Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Vaihtuvat tallityöntekijät

Lähettäjä: Tove 
Päivämäärä:   8.3.26 07:16:24

Tallilla, missä vuokrahevoseni asuu, vaihtuu tallityöntekijät tiheään ja tekijöitä on useita per kuukausi. Hevosen omistaja enkä minä olla yhtään tietoisia kuka milloinkin tekee tallia ja käsittelee hevosia, vaihtuvista työntekijöistä ei ole informoitu enää aikoihin asiakkaita. Kysyessä annetaan ymmärtää ettei se meille edes kuulu. Käymme harvoin päivällä ja illallahan siellä ei ole enää ketään. Päivällä käydessä melkein aina joku uusi naama vastassa, joka ei tiedä mitään. Onko tämä normaalia täysihoitotalleissa? Luulisi, että jatkuvuus olisi hevosten hyvinvoinnin kannalta hyvä, ainahan niissä voi olla jotain ja täysihoitotalli kuitenkin, vielä alueella kallis sellainen. Hevosen omistajakin on huolissaan ja valittelee, että tunnelma on aika kireä tallissa.

Re: Vaihtuvat tallityöntekijät

Lähettäjä: normi 
Päivämäärä:   8.3.26 07:23:23

Osassa talleja on normaalia. Oma hevonen tallissa, jossa ei ikinä tiedä, tekeekö tallin työntekijä, "syöttäjä" vai jonkun yksärin omistajaperhe.

Lähettäjä: Lulu 
Päivämäärä:   8.3.26 07:24:07

Se on normaalia niissä talleissa joissa työntekijöillä ei ole hyvät olot.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   8.3.26 07:55:30

Mihin erityisesti tarvitset tallityöntekijältä vastauksia? Mitä hän ei siis ole tiennyt, kun olet kysynyt? Onko se ehvosen hoidon kannalta jotain oleellista. Eihän kova vaihtuvuus normaalia ole mutta jos hevoset tulee yyvin hoidettus niin onko sillä jotain merkitystä teille...

Päivämäärä:   8.3.26 08:04:06

On merkitystä kuka sitä käsittelee, kyseessä on herkkä hevonen. Jos hevonen alkaa väistää ihmistä, minä/omistaja haluamme tietää onko jotain tapahtunut. Ei tietoa, ei edes siitä kuka oli ollut töissä tänään, eilen, toissapäivänä jne. Onko hevonen syönyt yöheinät, ei tietoa. Onko hevosen lanta ollut normaalia (ripulia aiemmin), ei tietoa. Oliko hevosella haava jalassa jo tarhasta tultaessa, ei tietoa. Tallinpitäjiltä tulee epämääräisiä vastauksia eli ei aina tietoa heilläkään hevosesta eikä haluta kertoa kuka on ollut töissä.
Eli tämä uusi normaali täysihoitotalleissa myös?

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   8.3.26 08:10:49

On nykypäivänä normaalia ja samalla surullista.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   8.3.26 08:23:14

Tove, niin talleillahan on usein aamu- ja iltavuorot erikseen. Eihän iltaan tullut voi tietätäkkään mitä aamulla on ollut tilanne XD ei kukaan koodaa mihinkään talliryhmään että POllella oli tänään kakka normaali, Reiskalla vähän ripulia. Kyllähän sinä näät esim tarhasta millaista paskaa hevosesi on vääntänyt tänään ja jos on jo karsinassa nii sieltä sitten. Jos hevosen terveydessä poikkeavaa niin siitä sanotaan TP:lle ja omistajalle, ei seuraavalle työntekijälle. Esim. että polle oli jättänyt kaikki yöheinät, mutta söi aamuheinät.

Kaiken lisäksi et edes omista hevosta, mutta olet päsmäröimässä sielä työntekijälle että oliko millasta paskaa.

