Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mikä sai vaihtamaan ratsastuskoulua?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.3.26 09:59:55

Ja kysymys otsikossa: mikä sai sinut vaihtamaan ratsastuskoulua?

Vaihdoin pois eräältä koululta, kun sain joka tunnille ponin kokoisia hevosia. Nuo ponikokoiset olivat tasoltaan ehkä HeC... vaihdoin koulua ja nyt ratsastan iloisena osaavilla ja isoilla hevosilla.

Re: Mikä sai vaihtamaan ratsastuskoulua?

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   6.3.26 10:13:29

Ratsaatuskoulun omistaja ja huono/olematon asiakaspalvelu.

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   6.3.26 10:32:58

Tallin negatiivinen ilmapiiri. Asiakas palvelua ei ollu. Maksoin tunnin niin tallityöntekijä ei edes kiittäny, ei tervehtiny. Jos tarvin apua niin olihan se vaikeeta tulla kaveriksi. Vaihdoin tallia niin mun hevospelkokin katos samantien. Edellisellä tallilla oli ihme jännitys päällä kun talille meni. Toisen tallin hevosetkin oli erilaisia, kiltimpiä ja ihmisistä kiinnostuneita. Eka tallilta useita hevosia myytiin yksäreiksi kun eivät sopinu tuntityöhön. Toka tallilla monet hevoset oli useita vuosia eikä sieltä myyty yksäreiksi hevosia käytösongelmien takia.

Lähettäjä: Hantta 
Päivämäärä:   6.3.26 10:36:12

Ontuvia hevosia tunneilla. Ei kuulemma haittaa kun "ei se kuitenkaan kipeä ole". Juujuu, huvikseen ne ontuu.

Lähettäjä: Tiu 
Päivämäärä:   6.3.26 10:38:23

Opella suosikit, joita opetettiin muiden kustannuksella. Muut käyntiin maneesin kesklle, kun suosikki sai ratsastaa tarkan opetuksen ohella uralla.

Muillaeehkä muutama kommentti koko tuntina. Pienryhmässä, jossa max 5 ratsukkoa.

Lähettäjä: —- 
Päivämäärä:   6.3.26 12:29:48

Heikko ilmapiiri ja johtamistaidottomuus.

Olin käynyt tuolla ratsastuskoululla vuosia. En ollut koskaan kuullut tallilla mitään epämääräisiä ”selän takana” -puheita. Mutta sellaista alkoi kuulua, mitä kyseiset henkilöt eivät varmasti kasvokkain olisi kehdanneet sanoa. He mm. haukkuivat ja syyttelivät yhteistyövaikeuksista tallin omistajatahoa, jonka sanoivat salakuuntelevan ja kyttäävän asiakkaita tallissa, sekä toinen toisiaan paikkansa pitämättömistä puheista tallin omistajalle ja muille asiakkaille. Omistajataho myös kyseli asiakkaista toinen toisiltaan, selän takana. Tästä oli varoitteluja, ”tuo aikoo sanoa sinusta niin vaikka ei pidä paikkaansa”. Omistajatahon selän takana kuului myös sovittavan yhtenäisiä kertomuksia, ongelmien peittelyksi ja oman selustan turvaamiseksi.

Asiakkaiden kohtelun suhteen tapahtui ”ylilyöntejä”. Joitakin kohtaan oltiin täysin kohtuuttomia ja asiakkaita kohdeltiin erittäin epätasa-arvoisesti. Esimerkkinä, jos yhdelle vain leperreltiin hänen sanottuaan hevosen tuntuneen hitaalta, toiselle raivostuttiin ja huudettiin. Oli tunteja, kun joitakin jätettiin täysin huomiotta, ja joitakin taas vaikutettiin muutoin rankaisevan opetuksessa. Monet ihmettelivät, mitä oikein on meneillään? Useita nykäistiin keskusteluihin nurkkien taakse.

Ongelmallisia, muista valehtelevia asiakkaita suojeltiin, viattomia juonien kohteena olevia syyteltiin. Sisäpiiri tms. muut omistajatahon suosikit saivat rauhassa savustaa omia ”kilpailijoitaan” ulos tallilta, siinä onnistuen. Osa lähti hyvissä ajoin, osa luotti oikeuden joskus toteutuvan mutta tulivat heitetyiksi pois.

