Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Sponsorointi kysymys

Lähettäjä: JP 
Päivämäärä:   10.3.26 09:30:37

Instagram, facebook ja tiktok tuo eteen monia julkisia sponsorointipyyntöjä lapsi- ja junioriratsastajilta. Hienoa että yritetään löytää keinoja miten jatkaa tätä lajia jne. En ole nyt hakemassa haukkumistopaa tästä!

Riviharrastajana ja toiminimiyrittäjänä voisin vaikka lähteäkin tukemaan jotain lasta mutta haasteeksi koen sen mikä olisi sopiva summa ja varsinkin jos puhutaan satasista tai tuhansista, myös se että mitä on kohtuullista pyytää tätä sponssisummaa vastaan.

Aika edullisesti saatiin esimerkiksi kokonaisen joukkueen (lapsia) pelipaitoihin näkyvälle paikalle firman logo kun vielä tein töitä isommalle yritykselle. Toimiiko nämä samat raharajat myös ratsastuksen sponsoroinnissa vai miten SINÄ lähtisit arvottamaan laittamaasi sponssisummaa?

Toivoisin asiallista keskustelua joka ehkä myös madaltaisi muidenkin kynnystä lähteä sponssaamaan. Moni meistä kuitenkin tietää kuinka arvokas tämä laji on ja ajatus ratsastajan hyväksymästä sponssisummasta ja sponsorin vaatimasta esim näkyvyydestä voi jo senkin takia pyöriä yksityisillä ja yrittäjillä mielessä niin korkeana ettei uskalla edes ehdottaa mitään.

Re: Sponsorointi kysymys

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   10.3.26 09:54:37

Riippuu aika paljon tietysti sponsoroinnin kohteesta ja kyseisen urheilijan yleisöstä. Jos mietin omalle kohdalleni niin en usko, että esimerkiksi jonkun lapsiratsastajan someyleisössä olisi sellaisia, joista oma yritykseni (B2B) hyötyisi.

Sitten taas jos mietin aikuisista urheilijoista niin esim. Lotta Harala ja pararatsastaja Laura tekevät sellaista sisältöä, jollaisesta uskon että omakin yritykseni voisi hyötyä.

Lapsen kohdalla enemmän hyötyä olisi logonäkyvyydestä esim. loimessa tai satulahuovassa.

Summista en osaa sanoa. Niitä tiedän kyllä paremmin joukkueurheilun puolelta mutten yksittäisten urheilijoiden.

Lähettäjä: Sama 
Päivämäärä:   10.3.26 10:00:14

Sama pohdinta täällä. Kisajärjestäjillä (ratsastuskisoissa) on ihan selkeät sponsoripaketit. ”Paketti A maksaa tämän verran ja sisältää tällaisen näkyvyyden, paketti B maksaa tämän verran ja saat tällaisen näkyvyyden jne”.

Täälläpäin joukkuelajit (lätkä, futis, salibandy, pesis) opettavat lapsille, miten sponsoreita hankitaan ja usein tulee 2 alakouluikäistä lasta kysymään sponsorointia joukkueelle. Selittävät todella hyvin eri pakettivaihtoehdot ja jättävät samat tiedot myös paperilla.

Lisäksi joukkuelajeissa usein saa logon verkkareihin tai toppatakkiin. Siis vaatteisiin, joita käytetään (varsinkin lapset) vapaa-ajallakin eikä vain peleissä ja treeneissä. Logo näkyy koulussa, kauppareissuilla jne. Satulahuovan mainoslogo näkyy vain kisoissa.

Joukkuelajit lupaavat joukkueen ja/tai seuran someen sponsorin (itse tekemän) mainoksen. Ratsastajat taas ehdottavat yhteistyöpostausta omalla somekanavallaan ajattelematta yhtään, miltä yritykseltä sponsorointia pyytävät. On ihan ok, että joku 14v. tekee yhteistyöpostauksen hevostarvikeliikkeen kanssa. Kutenkin, jos 14v. (joka asuu kerros- tai rivitalossa) ehdottaa yhteistyöpostausta vaikkapa kattoremontteja tarjoavan yrityksen kanssa, menee hakemus heti hylkäyspinoon. Miten 14v. voisi suositella kattoremonttia, jos edes hänen vanhemmillaan ei ole mahdollisuutta remontista päättää vaan valta on taloyhtiöllä.

