Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miten ärsyttäviä aikuisratsastajat ovat opelle?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   8.3.26 09:06:14

Pelkään, että olen itse se ärsyttävä. Yritän pitää suuni kiinni niin paljon kuin ikinä mahdollista. Mutta tiedän olevani joidenkin mielestä hyvinkin ärsyttävä ihminen, toiset taas pitävät minusta. Yleensä mielipiteet jakautuvat jossain määrin. En ole myrkyllinen enkä juorua, mutta ADHD ja sähellän ja lauon joskus mitä sattuu ja kyselen liikaa. Toivon, että menisin open silmissä samantekevänä tyyppinä, koska haluan vaan harrastaa ja viihtyä harrastuksessa. Eikö tämä ole se todennäköisin skenaario, koska viikoittain tuolla käy vaikka kuinka paljon ratsastajia, yksi tyyppi muiden seassa?

Re: Miten ärsyttäviä aikuisratsastajat ovat opelle?

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   8.3.26 09:11:04

Otsikko on outo. Ei ratsastajasta tule ärsyttävää siksi, että hän on aikuinen.

Jos lauot mitä sattuu, niin onhan se ärsyttävää. Yleensä pidetään ihmisistä, joilla on tilannetajua ja jotka osaavat suodattaa sanomisiaan.

Vaikka kuinka sinulla olisi ADHD, pystyt silti kontrolloimaan käytöstäsi.

Lähettäjä: Sunika 
Päivämäärä:   8.3.26 09:19:42

Eivät aikuisratsastajat ole sen ärsyttävämpiä kuin teinit. Suurin osa on mukavia ja pidän siitä, että aikuiset yleensä yrittävät tehdä niin kuin sanotaan ja yrittävät parantaa ratsastustaan. Nuorista harvempi yrittää.
Yhtälailla nuorissa ja aikuisissa ärsyttävimpiä ovat ne, jotka yrittävät täyttää tunnin omalla äänellään, ovat koko ajan kommentoimassa omaa ratsastustaan tai kyselemässä. Hyvähän se on kysyä, mutta ehkä se kaksikymmentä kysymystä tunnin aikana on liikaa. Eikä kysymykset siis liity siihen, että ei olisi ymmärtänyt tehtävää, vaan pääasiassa siihen että haluaa opettajan huomion itseensä koko tunnin ajaksi. Ja tunnin jälkeen jos on viimeinen ryhmä, puhuu siitä omasta ratsastuksestaan niin, että muut eivät saa sanottua mitään.
Ja olen sitä mieltä, että kysyä saa kyllä, mutta täytyy antaa muillekin mahdollisuus.

Päivämäärä:   8.3.26 09:24:46

Itseäni ärsyttää opena aikuisratsastajissa vaan se, jos ollaan jatkuvasti myöhässä. Toisaalta, tunnin aloituksen venyminen on vain heiltä pois. Opena harmittaa, että ei välttämättä päästä tunnin huippukohtaan, kun aika loppuu. Jos 20min tunnin aloituksesta on viimeiset mammat vasta selässä, niin siitä jää tehokasta työskentelyä 30min jäljelle.

Pidän oppilaista jotka kysyvät, haluavat selvennystä ja keskustelevat. On kuitenkin ero siinä ”haastatko” opettajaa - se on raskasta, jos joku ysärillä aktiiviratsastanut alkaa neuvomaan kuinka ysärillä tehtiin eri tavalla. Kuitenkin ratsastus on aika monisyinen laji, joka kehittyy ja hevosen voi kouluttaa tekemään avotaivutuksen vaikka ääniavulla, mutta meidän hevoset on koulutettu tavalla x ja yritän sitä kautta opettaa teitä ratsastamaan juuri meidän hevosilla. Jotkut oppilaat ovat luonteeltaan perusnegatiivisia ”tää ei nyt mee yhtään hyvin”, vaikka heppa näyttäisi tosi kivalta. He eivät koskaan löydä positiivista hevosesta tai omasta ratsastuksesta, mutta tulevat silti joka viikko tunnille. :)

Lähettäjä: Riu 
Päivämäärä:   8.3.26 09:26:13

En ihan tiedä tarkoittiko aloittaja että nimenomaan tunnin aikana säheltää, laukoo mitä sattuu ja kyselee liikaa, mutta jos näin niin ehkä suurin murhe ei ole opettaja vaan ne muut samassa ryhmässä ratsastavat, jotka myös maksavat tunnistaan ja joille kuuluu oma osuutensa opettajan ajasta.

Päivämäärä:   8.3.26 09:36:24

Eiköhän se ole auktoriteetista kiinni. Ei mun tunneilla kukaan huutele turhia.

Lähettäjä: Sunika 
Päivämäärä:   8.3.26 09:42:32

Ei sekään ole hyvä, jos opettaja on sellainen mörökölli, että kukaan ei uskalla kysyä mitään. Ja tiedän jopa opettajia jotka eivät edes vastaa kysymyksiin. Vetävät vain sitä tuntia ja sivuuttavat täysin kysymykset. Ja jos jollain oppilaalla on paljon ongelmia niin lakkaavat hänen opastamisensa kokonaan tunnin aikana.