Kyseessä talli, joka mainostaa ”lämminhenkistä talliyhteisöä”…

Eihän draama ja johdon vaikeudet kaikille näy, joten osa hehkuttaa ”loistava ilmapiiri”. Palkittu talli.

Tiivistetysti, osa sai puhua omistajataholle kateuksissaan pötyä toisista, ja niitä jotka yritti keskustella avoimesti ja rehellisesti ei haluttu kuunnella/uskoa. Oli sellaista ”kerro mitä olet kuullut, emme sano kuka sanoi ja mitä” -> ihan järkyttäviä soppia.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   6.3.26 12:43:19

Pienikokoisena aikuisena jouduin jatkuvasti ratsastamaan tallinpitäjän maahantuomilla myyntiponeilla, jotka oli jotain laitumelta pyydystettyjä puolivillejä, nipin napin sisäänratsastettuja virontuonteja.

Tunneilla juoksi ontuvia, pukittelevia ja jumittavia hevosia. Jotkut hevoset reagoi suorastaan vaarallisesti, mutta silti niitä pidettiin tunneilla.

Varusteet oli huonokuntoisia ja monet myös epäsopivia. Jotkut satulat oli niin takapainoisia että niiissä oli mahdoton keventää, ja jotkut taas painui edestä niin alas että osuivat säkään.

Tunteja piti hevosalan opiskelijat ja työharjoittelijat, vaikka niitä mainostettiin ratsastuksenopettajan pitämiksi.

Leirikaudella hevoset teki jopa 6h töitä päivässä.

Kiusaamisen hiljainen hyväksyntä, tallilla oli yksityishevosen omistajina pari teinityttöä, jotka kiusasi tuntiratsastajia ja joiden käyttäytymisen vuoksi useat muut lapset/nuoret vaihtoi tallia, mutta tp tai henkilökunta ei puuttuneet toimintaan.

Tallin ja seuran aikuis-aktiivien sisäpiirin pyörintä - tuntiratsastajana kelpasi kyllä talkooavuksi, mutta muuten puhuttiin pahaa selän takana, kirjoiteltiin nettipalstoille, stalkattiin porukalla somessa, ei tervehditty ja lopulta savustettiin kokonaan pois toiminnasta.

Lähettäjä: äm 
Päivämäärä:   6.3.26 13:08:46

Huono ilmapiiri. Tallilla oli selkeä "sisäpiiri", joka koostui opettajan kavereista. Minun kanssa samalla tunnilla oli osa näistä sisäpiiriläisistä, jotka yrittivät savustaa minua tunnilta pois. Tuolloin olin siis 12 v. ja nämä sisäpiiriläiset muutaman vuoden vanhempia teinejä.

Seuraava talli olikin aivan ihana ja siellä viihdyin kymmenisen vuotta, kunnes aloin harrastaa vuokrahevosilla ja jäin sen takia tunneilta pois.

Päivämäärä:   6.3.26 13:22:32

Meinasin vaihtaa, mutta vaihdoin opettajaa samalla ratsastuskoululla, jolla ongelmat ratkesivat.

- Opettajalla selkeät suosikit, joita opetti, eli opetus jakautui hyvin epätasaisesti
- Opettajalta jatkuvaa negatiivista palautetta, ei mitään positiivista
- Sain aina ”jämähevoset”, joille ei muita ratsastajia löytynyt

Lähettäjä: nyppii 
Päivämäärä:   6.3.26 14:15:02

On alkanut nyppimään kun tunneilla toiset saa mennä aina omilla suosikeilla, tuntilistoista seuraten yksikin tyyppi on mennyt VUODEN pelkästään kahdella eri ratsulla, jotka varmasti hänen lempiratsujaan.

Lähettäjä: Minerva 
Päivämäärä:   6.3.26 14:24:53

Pieni ratsastuskoulu, jossa vähän hevosia. Alkuun oli ihan kiva paikka, mutta ilmeisesti hevoset alkoivat yksi kerrallaan kipeytyä tai muuten eivät soveltuneet tuntityöhön. Tunneilla alkoi olla jatkuvasti vaaratilanteita, kun hevoset ottivat lähtöjä, pudottivat ratsastajia ym.