Olen siis töissä yrityksessä, joka kyllä sponsoroi (olen yksi hakemusten käsittelijöistä), mutta toimiala on sellainen, ettei alaikäinen käytä meidän palveluita. Toivottaisiin siis selkeää suunnitelmaa, miten meidän yritys hyötyisi alaikäisen ratsastajan somenäkyvyydestä (jos sellaista tarjotaan), jos suurin osa seuraajistakin on alaikäisiä.

Meillä näihin ”voisitteko sponsoroida” kyselyihin lähetetään pyyntö ”voitko toimittaa tiedot erilaisista sponsorointipaketeista, joista selviää hinnat ja mitä niillä saa”. Osa (lajista riippumatta) toimittaa pyydetyt tiedot, osasta ei sitten kuulu enää mitään.

Lähettäjä: Heppanen 
Päivämäärä:   10.3.26 10:13:43

Kyllähän sponsoroinnissa on lähtökohtaisesti kyse sponsoroinnista eikä yhteistyöstä kun jostain suomen hevosurheilusta puhutaan. Silloin se sponsori ei siitä erityisemmin hyödy vaan lahjoittaa rahaa haluamalleen kohteelle x summalla rahaa. Logo vaatteisiin toki voidaan pyytää, mutta kyllähän jokainen tietää, että suomen ratsastuspiireissä firman logo paidassa taikka trailerissa ei kyllä lisää sen firman liikevaihtoa. Korkeintaan jättää mieleen positiivisesti.

Kuinka moni teistä esim kiinnittää huomiota mitä muiden vaatteissa/huovissa lukee? Ostatteko näiden firmojen palveluja sitten?

Lähettäjä: :D 
Päivämäärä:   10.3.26 10:17:39

Mä ainakin googlaan kun näen jonkun firman nimen varusteissa tai trailerissa. En tiedä olenko sit vaan tosi utelias.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   10.3.26 10:29:12

Saako edes missään kisahuovassa olla mitään sponsorin logoa? Eikö siihen oo jotkut mitat minkä kokoinen logo yleensä saa kisahuovassa olla? Ja tuoko mikään logolla varustetu loimi kauheasti mitään näkyvyyttä siellä talliakueella piilossa yleisöltä.

Lähettäjä: JP 
Päivämäärä:   10.3.26 10:41:34

Hyviä nostoja ja ajatuksia!

Itse näen että esimerkiksi juurikin loimi tai kevyttoppatakki tai pipo voisi olla niitä mihin haluaisin yritykseni nimen.

Suorat rahalahjoitukset ilman mitään näkyvyyttä tai muuta pienehköä yhteistyötä laitan sellaisiin kohteisiin jossa on kyse ihmisen tai eläimen turvattomuudesta tai nähdään vaikka nälkää.

Koska näitä Sama mainitsemia paketteja on vaikea saada ulos lapselta/juniorilta ja ymmärrän sen että se voi myös alaikäiselle olla todella vaikeaa hahmottaa kun yksilölajeissa ei välttämättä ole taustajoukkoa auttamassa asiassa. Niin onko hölmöä lähteä itse rakentamaan sponsorina vastatarjouksena paketteja joista ratsastaja voisi sitten valita kelpaako?

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   10.3.26 10:43:13

” Lähettäjä*
Päivämäärä10.3.26 10:29:12

Saako edes missään kisahuovassa olla mitään sponsorin logoa? Eikö siihen oo jotkut mitat minkä kokoinen logo yleensä saa kisahuovassa olla? Ja tuoko mikään logolla varustetu loimi kauheasti mitään näkyvyyttä siellä talliakueella piilossa yleisöltä.”

Tämä juuri. Jos yhtään haluaa näkyvyyttä, kannattaa ratsastajan sijaan sponsoroida kisoja. Usein saa firman nimen luokan nimen yhteyteen, eli se näkyy mm. Kipassa jaEquipessa. Jos lisäksi kisajärjestäjä (seura) laittaa instaan tai faceen sponsorin mainoksen, sen todennäköisesti näkee potentiaalisempi asiakaskunta kuin jonkun yksittäisen, mahdollisesti alaikäisen, ratsastajan instassa/tiktokissa.

