Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mikä sai sut vaihtamaan tallipaikkaa!

Lähettäjä: moiku 
Päivämäärä:   4.3.26 19:39:35

Mielenkiinnosta haluan kuulla perusteluita tallipaikan vaihdolle.

Re: Mikä sai sut vaihtamaan tallipaikkaa!

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   4.3.26 19:41:52

Aina sama juttu ja syy: tp ei itse noudata sääntöjä. Säännöt on vain asiakkaalle.

Lähettäjä: eeh 
Päivämäärä:   4.3.26 19:42:09

Epäluottamus hevosen hoidon suhteen. Useita kertoja paha haava tai kipeä hevonen josta ei ilmoitettu tai sitä ei huomattu. Olisi pitänyt vain aiemmin vaihtaa eikä jäädä odottelemaan parannusta.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.3.26 19:42:46

täysihoito loppui

Lähettäjä: miracl 
Päivämäärä:   4.3.26 19:49:51

Vaihdoin hevoseni muualle koska täysihoitotalli ei ollut enää täysihoito talli ja lisäksi yrittäjä vuokrasi tallista tilaa toiselle yrittäjälle joka alkoi pyörittämään omaa hevosbisnestä. Tallilla ramppasi vaikka ja minkalaista porukkaa. no thanks!!

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   4.3.26 19:51:19

Täysihoito muuttui siihen että omistajat joutui itse siivoamaan tarhat ja kantamaan vedet. Ei omaan arkeen vaan yksinkertaisesti aika riitä tälläiseen. Lisäksi joka asia kyseenalaistettiin ja oltiin ehdottoman muutosvastaisia ihan joka ikiseen kysymykseen tai ehdotukseen.

Lähettäjä: Lilli 
Päivämäärä:   4.3.26 19:54:46

Muuttui täysihoidosta itsehoidoksi niin että tallin puolesta ainoastaan aamuruokinta ja ulosvienti. Ei onnistu kun olen epäsäännöllisessä kolmivuorotyössä.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   4.3.26 19:58:19

Lähes poikkeuksetta tallinpitäjästä riippuvaisista asioista. Esim. Sovittuja asioita ei hoideta ja velvollisuudet laiminlyöty.

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   4.3.26 20:16:00

Riitaannuin tallityöntekijän kanssa ihan ihmeellisestä asiasta ja sen jälkeen mun hevonen jäi ilman väkkäreitä ja sai liian vähän heinää yöksi. Vettäkään ei laitettu yöksi vaikka niin oli sovittu. Tallin omistaja ei suostunut näkemään, että tilanne oli jatkuva. Oli helppo lähteä. Myöhemmin tämä tallityöntekijä löysi uuden hevosen ja omistajan jota kiusata. Omistaja ei edelleenkään uskonut.

Lähettäjä: Y 
Päivämäärä:   4.3.26 20:25:06

Meijän hevonen kipeytyi. Mahahaava. Liian vähän heinää ja liian pitkät heinävälit.

Lähettäjä: Sp 
Päivämäärä:   4.3.26 20:27:25

Tallinpitäjä oli alallaan uusi ja ei ymmärtänyt nuoren hevosen tarpeita. Jouduin useamman kerran uudelleenkouluttamaan hevostani, koska tallinpitäjä sai sen omalla epäjohdonmukaisellaan toimimattomaksi tilanteissa joita hän itse hoiti säännöllisesti (esim väkirehuruokinta, tarhaan vienti..). Toimi aina hetken kun olin viikon nähnyt vaivaa ja tullut tekemään itse, kunnes sitten alkoi taas taantua kun jäi arkiset askareet tallinpitäjän vastuulle. Näiden lisäksi hinta nousi. En kokenut olevani meille sopivassa paikassa.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   4.3.26 20:52:24

Miten hevonen voi olla toimimaton ruokinnassa?

Päivämäärä:   4.3.26 20:56:11

-Huono ilmapiiri
-Liian pitkä heinäväli
-Liian lyhyt tarhausaika mielestäni

Lähettäjä: Puppe 
Päivämäärä:   4.3.26 20:58:05

En voinut enää luottaa siihen, että hevosesta oikeasti huolehditaan. Heinävälit venyi ja annoskoot pieneni, vettä ei ollut, haavoja ja umpeen turvonneita silmiä ei huomattu. Ei loimitettu jos aamutallin aikaan ei satanut (vaikka koko ***** maakuntaan luvattu järkyttävää sadetta loppupäiväksi) ja kun siitä huomautin, oli sitten loimitettu myös hellelukemissa sen jälkeen. En uskaltanut enää pitää vapaapäiviä tallilta, vaikka olikin ”täysihoito”.