Opettaja/tallinomistaja ripitti minut muiden edessä, että pitää harrastaa pitsinnypläystä eikä ratsastusta, jos pelottaa. Tämä siis sen jälkeen kun valtava torinhevonen allani oli kaksi kertaa peräkkäin ryysinyt hurjalle pukkilaukalle, josta kertaalleen putosin lyöden pääni, ja kehtasin sanoa, etten uskalla jatkaa laukkatehtävää tänään. En siis sinänsä ole arka ratsastaja, mutta kyseinen hevonen ei pysynyt avuillani sinä päivänä.

Vaihdoin toiselle koululle, jossa turvallisempi meininki. Niin tekivät ilmeisesti monet muutkin, sillä koulu lopetti toimintansa aika pian tämän jälkeen.

Lähettäjä: Ei kiitos 
Päivämäärä:   6.3.26 14:56:28

Hevosten pahoinvointi. Elivät pihatossa ja yhtenä pihattona merikontteja tai katos joka ei ole kuin sääsuoja ja sinnekin valui vedet. Hevosilla ei ollut mitään kunnollista kuivaa makuupaikkaa vuoden ympäri. Tunneilla oli ontuvia hevosia ja osan varusti henkilökunta, koska olivat niin vihaisia (kipeitä). Aristivat selkää ja henkilökunnan mielestä asiakkaat vain harjasivat väärällä harjalla. Kiukkuisuus johtui "aiemmista traumoista". Vika oli aina jossain muussa kuin siinä omassa toiminnassa ja selitys oli valmiina. Satuloita sovitti ammattilainen ja silti osasta näki kilometrin päähän, että ei sovi mitenkään ja hevosilta oli kadonnut kaikki selkälihakset. Jotkut opettajatkin lähtivät, kun eivät jaksaneet sitä touhua katsella ja omatunto ei antanut juoksuttaa kipeitä tunneilla. Opin jotkut opettajat tuntemaan tai tunsin jo entuudestaan. Pisteet heille selkärangasta. Minulle viimeinen niitti oli, kun yksi hevonen ei meinannut päästä makuulta ylös koska oli niin kipeä jaloistaan. Ketään ei kiinnostanut edes sillä kohtaa. Myöhemmin onneksi kuulin, että kyseinen hevonen oli lopulta lopetettu. Silti varmasti vuosia liian myöhään. Sama yrittäjä myi vikaisia ja kipeitä hevosia yksäreiksi, koska ei raaskinut lopetuttaa niitä. Osa ei onneksi mennyt kaupaksi ja niitä joutui kuitenkin laittamaan monttuun. Katselin kyseistä ratsastuskoulua liian pitkään ja se harmittaa, mahdollistin toimintaa sillä omalta osaltani.

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   6.3.26 20:03:42

1. Vaihto: tuntihevoset ei koskaan lomailleet, ja niitä tarhattiin pari kertaa viikossa tarhassa, joka oli niin pieni ettei laukkaamaan mahtunut. Kuivikkeita tosi vähän.

2. Vaihto: koronan jälkimainingeissa tuntihevoset ostettiin esim clooryltä, ja ne oli tuntityöhön liian nuoria, sairaita, jne. Tähän päälle se, että opettajat avoimesti suosivat tiettyjä asiakkaita, ja apuohjia + kannuksia käytettiin ihan jatkuvasti. Sellainen 1990-luvun meininki kaikessa.

Nämä Helsingissä.

Lähettäjä: qwerty 
Päivämäärä:   6.3.26 20:42:24

Vaihdoin, koska ratsastajia kohdeltiin epätasa-arvoisesti, jotkut sai huomiota toiset eivät. Toiselta tallilta vaihdoin, koska rästiminen erittäin vaikeaa, lähes mahdotonta. Kolmannelta vaihdoin pois koska raakileita(tunnille sopimattomia) tunnilla, yhdeltä tipuin ja mursin jalkani, ja kun palasin rästimään tunnit ja sanoin ettei jalka vielä ole kunnossa ja tarvin tasaiset ja "pomminvarmat" niin sain sit saikulta palavia virtaisia hevosia.

Päivämäärä:   6.3.26 21:18:23

Huonokuntoiset hevoset ja tallinpitäjän asenne niitä kohtaan.

Päivämäärä:   6.3.26 21:33:58

Koin että en etene ratsastuksellisesti ja minulta ei vaadita tarpeeksi. Tunnit oli kalliita omalle kukkarolle. En pystynyt ostamaan enempää viikkotunteja.

