Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Tallinpitäjä kieltäytyi loimittamista mun hevost

Lähettäjä: kun oli jääsateita 
Päivämäärä:   3.3.26 19:55:54

Hieman vatuttaa, kun silloin kun oli jäistätihkua ja sadetta niin pyysin että tallinpitäjä laittaisi mun hevoselle loimen (pyysin aamulla, jääsade vasta ip) no ei suostunut kun "muillakaan ei ole ja hevonen on hieman märkä". Sanoin että laittaa sitten vaikka villaloimen ja 0g sadeloimet, maksan lisämaksun ekstra loimesta ja voin itse ottaa ne seuraavana aamuna pois. Ei loimittanut.
Nyt kyllä omiaan loimitetaan kun "on luvattu sadetta".
Omani ei ole vaikea loimitettava, että kyse olisi siitäkään.. Ei vaan jaksanut vaivautua kun kyseessä ei oma hevosensa.

Re: Tallinpitäjä kieltäytyi loimittamista mun hevost

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   3.3.26 19:59:21

Eli siis loimitus ei kuulu sopimukseen eikä lisäpalvelukaan ollut tarjolla?

Vie hevonen sellaiseen paikkaan jossa on mieleinen sopimus.

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   3.3.26 20:16:31

Mä ainakin sain aloituksesta käsityksen, että yksi loimi kuuluu sopimukseen ja muut maksavat ekstraa.

Jotkut ihmiset vain ovat tuollaisia jääräpäitä: kun minä olen päättänyt että hevoset eivät tänään tarvitse loimia, niin nehän eivät tarvitse. Ihan sama, vaikka säätiedotus näyttäisi että kohta taivaalta tulee ämmiä äkeet selässä. Tuollaisessa "kieltäydyn koska olen päättänyt että asia on näin" -jääräilyssä kyse ei lopulta ole kyse edes loimittamisen vaivasta, vaan siitä että jääräpää ei vaan halua enää perääntyä päätöksestään. Osa ihmistä ei vaan ihan periaatteesta voi tehdä jotain kun toinen pyytää.

Lähettäjä: Tet 
Päivämäärä:   3.3.26 20:43:08

Jos on ehtinyt jo viemään hevosen ulos ennen loimituspyyntöä niin harva käy enää ulkona loimittamassa. Laittakaa ne loimituspyynnöt ajoissa. Edellisenä päivänä klo 18 mennessä tieto loimituksta on meidän tallin käytäntö, on ollut toimiva. Kevät on toki haasteellista aikaa kun auringossa on loimitetuilla jo kuuma ja sadekuuroja voi tulla koska vaan.

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   3.3.26 21:33:16

Ei hitto meijän entinen tallinpitäjä oli just tuollanen!!

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   3.3.26 22:45:33

Oletteko oikeasti sitä mieltä että loimia pitää käydä pukemassa jo ulkona oleville hevosille? Mitä seuraavaksi aiotte pyytää?

Päivämäärä:   3.3.26 22:49:04

^ no helpommalla olis tallinpitäjä päässyt jos olis laittanut sen jo aamulla kun jäätävää sadetta oli tiedossa. eikä tullut yllärinä kun uutisia myöten huudeltiin asiasta etukäteen. mut kaikenlaisia amatöörejä talleja pitää että kaikki pitää vaikeaksi tehdä itselleen.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   3.3.26 22:54:20

Lähettäjä.

Päivämäärä3.3.26 22:45:33

Oletteko oikeasti sitä mieltä että loimia pitää käydä pukemassa jo ulkona oleville hevosille? Mitä seuraavaksi aiotte pyytää?

..

Täysjärkinen tallinpitäjä käy toimittamassa, jos hevonen loimen tarvitsee.

Lähettäjä: tallinpitäjä 2 
Päivämäärä:   3.3.26 23:43:12

Lisää faktaa. Oliko hevonen pihatossa?

Ei kai kukaan käy lisäämässä loimea kesken päivää? Se on jo turvallisuusriskikin. Alle 30 eurolla en laittaisi.

Aamuisin loimitetaan aina sopimuksen mukaan. Joskus tietenkin tulee sään kanssa virheitä.

Päivämäärä:   4.3.26 00:10:10

Jotkut tallinpitäjät ovat perseestä. Ei sille mitään voi ja kannattaa vaihtaa tallia.

Kävin joskus tallilla hoitamassa tallinpitäjän hevosia. Olin alun perin päätynyt tallille hoitamaan vuokrapaikalla olevaa hevosta, mutta sen muutettua muualle jäin tuolle tallille kuitenkin.