Päivämäärä:   4.3.26 21:05:34

Tallilla oli yksi sekopää täti, joka otti meidät nuoret aikuiset silmätikuikseen. Kyttäsi jokaista liikettä, haukkui selän takana muille ja keksi ihme väitteitä päästään. Oli juuri tällainen hihhuli, joka ei uskaltanut edes ratsastaa hevosellaan vaan hengasi sen kanssa joka päivä tarhassa ja harrasti jotain omaa versiotaan luonnollisesta hevosmiestaidosta tms.

Tallinpitäjä sanoi aika kovastikin tädille hänen käytöksestään, mutta ei tehonnut.

Lähettäjä: Abc 
Päivämäärä:   4.3.26 22:13:50

Kaistapäinen tallinpitäjä äiteineen.

Lähettäjä: MK 
Päivämäärä:   4.3.26 22:18:09

Likainen ja saastainen talliympäristö ja jatkuvasti sairastelevat hevoset

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   4.3.26 22:51:07

Tosi nihkeäksi mennyt ilmapiiri, hevosten puuttellinen hoito oli pääsyyt. Kiukkuinen tallinomistaja vielä päälle. Hevoset alkoivat tarhata luvattua vähemmän, rehuja jäi antamatta vaikka ämpäri karsinan ovessa, ei mitään selvyyttää oliko hevoset saanu päiväheiniä vai ei, kentän pohjakaan ei ollut kummoinen. Näillä mietteillä itse muutin viime kerralla hevoseni ja onneksi muutin kun palo harrastukseen kasvoi heti ku pikkutytöllä vaikka tallimatka kasvoi 20km.

Lähettäjä: Ryhly 
Päivämäärä:   4.3.26 23:06:37

Tarhan pohja ei ollut turvallinen, eikä mulla ollut omaan rahaan mahdollista kunnostaa sitä. Ei siis mikään pari pikkukiveä siellä täällä, vaan asiaton ulkotarhan pohja. Aidat kyllä oli ihan ok, ja tarha oli hyvän kokoinen. En tiedä, onko sittemmin ton tarhan pohja uudistettu voi onko se jollekin omistajalle ok siellä hevosta antaa pitää....

Päivämäärä:   4.3.26 23:23:36

Abc, uudellamaalla?

Lähettäjä: Heinä 
Päivämäärä:   5.3.26 00:24:16

Rajoitettu ja liian pieni heinämäärä. Edes rahalla ei saanut isompaa heinäannosta. Hevoset saivat heinät 4 kertaa päivässä ja alle 30 min:ssa ne oli syöty.

Huonolla (loimitusta vaativalla) säällä ei kukaan 30 hevosen tallista päässyt ulos, koska tallissa oli pari hevosta, joilla ei ollut vedenpitäviä loimia. Sen sijaan, että muut (joilla oli hyvät loimet) olisivat päässeet ulos ja loimettomat jääneet sisään, jätettiin kaikki sisään. Tallinpitäjä ei kuitenkaan koskaan informoinut, että hevoset ovat päivän sisällä. Jos jollain sattui olla arkivapaa tai iltavuoro ja meni päivällä tallille ja huomasi hevosten olevan sisällä, hän sitten infosi muita.

Lähettäjä: syitä 
Päivämäärä:   5.3.26 04:33:41

Hevosia ei tarhattu sateella.

Hevosia ei tarhattu, koska "liian mones sadepäivä".

Hevosten väliaidat hajosivat talvella, eikä kukaan korjannut niitä. Rikkoutuivat sellaisella tavalla, että itse ei pystynyt korjaamaan.

Vaarallinen tarhan pohja. Syyllistettiin hevosta, että eikö se osaa nostella jalkojaan.

Heinää annettiin liian vähän, vaikka oli omat heinät tallimaksuun sisältyneiden tilalla. Kun asiasta huomautettiin, annettiin niin paljon, että hevonen sai ähkyn.

Yleinen holtittomuus milloin kenenkin toimesta. Unohdeltiin esim. orienkin karsinoiden ovia auki.

Ylipäätään se, että olosuhteet muuttuivat siitä tilanteesta, jossa hevonen on talliin muuttanut. Heti, kun alkaa mietityttää, että pitäiskö vaihtaa paikkaa, niin kannattaa vaihtaa. Vaihtamalla paranee. Epämieluisiin olosuhteisiin ei kannata jäädä.

Tallinpitäjissä ja tallityöntekijöissä on paljon timanttisia tyyppejä, mutta osa sellaisia, etteivät pärjäisi työelämässä missään muussa ympäristössä.