Vaihdoin halvemmalle tallille, johon tosin kannan kuukaudessa rahaa enemmän kuin ed tallille.

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   7.3.26 09:38:44

Suosiminen taitaa olla yllättävän yleistä. Itse kannan tällä hetkellä ratsastuskoululle päälle 500 euroa kuukaudessa ja silti saa tuntea olevansa b-luokan asiakas tuolla. Eli pitäisi varmaan aktivoitua nyt keväällä etsimään uutta paikkaa ennen kuin syyskauden varaukset alkaa..

Päivämäärä:   7.3.26 09:39:34

Samat kuin toisella pisteellä, lisättynä opettajan ilkeys.
Hinta nousi toisaalle siirtyessä, mutta laatu nousi samassa suhteessa.

Päivämäärä:   7.3.26 10:18:17

Tallilla oli kummallinen sisäpiirimeininki. Huomiota saivat pääasiassa ne jotka olivat opettajan kavereita, paikkakunnan rikkaita tai sellaisia jotka kilpailivat tallinpitäjän hevosilla.
Muita opettaja suorastaan simputti eikä ymmärtänyt ns.harrasteratsastajia ollenkaan.

Päivämäärä:   7.3.26 10:19:26

Tutun opettajan töiden yhtäkkinen ja epäreilu loppuminen tallilla.

Lähettäjä: Tyytyväinen 
Päivämäärä:   7.3.26 14:04:54

” On alkanut nyppimään kun tunneilla toiset saa mennä aina omilla suosikeilla, tuntilistoista seuraten yksikin tyyppi on mennyt VUODEN pelkästään kahdella eri ratsulla, jotka varmasti hänen lempiratsujaan.”

Oon tällainen ratsastaja. Viime kaudella menin käytännössä pelkästään kahdella hevosella, ihan yksittäisen tunnin jollakin muulla. En ole esittänyt opelle heppatoiveita ja kokosi puolesta voisin mennä myös isoilla poneilla.

Olen tietty itse tosi iloinen tilanteesta, kun tiedän, että yhteistyö just näiden kahden hepan kanssa toimii. En ole kuitenkaan itse sitä pyytänyt, ja ihan yhtä hyvin voisin ratsastaa muillakin. Opella varmaan jokin syy, miksi toimii näin.

Päivämäärä:   7.3.26 18:59:30

Menin pelkillä poneilla, koska olin kevyt mutta pitkä. Hevoset varattu painavammille ratsastajille. Ärsytti mennä viikosta toiseen heC tasoisilla pullaponeilla jotka kävivät muuten 100% lasten tunteja.

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   8.3.26 13:50:03

Heppavalinnoista; meidänkin koululla on muutama hevonen/poni joilla menee pääasiassa vakiratsastajat. Esim yksi on niin herkkä ettei sovi monelle ja toinen ei vaan tykkää uusista ihmisistä. Hevosten etu edellä tässä mennään mutta hyötyvät/tykkäävät myös ne näille valikoituneet ratsastajat, ovat siis sellaisia jotka näillä tykkäävät mennä. Molemmat olisivat muiden ratsastajien ei niin tykättyjä ratsuja. Saattaa siis vaikuttaa siltä että näitä muutamalla meneviä 'suositaan' kun saavat yleensä sen saman suosikkinsa, mutta siinä on tärkein pointti sen hevosen hyvinvointi. Ne joiden suosikki on monen suosikki joutuvat useammin vaihtelemaan. Näissäkin meidän koululla on kyllä vähän sellaista vakiratsastaja meininkiä että lähes puolet tunneista vuodessa pääset samalla josta tykkäät jos sovit sen kanssa yhteen. Joskus se sama ei tosin oo se ykkössuosikki vaan se jonka ope on katsonut viihtyvän sun kanssa ja opettavan sulle sopivat asiat/olevan tässä vaiheessa se paras opettaja sille ratsastajalle. Näin on ratsastajiakin saatu mukavasti etenemään ja hepat tykkää tulla töihin.

Lähettäjä: Asdfg 
Päivämäärä:   8.3.26 15:30:53

Opettaja pisti aina gramaanit käteen, vaikka olisin halunnut oppia ratsastamaan ilman. Oli myös tosi paljon puhelimella yksityistunnin ajan. Paikan hevoset ja ilmapiiri olivat kyllä hyvät. Mut vaihdoin myös, kun sain itselleni hyvän diilin ja pääsin ratsastamaan useammin viikossa. Nyt uusi hyvä valmentaja onneksi uudella tallilla myös hyvä ilmapiiri.

