Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hevonen hakeutuu seisomaan seinää vasten

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   9.3.26 07:02:28

Vanhempi hevonen hakeutuu tarhassa seisomaan kintereet seinää vasten ja välillä takajalat ylämäkeen.
Vastikään taivutettu, kintereistä 1/5, etuala 2/5. Kuvattu, pienet löydökset etuala. Nämä hoidettu ja kintereetkin piikitetty. Tiedossa myös pieni muutos kaularangassa, joka on kerran hoidettu, muttei ole oireillut sitä sen jälkeen. Maha kuvattu pari vuotta sitten ilman löydöksiä ja tällä on muutenkin aina ollut hyvä maha. Ei reagoi satulaan eikä vyöhön tai ratsastajaan. Ei ratsastuksellisia ongelmia. On toki jo kevyemmässä käytössä eikä hyppää.
Ell totesi että seurailaan kun löydöksiä ei tuon enempää.
Onko täällä kokemusta tuollaisesta seinän viereen parkittamisesta ja onko löytynyt vikaa?

Re: Hevonen hakeutuu seisomaan seinää vasten

Lähettäjä: llll 
Päivämäärä:   9.3.26 07:06:53

Eli pyrkiikö nostamaan itse kantoja ylös, kaivaa vähän kuin varpaat maahan? Tod näk pyrkii helpottamaan jotain.

Lähettäjä: Jj 
Päivämäärä:   9.3.26 07:35:55

Takapolvet

Lähettäjä: Tuttua 
Päivämäärä:   9.3.26 07:52:36

Mun vanha heppa tekee myös noin. Seisoo mielellään pylly seinässä kiinni.

Päivämäärä:   9.3.26 08:01:08

Päätavoite tuntuu olevan se, että kintereet koskettavat seinää. Ei mitenkään paina niitä seinää vasten niin että karvat irtoaisivat, mutta pitää kosketuksessa. Välillä seisoo toisessa paikassa kintereet seinässä niin, että takajalat ovat vähän ylempänä kuin etujalat. En osaa sanoa pyrkiikö nostamaan takapäätä vai onko tässäkin tavoitteena saada vain kintereet seinään kiinni ja paikka vain sattuu olemaan sellainen, että takapää on korkeammalla.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   9.3.26 08:14:40

Pääseekö se maahan ja ylös enää?

Päivämäärä:   9.3.26 08:26:05

Joka yö nukkuu makuultaan ja piehtaroi pari kertaa päivän aikana. Vielä on päässyt sujuvasti ylös.

Lähettäjä: -.- 
Päivämäärä:   9.3.26 08:41:51

Meillä yksi hevonen tekee tätä levätessään yksin pihatossa tai tarhassa, eli kaverit eivät ole lähellä. On tällä vähän löysät takapolvet, mutta se on tehnyt tuota koko 7 vuotta mitä minulla on ollut eikä liikkumisessa tai ratsastettavuudessa ole koko aikana tullut mitään muutoksia. Olen yhdistänyt sen siihen että kokee olevansa enemmän turvassa "selkä seinää vasten", kun kukaan ei pääse yllättämään suoraan takaapäin. Kavereiden ollessa lähellä ei hakeudu aitaa tai seinää vasten.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.3.26 10:09:50

Kaverit torkkuvat perseet vastakkain ja kaverin puutteessa seinä kelpaa suojaksi

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.3.26 10:41:27

Mulla oli ratsastuksessa joskus hevonen, joka nosti takasten kannat aina korokkeelle seistessään ja levätessään. Pääasia vaikutti olevan juuri tuo, että sai kannat ylös.

Oli hieman jäykän oloinen toiseen suuntaan ja oli vaikea saada työskentelemään selän yli. Oli nirso laukannostoissa, tarmokkaalle ratsastajalle ei temppuillut, mutta aremman kanssa siirtyi laukannostossa käyntiin tai potki. Ei sietänyt yhtään puristamista. Ei oikein selvinnyt mikä oli, ei ontunut koskaan, enemmän ”vain” jäykkä ja töpötti menemään. Vapaana kyllä piehtaroi, nukkui makuullaan. Pukittaminen ei ollut kovin notkeaa tai lennokasta. Hyppäsi hyvin.

Lähettäjä: -------- 
Päivämäärä:   9.3.26 10:43:33

Si-nivel vaivaa.

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   9.3.26 11:46:36

Minulla myös hevonen joka seissyt seinää vasten ja nostanut kantoja ylös semmosen 10vuotta. Eipä ole menoa vielä haitannut. Millään hoidoilla ei ole tuo tapa loppunut. Kengittäjääkin on vaihdettu ja kaikki kokeiltu.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.