Lähettäjä: Linnea 
Päivämäärä:   5.3.26 04:41:06

Se ikuinen heinänpihtaaminen eikä laadullakaan ollut niin väliä. Jos heinä oli niin huonoa ettei hevonen syönyt sitä, tallinpitäjän mielestä sillä ei vain ollut nälkä. Karsinansiivous alkoi olla tyyliä näkyvät pois, kusi haisi ja litinä kuului kun hevonen liikkui karsinassa. Ostin pikkutilan ja otin hevoset sinne, omissa nurkissa ovat ja pysyvät. Muuton myötä loppuivat turhat murheet.

Päivämäärä:   5.3.26 05:40:31

Tallinpitäjän alkoholismi ja siitä seuranneet ongelmat sekä hevosenhoidossa että sen ulkopuolella.

Lähettäjä: Hepo 
Päivämäärä:   5.3.26 05:53:54

Mutainen tarha ja kusinen karsina vähillä kuivikkeill+ mojova hinnan korotus
Toisesta paikasta ratsastuspohjat ja tallin fasiliteetit ei kohdannut omia tarpeita.
Lisäksi pitkä matka.

Lähettäjä: Kiva 
Päivämäärä:   5.3.26 06:43:20

Ekan kerran oma muutto toiselle paikkakunnalle ja toisella kertaa tallin pitäjän päätös hoitaa vain omansa.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   5.3.26 07:43:31

Nykyinen hevonen on vaihtanut tallipaikkaa koska, vieroituksen jälkeen ei ollut tilaa eikä ikäistä seuraa samalla tallilla.

Seuraavan kerran vaihto kävi kun tarvittiin ajomaastoja ja varsaseura lähti ratsutettavaksi.

Sitten vaihdettiin paikkaa kun oli haasteita tallinpitäjän kanssa, ei pitänyt sopimukseen kirjatut asiat ja koin epäluottamusta hoitoa kohtaan. En voinut olla huolettomasti tallivapaalla ikinä, kun en voinut luottaa että ongelmia huomataan ja ilmoitetaan (useampi vakavampikin juttu jäi huomaamatta niin oman kuin muiden hevosten kohdalta) . Välillä jäi iltatallit tekemättä ja hevoset seisoivat koko yön ulkona yms, ei aina vesiä, huonot pohjat tarhoissa ja kentällä, tallinpitäjän jatkuva valitus kaikesta….

Nykyisellä paikalla on ainakin toistaiseksi kaikki hyvin. Ymmärrän että tallipaikat ovat aina tietyllä tapaa kompromissejä eikä täydellisiä talleja ole.

Lähettäjä: Ei omalla 
Päivämäärä:   5.3.26 07:53:37

En varsinaisesti vaihtanut, vaan kyllästyin niin että myin hevosen pois. On nyt kaverillani hänen kotitallissaan.
Heinä loppu, kyllä ne päivän pärjää ilmankin.
Kuivikkeet loppu, huomenna tulee jos tulee.
Aamuruokinta saattoi venyä kymmeneen ja illalla seitsemältä ovet säppiin.
Pari yksäriä siellä vielä pyörii, ja tp:n omat. Paljon on tyhjiä karsinoita.

Lähettäjä: sixseven 
Päivämäärä:   5.3.26 08:05:42

Edellisellä tallilla ei ollut ratsastuskenttää ja todella huonot maastot liikutukseen. Ravurista tulikin ratsu niin vaihdettiin sellaiseen talliin, jossa maneesi vieressä ja muutenkin hyvät ajo/ratsastusmaastot. Vanhassa tallissa ei muuten mitään valittamista ja viihdyttiin todella hyvin

Päivämäärä:   5.3.26 08:09:26

Sunnittelen vaihtoa koska tp on muuttunut aika kaistapääksi. Tallissa ja pihalla kertyy roinaa, mitään ei saa heittää roskiin mutta samalla odotetaan miksei kukaan muu heitä roskiin. Uusia ohjeita ja sääntöjä ja hinnankorotuksia tulee ihan tp:n päivän mielialan mukaan. Hevosia haalitaan tiloihin jotka ei enää täytä asetuksia tai lakia, mutta mistään ei voi luopua, ja maksavia asiakkaita otetaan lisää.

Lähettäjä: Päivä 
Päivämäärä:   5.3.26 08:29:30

Vaihdoin maneesitallille kun halusin treenata kunnolla. Sitten parin vuoden päästä hankin oman tallin läheltä maneesia kun halusin maneesin mutta muuten sellaiset olot hevosille kun hyvillä maalaistalleilla on.
Kun pidin vieraalla, osasin kyllä jo katsoessa haistella onko paikka ja tp sellaiset että sielä viihdyn, eli mitään yllätyksiä hoidossa tai muussa ei koskaan tullut.

Lähettäjä: Rilli 
Päivämäärä:   5.3.26 08:32:41

Muutto. Edellinen paikka oli ihan asiallinen ja onneksi sattuu olemaan tämä uusikin.

