Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mitä pyytää vuokraa tällaisesta diilistä

Lähettäjä: Opetusmestari 
Päivämäärä:   1.3.26 16:11:25

-170cm VaB opetusmestari
-Ei pahoja tapoja, vikoja tai oikkuja. Tasainen menijä niin kotona kun kisoissa
-Lastautuu ja matkustaa hyvin
-Vuokraaja saisi käydä 2x viikko josta toinen olisi joko itse pitämäni valmennus, tai oman valmentajani/muun hyväksymäni valmentajan valmennus (Tästä ehkä "miinusta" että en halua tiimin ulkopuolisia sotkemaan kuviota) Tällöin normaalin hinnaston mukaan hevosen päivävuokra ja valmennusmaksu minulle tai ulkopuolista valmentajaa käytettäessä hevosen päivävuokra + valmennuskulut matkoineen ja maneesimaksuineen.
-Kisaaminen valinnaista, mutta sallittua koulupuolella
-Kuskaisin bensakuluja vastaan kisoihin ja valmennuksiin. Jotka olisi todennäköisesti niitä kisoja ja valkkuja mihin menisin itsekin kyseisen hevosen kanssa.
-Ajatuksena se että joku pääsisi oppimaan osaavan hevosen kanssa hyvien valmentajien johdolla, mutta ei saisi huseerata rajattomasti itsenäisesti. Hevonen on kuitenkin rahallisesti ja käyttöarvoltaan minulle korvaamaton ja rakas oma kasvatti.
-Ilman lisämaksuja saisi halutessaan käydä vaikka maastossa taluttelemassa ja hoitamassa norm päivien lisäksi vähän kuin hoitajan asemassa.

Mitä pyytää tällaisesta perusvuokraa? Tallilla ok puitteet harrastamiseen, mutta talvella ei omaa maneesia joten sinne pitäisi kulkea 10min traikkumatka.

Re: Mitä pyytää vuokraa tällaisesta diilistä

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   1.3.26 16:16:10

20-25e/krt riippuen sijainnista

Päivämäärä:   1.3.26 16:19:34

375e/kk saan kun lasken 25e päivä hevosen vuokraa, valmennukset kotona ja yhden kerran kuussa ulkop. valmentajan maneesimaksuineen ja matkakuluineen. Kuulostaako kohtuuttomalta vai lähtisikö joku tällaiseen?

Idea on tosiaan ihan vaan alustava, ja niin mielelläni en lähtisi tähän mutta elämäntilanne on muuttumassa ja vaikka jatkan hevoseni kanssa kisaamista ja valmentautumista niin muut hevoset vievät väkisin aikaa tulevalla kaudella. Jonkun verran aikaa tulee menemään tietysti myös mahdollisen vuokraajan valmentamiseen ja kuskaamiseen joka tietysti pitää harkita huolella myös että onko tähän resursseja, vai pitääkö valmentaminen ulkoistaa ulkopuoliselle valmentajalle kokonaan.

Päivämäärä:   1.3.26 16:20:41

Sijainti eteläinen suomi

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   1.3.26 16:22:25

Maksetaan tällä hetkellä melkein sama mutta 2 valkkua vko ja yksi itsenäinen, maneesitalli.

Lähettäjä: Mm 
Päivämäärä:   1.3.26 16:23:13

Sijainti? On ihan eri asia oletteko pk-seudulla vai maaseudulla. Maneesittomuudesta iso miinus talvisin, varsinkin kun toinen kerta on oltava valmennus.

Vaatimuksia saa ja pitääkin olla, mutta mieti todella tarkkaan, tahdotko oikeasti vuokraajan jakaamaan hevosen arkea? Ystävällisesti kysyn, koska itse en hyvin tarkkana ihmisenä sietäisi jos joku muu kuin tarkaan valitsemani ratsuttajaa säännöllisesti ratsastaisi hevosellani. Hevonen saa lomailla kun olen lomalla tai kipeä, hevonen täyshoidossa.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.3.26 16:26:01

Sijainnista riippuen. Ei tuo nyt sinällään täysin kohtuuton ole, mutta jos pikkupaikkakunta, jossa tallivuokrat täysihoidolla maneesittomassa tallissa 300€/kk, niin ymmärrettävästi vaikeampi löytää. Jos taas pk-seutu, niin tuohon hintaan on varmasti enemmän tulijoita.