Lähettäjä: Z 
Päivämäärä:   8.3.26 16:29:08

Viideltä ensimmäiseltä lähdin, koska ne lopettivat toimintansa. Niistä jäi ainoastaan hyviä muistoja, koska tallinpitäjät puuttuivat kiusaamiseen ja puolustivat. Jotkut häiriköt jopa menettivät hoitohevosensa lopulta.

Kuudes talli oli ratsastuskoulu, jossa viihdyin pitkään ihan hyvin varoitteluista huolimatta. Tallin maine vaikutti arveluttavalta, koska omistajatahon käytöksestä kerrottiin epävakaana ja epäoikeudenmukaisena. Silti tallin markkinoinnissa kehuttiin hyvää ilmapiiriä.

Kyllähän sen huomasi, että usein oli ”jotain meneillään”, mutta tunne oli, ettei se koske minua eikä kuulu minulle. Sekä työntekijöistä että asiakkaista jotkut hävisivät äkisti. Monet pelkäsivät omistajatahoa, jonka mieliala vaihteli äärimmäisyyksien välillä. Puheissaan he olivat avoimia kritiikissään asiakkaita, työntekijöitä ja yhteistyökumppaneita kohtaan – usein pohjaten tunteeseen ”olen erityisherkkä ja vaistoan” tosiasioiden sijasta. Sulkeutuneisuus tuli vastaan siinä vaiheessa, kun asioita olisi pitänyt tarkastella faktojen pohjalta. ”Emme jaksa, olemme niin väsyneitä.”

Jaksaminen riitti kuitenkin selän takana puhumiseen. Omistajataho kyseli osalta asiakkaista muiden asiakkaiden asioista: ovatko nämä puhuneet vaihtavansa tallia, ovatko sanoneet olevansa tyytymättömiä johonkin asiaan tai muutoin ”myrkyttäneet” ilmapiiriä. Minkäänlaista arvostelua tai kehitysehdotuksia ei todellisuudessa siedetty, vaikka niitä pyydettiin. Sisäpiiristä kerrottiin, että asiakkaita salakuunneltiin karsinoihin ja ovien taakse piiloutuneena. Huomasin tämän itsekin: esimerkiksi karsinoissa poneja hoitaneita teinityttöjä vakoiltiin.
Monet kertoivat kokeneensa syytöksiä asioista, joita eivät olleet sanoneet tai tehneet – eikä heidän omaa näkemystään edes haluttu kuulla. Yhteisöllä on kuitenkin voimansa etenkin vastoinkäymisissä, ja monet tsemppasivat toisiaan pysymään toiminnan parissa.

Lopetin kolmesta syystä. Tallilla kävi perhe, joka ”hääräsi” joka puolella ja pyrki vahvasti kontrolloimaan muita sekä lietsomaan ristiriitaa. He uskoivat olevansa ”etuoikeutettuja” milloin milläkin perusteella ja jopa uhkailivat muita, lähinnä omistajatahon ”läheisyyden” vuoksi. Toinen syy oli omistajatahon huono käytös: he syyttivät asiakkaita selän takana puhumisesta – ”täällä pitäisi voida luottaa ettei ole mitään” – ja samalla itse pyörittivät ilmapiiriä tähän suuntaan ja jopa kiusasivat asiakkaitaan. Esimerkiksi, jos jonkun sanottiin (valehdeltiin) kiusanneen, jätettiin hänet ”rangaistuksena” esim. pois kisoista epämääräisillä selityksillä tai vaille opetusta, eli koko tunnilla ei sanottu mitään, tai komennettiin tulemaan 20 kertaa peräkkäin sama tehtävä korjaten, vaikka oli sujunut.

Kolmas syy oli oikeastaan seurausta edellisistä: pelon tunne siitä, että jotain ikävää tulee tapahtumaan. Kuulin esimerkiksi, että tallilla oli ollut perusteettomia kiusaamissyytöksiä. Oli uskottu yksipuolisesti kateellisten ja/tai sairaiden ihmisten puheita. Osa asiakkaista jopa myönsi savustamisen ja totuuden muuntamisen toisten toimintatavoista suoraan. Asiakkuuksia irtisanottiin vailla ”oikeusturvaa”, vain siksi jos kateellinen ja/tai sairas oli selän takana sanonut, että on ”kemiaongelma”.