Lähettäjä: up 
Päivämäärä:   5.3.26 08:36:54

Ensimmäisellä kerralla vaihdoin maneesittomalta tallilta maneesitallille, koska treenaus oli alkanut kiinnostaa enemmän ja halusin päästä treenaamaan läpi talven. Olin maneesittomalla tallilla lopettanut opiskeluiden takia tallityöntekijänä hieman aiemmin ja sekin muutos hiersi välejä pinnan alla, mikä vauhditti muuttoa.

Toisella kerralla vaihdoin, kun sain töitä toiselta paikkakunnalta. 400km tallimatka ei tietenkään olisi ollut realistinen. Harmitti kyllä vaihtaa, yksi parhaita talleja missä olen ikinä hevosta pitänyt. Olen edelleen säännöllisesti yhteyksillä ko. tallinpitäjän kanssa ja vaihdellaan kuulumisia. Ollaan tehty myös vähän yhteistyötä hevosten kanssa, esim. minulla oli häneltä yksi hevonen puoliylläpidossa ja ratsastettavana hänen raskautensa aikana.

Sitten vaihdoin, kun tamma oli tiine eikä silloinen paikka sopinut varsotukseen. Tamma varsoi, myin varsan ja vieroituksen jälkeen vaihdoin paikkaa, koska varsotuspaikassa olosuhteet ei sopineet treenaukseen. Muutettiin maneesitallille. Siitä muutettiin kuitenkin jo vuoden jälkeen pois, kun tallinpitäjä vaihtui ja kauniisti sanottuna uusi tallinpitäjä oli persoonallinen.

Nyt ollaan pari vuotta oltu nykyisessä paikassa, eikä ole vaihtoaikeita. Hyvä hoito, riittävät treenipuitteet, hinta-laatu-suhde kohdillaan.

En ole koskaan vaihtanut huonon hoidon takia paikkaa. Välillä ihmettelen, että miten muille nsellaisia paikkoja tuntuu tulevan vastaan koko ajan.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   5.3.26 08:42:58

Olen useammassa hyvässä paikassa nähnyt että tallinpitäjä ajanmyötä sokeutuu omalle toiminnalleen ja muutokset johtuu siitä. Tai joissain tapauksissa muuttumattomuus. Ei nähdä että tilat vaatii huoltoa ja kunnostusta, paikat lahoaa ja mätänee. Uudet asiakkaat tuo omat tapansa hyvässä ja pahassa. Jotkut sopii tallinpitäjälle ja toiset ei. Nousevat kustannukset kiristää taloutta ja hermoa ja soppa on valmis. Ja jos vielä käy niin että se tallinpitäjä nousee omissa kuvitelmissaan kaikkitietäväksi, vaikka todellisuus on jotain muuta, niin suunta on vain alaspäin.

Päivämäärä:   5.3.26 08:47:27

Tässä muutamia, jokainen eri talli. omien muuttojen/työtilanteen takia vaihdettua tallipaikkoja lukuunottamatta.

-tallilla alkoi toimia ridakoulu, yksäreillä rajatummat kentän käyttömahdollisuudet ja oppilaat käsitteli yksäreitä. Sama hinta pysyi. Tallinpitäjällä vissiin liikaa liikkuvia osia kun alkoi sitten kiukutella ja muutenkin vaikeaksi. No jälkikäteen kumpikaan ei yksäri- eikä tuntitoiminta jatkunut sitten montaa vuotta. Itse olin kyllä jo lähtenyt ennen toiminnan loppumista kuten melkein kaikki muutkin yksärit.

-ratsastusalueita ei hoidettu. Maneesi kivikova ja talvella jääkönttejä paikoin. Edes itse/talkoovoimin ei saanut huoltaa. Kenttä vastaavasti upottava ja talvella ei aurattu (mikä olisi ollut ok, jos maneesia olisi huollettu). Heinämääristä jatkuva vääntö sekä kun vaikka oli sovittu asia A ennen sopparin tekoa, niin asian A tullessa eteen, ei se sitten enää sopinutkaan syistä X ja Y.

-asiakkaille huutava TP. Joskus aiheesta, yleensä ei. Teki myös kiusaa asiakkaille, jotka eivät miellyttäneet, mm piilotti tallin avaimen kun ennen aamutallintekijän tuloa oli lähtö kisoihin, ei vastannut puhelimeen kun yritti kysellä, että pääsiskö avaamaan tallin ovet. Etukäteen ei kerrottu, että kuka vaan asiakas otetaan tekemään iltatallit ja viikonloput, ja tallissa talutettiin aina kaksi hevosta kerrallaan (oli pakko, muuten ei pysynyt aikataulussa). Hinta oli kuitenkin sama kuin ammattilaisen pyörittämistä talleissa alueella. Kenttää ei hoidettu, maneesia sentään kohtalaisesti mutta pohja oli vanha.