Itse en maksaisi noin paljon, koska sain paremman diilin maneesitallilta samantasoiselta hevoselta (valmennuspäivät 40€/krt + itsenäiset ratsastukset 10€/krt = n. 200-250€/kk). Tähän tosin kuului karsinan siivous ja ruokien laitto, mikä oli itselleni vain plussaa.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   1.3.26 16:26:53

Se on just näin, että jos hevosta vuokraa, on siedettävä sitä, että ratsu hieman muuttuu ja ratsastaja harjoittelee. Jos tähän pystyt, kuulostaa minusta aivan kohtuulliselta, mikäli hevonen on hyvä ja systeemi edistää ratsastajaa.

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   1.3.26 16:27:16

Miksi kesällä on maneesi ja talvella ei? Ymmärsin, että vaan talvella ei ole maneesia.
”Omahevosessa” tuollainen diili olisi 500-600€/kk ilman kisaamista. (2 ratsastuspäivää, joista toinen valmennusta)

Mielestäni 25-35€/kerta on maksimi. Tähän tulee helposti 100€/kk matkakuluja (bensa..)

Moni sanoo, että päivän tallivuokra määrittää, mutta tässä luultavasti hevonen vie ratsastajaa eteenpäin niin hyvin voi pyytää kunnon hintaa. Maneesimaksu ja sinne menevät kulut tuo oman haasteensa ja harva vuokraaja varautuu monen tunnin tallipäiviin, vaikka ne olisi halpoja.

Lähettäjä: Que 
Päivämäärä:   1.3.26 16:33:24

Sun aika on myös rahaa, eli 400-600€/kk jos eteläisessä Suomessa. Älä alihinnoittele itseäsi. Ihan lottovoitto jollekin!

Lähettäjä: Tild 
Päivämäärä:   1.3.26 16:36:30

Osaava ratsastaja tuskin lähtee tohon, jos valmentaja ei saa valita itse. Ymmärrän toki myös vaatimuksen, että omistaja pitää hyväksyä valmentajan.
Kannattaa oikeasti ap miettiä, onko vuokraaja oikea valinta teille, jos kerran on hyvin rakas ja tärkeä omakasvatti :)

Lähettäjä: Hep 
Päivämäärä:   1.3.26 16:58:43

En tajunnut tätä:

"Kuskaisin bensakuluja vastaan kisoihin ja valmennuksiin. Jotka olisi todennäköisesti niitä kisoja ja valkkuja mihin menisin itsekin kyseisen hevosen kanssa."

En maksaisi mitään ulkopuolisesta valkusta hevosella, joka on juossut yhden tunnin.

Lähettäjä: Tilde 
Päivämäärä:   1.3.26 17:08:13

Hep, hyvä huomio! En minäkään maksaisi mitään. Eikä varmasti moni muukaan valitettavasti.

Päivämäärä:   1.3.26 17:15:46

Heip, kiitos kaikille asiallisesti vastanneille ja niille erityisesti jotka jakoivat tietoa omista diileistään!

Samoilla kisoilla ja valmennuksilla tarkoitin yhtä lailla sellaista tilannetta missä olen samassa paikassa jonkun toisen hevoseni kanssa, kuin myös sitä että hevosellani riittää kyllä kunto tarvittaessa mennä kaksi puolituntista valmennusta tai kaksi luokkaa kisoissa. Ihan normaali käytäntö.

Lähettäjä: Kirsi 
Päivämäärä:   1.3.26 17:17:47

Itse käyn ratsastamassa vaativaa kisannutta järkevää hevosta. Toinen kerta koulutunti hyvällä opettajalla mistä tietysti maksan tunnin opelle, toinen kerta itsenäisesti mistä 25e/krt hepan omistajalle. Iso kaupunkiseutu, maneesit, kentät, toimivat tallitilat. Itse kokenut ratsastaja, joka pystyy ratsastamaan hevosta oikein/korjaamaankin.

Päivämäärä:   1.3.26 17:40:32

Te joilla näitä diilejä, vielä yksi kysymys: Onko hevosen päivävuokra sama valmennuspäivänä kuin tavallisesti?
Eli esim hevosen päivävuokra 20-25e + valmennus 55
Vai hevonen 0-10e + valmennus 55

Olen vähän kiireessä näitä kirjoittanut niin älkää kauheasti ihmetelkö asiavirheitä. Pohdintaa tulee tehtäväksi ja loppu viimein keskustelen myös valmentajani kanssa hänen näkemyksestään tilanteeseen ja hinnoitteluun. Ehkä sitä kautta löytyy joku vuokraajakin sitten aikanaan jos siihen päädytään. :)

Lähettäjä: es 
Päivämäärä:   1.3.26 17:51:57

Se on ihan ok, että muut käsittelee ja ratsastaa hevostani, mutta en antaisi kyllä yhdenkään "vieraan" ratsastajan kuljettaa sitä kopilla maneesille ja takaisin!

