|
Lähettäjä: .
Päivämäärä: 8.3.26 13:10:28
"Ei ratsastajasta tule ärsyttävää siksi, että hän on aikuinen."
Kyllä monia voi ärsyttää se, että asiakas vaatii rahalleen vastinetta eli kun esim. asiakas kysyy, miten pitää tehdä, niin siitä ärsyynnytään.
Töissä työntekijälle sanotaan "laita tuo kärry valmiiksi" ja työntekijä ei ole ennen sitä tehnyt, ja kysyy, mitä se kärryn valmiiksi laittaminen tarkoittaa, on vastauksena vain silmien pyörittelyä "no kyllähän tää pitäis jokaisen osata". No, tämä on ekaa viikkoa töissä, eikä ole vielä perehdytetty siihen, miten eri työtehtävät tehdään, joten ole hyvä ja opeta.
Tai kun ratsastustunnilla sanotaan "aseta, taivuta, suorista" tms., niin on asiakkaalta ihan oikein kysyä MITEN se tehdään, eikä vain koettaa jotain jompottaa selässä.
Lapset ei välttämättä osaa kysyä, mitä ohjeella tarkoitetaan, mutta aikuiset usein kysyvät MITEN. Ja se monia ärsyttää, kun joutuukin tekemään palkkansa eteen jotain :) Olisi niin paljon kivempaa vain haukkua selän takana, kun "ei se tyttö osannut mitään", vaikka sitä tyttöä ei edes opetettu, mitä hänen olisi pitänyt tehdä.
Olen omassa työssäni joutunut aika paljonkin perehdyttämään uusia työntekijöitä ja tuuraajia, vaikken edes ole vakkari missään työtehtävässä, vaan itsekin tuuraaja, eli ns. Vakkari tuuraaja". Ja minut yleensä laitetaan perehdyttämään uusia, koska olen siinä hyvä. Neuvon niin, että tajuavat ja oppivat, sanon, että pitää kysyä, jos ei tajua tai ei muista, opetan ennemmin liiankin hyvin kuin liian huonosti. En pidä tietoa itsestäänselvyytenä, vaan opetan tavalla, jolla sellainen oppii, joka on ekaa päivää töissä. Minua on kiitelty perehdyttämistaidoistani. Minä inhoan sitä, että minua on perehdytetty sanomalla "alat vain tekemään". Mutta mitä minun pitää tehdä? Miten?
Myös ratsastustunneilla ja valmennuksissa olen vaatinut kertomaan MITEN teen. En tyydy siihen, että vain sanotaan "tee". Ja kun on opetettu MITEN, niin sen jälkeen osaan, jolloin myös opin ja etenen enkä jumputa miten sattuu.
|