Onneksi lopetin tallihommat. Yksäri-ihmiset ovat pimeitä.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   8.3.26 08:25:22

Kait se tp ilmoittaa jos hevonen ei ole syönyt heiniään. Piipahdat tallilka niin vähän aikaa ettet näe kakaa

Lähettäjä: Snipper 
Päivämäärä:   8.3.26 08:43:59

Siis anteeksi mitä, tietenkin aamu- ja iltavuoro keskustelevat keskenään! Haavat, ripulit, poikkeava käytös, syömättömyys.. Yön aikana ilmaantunut ripuliläjä yksittäisenä ei ole vielä kriisin aihe mutta iltavuoro osaa katsoa hevosta eri silmällä kun tällainen tieto on. Ei ihme että hevosten hoito on mitä on jos asenne on tuollainen mitä nimimerkillä -.

Eikä se mikään tallinpitäjän velvollisuus ole niistä poikkeamista hevosen omistajalle ilmoittaa, osasin itse ainakin ottaa puhelimen käteen ja kirjoittaa viestin. Turhaa ajankäyttöä ilmoittaa ensin jollekin, joka ilmoittaa seuraavalle.

Ja ei ole normaalia jatkuva vaihtuvuus, minä olin vuositolkulla samassa paikassa ennen alanvaihtoa. Työkaverit toki vaihtui rinnalla, mutta hekin olivat kuitenkin vuoden tai pari.

Lähettäjä: Öö 
Päivämäärä:   8.3.26 09:12:33

"Ei kukaan koodaa mihinkään talliryhmään että POllella oli tänään kakka normaali, Reiskalla vähän ripulia."

Onneksi et ole ollut hoitamassa hevosiani tuolla asenteella. Kyllä meillä työntekijät välittää hevosista ja toisilleen viestittelee poikkeavat asiat..

Päivämäärä:   8.3.26 09:15:42

Minä olen vastuussa hevosesta omistajalle 3 kertaa viikossa. Ei ole iltatallissa työntekijöitä. Ja jos olisi, luulisin myös aamusta päivittävän iltaan jos on jotain erikoista?
Erikoinen asenne täällä muutamalla. Monen tonnin, kymppitonnin, jopa satojen tuhansien arvoisia eläimiä aannetaan toisten vastuulle ja maksetaan sievoinen summa tästä joka kuukausi.
Päsmäröimässä en ole, mistähän sellainen kuva tuli?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   8.3.26 09:43:01

Omistaja ostaa palvelun ja tässä tapauksessa hyväksyy sen, että työntekijät vaihtuvat. Muussa tapauksessa hän etsisi paikan, joissa näin ei ole tai ottaisi itse enemmän vastuuta hoidosta. Näinhän moni tekee ja sulkee silmänsä, miten se vaikuttaa hevosiin. Omistajat kyllä pitävät tärkeinä maneesia, lyhyttä tallimatkaa, valmentajien saatavuutta jne. Hevosten elämän kannalta tärkeät, kuten muutosten minimointi, tarhausolosuhteet,laidunmahdollisuus, monipuolinen liikunta kentän ja maneesin ulkopuolella jää pohjimmaiseksi. Hevosia saisi olla vain niillä, jotka myös hoitavat hevosensa itse. Silloin avautuisi ihan eri tavalla, mitä hevonen tarvitsee.

Päivämäärä:   8.3.26 10:52:43

Hyvissä paikoissa työntekijät pysyy. Siitä voi päätellä aika paljon jos porukkaa vaihtuu tiuhaan.

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   8.3.26 11:51:07

Itse pitäisin hälytysmerkkinä, jos tallityöntekijät vaihtuu usein. Voi olla yksi eka merkki, että tallilla ei mene rahallisesti hyvin ja jää ehkä palkat rästiin esim.