Lähettäjä: + 
Päivämäärä:   10.3.26 10:45:36

On kyllä totta, että harva yritys rahallisesti hyötyy siitä, että tekee yhteistyötä (=tukee rahallisesti) jonkun lapsi-, poni- tai junnuratsastajan kanssa. Ainakin hyötyä on vaikea mitata, esim. oman myynnin kasvulla tms. Poikkeuksena tietenkin hevosalan yritykset, mutta näkevät varmasti enemmän hyötyvänsä siitä, että tuotetta mainostaa joku Suomen kärkiratsastajista kuin joku ponityttö. Enemmän kyse on sponsoroinnista, halusta tukea nuorta urheilijaa ja sitä kauttaa vaikuttaa omaan imagoonsa. Kyllä minä ainakin katson tarroja traikkujen kyljissä ja tulee mieleen, että onpa kiva, että "Impivaaran ikkuna" on vähän sponssannut ponipoikaa.
Toisaalta taas itse olen törmännyt siihen, että jos saat muutaman satasen rahaa kisakauteen, niin yrityksestä sanotaan, että älä laita logoa mihinkään tai kerro kenellekään, ettei tule lisää kyselyjä :)

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.3.26 10:48:34

Tämä!

Ja toiseksi ilmenee kateellisuutta, jonka takia poikotoidaan sponsoroivaa yritystä.

Toisaalta taas itse olen törmännyt siihen, että jos saat muutaman satasen rahaa kisakauteen, niin yrityksestä sanotaan, että älä laita logoa mihinkään tai kerro kenellekään, ettei tule lisää kyselyjä :)

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   10.3.26 11:10:48

"Mä ainakin googlaan kun näen jonkun firman nimen varusteissa tai trailerissa. En tiedä olenko sit vaan tosi utelias."

Sama :D Kai se on tämä yrittäjyys mikä lisää uteliaisuutta.

Lähettäjä: kisaaja 
Päivämäärä:   10.3.26 11:38:27

Omalla kohdalla on ollut kahdenlaista. On ollut yhteistyötä, jossa yritys lähettänyt tuotteita, joita sitten mainostanut somessa ja pitänyt näkyvillä kilpailuissa. Jotkut yritykset lähettäneet tarkan kirjallisen sopimuksen vaatimuksineen, joidenkin kanssa sovittu suullisesti. Sitten on ollut sponsorointia, jossa lähetetty x summa rahaa, mutta tässä ollut kyse auttamisen halusta, jossa toinen osapuoli ei ole vaatinut näkyvyyttä. Todellakin kiitollinen sponsoreille, mahdollistanut paljon asioita uralla.

Lähettäjä: Ger 
Päivämäärä:   10.3.26 13:08:26

"Saako edes missään kisahuovassa olla mitään sponsorin logoa? Eikö siihen oo jotkut mitat minkä kokoinen logo yleensä saa kisahuovassa olla?"

Huovassa saa kyllä olla sponsorin logo, sillekin on kokorajoitukset mutta ne tiukimmat rajoitukset koskevat valmistajan logoja, juuri siksi että ne eivät saa "ilmaista mainosta" ja sponsoreille pystytään takaamaan parempi näkyvyys.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   10.3.26 17:05:35

Mielenkiintoinen keskustelu.
Vertailun vuoksi esimerkiksi sm- ja "kaikenmaailman" puskaralleissa sai ilmoittaa erikseen kilpailujen järjestäjälle mahdolliset sponsorit. Nämä sitten julkaistiin mm tulosten yhteydessä. Tarkkaan en tiedä miten tämä nykypäivänä toimii. Mutta ideanahan olisi hyvä, jos voisi vaikka kipassa ilmoittautumisen yhteydessä ilmoittaa jossain laatikossa, että kilpailussa minua tukee.... (Peräkylän esso, spaar-kauppa, Irman kukka ja omat vanhemmat). Ja tämä teksti seuraisi esimerkiksi jottain muodossa tulosten mukana vaikka kipassa ja tulosteilla.