Siellä oli myös yhden tutun hevonen vuokrapaikalla. Tämä vieras hevonen sai ähkyn ja minä taluttelin sitä pihalla samalla kun hevosen omistajan kaveri koitti soittaa hevosen omistajalle. Tallinpitäjä oli todella nyreä. Sitten tämä hevonen vain rojahti maahan eikä jaksanut enää kävellä. Se makasi kyljellään kouristelemassa, kunnes hetken päästä vain lojui siinä. Hengitti kyllä. Hain sille loimen tallista, laitoin puolet sen päälle ja puolet sen selän taakse maahan. Hetken päästä tallinpitäjästä tuli jopa vihamielinen. Ajattelin, että hänellä ehkä on vain kiire tms., vaikka kello oli vasta vähän yli 7 illalla. Lopulta omistaja saatiin kiinni kesken työvuoron, tuli tallille. Hevonenkin saatiin ylös ja karsinaan ja loimi vetäistiin samalla selästä poin kun se käveli karsinaan, se ei siis jäänyt hevosen päälle. Hevonen rojahti karsinaan makaamaan.

Seuraavana päivänäkin tallinpitäjä oli minua kohtaan joko mykkä tai ilkeä. En tajunnut, mikä häntä vaivasi, mutta se vuokralaisen kaveri tiesi kertoa, että olin laittanut sille hevoselle eilen päälle tallinpitäjän hevosen loimen enkä hevosen omaa loimea.

Okei... Oli ihan kuiva keli, loimi ei edes sotkeentunut, ja tallinpitäjän loimi oli likaisemmassa kunnossa muutenkin. Mutta todella väärin tein.

Toki hän muutenkin suuttui minulle siitä, että tein mitään tuon heovsen eteen. Jostain syystä hän ajatteli, että olen olemassa vain hänen hevosiaan varten, vaikken koskaan mitään palkkaa saanutkaan, vaan kävin ihan aikani kuluksi hoitamassa hevosia. Mutta vuokrasopimukseen kuului, että tallinpitäjä ei kyseistä vuokralaista hoida tai ruoki, vaan sen tekee joku muu, joten joskus se olin minä joka sen karsinan siivosi, hevosta hoiti, laittoi ruuat, saatoin käydä jopa ajamassa tai ratsastamassa. Ja aina tallinpitäjää ärsytti, vaikka ihan yhtä lailla hoidin hänenkin hevoset ja tein kaikki tallityöt. Lopullisesti sain kenkää tallilta, kun olin siivonnut kyseisen hevosen tarhaa sen jälkeen, kun olin siivonnut kaikki tallinpitäjän hevosten tarhat. Se oli viimeinen niitti.

Missään ei kyllä oltu minulle kerrottu, etten sitä saa tehdä. Mutta niin siinä vain kävi. Sain raivokohtauksen seurauksena lähtöpassit. Toki ketään ei ollut näkemässä ja kuulemassa, joten kun minulta myöhemmin kysyttiin, miksi lopetin tallilla käymisen, niin minua ei kukaan uskonut, koska tallinpitäjä oli kaikille voivotellut kun olen lopettanut enkä enää tallilla käy ja hänellä niin kova ikävä.

Myöhemmin olen miettinyt, että olikohan kyseisellä tallinpitäjällä jonkinlainen paranoidinen skitsofrenia? Oli muutenkin vähän outo.

Eli sinunkin kohdallesi on ehkä sattunut päävikainen tallinpitäjä. Et sellaiselle voi mitään, heillä viiraa päässä ja koskaan et tiedä mikä päivä tänään on ja onko asiat päin persettä vai ei. Kannattaakin ehkä viedä toiselle tallille, jos mahdollista.

Päivämäärä:   4.3.26 00:12:39

"Oletteko oikeasti sitä mieltä että loimia pitää käydä pukemassa jo ulkona oleville hevosille? Mitä seuraavaksi aiotte pyytää?"

Minä olen jopa hakenut joitakin hevosia talliin käytävälle/hoitopaikalle, että olen saanut niitä vähän kuivattua ja sitten loimitettua. Ihan hevosen hyvinvointia ajatellen. Ja toki minullekin helpompaa loimittaa siellä tallissa kuin raahata loimia ulos ja tällätä niitä märkien hevosten päälle, eli viilalla vedet pois ja sitten loimi päälle.

