Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ohjat ohjasajoon

Lähettäjä: ----- 
Päivämäärä:   6.3.26 11:35:32

Tarkoitus tehdä tai ostaa valmiina ohjat ohjasajoon. Antakaa vinkit mitkä ominaisuudet on kokemuksen mukaan parhaat ja tärkeimmät. Materiaali, pituus, leveys, paksuus, lukot ja soljet. Ajettavana noin 155-165 kokoisia hevosia. Valikoimaa on, mutta hintaakin niin en haluaisi tehdä hutiostosta vaan kerralla riittävän hyvät että kestää vuosia tai vaikka kymmeniä käytössä.

Re: Ohjat ohjasajoon

Lähettäjä: Nn 
Päivämäärä:   6.3.26 12:14:11

Wahlstenilta taitaa saada hyvät. Itse pidän nahkaisista, ohuista. Solkikiinnitys kuolaimeen (ei metallinen lukko), raviohjien perärissa on kätevä.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   6.3.26 12:16:21

Sitäpä on paha kenenkään sanoa mikä toiselle on sopivin ja mieluisin. Kokeilemalla selviää.

Itsellä 1.2mm leveät nahkaohjat ja ysäri-nylon unelmat joissa on narua hevoseen kiinni tulevassa päässä. Toisille sopii paksumpi nahka paremmin käteen, herkälle hevoselle siitä oman kokemukseni mukaan tulee jo aika paljon painoa suuhun. Yksi oma kulkee vain noilla kevyillä naruilla, hankalampi tuntuman kannalta mutta painavammat ohjat kokee epämukaviksi.

Biothane helppo pitää puhtaana, mutta talvella kamala koppura.

Lukotkin riippuu siitä miten ite tykkää tehdä. Jos ajaa ohja suoraan kuolaimesta ylimmän avaimen läpi käteen ei ole oikeastaan väliä, jos taas vetää ohjan kiinni vyöhön ja sieltä käteen tarvitsee vaihdella asetuksia enemmän jolloin solki on hidas. Tosin solkeen saa aina pujotettua haluanabsalukon käyttöön, toisinpäin se ei toimi.

Lähettäjä: Anita 
Päivämäärä:   6.3.26 17:02:02

Tykkään wahlstenin ohjista. Nahkaa, solkikiinnitys suitsiin

Lähettäjä: dev 
Päivämäärä:   6.3.26 17:10:08

Biothaneakin on laatua, joka ei tule koppuraksi talvella. Se pehmeä biothane on ainakin minulle mieleisin materiaali: käteen hyvin muotoutuva materiaali ja sopiva, muttei liian tahkea "grippi", hyvä paino ja tuntuma, huoleton ja huoltovapaa. Minulla on valjassepän tekemät biothane-ohjat ja Wahlsténin nahkaiset ohjasajo-ohjat, enemmän tulee käytettyä ensinmainittuja mutta on Wahlsténitkin hyvät.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.3.26 17:53:44

Wahlstenin ajo-ohjat on hyvät!

Lähettäjä: Henna 
Päivämäärä:   6.3.26 18:09:20

Minulla on Hööksin nahkaiset ohjat, joissa on soljet, mutta olen ostanut Puuilosta pikalukot siihen jatkoksi niin on kätevä käyttää. Olen ajanut myös kevyemmillä kangasohjilla, joissa narua hevosen päässä, mutta ne ovat minusta liian kevyet. Tuntuma on kyllä niillä tarkempi, mutta vaikka väistöt ja avot olivat vaikeampia. Nahkaohjan kosketus kylkeen on helpompi toteuttaa ja on hevoselle selkeämpi.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.