-olosuhteet ei sopineetkaan hevoselle, stressasi. Tallityöntekijä ihme kiukuttelija.

-hinta nousi mulle liian korkeaksi palveluihin nähden

-alkuperäinen palvelu muuttui oleellisesti sekä sen myötä hinta

-tallinpitäjä osoittautui täysin amatööriksi ja aiheutti jatkuvia vaaratilanteita, oma hevoseni tarvitsi ell tikkaaman haavat kunhan olin itse illalla ne ensin huomannut. Hevonen seisoi koko päivän sisällä sen jälkeen kun oli loukkaantunut, mutta mulle ei oltu kerrottu. Kosti hevoselle koska se oli kuulemma vaarallinen. Myöhemmin kuulin, että kun rahat loppui niin että heinää ei ollut ja TP syötti asiakkaiden rehuja omilleen

-minut otettiin jostain syystä silmätikuksi, en osannut tehdä mitään oikein. Sanottiin ensin, että tee asia näin, kun tein, niin olisikin pitänyt tietää, että ei kun se olisikin pitänyt tehdä tällä kertaa tallinpitäjän mielenoikusta ihan toisin. Pieniä juttuja paljon, ja itse stressaannuin. Lisäksi itse ei saanut päättää hevosen ruokinnasta

Mitähän muuta... Montakymmentä vuotta eri alueilla Suomessa ja usein samat ongelmat että sovittua palvelua ei saanut. Lopulta kyllästyin täysin, piti valita joko harrastuksen lopettaminen tai hevoset omaan pihaan. Valitsin jälkimmäisen eikä kadulta, vaikka välillä onkin yksinäistä, mutta se onkin ainoa huono puoli.

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   5.3.26 09:24:45

1. heppa oli kasvamassa kaverin kentättömällä tallilla, siirryttiin kentälliselle tallille
2. Tallinomistaja sairastui ja lopetti tallinpidon
3. Tallinomistajan perhetilanne muuttui ja muutti pois ja tallinpito loppui
4. Tallinomistaja muutti toisiin tiloihin ja liian kauas meistä
5. Tallin ilmapiiri oli tosi outo. iltaheinät annettiin kello 17 ja aamuheinät kello 9, vaikka alunperin oli muuta sovittu. Yksi tosi ilkeä tallikaveri. Ja oli siinä paljon muutakin pientä. Ei vaan viihdytty enkä kokenut että meillä ois ollut yhteiset arvot.
6. Tallinomistaja nro 4 muutti takas lähelle ja haluttiin sinne takaisin. Tämä olikin vika muutto toistaiseksi.

Pääsääntöisesti olen viihtynyt eri talleilla ja kohdalle osunut ihan huippuja talliporukoita ja tallien omistajia.Varsinkin nykyinen talli on ihan paras!

Lähettäjä: pilkunviilaaja 
Päivämäärä:   5.3.26 10:00:55

1) Perushoito oli liian epävarmaa. Hevoset välillä sai heinät ja välillä ei, välillä sai väkkärit ja välillä ei. Lähdettiin äkkiä.

2) Ruuhkaisuus. Paikka oli hevoselle hyvä ja turvallinen, mutta yksärinä oli vaikea luovia talvea ratsastuskoulun ja maneesin käytön kanssa.

3) Tarhausajat. Olen valinnut tallipaikat sen mukaan, että hevoset saa olla VÄHINTÄÄN 6h ulkona. Talvisinkin. Kun tätä lämmityskulujen säästön vuoksi merkittävästi supistettiin, eikä lisää tarhausaikaa saanut ostettua lisäpalveluna, nostin kytkintä.

Paljon olen myös sopeutunut, jos asiat on muuten hevosilla ja minulla hyvin. Esim vienyt ulos vesiä, siivonnut tarhoja, siivonnut karsinaa, hakenut heppaa sisälle iltaisin ja laittanut aina kuivaa loimea oveen.

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   5.3.26 10:01:15

Vaihdettiin, koska:

1. Tallilla toimi ratsastuskoulu ja se rajoitti jo alkujaan ratsastusmahdollisuuksia. Ei se haitannut, että maneesi olisi ollut varattu 10-11 ja 17-20. Ongelma oli se, että tp otti ylimääräisiä ratsastajia mihin aikoihin huvitti eikä niistä koskaa infotut mitään. Saattoi olla ylimääräinen tunti klo 11-12 ja iltatunnit alkoivatkin sitten jo 15.30. Lopputulemana, että koskaan ei oikein pystynyt ratsastamaan tai aikatauluttamaan mitään, koska ei tiennyt aikatauluja. Tunnit myös venyivät ja iltatunnit saattoivat loppua vasta 20.30. Oli myös ihan normaalia, että aamutunti olikin 10-11.30. Tpn päivän mielialasta riippuen myös kertoi tai jätti kertomatta ylimääräisistä kysyttäessä.