Lähettäjä: E 
Päivämäärä:   4.3.26 03:41:21

Sellaista keliä ei ole vuoteen ollut että hevonen joka mitä ilmeisemmin on pääasiassa loimetta, ei olisi iltaan ilman loimea pärjännyt. Hyvin harvoin tulee sellainen keli että kesken päivän täytyy loimea pukea. Usein pitäisi riisua.
0g sadeloimi on turhin rätti mitä maailmaan on keksitty. Sen kun heität ilmeisesti vielä märälle hevoselle voisit yhtälailla kääriä vuotavaan muovipussiin. Osta järkeviä loimia ja anna sen tallinpitäjän päättää milloin loimittaa. Kun siirrät päätöksenteon kokonaan, hän ottaa vastuun. En itsekään viitsi niiden kohdalla vaivautua joilla tarve olla itse päättämässä. Ne jotka antaa päätösvallan loimitetaan sitten vaikka keskellä päivää jos tarpeen.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   4.3.26 06:21:32

LähettäjäE

Päivämäärä4.3.26 03:41:21

Sellaista keliä ei ole vuoteen ollut että hevonen joka mitä ilmeisemmin on pääasiassa loimetta, ei olisi iltaan ilman loimea pärjännyt. Hyvin harvoin tulee sellainen keli että kesken päivän täytyy loimea pukea. Usein pitäisi riisua.
0g sadeloimi on turhin rätti mitä maailmaan on keksitty. Sen kun heität ilmeisesti vielä märälle hevoselle voisit yhtälailla kääriä vuotavaan muovipussiin. Osta järkeviä loimia ja anna sen tallinpitäjän päättää milloin loimittaa. Kun siirrät päätöksenteon kokonaan, hän ottaa vastuun. En itsekään viitsi niiden kohdalla vaivautua joilla tarve olla itse päättämässä. Ne jotka antaa päätösvallan loimitetaan sitten vaikka keskellä päivää jos tarpeen.

..

Taidat olla kyseinen tallinpitäjä..

Lähettäjä: Suide 
Päivämäärä:   4.3.26 06:43:46

E, kivaa niille hevosille tuo sun kikkailusi. Kasva aikuiseksi tai vaihda alaa. Että voi pikkiriikkinenkin valta nousta kusena kupoliin.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   4.3.26 06:44:31

Meillä kaikki loimituspyynnöt ja muut ohjeet seuraavan aamun aamutalliin tulee olla perillä viimeistään edellisenä iltapäivänä klo 19. Jos aamulla pyytää, niin on jo pahasti myöhässä ja mattimyöhäisten pitää hoitaa loimitukset itse.

Lähettäjä: Tiinu 
Päivämäärä:   4.3.26 06:57:05

Tallinpitäjä 2:

Kyllä minä omiani esim. loimitan keskellä päivää tarhassa jos tarve, ne on koulutettu pitämään loimen pukemisesta (=siitä seuraavasta palkasta) eikä se sen vaarallisempaa ole kuin aamulla karsinassa, jos vähän katsoo ympärilleen missä muu porukka menee.

Päivämäärä:   4.3.26 07:05:43

Älkää IKINÄ menkö tarhaan pukemaan tai riisumaan loimia.

https://www.aamulehti.fi/pirkanmaa/art-2000007543214.html

Lähettäjä: Dg 
Päivämäärä:   4.3.26 07:59:22

"Osta järkeviä loimia ja anna sen tallinpitäjän päättää milloin loimittaa. Kun siirrät päätöksenteon kokonaan, hän ottaa vastuun. En itsekään viitsi niiden kohdalla vaivautua joilla tarve olla itse päättämässä. Ne jotka antaa päätösvallan loimitetaan sitten vaikka keskellä päivää jos tarpeen."

Erikoinen ajattelumaailma. Lyön vetoa että jos jonkun hevonen olisi startissa, niin et todellakaan katsoisi tarpeelliseksi loimittaa sitä lumiräntäpakkasviimakeleille sitä ennen -kun se ei sinun mielestäsi tarvitse. Omistajalle väittäisit vastaan että kankeutuneet lihakset tai kuumeilu ei mitenkään johtunut siitä että hevonen oli ilman loimea siinä myrskyssä koko päivän.. Pääasia että startti meni vtuiksi tai piti jättää pois.

Narsistisia piirteitä sulta löytyy varmaan muitakin. Ja olen itse ollut vuosia tallityöntekijänä sekä asiakkaana. Haistan jo tässä, että sinun kanssasi olisi vaikeuksia tiedossa.

Päivämäärä:   4.3.26 08:55:01

Viiva, ja jos on mentävä niin hevoselle riimu ja naru käteen.

Päivämäärä:   4.3.26 08:55:47

Näyttääpä luettuna melko pöljältä tuo kommenttini, takaisin nukkumaan😁

Lähettäjä: ap 
Päivämäärä:   4.3.26 09:25:25

Kuuluu sopimukseen yks päälle yks pois. Enemmän sitten lisämaksusta oli kyse päälle tai pois. Mutta kun se oli ehditty jo laittaa ulos ilman..