Lähettäjä: Kirsi 
Päivämäärä:   1.3.26 17:52:31

Itse en maksa hevosen vuokraa siltä päivältä ku koulutunti. Ei olisi varaakaan.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   1.3.26 18:35:20

On monimutkasta ja aikaa vievää kulkea maneesilla. Jos pitää maksaa hevosesta 25e, siihen bensoja ja vielä valmennusmaksu niin en usko että on tunkua vuokraajaksi tulijoita. Ja toinen viikkotunti aina kentällä oli keli mikä hyvänsä. Ne joilla on rahaa menee mielummin maneesi tallille ja ehkä maksaakin siitä enemmän.

Lähettäjä: torttu 
Päivämäärä:   1.3.26 18:43:20

Mä oon vuokrannut hevosia PK-seudulla, täaaä muutama esimerkki diileistä mitä mulla on ollut :)

-HeB tasoinen super ihana ja kiltti suokki, 20e/krt. Pieni oma talli, kenttä, hyvät maastot. Maneesi vuokrattavissa 15e/krt 3min kävelymatkan päässä, hevosen omistajan pitämät valkut 40e/tunti. Maksoin myös hevosen vuokran ihan sama oliko valmennusta vai ei, tai oliko se maneesissa tai ei. Joskus ratsastin tallitöitä vastaan ilmaiseksi. Kävin 4vuotta, sillontällöin edelleen tekemässä tallia.

-HeB tasoinen ei aina niin fiksusti käyttäytyvä FWB. Maneesitalli, kenttä, ei maasto mahdollisuutta, 30e/krt. Kävin säännöllisesti valmennuksissa, jotka 51e/45min. Maksoin valmennuspäivältä myös hevosen vuokran, eli yht. 81e. Ei tallihommia.

Ihan hyvin voisi tuosta aloittajan hevosesta pyytää 25-35e/krt. Myös valmennuspäivinä :) Ei hevosen omistajan tarvitse rahoittaa kenenkään harrastusta, plus onhan se aina riski ottaa vuokraaja.

Lähettäjä: Ninni 
Päivämäärä:   1.3.26 18:51:30

375€/kk kuulostaa kohtuulliselta.

Itse kun laskeskelin, että vuokrauspäivät on 25€ kerta eli 8x25 = 200€ kk.
Tähän lisäksi tuo valmennusmaksu joka toinen kerta eli 4x55 = 220€ kk.
Niin tämähän tekisi jo 420€, johon sitten tulisi päälle ne maneesimaksut, sekä kuskaamisesta ja omista tallimatkoista tulevat bensakulut.

Lähettäjä: viiva 
Päivämäärä:   1.3.26 18:52:01

No mulla on just tommoinen diili. Vanha maailman kiltein ja helpoin VaB hevonen, Vuokraaja käy 2x vkossa joista toisen kerran on oltava valmennus. 35e kerta ja tallilla on hyvä kenttä ja lämmin maneesi sekä maastot. Kisoissa saa käydä omakustanteisesti lähialueella niissä luokissa mitä valkku määrää.
Loistavia vuokraajia on aika löytynyt, tarjokkaita ihan liiankin kanssa ollut. Nykyinen on ollut jo 3 vuotta.

Päivämäärä:   1.3.26 20:46:18

Aloittaja tässä taas, ompa hyvää keskustelua aiheesta! Totta että meillä ehkä tulijoita rajaa se että pihassa ei maneesia. Hevonen toisaalta oikeasti laadukas, vielä suht nuori ja koulutan sitä koko ajan eteenpäin. Jollekkin HeB-A kisaajalle siis varmaa menestystä tällä. Nytkin suorittaa suht tasaisesti VaB mutta ei ole vielä sijoittunut kun muutaman kerran eli aika alussa sillä tasolla ollaan. Tekee kotona joka neljännellä ja kolmannella vaihdot jo, ja työskentelypiruetin alut.