Lähettäjä: Pupu 
Päivämäärä:   10.3.26 17:53:28

Nyt on hyvä keskustelu! Tarvitaan vain että joku seurojen aktiivi ja srl näkisi näitä ideoita jotta esimerkiksi ... idea lähtisi toteutettavaksi ja saataisiin tuollainen ominaisuus kipaan! Toki kevyempänä versiona seurat voi ottaa tästä koppia omalla tavallaan ja mahdollistaa täten ratsukoille tilaisuuden etsiä itselleen sponsori esimerkiksi yksittäiseen kisaan tai kisaviikonloppuun. Tällä saattaisi saada lisää lähtijöitä listoille.

Ja täällä on monta hyvää perustason vinkkiä myös ratsastajille!

Päivämäärä:   10.3.26 19:39:20

Meillä rahan eteen tehdään tuottavaa, fyysistä työtä.

Päivämäärä:   10.3.26 20:17:28

Ennen oli niitä sponsorin nimellä varustettuja hevosia, kuten Pohjola Metropolitan, Arctia Hotels, Mr Lähettirengas, Whole Body CT. Sen ajan sopimuksista en osaa sanoa mitään.

Lähettäjä: F 
Päivämäärä:   10.3.26 22:08:51

Kyllä mä uskon, että joku Ville Vaurion Racing-yhteistyö on hyödyllinen molemmille osapuolille.

Tai aika moni ammattilainen tekee esim Satula.comin kanssa. Lisäähän se brändin tunnettuutta ja uskottavuutta

Lähettäjä: Kilpailunimi 
Päivämäärä:   10.3.26 22:12:20

” Lähettäjä.
Päivämäärä10.3.26 20:17:28

Ennen oli niitä sponsorin nimellä varustettuja hevosia, kuten Pohjola Metropolitan, Arctia Hotels, Mr Lähettirengas, Whole Body CT. Sen ajan sopimuksista en osaa sanoa mitään.”

Olisi edelleen mahdollista, mutta kilpailunimen ( Sponsori + Hevosen nimi) rekisteröinti maksaa, olisikohan ollut n. 200e.

Päivämäärä:   11.3.26 04:15:06

Ihan oikea sponsorointi sisältää jonkin sortin näkyvyyden sponsorille. Muuten se on vain rahan antamista.

Lähettäjä: + 
Päivämäärä:   11.3.26 07:52:29

Jossain auto-ralli- tms kisoissa on kuulemma tapana siinä vaiheessa kun esitellään kilpailijat kertoa, kuka on sponsoroimassa, tukemassa kuljettajaa. Saattaa tulla pitkä litania firmoja, joita kuski haluaa kiitellä esittelypuheessaan. Tyyliin "tämän kisan antti autoilijalle mahdollisti mäkisen matto, oy auto ab, mummu ja vaari, mopo oy jne jne. Ja autothan on täynnä sponsoreiden tarroja.

Markkinameininki siellä puolella :) "Sponsoreita" näyttää olevan varsin helppo saada. Jännä juttu... :)

Lähettäjä: Kekkula 
Päivämäärä:   11.3.26 08:56:23

Tuo automaailman kuulutusmalli kuulostaa mulle ratsastajana kivalta. Jos vaikka mun mummo on maksanut mulle startin niin kiva olis se kertoa tai silloinkin jos vaikka joku yritys mulle mahdollistaisi muutaman kisastartin.
Ei jäisi pieni sponssi huomioimatta mutta en myöskään kantaisi ikuisesti logoa vaatteissa.

Lähettäjä: Y 
Päivämäärä:   11.3.26 09:20:49

"Toisaalta taas itse olen törmännyt siihen, että jos saat muutaman satasen rahaa kisakauteen, niin yrityksestä sanotaan, että älä laita logoa mihinkään tai kerro kenellekään, ettei tule lisää kyselyjä :)"

Verottajahan vaatii, että sponsoroinnin pitää olla vastavuoroista, eli logon pitää näkyä jossain. Itseäni yrittäjänä tämä vähän harmittaa, koska olen kokenut juuri tämän, että sponsorointi poikii vaan lisää kyselyjä eikä ehkä ollenkaan asiakkaita.