Nyt olen elänyt unelmien hevoselämää seitsemännellä tallilla. Tämä on avannut silmäni entistä vahvemmin kuudennen tallin ongelmille. Tänä päivänä ymmärrän, että toiminnassa oli mukana narsisteja ja narsisti-psykopaatteja. Omistajataholla oli tarve jakaa ihmiset hyviin ja pahoihin, ja heidän ratkaisumalli oli ”kosto”, ja osa käytti tilannetta hyväkseen manipulaation keinoin.

Päivämäärä:   8.3.26 16:50:15

Yhdellä käymisen lopetin muuton takia, kaksi hyvää paikkaa lopetti toimintansa.

Yhdeltä lähdin, koska kyllästyin epäreiluun kohteluun. Osa sai mennä suosikkihevosillaan koko ajan. Senkin olisin sulattanut. Sitä en, että itse jouduin menemään melkein joka tunti sillä ainoalla hevosella, jota pelkäsin. Silläkin olin valmis ratsastamaan ja oppimaan, mutta en joka viikko, koska sen kanssa joka tunti oli vain selviämistä ja jännitys alkoi siirtyä myös muihin hevosiin. Asiasta puhuminen ei muuttanut mitään. Lopulta putosin ko. hevoselta, olin useamman viikon ratsastuskiellossa ja kun palasin ratsaille, niin tietysti minulle oli jaettu taas se sama hevonen.

Nyt ratsastan pienemmällä tallilla, jossa minulla on yksi hevonen, jonka kanssa ei synkkaa. Menen sillä muutaman kerran kaudessa ja vastapainoksi pääsen menemään myös hevosilla, joista tykkään.

Hevosten olojen ym. takia en onneksi ole joutunut vaihtamaan tallia. Montaa olen vuoskymmenten saatossa kokeillut ja useamman olen hylännyt jo parin kerran perusteella.

Lähettäjä: y 
Päivämäärä:   8.3.26 23:25:20

Ollaankohan z kanssa käyty samalla tallilla. Itse lopetin alaikäisen ratsastuskoulun asiakkuuden pitkälti ilmapiirisyistä. Toiminta itsessään oli ihan ok ja kivaa (seura, 4H ym.), mutta omistajapuoli kohteli asiakkaita epäreilusti ja epätasa-arvoisesti. Tallilla oli selkeä ”kastijako”, jossa omistajapuoli sanoi osan porukasta “kuuluvan kalustoon”. Heiltä hyväksyttiin muiden suora kiusaaminen ja sosiaalisen ilmapiirin muokkaaminen.

Esim, naapurissa asuva teini, lapsena tallilla ratsastanut sekä vallanhaluiset, kaksinaamaiset uudet asiakkaat saivat savustaa muita vapaasti sekä juonitella. Omistajapuoli piti asiakkaista, jotka juoruilivat toisista, eikä juttujen todenperäisyydellä ollut merkitystä. Omistajapuoli siis vajosi todella alas, kiusaten itsekin, osallistuen ja yllyttäen ”selän takana” puheisiin ja levittäen valheita asiakkaistaan ja työntekijöistään eteenpäin. Mieltäkin kyseltiin mm. onko ollut ”tilanteita” erään opettajan kanssa koska ”muilla ollut tosi paljon kaikkea” - vaikka kyseessä oli äärimmäisen pidetty opettaja. Ja vastaavaa asiakkaiden selän takana - ”ketkäs täällä pilaa ilmapiiriä sinun mielestä / keistä et oikein tykkää” ja tarjottiin nimiä suoraan.

Kulttuurissa oli erikoista se, että korkeimman moraalin omaavat leimattiin häiriköiksi ja hankaliksi, Esim, rehellisesti suoraan asioista omilla kasvoillaan puhuvat ja kiusattuja puolustavat, valheellisten juorujen pysäyttäjät olivat selvästi ”mustalla listalla”.

Järkeä ei voinut puhua, koska ylipäätään puhuminen ja asioiden järjellinen selvittäminen oli kiellettyä omistajatahon vedotessa ”väsymykseen”.