Joku tuolla ottikin esiin sen ettei antaisi kolmannen osapuolen kuljettaa. Tästä olen 100% samaa mieltä ja siinä menisi itsellänikin raja. Siksi kaikki kulkeminen tapahtuisi niin että olen itse ratissa. Ihan jo senkin takia että hevonen on nyt hyvä kuljettaa, mutta muutaman ajovirheen jälkeen ei sitä välttämättä enää ole...

Tälle voisi käydä vuokraajaksi vaikka joku tavoitteellinen junnu tai aikuinen, joka kaipaisi konkaria alle ja kisakokemusta. Ei siis välttämättä tarvitsisi ns. osaavaa ratsastajaa, vaan sellaisen joka haluaa kehittyä ja omaa siihen potentiaalia. Mutta tosiaan eiköhän tällainen löydy valmentajan kautta jos suunnitelma etenee.

Lähettäjä: Tsip 
Päivämäärä:   1.3.26 21:08:38

Talvella sinä olet sitten 2 kertaa viikossa kuskaamassa maneesille, kun kenttä on susipaska? En oikein tiedä mitä sinä tuosta hyödyt, kun olet sitten kuitenkin tallilla, vaikka et ratsasta ainakaan tuolla hevosella, ja joudut aikatauluttamaan toisen ihmisen kanssa.

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   1.3.26 22:23:54

Ei oikeasti kannata ryhtyä tohon ainoastaan rahan takia, jos olet hyvin tarkka ja huolellinen hevosestasi, kuten vaikutat olevan. Olen itse hyvin samanlainen, ja jo ajatus vuokraajasta kauhistuttaa. Ei siksi että olisi parempi tai huonompi ratsastaja, vaan ihan sen takia jos jotain sattuisi vuokraajalle tai hevoselle. Vaikka olisitkin paikalla vahtimassa, onnettomuuksia voi silti sattua.

Lähettäjä: Lyyli 
Päivämäärä:   1.3.26 22:27:43

Itselleni tuo voisi olla ihan unelmadiili. Olisi mahdollisuus kehittyä laadukkaammalla hevosella ja oppia osaavammalta ja kokeneemmalta. Aikataulujen, henkilökemioiden ja etäisyyden pitäisi tietty natsata, että tuo voisi toimia. Hinnasta ajattelisin, että viikkohinnaksi sinun valmennuksellasi sopisi esim. kahden ratsastuskoulutunnin hinta (pk-seudulla n. 55e/h), olettaen, että sinulla on riittävä valmennusosaaminen.

Harmi, ettei itselläni ole tällä hetkellä mahdollisuutta tuollaiseen.

Päivämäärä:   1.3.26 22:28:07

Mun päässä ainakin vielä ajattelen että kuskaamiset menee siinä samassa kun itsekin menisin.
Meillä on puitteet sillä lailla muuten kunnossa, että pakosti maneesilla on treenattava käytännössä vaan jääkelit joita on muutama viikko talvesta. Jolloin ajan maneesille itsekin vähintään kolmesti viikossa. Eli kuskaamiset ei olisi tavallaan omasta aikataulusta pois, ja silloin kun niitä tarvitsee menen sen verran tiheästi että aikataulut osuu varmasti helpommin yhteen. Valmentamisen suhteen säästän aikaa vrt että ratsastaisin hevosen itse, koska kuntoon laitot ja hoidot tekee silloin vuokraaja. Voin vaikka alkukävelyttää toista hevosta samalla ja jatkaa siitä suoraan sen kanssa jos oikein tiukille menisi. Tallilla olen joka tapauksessa joka päivä, koska päivittäin ratsastettavia on 2-5 joka tapauksessa. Jos jotain hevoselämästä olen oppinut niin ainakin sen että jos multitaskaaminen olisi olympialaji niin siitä olisi varmasti useampi mitali. Sen takia ehkä ajattelen optimistisesti että tällaisesta diilistä voisi juuri mun tapauksessa olla myös joku ajallinen hyöty.

Päivämäärä:   1.3.26 22:50:56

Jos ongelmasi on aikapula, paras ratkaisu on tarkastella kriittisesti noita 2-5:ttä hevosta joita ratsastat päivittäin ja luopua osasta. Laatu ennen määrää. Ottamalla vuokralaisen kuvioon erittäin todennäköisesti ajankäyttö tuplaantuu siihen vuokrattavaan hevoseen. Ihmisillä nimittäin tuppaa olemaan nykyään merkittäviä sitoutumisvaikeuksia. Ne joilla on kykyä sitoutua omistavat yleensä oman hevosen (älä ota ala-ikäistä… saat vain harmia). Aika moninkertaistuu kun vuokralainen huomaa että käsillä on nyt ilmainen äiti ja palvelija plus kaikki se sopimissäätö kuka on milloin ja missä.

