Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Irtopalat

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   10.3.26 20:34:02

Kannatatteko nuorten hevosten irtopala leikkauksia? Kannattaako irtopalat aina poistaa, kun eläinlääkäri suosittelee? Jos ei poista, onko myöhemmin jotain tehtävissä, jos rupeavat vaivaamaan? Vaihteleeko leikkausten hinnat paljon eri klinikoiden välillä? Missä suosittelette leikkausta etelä-Suomen alueella?

Re: Irtopalat

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   10.3.26 20:54:41

Teivossa viime syksynä vej polvesta irtopalan poisto 800 +lääkkeet, olisko ollu n. 1500 loppujen lopuks. En tiiä mitä maksaa muualla. Tähän päälle tietty tutkimukset ennen leikkausta ja jälkitarkastus

Lähettäjä: Mimmu 
Päivämäärä:   11.3.26 06:50:34

Tuo 1500e on yleinen hinta/nivel.
Leikkaamaton irtopala aiheuttaa ongelmia tulevaisuudessa, esim nivelrikkoa.
On paloja jotka ei haittaa, mutta sitä on hankala tietää etukäteen.

Lähettäjä: Potku 
Päivämäärä:   11.3.26 07:35:03

Meillä viime talvena yksi pala 1300e lääkkeineen Oulun klinikalla. Oli helppo pala ellin mukaan, en tiedä oliko sillä merkitystä. Hinta-arvio ennen leikkausta oli 1300-1500e.

Ei irtopaloja ole pakko poistaa. Mutta jos alkaa myöhemmin vaivata niin nivelessä voi olla jo pysyviä vaurioita. Ilmeisesti pieniä ruston epätasaisuuksia pystytään leikkauksen yhteydessä tasoittamaan mutta jos rusto on jo kulunut ohuemmaksi palan takia, ei sille pysty tekemään mitään. Itse käytin kuvat parillakin ellillä ennen poistoa katsottavina, kun halusin useamman mielipiteen palan vaikutuksesta tulevaisuuteen.

Lähettäjä: Pelmu 
Päivämäärä:   11.3.26 08:10:55

Poistatin 14v sitten, monta niveltä, oli kuulemma 'pakko" poistaa jos halusi kisahevosen. Pötkinyt terveenä kansallista koulua kapasiteettinsa ylärajoilla, nyt 17v.

Lähettäjä: < 
Päivämäärä:   11.3.26 08:27:45

Jos ell suosittelee poistoa, kannattaa poistaa jos haluaa käyttöhevosen. Suositus poistolle ei ole tuulesta temmattu vaan yleensä syynä sijainti&koko jolloin voi olettaa että tulee syömään nivelpintaa rikki.

Mun ratsuvarsalla poistettiin 2v keväänä, oli pienet palat mutta ell suositteli poistoa sijainnin takia, etujalan vuohisnivelen etupinnalla. Lopputulemanahan leikkauksessa huomattiin jo sillon pientä jälkeä nivelessä, olisi takuulla vaivannut iän myötä. Nyt 10v ja aktiivinen estehevonen kansallisella tasolla ja ei jalkaoireita.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   11.3.26 08:53:28

Kuten sanottu, jos ell. suosittelee poistoa niin kannattaa poistaa.

Irtopalat eivät välttämättä ala vaivaamaan ja usein leikkaus nuorilla hevosilla onkin ennaltaehkäisyä.
Mutta itse olen sitä mieltä että hevosten kanssa on ihan tarpeeksi riskejä muutenkin joten leikkautan ehdottomasti kaikki ne mitä on suositeltu leikattavaksi.

Koskaan tosiaan ei tiedä lähteekö se irtopala liikkeelle vai ei. Itse en ainakaan tälläisen epävarmuuden kanssa haluaisi elää.

Lähettäjä: Lissu 
Päivämäärä:   11.3.26 16:01:18

Kaikki pois, aina. Tutuilla 2v jolla jo tehnyt tuhoja nivelessä. Jos noita alkaa ihmetellä ja vatvoa ajan kanssa niin eläinrääkkäjä on.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.