Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Millaisilla taidoilla hankit vuokrahevosen?

Lähettäjä: Kolu 
Päivämäärä:   7.3.26 10:45:40

Ratsastan ratsastuskoulussa ja olen miettinyt, että olisi tosi kiva hankkia vuokrahevonen sitten, kun tuntuu että taidot riittävät. Tällä hetkellä en mielestäni ole vielä valmis. Olisi kuitenkin kiva kuulla, millaisilla taidoilla te muut olette lähteneet vuokrahepan metsästykseen? Mitkä olivat vahvuutenne, entä heikkoutenne?

Itselläni hevosen hoito ja käsittely ovat vahvempia kuin ratsastustaito. Itsenäisesti ratsastamista oppii tietysti vain sitä tekemällä.

Re: Millaisilla taidoilla hankit vuokrahevosen?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.3.26 12:33:00

Olin kilpaillut heB ja 90cm, heA-radoille olin kyllä valmis, mutta ei koulukisat kiehtoneet.

Lisäksi olin ollut isolla ratsastuskoululla töissä, jossa myös yksityisiä hevosia asiakkaina.

Isoin valtti oli ehkä tuo työkokemus tallilta. Paikalliseen vuokrahevosryhmään laitoin oman ilmoituksen ja hevosenomistajia tulvi yksityisviesteihin ovista ja ikkunoista. Valitsin muutaman, jonka kävin koeratsastamassa ja niistä sitten valikoitui yksi.

Lähettäjä: Piip 
Päivämäärä:   7.3.26 14:36:11

No olin kotona kasvanut hevosten kanssa, ollut tallilla töissä. Ratsastuksellisesti olin sellainen kouluratsastuksessa heb-, eli hevoset ei läheskään kaikki kulkeneet oikein päin mutta sellainen siisti perusratsastus onnistui kaikissa askellajeissa ja halusin aina ottaa tunteja, jos se muuten oli mahdollista. Esteitä varmaan 60cm. Mutta olin ihan aikuinen ja järkevä ja just toi, että osaa tehdä muutakin kuin ratsastaa.

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   7.3.26 14:45:43

Olin 13v ja ratsastanut viitisen vuotta ratsastuskoulussa. En varmaan monen mielestä olisi ollut valmis, mutta tekemällä oppii ja se poni opetti mulle suurimman osan siitä, mitä tiedän nyt ja antoi pohjan myöhemmälle oman hevosen ostolle.

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   7.3.26 16:43:15

Ihan ensimmäisen sain joskus 12-vuotiaana, tasoltani olin ehkä heC, osasin mennä kaikkia askellajeja ja hallita hevosta mutta en kyllä ollut kovin hyvä. :D Samanikäisen kaverin kanssa käytiin, hän toisella hevosella. Maastoilua, kentällä pyörimistä satulalla ja ilman, joskus jotain puomeja ja esteitä, hoitelua. Oli tosi mukavaa.
Kun hevonen myytiin niin parin vuoden päästä siitä sitten alkoi löytyä useampaakin vuokrahevosta, tasoltani olin ja olen edelleenkin noin heB. En ole koskaan kisannut ja ratsastuskoulun opetus jossa aikoinaan kävin samaan aikaan näiden vuokrahevosten rinnalla, ei ollut kovin laadukas. Minua ei ole koskaan kiinnostanut se että kehittyisin mitenkään pitkälle, tärkeintä on aina ollut se että saan olla hevosten kanssa ja että ratsastukseni ei tuntuisi hevosesta pahalta.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.3.26 17:05:03

Taisin myös olla 12-vuotias tai vähän alle, ratsastuskoulusta jonkinnäköistä taustaa ja tutun hevosilla olin ohjattuna ratsastellut. Vanhempien hevosymmärrys rajautui siihen, että osasivat ajaa tallille ja hakea sovittuun aikaan pois.. ja lopettivat tietty ratsastustuntien maksamisen, kun vuokraaminen tuli halvemmaksi.
Vahvuutena oli varmaan valtava into, heikkoutena sitten suunnilleen kaikki muu :D Kaikesta selvittiin ja valtavasti siinä oppi. Turvallistahan touhu ei missään tapauksessa ollut, mutta oli ajan tapa ainakin maaseudulla.

Ratsastustaitoa en näkisi tärkeimpänä, koska sen vuokrahevosenkin kanssa on hyvä ottaa tunteja ja tosiaan itsenäisesti tekemistä oppii vain tekemällä. Parashan olisi löytää joku diili, jossa omistajalla on useampi hevonen, ja ehtii välillä vähän katsoa perään. Tärkeintä on se, että osaa ottaa turvallisuusasiat huomioon ja tunnistaa, jos hevosella ei ole kaikki ok.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   7.3.26 17:45:36

Kesken alkeiskurssin. Kerran olin laukannut hevosella sitä ennen. Siitä on jo vuosia ja edelleen jatkan saman hepan kanssa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.