Jos vuokralainen maksaa siitä sinun valmennuksesta niin harva tyytyy silloin puolivillaiseen huuhteluun jonkun toisen hevosen kyydistä. Jos kyseessä ylipäätään on elinkeino tai sen osa mainitut rahasummat ovat naurettavia.

Jos ongelmasi on rahapula, tämä kuvio ei sitä ratkaise. Ja koska kertomasi mukaan kyseessä on myös aikapula kerjäät vain verta nenästä.

Sellaiset ”autan nuorta/köyhää/lahjakasta menestymään ja hän on minulle ikuisesti kiitollinen ja tanssii pillini mukaan” jutut ovat haihattelua. Ainoa tapa millä tämä on saatu Suomen olosuhteissa onnistumaan on se että jollain on ollut aivan hirveä pinkka ja hän on sponsoroinut ratsun henkilölle joka on jo valmiiksi kilparatsastaja ja käytännön resurssit tulevat muualta (Illi-Varsapää). Yhdenkään ”kuskaan kiitollista maneesille ja kisoihin oman duunailuni ohessa” tapauksen ei tiedetä onnistuneen. Ja jos se on halpaa niin ihmiset joko ei arvosta tai homma nousee päähän.

Eli ei. Älä lähde.

Lähettäjä: It 
Päivämäärä:   1.3.26 22:51:09

Ongelmaksi muodostuu mielestäni siitä, miksi sinun on myös ratsastettava samalla päivällä/kerralla kun vuokraajalla on oma valmennus, niin että vuokraajalla olisi vain puolikas 30 min valmennus. Tietty jos itse opetat, mutta jos et ole ammattilainen ohjaaja/ope tai valmentaja, harva on siitä opetuksesta valmis maksamaan. Ainakaan jos on edes hiukan osaavampi ratsastaja kyseessä. Osaavat saavat yleensä ratsastaa ihan tarpeeksi myös ilmaiseksi, ja jos pitää maksaa, niin puitteet on oltava kunnossa sekä ope on oltava mieluinen myös ratsastajalle jos diiliin kuuluu valmennuksia. Näin siis pk-seudulla ja lähikunnissa.

Lähettäjä: It 
Päivämäärä:   1.3.26 22:55:17

"Sellaiset ”autan nuorta/köyhää/lahjakasta menestymään ja hän on minulle ikuisesti kiitollinen ja tanssii pillini mukaan” jutut ovat haihattelua. Ainoa tapa millä tämä on saatu Suomen olosuhteissa onnistumaan on se että jollain on ollut aivan hirveä pinkka ja hän on sponsoroinut ratsun henkilölle joka on jo valmiiksi kilparatsastaja ja käytännön resurssit tulevat muualta (Illi-Varsapää). Yhdenkään ”kuskaan kiitollista maneesille ja kisoihin oman duunailuni ohessa” tapauksen ei tiedetä onnistuneen."

Tämä!!

Päivämäärä:   1.3.26 23:35:57

Voit pyytää mitä haluat, mutta miksi joskus haluaisi vuokrata hevostesi, ja että vielä itse valmennat tuntematon nimi ja sitä rataa? Myy hevostesi, jos ei ole varaa pitää. Anteeksi paha kommentti, mutta en ymmärrä teitä. Jos haluatte liikutusapus, niin ottakaa hoitaja, kuten minä tein. Ihan kultaa. Mutta jos haluat hevosestasi rahaa ulkopuoliselta, niin turha haaveilla. Ja isoin kysymys, MIKSI??

Lähettäjä: V 
Päivämäärä:   1.3.26 23:50:20

10-15€/kerta, jos hevonen yhtään speciaali. Näitä on nähty, et on vaikka mitä pyhää yrjöä, ja hyvä kun hevonen osaa edes kävellä satula selässä tai koskaan siellä käyty.