Lähettäjä: Vee 
Päivämäärä:   11.3.26 11:04:40

” Aika edullisesti saatiin esimerkiksi kokonaisen joukkueen (lapsia) pelipaitoihin näkyvälle paikalle firman logo”

Jos mietitään yksittäisen ratsastajan näkyvyyttä missään muualla kuin samoissa ympyröissä kisakentällä, on hieman toista luokkaa kuin jonkun isommman yleisesti seuratun urheilulajin joukkueen.

Ratsastajien logonäkyvyys on suhteellisen rajattua mikä saa olla esillä huovissa tai trailerissa.
Ainakaan sillä ei suurta huomiota saa yritys.
Ennemmin jotain konkreettista hevosten hoitoon liittyen, esim hieroja/fyssari tms joiden palveluja on helppo mainostaa huomaamattaan.

Lähettäjä: Josvain 
Päivämäärä:   11.3.26 11:36:18

Yrittäjän näkökulmasta ilman muuta mieluummin sponssaisin pikkulasten joukkuetta kuin yksittäistä ratsastajaa. Olettaen siis ettei ole henkilöhtaista kytköstä kumpaankaan. Pikkulasten mukana on aina vanhemmat ja ne logot näkyy monelle perheelle, osalle jää ne mieleen alitajuisesti tai tietoisesti. Heppakisoissa yhden harrastajan paidassa logo näkyy tosi rajatulle porukalle, joista pikkukisatasolla suurin osa on alaikäisiä tai muuten ei-vielä-vastuussa talouden hankinnoista.
Olen siis yrittäjä alalla jonka kaikki tietää, ei mikään rajattu niche eli se ei rajaa mitään lajia pois.

Hevospuolella järkevintä (minun näkökulmastani) voisi olla jonkun isomman seuran talkoolaisten t-paidat tms jossa näkyys toistuu. Tai oma este, joka näkyy lopulta somessa kuvissa jne.

Lähettäjä: Tavis 
Päivämäärä:   11.3.26 12:01:17

” Instagram, facebook ja tiktok tuo eteen monia julkisia sponsorointipyyntöjä lapsi- ja junioriratsastajilta. ”

Tiktokissa en ole, mutta missä instassa ja facessa näitä pyyntöjä tulee vastaan?

En ole yrittäjä eikä työpaikkani sponsoroi, mutta voisin itse, yksityishenkilönä, kyllä tukea jotain alaikäistä vaikka parin kisastartin verran. Eikö aluetasolla starttimaksut ole n. 30e/luokka, jos puhutaan este- tai koulukisoista.

Tiedän toki nimeltä tämän alueen lapsi- ja junnukisaajia, mutta heidän vanhempiaan en tunne ja aikuisena tuntuu arveluttavalta laittaa alaikäiselle somessa viestiä ”voisin maksaa sinulle pari kisastarttia”. En juurikaan alaikäisiä somessa seuraa (lähinnä kavereiden tai sukulaisten lapsia), mutta monella on sellaiset asetukset, ettei heille voi laittaa yv tai dm. Miten edes saisin yhteyden ratsastajaan, jota haluaisin sponsoroida?

Mitään omaa, julkista ilmoitusta esim. oman seuran faceen en halua laittaa. Mieluummin vastaisin ”etsitään sponsoria” ilmoitukseen.

Lähettäjä: Vee 
Päivämäärä:   11.3.26 12:05:27

Tai mainokset kentän laitaan/maneesin seinään.

Yhden ratsastajan sponsorointi on todella näkymätöntä.
Ja harva siitä loppupelissä hyötyykään kovin paljoa.

Ja sitten kun puhutaan vielä näistä somettajien yhteistöistä, ovat aivan turhia. Teennäisiä ”tää on tosi hyvä”. Todennäköisesti tuote olisi saanut näkyvyyttä ihan ilmankin. Mutta onhan sitä ylimääräistä roinaa kiva kerätä kaapit pullolleen, purkkia ja purnukkaa.