Me on oltu nykyisellä tallilla 10v ja yksi työntekijä on ollut koko tuon ajan ja 2 muuta lähes sen ajan ja lisäksi pari muuta, jotka on usein hekin tuttuja kasvoja. Itse arvostan, että tallityöntekijöillä on kunnon rutiini hommiin ja huomaavat heti, jos mun hevoset ei käyttäydy kuten normaalisti. He kuitenkin ovat vuosia jo hoitaneet mun hevosia, joten tietävät niiden omat jutut erittäin hyvin. Ei mua kiinnosta, kuka heistä on missäkin vuorossa, tiedän ketkä tallihommia hoitaa ja miten hevosiani käsitellään.

Yhdellä tallilla taas otettiin tallivuoroihin kuka vain saatiin ja sen kyllä huomasi hevosista. Joka päivä eri käsittelijä ja eri säännöt ja tavat. Itse en tykännyt. Varsinkin kun se tallivuorolainen saattoi olla joku ihan täysin vieras ihminen, eikä välttämättä mitään kokemusta.

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   8.3.26 11:55:04

“ Siis anteeksi mitä, tietenkin aamu- ja iltavuoro keskustelevat keskenään! Haavat, ripulit, poikkeava käytös, syömättömyys.. Yön aikana ilmaantunut ripuliläjä yksittäisenä ei ole vielä kriisin aihe mutta iltavuoro osaa katsoa hevosta eri silmällä kun tällainen tieto on. Ei ihme että hevosten hoito on mitä on jos asenne on tuollainen mitä nimimerkillä -.”

Tämä! Kyllä on kaikissa talleissa (missä itse tein hommia) aina seuraavaa vuoroa informoitu, jos on jotain erikoista. Ei nyt erikseen kerrota, jos Pollen lanta oli normaali, jos se on ollut normaalia yleensä. Mutta jos joku on paskonut vesipaskaa pitkin seiniä, niin todellakin informoidaan sekä muut työntekijät, että hevosen omistaja.

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   8.3.26 12:20:08

Kyllä se yleensä kertoo huonoista työoloista jos suurta vaihtuvuutta tai tarpeeseen nähden monia eri työntekijöitä tekemässä yhtä vuoroa siellä ja toista täällä. Niin lähti meidänkin tallilta kaikki hyvät, sitoutuneet työntekijät kerralla kun paikka vaihtoi omistajaa. Yksi oli ollut yli 10 vuotta ja muutkin tosi kauan. Nyt tallia tekee milloin kukakin ja todella nuoria työntekijöitä vailla koulutusta tai työkokemusta. Entinen porukka myös perehdytti uudet työntekijät huolella ja kaikki kommunikoivat keskenään. Nykyään tuntuu ettei kukaan oikein pidä pakkaa kasassa ja ettei kukaan tiedä mistään mitään. Jokainen tuntuu myös aina omana päivänään menevän juuri sieltä mistä rima on matalin. Ei tätä tarvitse vielä tänään, tehkööt huominen tekijä vaan kaiken.. tallinpitäjältä jos kysyt tai hänelle kommentoit tilannetta niin olet vain vaikea asiakas.

Lähettäjä: PyhäSylvi 
Päivämäärä:   8.3.26 12:23:03

Miksi et aloittaja hoida hevostasi itse?
Jos et pysty siihen, niin sit sun on hyväksyttävä mitä tarjolla on.
Työntekijän pysyvyyteen vaikuttaa paljon myös palkka, tallinpitäjällä ei ole varaa maksaa kunnon palkkaa, koska suomessa esim täysihoitomaksu kattaa just ja just juoksevat kulut hevosesta.
Jokaisen omistajan maksuun 300€/kk lisää, niin tallinpitäjä voi sit maksaa paremmin työntekijälle.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   8.3.26 13:08:28

Meillä on tätä samaa ongelmaa, uusia tallityöntekijöitä ilmaantuu usein eikä heitä esitellä mitenkään asiakkaille. Lisäksi tieto ei läheskään aina kulje tallityöntekijöiden välillä, vaikka kyse on oleellisesta hevosen hoitoon liittyvästä seikasta. Olenkin alkanut etsimään uutta tallipaikkaa. Minulle sopisi myös itsehoitotalli hyvin, kun vaan löytyisi sopiva paikka kohtuullisen läheltä kotia.