2. Hoitamattomat pohjat. Ulkokenttää tai maneesia ei hoidettu käytännössä mitenkään ja pohjissa oli enemmän paskaa, kuin hiekkaa. Harattiin se ehkä kerran kuukauteen, mutta niin syvältä, että sitten sai tarpoa upottava paskahiekassa. Syvä, kova ura tuli päivässä. Pölisi ja pahasti muutoin koko ajan, paisti syksyllä ja keväällä kosteaan aikaan. Tp kasteli maneesia sillä seurauksella, että pohjaan syntyi isoja liukkaita alueita, paskan määrän takia, ettei siellä voinut ratsastaa. Kenttää ei kasteltu.

3. Epäluotettava hoito. Tpn mielestä hevoset ei viihdy ulkona ja niille riittää pari tuntia tarhaamista. Sopparissa luki puolipäivä, mutta se saattoi ihan yhtä hyvin olla klo 17-19, kun jonkun tuntiratsastajan sai viemään hevosia ulos, koska ei itse jaksanut. Loimitettiin jos huvitti. Oli esim ihan riittävää mennä pelkällä sisäloimella ulos sateeseen, koska onhan sillä jo loimi tai ei se tarvitse loimea. Samalla tavalla taas hevoset saattoivat sadepäivinä tai tuulisella kelillä olla sisällä, koska huono keli eikä loimet pidä vettä. Omille hevösilleen hänellä oli jotkut 2000 luvun slun vanhat loimet, jotka eivät pitäneet mitään ja vertasi muiden loimia niihin. Hevosia ei myöskään saanut tarhata, jos tp päätti niin. Tarhojen pohjat olivat myös kuraa vuohisern asti, koska niitä ei koskaan siivottu.

4. Raivoava tp. Joka päivä sai kuulostella millä tuulella sattuu olemaan ja onko heti odotettavissa uudet huudot. Ei ole kivaa kulkea varpaillaan tallissa.

5. Homeinen talli ja todella huono sisäilma sen seurauksena.

6. Tp kohteli omistajia eriarvoisesti sen mukaan, miten tiesi heillä olevan rahaa. Ne joilla oli eniten nuoleskeli eikä huutanut, muut olivat vähän sylkykuppeja.

7. Hänen tunneillaan piti käydä. Tai se oli sellainen kirjoittamaton sääntö. Sait haukut, jos kävit muualla, koska muut ei osaa opettaa, kuin vain hän. Ja hänenhän opettaminen oli sitä, että sahataan hevosta ja raipalla mätkitään, jotta saadaan takajalat alle ja hevonen nöyräksi. Sitten kehui kuinka hienosti hevonen käyttää selkää tämän jälkeen… Muutenkin vain hän tiesi asioita. Yksikään Suomessa oleva satulansovittaja ei osaa sovittaa (ja hänhän ei todellakaan osannut…), ellit eivät tiedä mitään eivätkä kengittäjät. Kaikkeen olisi pitänyt häneltä kysyä mielipide ja kuinka toimitaan, tai muuten suuttu.

8. Tuntihevosparoista en edes halua sanoa mitään. Pahaa teki katsoa niiden kohtelua vierestä

9. Heinä usein loppu. Ei ollut tilattu lisää tarpeeksi ajoissa ja esim torstaina avattiin viimeinen kanttipaali (joka kormaalisti kesti vuorokauden), jonka nyt piti kestää lauantai iltapäivään. Siitä sitten voi miettiä paljonko heinästä piti pihdata, jotta sai riittämään. Muutenkin antoivat yksäreille vähemmän heinää, koska ei ne tarvitse. Omilleen taas antoi niin paljon, että jäi syömättä. Heinä myös useasti homeista/hiivaista ja syöttöön vaan.

Lähettäjä: Lissu 
Päivämäärä:   5.3.26 11:00:38

Ilmoitettiin, että kuluvan viikon lauantaina on tarhansiivoustalkoot. En päässyt koska olin töissä joten sain tp:n vihat päälleni. Tämä siitä huolimatta että siivosin oman hevoseni tarhan 2-3 kertaa viikossa ihan aikani kuluksi.
Tallille oli tulossa kisat ja minulle kerrottiin että olen siellä kuuluttajana. Sattui vain jälleen olemaan työpäivä eivätkä kisat ole hyväksyttävä syy poissaoloon. Tp:n mielestä minun olisi pitänyt ottaa sairauslomaa. Olisin ehtinyt vielä päivän viimeiseksi tunneiksi tekemään jotain, mutta minulle kerrottiin ettei tarvitse näyttäytyä tallilla kisapäivänä ollenkaan. Näyttäydyin kuitenkin hoitamassa hevoseni ja samalla irtisanoin tallipaikan. Onnekseni tästä kaupungista löytyy vaihtoehtoja. Muutosta on yli 5v ja kaikki ok.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   5.3.26 11:19:44