Lähettäjä: tlt 
Päivämäärä:   11.3.26 12:45:13

Riippuu monesta asiasta. Firmat voivat vaatia näkyvyyttä ja mainostusta, tuotteiden tyhjänpäiväistä kehumista ja liibalaaba-postauksia. Jotkut taas sponssaavat "sponssaamisen ilosta", eikä heille tarvitse muuta kuin laittaa johonkin mainos/logo näkyviin. Ei postailua, kehumista, muutakaan. Ehkä johonkin postauksen loppuun "Kaupallista tukea saatu tältä firmalta" tai "Kiitos Virtasen Vesijohto Oy (PÄÄSTÄ KEKSITTY NIMI!!!) tukemisestani", muttei tarvitse kirjoitella kilometrin miitaista postausta "Meille jokaiselle vesi on elintärkeää. Puhdas juomavesi on päivittäinen asia, jota itse juomme noin kaksi litraa per henkilö ja hevonen noin 40 ltraa päivässä. Minä nautin siitä, että kauniina päivänä saan juoda puhdasta vettä plaa plaa plaa plaa. Paikallinen Virtasen Vesijohto Oy pitää huolen siitä, että saan itse nauttia puhtaasta juomavedestä ja huuhdella hevoseni rankan kisasuorituksen jälkeen raikkaalla juomakelpoisella vedellä" ja muuta läpäläätä.

Useimmiten on siis vain maininta firmasta tai firman logo ja jossain postauksessa maininta kaupallisesta tuesta tai yhteistyöstä tai sponsoroinnista, ja ehkä kisaloimessa logo tai logokokoelma.

Summat voi olla mitä vain, mutta ne kannattaa pitää järkevinä. Verothan niistä saaduista sponsorituotteista ja rahasummista pitää maksaa. Tai siis pitää ilmoittaa verottajalle saaneensa tuotteita/rahallista tukea. Siihen nähden kannattaakin miettiä, mitä vaatii vastineeksi tukemisesta. Monillahan tökkii nimenomaan se, että vaaditaan liikoja saatuun hyötyyn nähden, eli annetaan "ilmaiseksi" lapsen pipo ja sitten pitää siitä tehdä pitkät postaukset moneen kertaan ja ilmoittaa verottajalle, että "sain vauvan pipon, maksaa kaupassa 40 e" kun siinä on joku hittimerkki, vaikka pipo on ihan roska.

Mainosten ja logojen näkyminen kisoissa on myös säädeltyä. Sponsoreiden logot saa näkyä, mutta muuten ei saa logoja oikein olla. En kyllä ole nykysääntöihin perehtynyt, että miten paljon saa nykyään logoja olla. Ainakin menneinä vuosina piti kaikki logot kisoissa peittää tai ratkoa irti, ellei kyseessä ollut oma sponsori.

Jos itse sponssaisin noita ruinaajia, niin varmasti haluaisin jotain vastinetta. En mitään liibalaabaa, mutta positiivista mainetta, eli kyseisen ratsukon tai surevien omaisten pitäisi osata käyttäytyä. En sietäisi mitään kiukuttelua, en keskinäistä, enkä varsinkaan hevoselle kiukuttelua.

Tavisharrastajat jotenkin luulevat, että muut sponssaavat heitä noin vain. Oikeasti ne, joilla on takanaan iso tiimi ja sponssiremmi, tekevät paljonkin sen eteen. Esim. Arvi lopetti alkoholin käytön monista syistä, mm. urheilu ja suoritustaso, mutta omien sanojensa mukaan myös siksi, ettei halua, että hänen sponsoreilleen tulee huonoa mainetta siitä, jos hän hilluu humalassa, vaikka tekisikin sen ihan kavereiden kesken mökillä, eikä hevosiin liittyen.

Jotkut hankkivat loimen, jota käytetään vain kisoissa, ja siihen loimeen on lämitty sponsoreiden mainokset näkyville. Esim. Fatima Mattilalla (paluu satulaan -projekti) oli HIHS-reissulla tällainen logokokoelma-loimi ja oli niitä logoja muistaakseni kisakaapin ja traikun kyljessäkin?