Päivämäärä:   8.3.26 13:24:29

Monilla talleilla on työntekijöitä muutaman kuukauden jaksoissa, onkohan ne jotain työttömiä, joiden pitää jotain tehdä työttömyyskorvauksensa eteen. Työkokeilussa, tms.? En nykysäännöisstä tiedä, mutta joskus tuollaisia on otettu 3 kk sopimuksilla, joskus kai 6 kk sopimuksilla. Alkuperäinen tarkoitushan tuossa olisi se, että kyseinen työntekijä palkattaisiin sitten ihan oikeasti, mutta firmat pitävät noita tosiaan vain sen muutaman kuukauden ja sitten seuraava tilalle. On firmalle lähes ilmaista työvoimaa, koska saavat työkkäriltä (vai mikä nykyään onkaan) tukea heidän palkkaamiseen. Vai maksetaankohan heille firman puolesta mitään, vai tuleeko kaikki "palkka" ihan vain työkkäriltä/kelalta...

Joka tapauksessa muistan yli 20 v takaa, kun asuinpaikkakunnallani pari kaveria oli tuolla tavalla töissä joissain firmoissa. Niin kivasti heille puhuttiin, että heidät palkataan sitten kun tämä 6 kk "työkokeilu" tms on ohi. Mutta pskat. Ei todellakaan palkattu, vaan kun se 6 kk oli ohi, niin ulos vaan ja seuraava tilalle... Ihan normaali toimintatapa noissa firmoissa, selvisi heillekin.

Päivämäärä:   8.3.26 15:27:47

Alalle ei jäädä, koska yleinen palkkataso on todella huono. Perus tallityö on simppeliä ja harvalla tallilla halutaan / voidaan maksaa sellaisesta asiantuntemuksesta, mikä kehittyy vain pitkän ja monipuolisen kiinnostuksen ja kokemuksen myötä.

Ideaali tallityöntekijä pystyy käsittelemään kaikenlaisia hevosia varmasti ja johdonmukaisesti, huomioiden samalla hevosen omistajan tavat ja tarpeet, ennakoimaan tilanteita ja ratkaisemaan ongelmia. On terveydenhuollon asiantuntija, joka sekä huomaa vaivat ja riskit aikaisessa vaiheessa, että osaa toimia akuutissa tilanteessa ammattimaisesti. Ja on ennen kaikkea nöyrä asiakaspalvelun ammattilainen, joika jaksaa luovia arjessa erilaisten omistajien näkemyksiä ja vaatimuksia kunnioittaen. Jne jne. Tälläistä palvelua saa harvoin jollain tessin minimipalkalla.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   8.3.26 21:07:14

Tein hetken töitä tallilla, jossa hevosten omistajat olivat mukavia, mutta pitäjät taas ei todellakaan. Työntekijöille huudettiin, haukuttiin, työmäärä kasvoi kasvamistaan jne. Osalla oli ongelmia saada palkkoja ajoissa.
Tällä tallilla edelleen sama ongelma, eivät saa pidettyä työntekijöitä tai sanovat heitä irti ihan ihme syistä. Vaikuttaa jopa siltä, että tallinpitäjä olisi kateellinen kun työntekijät tulevat toimeen asiakkaiden kanssa.
Joissakin paikoissa on noita harjoittelijoita, joita ei edes saisi jättää yksin ja silti tekevät tallia omin nokin. Niissä varmasti vaihtuvuus suuri.
Osa tallinpitäjistä eivät halua maksaa yhtään extraa osaavista tekijöistä, vaikka oikeasti sillä säästäisi kuluissa pidemmällä aikavälillä ja asiakkaatkin olisivat monesti tyytyväisempiä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.