Lähettäjä: Anelma 
Päivämäärä:   4.3.26 09:39:29

Onko teillä ap loimitusohjeet ovessa? Meillä on, ja on hevosen omistajan vastuulla päivittää ohje ajan tasalle. Jos sääennuste lupaa jäistä sadetta iltapäivälle, niin olisin laittanut edellisenä iltana tallille viestin, että "hei, vaikka aamulla ei vielä sada, niin voisitko laittaa Pollelle loimen ulos". So simple! Pitää vaan ymmärtää seurata ennusteita - ja huolehtia siitä, että ovessa on oikea loimi.

Meidän tallilla on selkeä systeemi: ohjeet ovessa, ja omistaja huolehtii oikean loimen oveen valmiiksi. Aamutallin tekijän ei tarvitse niitä hakea kenellekään. Meillä yleensä kaikilla kaksi loimea siististi ovessa. Viestillä sitten lisätietoja tarvittaessa, mutta edelleenkään ei mitään "hae Pollelle loimivarastosta se punaruutuinen".

Lähettäjä: tallinpitäjä 2 
Päivämäärä:   4.3.26 09:58:29

Kaikki hevoset oli laitettu ilman loimea, koska vasta iltapäivällä sataa hieman, ja sä keksit loimituksen kesken päivän? Monelta ne tulevat sisään?

Lähettäjä: nii 
Päivämäärä:   4.3.26 10:01:04

Lähettäjä: -
Päivämäärä: 4.3.26 07:05:43

Älkää IKINÄ menkö tarhaan pukemaan tai riisumaan loimia.

https://www.aamulehti.fi/pirkanmaa/art-2000007543214.html

Hyvin usein näin keväällä menen tarhaan ja riisun loimen tai kaksi.
Ei voi elää niin että kokoajan pelkää jotain sattuvan. Toki kokemusta on enemmän kuin 11 vuotiaalla tytöllä ja hevoset olleet samoja varsasta saakka. Silti ne voi tappaa, joka on hyvin epätodennäköistä, mutta aina mahdollista.

Jos ahdistaa se loimen riisuminen tarhassa niin silloin sitä ei tule tehdä.

Lähettäjä: Juuu 
Päivämäärä:   4.3.26 10:16:17

Polle ei tarvitse loimea eikö siis loimittu

Päivämäärä:   4.3.26 10:22:06

Kyllä pitäisi tallinpitäjällä olla sen verran omaa ajatustoimintaa, että jos iltapäivälle on ennustettu jäätävää sadetta, hevoset loimitetaan ennakoiden. Ei kai kukaan tallia tekevä loimita hevosia puhtaasti sen ilman mukaan, mikä sattuu olemaan sillä hetkellä kun hevonen astuu ovesta ulos? En ymmärrä myöskään niitä hevosalalla toimivia, jotka "omistajaa kiusatakseen" ei sitten toimi hevosen parhaaksi. "No näen että keli on huono mutta mitäs et pyytänyt". Enemmän siitä kärsii se hevonen seisoessaan siellä jäätävässä sateessa, eikä minusta hevosalalla pitäisi olla ihmisiä, jotka siitä nauttii.

Ja kyllä, teen itsekin tallia. Ja teen sitä hevosten takia. Joskus ärsyttää joku asia, mutta siitä huolimatta mun moraali ei kestä toimia niin, että en hoitaisi hevosia parhaan kykyni mukaan. Ja siihen parhaaseen kykyyn kuuluu oma ajattelu esim loimituksista, vaikka omistaja ei ihan olisikaan kartalla. Meillä se lähinnä tarkoittaa sitä, että olen joitain kertoja hakenut loimia varastosta, jos ovessa on ollut ihan väärät tarjolla tai irrottanut/lisännyt kaulakappaleita, kun sääennuste onkin vaihtunut yllättäen. Erityisesti keväällä ja syksyllä ennuste voi olla ihan eri illalla ja aamulla, ja siksi ne hevoset on täyshoidossa ettei omistajien tarvitse aamulla lähteä loimittamaan.

Lähettäjä: Sohvapöytä 
Päivämäärä:   4.3.26 10:53:34

Olen lukenut tallipaikkasopimuksesta sellaisen lauseen, että "loimitetaan loimitushetken sään mukaan". Siinä ei paljon sääennusteita katsella.

Todellisuus sillä tallilla oli kyllä paljon parempi, loimitettiin kyllä, jos vaikka päivällä luvattiin kaatosateen alkavan.