Maneesin pohja jäätyi talvella

Lähettäjä: Jaa 
Päivämäärä:   5.3.26 11:31:45

Minulla on ollut paljon hevosia 30 v ajalla joten tallinvaihtoja on tullut luonnollisista syistä (paikkakunnan vaihdot, opiskelut ja työpaikat vaihtuneet, välillä oli omaa hevosalan yritystoimintaa ja talli omassa pihassa jne.)
Tässä ajassa on ehtinyt monta vanhaa tallia lopettaa toiminnan ja tallinpitäjää siirtyä eläkkeelle tai ajasta ikuisuuteen.

Muita syitä tallipaikan vaihtoon on ollut mm.

- Tallin toiminta muuttui itsehoitotalliksi ja ulkopuolista hevosenhoitoapua kiellettiin käyttämästä. Kokopäivätyön vuoksi ei sopinut senhetkiseen elämäntilanteeseen.
- Hevosten ruokinta oli heikkoa ja ruokinta-ajat todella epäsäännölliset. Tallinpitäjä kohteli hevosia huonosti.
- Rauhaton talli ja 4 h:n tarhausaika joka ei sopinut senhetkiselle hevoselleni, se stressasi liikaa ja oireili vatsallaan. Kokematon tallinpitäjä ei kertonut ettei hevonen syö heiniään yhtään, lakkasi vain ruokkimasta sitä kokonaan mikä kyllä selvisi pian. Tämä jäi lyhyeksi vierailuksi. Hevonen toipui onneksi nopeasti toisessa tallissa.
- Toisenkin kerran olen joutunut vaihtamaan tallia hevosen fyysisen oireilun vuoksi, samat iho-oireet eivät palanneet enää koskaan vaan liittyivät tuon tallin huonoon hygieniaan ja tapaan pitää hevosilla ulkoloimet yötäpäivää ettei tarvitse pukea ja riisua.

Nämä erikoiset pikkujutut hoidossa eivät koskaan ole olleet tallisopimuksessa vaan ilmestyneet käytännöiksi myöhemmin.
Kukaan ei ole myöskään kertonut tallipaikkaa esitellessä että meillä tarhataan vain 4 h tai että ruokinta-ajat kolmesti vuorokaudessa ovat klo 11, 14 ja 18 (annos 1-3 kg)... Tai että kuivike on niin kortilla ettei hevonen voi maata kintereiden kulumatta.

Totuus on myös ettet aina etukäteen tallin hevosia katsomallakaan tiedä miten ne tallin puolesta hoidetaan. Siellä missä heinää annetaan hyvin vähän omistajat yleensä käyttävät paljon greenlineä ja muita heinänkorvikkeita. Niin itsekin joskus tein kunnes totesin ettei siinä ole mitään järkeä.

Päivämäärä:   5.3.26 11:46:49

Muut asiakkaat ja heidän negatiivisuus ja ainainen valitus.
Minulle harrastukset on asioita, joista pitää tulla hyvä mieli ja joissa pitää olla kivaa. Toki niissä aina tulee pettymyksiä, hevoset loukkaantuu, niitä joutuu lopettamaan, tulee takapakkia jne. Mutta pääosiin harrastuksiin pitäisi olla kiva mennä ja siellä pitäisi olla kiva olla.
Minulla kuitenkin empaattisena ja ratkaisukeskeisenä ihmisenä katoaa ilo harrastamisesta hyvin nopeasti, jos tallilla on muita asiakkaita, jotka valittavat kaikesta ihan silkasta valittamisen ilosta mutta minkäänlaisisa pyrkimyksiä vaikuttamaan asioihin ei ole. Puhe on ärsyttävää napinaa ja tupisemista käytävillä, mulkoilua, selän takana puhumista. Vaikka ne asiat olisi hyvinkin yksinkertaisia ja ratkaistavissa itse helposti. Mitään ei ole koskaan tehty oikein, mikään ehdotus ei ole koskaan hyvä, vaan kaikesta kaivellaan aina esiin negatiiviset puolet, huolenaiheet ja kauhuskenaariot, kun taas mitään rakentavaa ja edistävää ei kukaan varmasti sano vahingossakaan.
Sää on aina huono, hevonen on aina huono, olosuhteissa on aina jokin pielessä, pohjat on aina huonot, heinä on aina huonoa, lumityöt väärin tehty, karsina väärin siivottu ja hevoset viety ulos tai sisälle väärässä järjestyksessä.