Lähettäjä: Toinen täti 
Päivämäärä:   8.3.26 09:54:42

Eiköhän jokaisella ole omat rajoitteensa. Olennaista ehkä se, että edes yrittää tehdä parhaansa niin, että myös muut ryhmässä saavat rahoilleen vastinetta.

Ratsastustunnilla tarkkaavaisuutta ja keskittymistä on oltava enemmän kuin säheltämistä. Jos sählääminen painottuu, yksityistunti tai pienryhmä on hyvä vaihtoehto. Siis samoista syistä kuin on toivottu, että esim. kovin arat tai huonokuntoiset hakeutuisivat tasolleen sopiviin ryhmiin, joissa eivät hidasta muiden menoa ja kehittymistä.

Kirjainyhdistelmä ei esimerkiksi ole hyväksyttävä syy aiheuttaa vaaratilanteita sen vuoksi, että ei malta kuunnella tai noudattaa ohjeita.

Päivämäärä:   8.3.26 10:25:36

En haasta opettajaa, en kuvittele tietäväni paremmin, koska en tiedä ja tajuan sen. Tunnin aikana kontrolloin kyllä käytössäni tiukasti, koska siellä on muitakin ja iso paikka koossa pidettävänä noin ylipäätään. Kysyn, jos en ole kuullut tehtävää tai en tiedä apuja. Max kerran kaksi tunnilla. Olen perusnegatiivinen ehdottomasti. Mutta muut ryhmäläiset tuntuvat kyllä pitävän silti minusta. Voi olla, että olen liian huonokuntoinen ryhmääni, mutta pysyn lähes aina kyllä pyydetyssä askellajissa. Ja olen vähän araksi tullut aikuisena. Tämä varmaan se juttu nyt, mistä kiikastaa. Haluaisin aina mennä samoilla hevosilla, joiden kanssa sujuu. Arveluttaa aika lailla, jos en pysty kontrolloimaan vauhtia. En kuitenkaan aiheuta vaaratilanteita touhuillani.

Ehkä kaiken kaikkiaan parempi täällä kysellä ja pyrkiä reflektoimaan käytössäni.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   8.3.26 11:09:59

Opettajan näkökulmasta ärsyttävimpiä ovat ne, jotka eivät kuuntele tehtäviä ja aikaa menee siihen, kun toistaa tehtävän pariin otteeseen. Myös opettajan haastaminen on ärsyttävää

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   8.3.26 11:35:35

Odotan Pekkaa tai muita besserwissereitä kommentoimaan miten ratsastuskoulussa ei voi tehdä avotaivutuksia :) :)

"hevosen voi kouluttaa tekemään avotaivutuksen vaikka ääniavulla, mutta meidän hevoset on koulutettu tavalla x ja yritän sitä kautta opettaa teitä ratsastamaan juuri meidän hevosilla."

Jos opettajat opettavat oppilaita tekemään avoja, niin tottakai he luulevat niitä tekevänsä. Älkää siis kivittäkö oppilaita!

Lähettäjä: Amen 
Päivämäärä:   8.3.26 11:40:53

Lähettäjä: Hmm
Päivämäärä: 8.3.26 09:11:04

Otsikko on outo. Ei ratsastajasta tule ärsyttävää siksi, että hän on aikuinen.

Tämä

Lähettäjä: .- 
Päivämäärä:   8.3.26 11:54:20

., no meillä ei odoteta niitä myöhästelijöitä. Jos ajoissa ei osata tunnille tulla niin se on oma vika ja voi voi jos joutuvat kävelemään alkukäyntejö kun muut laukkaa.

Päivämäärä:   8.3.26 12:27:11

Miksei jossain hyvässä ratsastuskoulussa edistyneiden ryhmä voisi ihan hyvin tehdä avotaivutuksia? Ei se mitään avaruustiedettä ole.

Päivämäärä:   8.3.26 13:10:28

"Ei ratsastajasta tule ärsyttävää siksi, että hän on aikuinen."

Kyllä monia voi ärsyttää se, että asiakas vaatii rahalleen vastinetta eli kun esim. asiakas kysyy, miten pitää tehdä, niin siitä ärsyynnytään.

Töissä työntekijälle sanotaan "laita tuo kärry valmiiksi" ja työntekijä ei ole ennen sitä tehnyt, ja kysyy, mitä se kärryn valmiiksi laittaminen tarkoittaa, on vastauksena vain silmien pyörittelyä "no kyllähän tää pitäis jokaisen osata". No, tämä on ekaa viikkoa töissä, eikä ole vielä perehdytetty siihen, miten eri työtehtävät tehdään, joten ole hyvä ja opeta.

Tai kun ratsastustunnilla sanotaan "aseta, taivuta, suorista" tms., niin on asiakkaalta ihan oikein kysyä MITEN se tehdään, eikä vain koettaa jotain jompottaa selässä.