Stressitaso laski tallinvaihdon myötä ja lapsen elämään tuli kivoja kavereita ja tervehenkisiä aikuisia.

Lähettäjä: shower 
Päivämäärä:   9.3.26 09:47:37

Vaihdoin ratsastuskoulua omistajien epäasiallisen käytöksen vuoksi. Tallilla oli pitkään vallinnut ilmapiiri, jossa omistajat haukkuivat avoimesti asiakkaitaan, seuraa, työntekijöitä ja naapurustoa. On ymmärrettävää, että yrittäjä purkaa joskus huoliaan läheisilleen, mutta tässä tapauksessa arvostelua ja parjaamista tapahtui avoimesti "kaikkien kuullen", ja useinmiten täysin ilman selkeää tai todennettavaa pohjaa.
Tunnelma tallilla vaihteli voimakkaasti. Välillä omistajat saattoivat jopa itkien kuvata talliyhteisöä ongelmalliseksi, ja toisinaan taas korostaa sen lämpöä ja hyvää henkeä. Samalla osa tallin niin sanotusta sisäpiiristä levitti tietoa tallin “tilanteista” muille asiakkaille, vaikka monet halusivat vain harrastaa rauhassa ilman draamaa tai omistajien henkilökohtaisten asioiden käsittelyä.
Myös työntekijöiden henkilökohtaisia asioita, kuten terveyteen liittyviä tilanteita, käsiteltiin asiakkaiden kuullen hyvin avoimesti ja yksityiskohtaisesti. Tämä tuntui epäsopivalta sekä työntekijöiden yksityisyyden että tallin ilmapiirin kannalta, etenkin kun tilanteet usein esitettiin työntekijöitä syyllistäen tallin omistajien taakkaa lisäten.
Tallilta lähteneistä perheistä puhuttiin erityisen kielteiseen sävyyn. Esimerkiksi eräs äiti leimattiin omistajien toimesta kiusaajaksi ja epätasapanoiseksi useille ryhmille. Oman käsitykseni mukaan taustalla oli kuitenkin muiden ihmisten levittämiä huhuja ja väärinkäsityksiä ja kyseinen nainen lapsineen oli toisen perheen kiusaamisen uhri. Toinen perhe oli suhtautunut heihin vaativasti, anoen ystävyyttä ja tukea harrastukseen, mutta perhe olikin kateuspohjalta esittänyt nämä selän takana kiusaajiksi. Tätäkään ei voitu todentaa ja kyseiselle perheelle ei koskaan kerrottu suoraan, mitä heistä puhuttiin, eikä heiltä kysytty omaa näkemystä tilanteeseen. Sen sijaan todennettavissa oli, että väitteet liikkeelle laittanut perhe oli itse kiusannut tallilla useita muita perheitä. Suoraan sanoen, aikuisten ihmisen juonittelua, jota tallin johto lähti tukemaan, astuen suoraan kiusaajien asettamaan ansaan.
Tallilla tapahtui myös useita muita epäselviä tilanteita, joissa ihmisiä käytännössä savustettiin pois tai heidän lähtöään vauhditettiin epäsuorasti. Vaikutti siltä, että osa päätöksistä perustui sisäpiiristä tuleviin vihjauksiin tai kuulopuheisiin, eikä tilanteita pyritty avoimesti selvittämään kaikkien osapuolten kanssa. Jos keskustelua järjestyi, tallin omistajat suhtautuvat lähtökohtaisesti luottaen alkutietoihinsa, "hyökäten henkisesti" asiakkaansa kimppuun syytöksineen. En halunnut jäädä odottamaan omaa vuoroani, milloin joudun tällaisen savustamisen kohteeksi.
Jos toisten puheita tai syytöksiä otetaan vastaan, pitäisi mielestäni olla myös vastuu selvittää asia tasapuolisesti kaikkien osapuolten kanssa ennen johtopäätösten tekemistä. Kyseisellä tallilla tämä asia oli se joka "hankas" eniten.

Lähettäjä: Lala 
Päivämäärä:   9.3.26 12:53:06

Yhdellä tallilla lopetin, kun omistaja puhui muista asiakkaista/harjoittelijoista/naapureista/lasten vanhemmista jn. pahaa. Nämä puhumisen kohteena olleet olisi ollut mahdollista myös tunnistaa, jos olisi tuntenut henkilöitä (puhui siis esim. jostain tiettynä päivänä käyneestä lapsesta etunimellä ja sen vanhemmista). Ja tätä tehtiin myös ratsastustunnin aikana, luulisi silloin keskittyvän opettamiseen eikä paskan jauhamiseen! Avautukoot jollekin ystävälleen niin, ettei koko tallin asiakkaat kuule, todella epäasiallista ja epäammattimaista käytöstä!