Päivämäärä:   5.3.26 12:07:43

Paremmat puitteet eli parempi vastine rahalle ja mahdollisuus täysihoitoon.

Aiemmalla tallilla ei ollut omaa kenttää ja tavarahyllyt oli ulkorakennuksessa, joka oli eristämätön ja kylmä. Helposti siis loimet ym. homehtuu. Tallissa oli kyllä pieni tila satulalle, suitsille, harjoille ym., mutta kaikki isommat täytyi pitää ulkorakennuksessa.

Uudella tallilla paremmat kuivatustilat esim. loimille ja hevosen hoitotilat.

Uusi talli on isompi, mutta tyhjiä karsinoita on aika paljon, joten ei ole ahdasta.

Vanhalla tallilla ei saanut täysihoitoa edes rahasta, uudella tallilla se onnistui lisämaksusta. Aiemmalla tallilla oli siis välillä hankalaa kun piti sopia tallikavereiden ja kavereiden kanssa hevosen hoito, jos olin reissussa tai sairaana. Vanhalla tallilla vain puolihoito, arkiaamut tallin puolesta, illat, viikonloput ja pyhät kiertävillä vuoroilla.

Sijainti ei juurikaan muuttunut, koska vaihdoin saman alueen toiselle tallille.

Traikkua olisi saanut pitää tallilla taivasalla molemmissa, mutta kotipihassani sille on ihan katos, joten sillä ei väliä.

Ihan yhtä lailla molemmilla talleilla asuvana pitää maksaa erikseen raviradan tai maastoreitin käytöstä, tai tietyn ison hyväpohjaisen maneesin käytöstä, mutta uudella tallilla on myös oma pieni maneesi ja isohko, hyväpohjainen kenttä.

Päivämäärä:   5.3.26 12:28:46

Talvien muuttuessa hankalaksi ilman maneesia siirryttiin maneesittomalta tallilta maneesitallille. Siinä meidän muutot 12 vuoden ajalta

Päivämäärä:   5.3.26 22:04:49

Olin yhdessä esteryhmässä joilla on vakiohevoset. Menin aina yhdellä isolla pv tammalla. Tamma näytti jokasella tunnilla selviä kivun merkkejä ja ryhmän vetäjä ilmoitti asiasta USEASTI tallinpitäjälle, mutta hän ei tehnyt asialle mitään. Heppa ontui jatkuvasti ja oli kiukkunen varustuksessa. Lopulta hevonen oli niin ”huono” ettei sitä voitu laittaa tunneille. Tamma myytiin terveenä ja uusi omistaja joutui kärsimään eläinlääkärikuluista. Tamma on edelleen huonossa kunnossa ja se ei sovellu enää koskaan aktiiviseen käyttöön.

Tää ei ollut ainut tapaus. Moni hevonen myytin sen takia että niillä oli joko nivelrikkoa liikahypytyksen takia tai jotakin muita ongelmia. Ostavat jatkuvasti uusia hevosia ratsikouluun jotka ovat vielä nuoria (3-5v) ja tuntiratsastajat ns ”kouluttavat” sen. Lopulta nekin nuoret päätyvät myyntiilmoitukseen huonon käytöksen takia.

Henkilökunta oli kauhea. Työntekijät huusivat aina jos jokin pienen pieni asia oli tehty väärin, eikä opetettu asiakkaille asiallisesti miten jatkossa toimitaan. Hevosia heitettiin välillä hiekalla jos eivät suostuneet liikkumaan ratsastaessa.

Kiusaaminen. Minua kiusattiin pitkään kun aloitin tallilla. Paskan puhumista katsomossa ja naureskelua.

Näitä olis lisääkin mutta ehkä tämä kertoo jo tarpeeksi miksi vaihdoin..

Päivämäärä:   5.3.26 23:08:48

Halusin hevoselleni isomman tarhan. Pois postimerkistä ja mahdollisuuden liikkua myös ravissa ja laukassa tarhassa.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   5.3.26 23:38:05

Tallinpitäjälle hevoset ovat vain urheiluvälineitä. Hevoset elävät 20 x 20 tarhoissa eivätkä pääse edes kesällä laitumelle. Tallinpitäjä kisaa tautiriskeistä huolimatta ja jättää siksi aikaa hevoset ties kenen hoidettaviksi. Ajatus on kisat, kisat, treenit, kisat. Ja somessa esittää, että välittää hevosista.

Lähettäjä: Diors 
Päivämäärä:   6.3.26 19:30:23

Tp säästäminen heinässä, kuivikkeissa, ilmastoinnista ja vedessä. Kaiken takana on osaamisen vaje.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   6.3.26 21:49:06

Maneesittomalta tallilta maneesitallille.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.