin ohjeen mukaan, mieluummin vähän yli kuin ali. Suolaa ruuan sekaan, heinää sopivasti. Osalle toki lisänä väkirehuja, osalle ei. Olen käyttänyt niin kauaa, kuin pellettirehujakin.

Uskon, että kyse on kivennäisestä. Joskus olen kivennäisvadin laittanut ulos, mutta omani ei ole sitä syöneet koskaan. Sen sijaan yksi vieras hiekansyöjä mussutti naamansa parikin kivennäisvatia vauhdia.

Päivämäärä:   11.3.26 12:28:29

Saahan tarpeeksi suolaa? Suolakivi ei riitä.

Päivämäärä:   11.3.26 12:54:52

suolakivi ja oksia.
oma tonki tarhan reunoilta ruohotuppoja ja siitä juurien mukana hiekkaa -> levitin reunoille haisevaa kanankakkalannoitetta niin loppui tonkiminen. tosin koko tarhaa tuskin voi lannoittaa.

Päivämäärä:   11.3.26 13:31:18

Suolakivi on ulkona, johon en usko sen edes koskeneen. Sisällä on suola ja kivennäiskivi. Lisäksi saa suolaa mashin ja muun ruuan joukossa. Nyt kuitenkin meinaan siirtää kivennäiskiven ulos. Oksia ajattelin myös ja hyvä vinkki tuo kanankakka. Ne tosiaan on vaan ne tietyt paikat mistä kaivaa, ja sitten nuolee. Saa myös koko ajan chiaa 1 dl päivässä.

Lähettäjä: Lii 
Päivämäärä:   11.3.26 14:05:13

Kaveri tarhaan. Omani ainakin tonkii joskus jos ei ole seuralaisia.
.

LähettäjäPäivi 
Päivämäärä:   11.3.26 14:19:52

haavanoksia..Minä muuten uskon aikalailla siihen että eläimet tietävät mitä tarvitsevat...Minulla viimekesänä vuotiset jyrsivät laitumella ison koivun kantoa.Kun hevoset siirtyivät toiselle lohkolle niin ottolapseni alias laukonpeurat jyrsivät samaa kantoa ja olen 100 varma että niillä oli syynsä..

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   11.3.26 14:20:52

Ei se maan nuoleminen lopu kivennäisellä eikä edes havuilla ja puuhalla. On joko tapa ja mieltymys, tai mahaoireiden seurausta.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   11.3.26 14:55:07

Kaveri tarhaan.

Lähettäjä: Sylvia 
Päivämäärä:   11.3.26 14:59:35

Sinkki-kupari -lisien kanssa kannattaa tsekata niiden välinen suhde, joka pitäisi olla n 4:1. Sinkki on halvempaa, joten yleensä sitä on paljon enemmän.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   28.3.26 21:46:19

Onko kellään vinkkiä mikä olisi parhaiten maistuva sinkki-/rautalisä hevoselle. Todella nirso hevonen kyseessä....

Lähettäjä: B 
Päivämäärä:   28.3.26 22:16:52

Puunrunko tarhaan, sen kokoinen, että voi nyhtää siitä kaarnaa. Ei ihan risu, mutta ei tarvitse isokaan olla.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   28.3.26 22:23:09

Meillä hiekankaivaja opetti tarhakaverin (varsa) kaivamaan myös hiekkaa..

Lähettäjä: Lup 
Päivämäärä:   28.3.26 22:47:52

Meidän tallilla tarhoissa vapaa heinä ja lisäksi viedään kuusia tarhoihin. Yksi kaivuri löytyy porukasta. Hevosen omistajan mukaan ”kaivaminen ja maan nuoleminen on vain hevosen tapa”. Oma arvaukseni on, että hevosella on ruoka-allergioiden vuoksi maha kipeä ja siksi se syö hiekkaa. Hevosella on paheneva kesäihottuma. Tiedän pari muuta kesäihottumaista, joiden ihottumaoireet ovat helpottaneet, kun on löydetty ruoka-allergiat ja vaihdettu ruuasta pois kaikki allergisoivat aineet (viljat, sinimailanen jne). Hiekansyöjän omistajan mukaan hevosella ei ole ruoka-allergioita, koska se ei oirehdi. Kesäihottuman pahentuminen johtuu vain kuumasta tai aikaisesta kesästä: ötököitä on tavallista pidempään tai sitte kylmästä tai myöhäisestä kesästä: ötököitä on samalla kertaa tavallista enemmän.

Ei halua edes miettiä vaihtoehtoa, että hevosella voisi olla ruoka-allergioita eikä siten ottaa verikokeita hevosesta.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   29.3.26 06:15:17

Kaveri tarhaan (!), paljon oksia ja muuta pureskeltavaa, olkea verkkoon nyplättäväksi jos maha kestää.

Päivämäärä:   29.3.26 09:26:35

meillä hevonen kaivaa nimenomaan savea esiin. hiekkaan kaivaa vaikka puolen metrin kuopan jotta pääsee saveen käsiksi ja sitä sitten saattaa ihan haukata suullisen tai vain nuolla. tekee samaa myös laitumella laumassa. oon todennut että tehkööt. eiköhän se sillä yritä jotain saada aikaiseksi kun niin tiettyä asiaa hakee. tarhassa on vapaa heinä, oksia leluja yms kavereita. ovat koko porukka samalla kuopalla kaivamassa :D

Lähettäjä: Niin 
Päivämäärä:   29.3.26 09:46:22

Meillä loppu ku seinään, kun ostin nuolu kivennäisastian ( Racing equimineral bowl) .

Päivämäärä:   29.3.26 11:30:56

ootteko vähentäneet muita kivennäisiä / lisäravinteita jos annatte tuon racingin kivennäisastian? meillä nyt racing mineral+ ja lisänä vähän B+E karvanvaihdon aikaan ja mietin ettei vaan saisi liikaa mitään jo vielä tää bowl. kovasti tekisi mieli kaivajalle laittaa tää kulho tarhaan jos siitä olisi apua

Päivämäärä:   29.3.26 15:44:42

Mulla hevonen kaivaa tarhassa, syö juuria ym, ja keväällä oikein hyökkää maastossa syömään sinisavea. Edes tuore ruoho ei saa yhtä vahvaa reaktiota talven jäljiltä, kuin mitä oikein mehevä savipaakku :D taulukkolaskennalla ruokinta kunnossa, mutta joku puutos silti varmaankin on, tuskin maun vuoksi himoitsee, ja savi ei kiinnosta enää kun mennään lähemmäs kesää.

Tarhassa nyt hirvikivi, olkea, vaihtelevasti havu- ja lehtipuiden oksia ja runkoja, heinää lähes vapaasti, kaveri ja tilaa reilusti liikkua. Olosuhteet on olleet joissain talleilla erilaisetkin, eri heinä, eri ruokinta, eri liikutusaktiivisuus, eikä mikään ole poistanut tai lisännyt maan nuolemista tällä. Hiekkaa kuvataan ja poistetaan tarpeen mukaan. Itse olen vain tyytynyt hyväksymään tilanteen, koska en enää keksi ratkaisua. On allergiatestit tehty, ell tutkinut ja kaikkea mielestäni yrittänyt, mutta ehkä maan syönti alkanut tarpeesta ja jäänyt tavaksi, en tiedä.

Lähettäjä: Onko tutkittu? 
Päivämäärä:   29.3.26 19:38:29

Miten paljon on tutkittu? Voi olla myös kipuunsa maata syöviä, valitettavasti.

Toivottavasti teillä kyse jostain muusta, tsemppiä!

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.