Päivämäärä:   9.3.26 13:09:07

Näiden kommenttien perusteella suurin syy vaihtoon on läpinäkyvyyden puute. Miksi hevosjaoista ei puhuta reilusti ääneen? Miksi jotkut koululaiset ratsastavat aina samalla ja toisilla vaihtuu joka tunnille?

On selvää, että yhteistyöllä on mahdollisuus kehittyä vain jos on sama hevonen.

Lähettäjä: Liisa 
Päivämäärä:   9.3.26 13:17:01

Tallin hevoset pääasiassa vanhoja ja kipeitä. Useita kuollut ähkyyn. Tallissa ei virallisesti työntekijöitä, vaikka paljon hevosia ja poneja. Varusteet epäsopivia. Ympäristö ja rakennukset epäsiistejä, korjausvelkaa ja erittäin epäkäytännöllinen koko miljöö. Maneesi suht hyvä, mutta sen ja kentän pohjat huonot. Ainoa paikkakunnalla ja mainostaa maalaisidylliä, sitä sitten kai tuo rempallaan oleva rähjäisyys tarkoittaa. Vaihdoin naapuripaikkakunnalle, pidempi matka ja kalliimmat tunnit, mutta kannatti.

Lähettäjä: R. 
Päivämäärä:   9.3.26 14:00:08

Epätasapuolinen hevosjako. Tallilla kisatiimi, mutta heidän kanssaan samoilla tunneilla käydessä lapseni sai vaihtelevasti eri ratsuja ja kisatiimiläiset ratsastivat ennakkoluulottomasti kaikilla hevosilla.

Sen sijaan ns. "lasten ryhmissä" joissa oli vakiona, toisella opettajalla paras kouluponi oli suurimman osan tunneista varattuna yhdelle ja ainoalle tytölle. Peruste ei ole voinut olla pituus tai paino tai osaaminen. Ratsastaja ei ollut ainakaan muita kevyempi eikä taitavampi eikä ainakaan asiakkaana sitoutuneempi, koska jatkuvasti puhui tallin vaihdosta, usein tosin myös tallin kisatiimiin menosta. Enintään lapsen äiti osasi olla muita vaativampi ja osasi esittää hyvin miellyttävään tallin väelle, vaikka todellisuudessa oli kaikkea muuta. Olis oltu itsekin siitä kisatiimistä kiinnostuneita, mutta tytöllä oli jatkuva paha mieli juuri tästä tietyn lapsen suosimisesta hevosjaossa. Etenkin kun oli vielä ilkeä tytölleni.

Nykyisellä tallilla lapseni saa myös niitä ns. parhaita ratsuja. Sen tosiaan ymmärrän, että kisatiimiläiset menee useimmiten vakioratsuilla, mutta tuossa ei ollut siitä kyse vaan muunlaisesta suosimisesta.

Lähettäjä: s 
Päivämäärä:   9.3.26 15:05:40

Mielenterveysongelmaisen perheen paapominen.

Tavallaan joo tajusin että varmaan henkilökunta säälii perhettä. Mutta minua säälitti, että kyseessä on ratsastuskouluyrittäjän elinkeino, niin miksi antoivat tunnetusti huomion ja kontrollin hakuisten kiusaajien valloittaa talliaan ja ohjailla muita? Eivätkö välittäneet? Sanoivat, ”emme välitä jutuista”.

Tai sitten eivät vaan uskoneet ja oikeasti pitivät heistä. Narsistipsykopaatit kun nimenomaan osaavat esittää äärimukavaa, jotta saavat manipuloitua lopulta asiat itselleen edulliseen suuntaan. Perhe hääräsi kaikkialla, selvitellen muiden asukkaiden asioita, etsien mihin iskeä, ja piinasivat kohteitaan traumatisoivasti. En jäänyt odottamaan koska lapseni on heidän juoniin punottuna.

Ratsastuskoululle jossa nyt käymme, kys perheellä on porttikielto. Saa tuntea olevansa turvassa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.