Lähettäjä: saa ongelman 
Päivämäärä:   4.3.26 13:33:02

Loimittaminen tai loimittamattomuus, molemmista saa ongelman jos niikseen haluaa. Hevoseni oli pihatossa, tallinomistaja kyseli pakkasrajoja, miten loimittaa. Hän sai loimittaa kuten parhaaksi katsoi. Ja en lähetellyt iltaisin tekstiviestejä loimituksen suhteen, itse hän niitä joskus kyseli. Kerran sitten erehdyin loimittamaan hevoseni kun olin liikuttanut sen. Oli vähäistä tihkusadetta. Tallinptäjän mielestä olin tyytymätön hänen tapaansa loimittaa kun mikään ei kelpaa. Ja olin hämmästynyt, mistä hän sen oli saanut mieleensä. Mutta joskus näistä voi tulla ongelmia puolin jos toisin eikä aina ole välttämättä nähtävissä mitään järkevää syytä.

Lähettäjä: Oi luoja 
Päivämäärä:   4.3.26 13:36:55

Mitä halvattua, eikö muka enään hevoset pärjää ilman loimea??? Saletisti pärjää mutta typerät omistajat ei!!!!!!

Lähettäjä: On siinä ero 
Päivämäärä:   4.3.26 13:41:58

Oi luoja, varmaan pärjää. Toisaalta voihan sen pärjäämisen rajan laittaa vaikka kuinka alas, esimerkiksi siihen että pysyvät hengissä. Voivatko ne silloin mahdollisimman hyvin onkin sitten eri kysymys.

Päivämäärä:   4.3.26 14:48:49

Anelma, loimitusohje on karsinan ovessa, on ajan tasalla. Oikeat loimet olisi myös ollut karsinan ovessa. Satoi aamusta asti ja osalla siis oli loimi osan oli jättänyt loimittamatta. Oman tarhakavereilla ei kun ne on paksukarvaisia alkuperäisrotuisia. Siksi oletin että sillä loimi, kunnes lähetti talli ryhmään kuvan mistä huomasin että oma ilman loimea. Tää aamupäivällä.

Tallinpitäjä2, osalla oli loimi, mun hevosen tarhakavereilla ei. Ne on hyvä karvaisia alkuperäisrotuisia, omani ei. Aamusta asti satoi, tp oli laittanut talli ryhmään kuvan missä näkyi myös mun hevonen. Laitoin viestiä kun näin tän silloin aamupäivällä. Koska satoi ja tuuli kovaa oletin tietty että se loimi on. Loimitusohje on ja oikeat loimet olisi ollut karsinan ovessa. Tulevat sisään 20-21.

Päivämäärä:   4.3.26 14:50:51

Hieman ohi aiheen, mutta kun ajelin töistä kotiin hevostallin ohi, niin huomio kiinnittyi hevosiin jotka oli kaulaan asti toppaloimitettuja. Sää kuitenkin plussalla ja tuskinpa ovat kaikki klipattujakaan kun ihan harrastetalli kyseessä.

Lähettäjä: Minja 
Päivämäärä:   4.3.26 18:59:20

Onneksi meillä ei omistajat jätä loimitushjeita. Osaan tällä 35 vuoden kokemuksella päätellä mikä hevonen tarvitsee milloinkin minkä loimen ja sään mukaan katson. Meni kyllä itsellä hiukan huti tuo muutama päivä sitten ollut sade ja olisin voinut aamulla muutamalle pukea. Mutta en sitten pukenut. Meillä tosin loimettomat ovat kyllä hyvällä karvalla varustettuja, muuten niillä olisi aina loimet, joten eipä nuo todellisuudessa kovin nopeasti palele. Enemmän se on ihmisen mieli joka palelee.

Lähettäjä: ärsytys 
Päivämäärä:   4.3.26 19:34:46

Meidän entisessä hoitopaikassa tallinomistaja vertasi aina omaa hevostani hänen hevosiin ja niiden loimitus tarpeisiin. Itselläni on hyvin ohutkarvainen täykkäri, joka palelee erittäin helposti. Päivitteli aina muille asiakkaille kuinka yliloimitan hevostani. Ihan sama kuka tahansa kokeili sitä niin aina yllättyivät, että eihän se ollut hyvä edes kädenlämpöinen.

Päivämäärä:   10.3.26 00:26:56

Minja, tp on ihan itse pyytänyt ne loimitusohjeet siihen laittamaan. Ja ehkä siellä missä sinä asut ei satanut, täällä satoi aamusta asti ja iltapäivästä asti jäistäsadetta.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.