Mainoksen hinta riippuu koosta ja toki myös painatuskuluista. Tuollainen loimi ei kotikäytössä ole eikä varsinkaan sotkeennu tarhassa. Mutta tuossa tulee ongelmaksi se, että samaa loimea ei sitten voi enää käyttää, jos sponsori vaihtuu, eli pitäisi tyyliin joka vuodelle olla oma loimi, ellei sitten tee mainoksia kangasmerkkeinä/kangaspaloina, jotka ommellaan loimeen kiinni ja on helppo ratkoa irti ja sommitella uudet tilalle uusien sponsoreiden myötä.

Keinoja on monia ja summat saa sponsori itse päättää. Jos sponsoroitava on lapsi, niin tietenkin somen hoitaa silloin vanhemmat, ja lapsen näkyminen somessa on aina eri asia kuin aikuisen. Jotkut eivät halua lapsensa naamaa nettiin eikä kertoa mitään yksityisasioitakaan. Mutta raaka totuus on se, että mitä enemmän joku on esillä ja voi mainostaa sponsoreitaan, sitä paremmin hän saa sponsoreita, kun on enemmän näkyvyyttä. Jos joku vain ruinaa "sponssaa mua satasella", muttei anna mitään sen eteen, niin harvaa kiinnostaa, ellei sitten ole joku tuttu, jota sponssaa aikansa kuluksi ja silkasta ilosta.

Jotkut myös sponssaavat ratsastusseuroja tai kisoja, jotta kisat saadaan pystyyn tai niihin jotain palkintoja. Ja totta tuokin, että hevosihmiset on kateellista kansaa, eli jotkut voivat jopa boikotoida firmaa, joka on sponssannut tietty ratsastajaa :D Eli ehkä parempi tosiaan sponssata kisoja tai kisaluokkaa.

Lahjaveron rajahan on nykyään 7500 e/3 vuotta, mutta nämä sponsoriasiat on aina oma juttunsa. Eli periaatteessahan voisi vain lahjoittaa 7499,99 euroa rahana tilille jollekin urheilijalle ja hänen huoltajalleen 3 vuoden välein, eikä siitä tulisi veroseurauksia. Mutta jos sponssaat jotakuta vastaavalla summalla, eli per henkilö 2499 eurolla vuodessa, niin se pitää tilittää verottajalle, kun se on veronalaista ansiotuloa.

https://www.vero.fi/henkiloasiakkaat/verokortti-ja-veroilmoitus/tulot/
ansiotulot/urheilijan-verotus/

Sponsoreita ruinaavien kannattaakin miettiä noita sponsoripaketteja, eli mitä heillä itsellään on tarjota sponsorille. Jos ei ole mitään, niin silloin tuskin saakaan mitään.

Kannattaa siis tosiaan kysyä, millä summalla joku haluaa itseään sponssattavan ja mitä se sisältää. Jos ei osaa vastata tähän, niin silloin ei tarvitse sponsoriakaan.

Raveissahan on palkintoloimia, joissa on firman nimi ja siitä maksetaan joku tietty summa. Joskus se on ollut 500 e, nykyään en tiedä. Sillä saa siis maininnan moneen kertaan, että tätä lähtöä sponssaa firma X, se lukee käsiohjelmassa, firman logo on käsiohjelmassa ja tosiaan loimen molemmilla kyljillä aika isolla.

Lähettäjä: zz 
Päivämäärä:   11.3.26 14:31:28

tlt
Toki näissä on mm nuo valmennusrahastot, joita voi hyödyntää ilman verottajan väliin tuloa. Ja oletettavasti puhutaan kuitenkin summista jotka eivät ylitä kuluja mitä rahastoista saa ottaa (kisa, valmennus, kohtuulliset varustehankinnat ym). Eli jos pistät sille alaikäiselle valmennusrahastoon vuodessa 2500e ja hän pistää sinne vuoden valmennus ja kisamaksukulunsa niin tällä välttyy verottajan väliintulon. Näiden vuotuinen ylläpito on ykköskymppejä vuodessa.

Lähettäjä: Puh 
Päivämäärä:   11.3.26 14:35:08

Kannattaa muistaa kolmikantasopimus jolloin rahat maksetaan urheilijan tilille urheilijoiden tukisäätiön. Silloin yhteistyösopimukseen kirjataan mihinkä rahan saa käyttää ja ne nostetaan sieltä kyseisiä kuitteja vastaan. Niistä ei enää makseta veroja

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.