Lapset ei välttämättä osaa kysyä, mitä ohjeella tarkoitetaan, mutta aikuiset usein kysyvät MITEN. Ja se monia ärsyttää, kun joutuukin tekemään palkkansa eteen jotain :) Olisi niin paljon kivempaa vain haukkua selän takana, kun "ei se tyttö osannut mitään", vaikka sitä tyttöä ei edes opetettu, mitä hänen olisi pitänyt tehdä.

Olen omassa työssäni joutunut aika paljonkin perehdyttämään uusia työntekijöitä ja tuuraajia, vaikken edes ole vakkari missään työtehtävässä, vaan itsekin tuuraaja, eli ns. Vakkari tuuraaja". Ja minut yleensä laitetaan perehdyttämään uusia, koska olen siinä hyvä. Neuvon niin, että tajuavat ja oppivat, sanon, että pitää kysyä, jos ei tajua tai ei muista, opetan ennemmin liiankin hyvin kuin liian huonosti. En pidä tietoa itsestäänselvyytenä, vaan opetan tavalla, jolla sellainen oppii, joka on ekaa päivää töissä. Minua on kiitelty perehdyttämistaidoistani. Minä inhoan sitä, että minua on perehdytetty sanomalla "alat vain tekemään". Mutta mitä minun pitää tehdä? Miten?

Myös ratsastustunneilla ja valmennuksissa olen vaatinut kertomaan MITEN teen. En tyydy siihen, että vain sanotaan "tee". Ja kun on opetettu MITEN, niin sen jälkeen osaan, jolloin myös opin ja etenen enkä jumputa miten sattuu.

Lähettäjä: JepJep 
Päivämäärä:   8.3.26 13:45:38

Minulla myös kokemus, että lapsia/nuoria on kivempi opettaa, kun he vain tekevät, eivät kysy miksi.

Meillä oli kerran sijainen, jonka ohje minulle oli ”ajattele, että ajat polkupyörällä taaksepäin”. En ymmärtänyt yhtään, mitä hän tarkoitti. Kesken tunnin en kysynyt, mutta loppupalautteessa kysyin. Vastaus oli ”tarkoitin sitä mitä sanoin, aja polkupyörällä taaksepäin”.

Jos ajan polkupyörällä eteenpäin, nojaan eteen ja kädet ovat edessä. Yrittikö sijainen korjata asentoani? Pitäisikö minun kuvitella, että istun pyörän satulassa väärinpäin, kädet ovatkin takana, kun pidän sarvista kiinni ja nojaan taaksepäin? Yrittikö sijainen korjata jalkojeni asentoa tai liikettä? Toisaalta ratsastuksessa jalkojen pitäisi olla mahdollisimman liikkumatta, ei ole tarkoitus heilutella jalkoja kuin polkisi polkupyörää, polki sitten eteen tai taakse.

Entisellä ratsastuskoululla sai tuntihevosilla osallistua seuramestaruuksiin. Sennumestaruuksien ohjelma oli A-merkki. Osasin kyllä ratsastaa kaikki ohjelmassa olevat tehtävät, niitä oli tunneilla treenattu. En kuitenkaan osannut ratsastaa hevosta peräänantoon. Kysyin opettajalta, mitä minun pitäisi tehdä, että saisin hevosen peräänantoon ja voisin osallistua seuramestaruuksiin. Opettajan vastaus oli ”ensin pitää saada hevonen liikkumaan pohkeesta eteen”. Olen pienikokoinen aikuinen ja yleensä ratsastin laiskoilla alkeistuntiponeilla ja laitoin niitä ”kuriin”. Sain ne liikkumaan kunnolla vasta loppuraveissa, kun laukkatehtävä oli ne herättänyt. Joskus harvoin sain jonkun isoista ja ”hyvistä” hevosista, jotka liikkuivat eteenpäin heti alusta lähtien. Kysyin opettajalta, että mikä on se seuraava askel peräänantoon saamiseksi, kun hevonen on pohkeen edessä. Vastaus oli ”ratsasta paremmin”. En kuvittele olevani täydellinen ratsastaja, mutta mitä se ”paremmin” tarkoittaa? Pitäisikö istuntaa korjata? Pitäisikö tehdä enemmän puolipidätteitä? Pitäisikö ratsastaa enemmän voltteja ja taivuttaa hevosta volteilla? Hankala toteuttaa, jos tunnin aihe ei ole voltit, en halua olla muiden tiellä ja haluan ehtiä tehdä myös tunnin tehtävää.

Päivämäärä:   8.3.26 14:51:31

No tuon lukeminenkin alkoi vähän ärsyttää, vaikka tietysti oikeassa olet.

LähettäjäPäivi 
Päivämäärä:   8.3.26 18:10:50

Hmm siitä on jo aikaa mutta kyllä minun oppilaat joista ainakin puolet aikuisia tulivat talliille ajoissa.Mie kävin aika usein hevosen selästä käsin neuvomassa miten ja millä avuilla joku asia tehdään.Mutta se oli silloin...Löpetin ratsastustallin pidon 2004 terveyden puutteen takia..

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.