Päivämäärä:   2.3.26 00:25:51

No tulipas nyt muutama outo kommentti. En ala teille avaamaan omaa meriittilistaani täällä, ratsastettavien hevosten määrästä on paha lähteä tinkimään kun ratsastan myös työkseni omien hevosten lisäksi. Tämäkään ei ole aiheeseen relevanttia muuten kuin siten että kaikki aika menee tallilla vuoden jokaisena päivänä. Kysymys oli vuokraamisen hinnoittelusta, hevoselle joka ei laatunsa puolesta tule olemaan puoli ilmaiseksi kenenkään käytössä, vaan jos sille tullaan tarvitsemaan lisää liikettä niin siitä otetaan sen mukainen hinta. Rahastakaan ei ole pulaa, mutta miksi rahoittaisin toisten harrastusta. Ja sitä tällä ketjulla halusin kartoittaa että mikä markkinahinta tällaiselle nykyään on. Se selvisi,
ja muun arvioin tilanteen, itseni ja hevoseni tuntien itse. :)

Lähettäjä: Tsip 
Päivämäärä:   2.3.26 07:57:07

Kannattaa miettiä myös jotain työdiiliä vaikka sen rahan lisäksi. Joku näppärä tekijä vaikka jakaa heinät, siivoaa pari karsinaa, satuloi sulle hevosen tms.jotka säästää sun aikaa. Aikamoinen hinta tuosta muodostuu yhdelle kerralle, jos hevosvuokra 25, valmennus helposti sen 50, kuljetus 10, maneesimaksu 15.... Ja juu, ei tarvi ilmaiseksi antaa mutta se, että löytyy kiva tyyppi jolla myös varaa tuohon, on aika sattuman kauppaa. Kyllä itsekin miettisin, vaikka periaatteessa varaa olisikin. Mutta kyseeessä on kuitenkin harrastus ja kisaaminenkin on aluetasolle asti ihan harrastelua. Silti kallista. Niin vaikka haluaa kehittyä ja oppia, tulee kuitenkin realiteetit vastaan ("miksi, kun ei tässä mihinkään suurempaan kuitenkaan ikinä pääse").

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   2.3.26 08:04:03

Kukaan ei ole kiinnostunut siitä, onko ratsastettavaa hevonen laadukas. Helpon tason ratsastajille sillä ei ole mitään merkitystä. Merkitys on aivan muissa asioissa (ja jos olisit pätevä ja ammattilainen, tietäisit sen.). Ne jotka tarvitsevat laatua hevoseen, ostavat sellaisen itse ja heillä on ihan omat valmentajat kuvioissa mukana.

Voithan pyytää mitä vain, fakta on vain se, että kukaan tuskin maksaa. Hyvät ratsastajat saa hevosia ratsastaa ilmaiseksi tai olosuhteissa, joissa on fasiliteetit kunnossa. He c tason ratsastajan paikka on ratsastuskoulu saa, turvallisessa ympäristössä ja hyvin tehtävään koulutetuilla hevosilla.

Omistan itse oman kotitallin ilman maneesia, ja kyllä mikään vuosi ei tiedä, joutuuko maneesilla ajamaan joka päivä vai esim. Nyt kaksi päivää viime viikolla, koko talven aikana. Enkä usko, että yhdelläkään ratsastamaan haluavalla riittäisi into joka kerta suunnitella kaksi eri variaatioita ratsastusreissuun. Se, jossa ei mene aikaa niin paljon, kun pohjat on ratsastettavaa, vai se jossa vierähtää helposti tunti jos toinen pidempään, kun piti lähteä maneesille.

Päivämäärä:   2.3.26 10:36:45

Tuo on kyllä totta hevosen laatu ja harrastajan tarpeet. Tosiasiassa kukaan kaksi kertaa viikossa ratsastava ei kovin paljon yli HeB max HeA tason yli tee ja aakin vain silloin jos on muuta taustaa tai panostusta. Joka ikinen vuokrahevosta etsivä harrastaja joka edes ajattelee valmentautuvansa haluaa että hevonen on ”vähintään VaB-tasolla” vaikka oma ratsastus ei koskaan ulosmittaa sitä hevosen kykyä. Tosiasiassa vuokralaiset ratsastelevat pääsääntöisesti täysin päämäärättömästi.

Hintapolitiikka menee niin, että jos hevosen tasoksi on ilmoitettu mitä tahansa muuta kuin VaB niin hinnasta yritetään tinkiä ja ”maksaisin enemmän jos hevonen olisi tasokas”. Mutta sitten kun se hevonen on VaB niin hinnasta yritetään sittenkin tinkiä.

Päivämäärä:   2.3.26 14:34:08

Toki allekirjoitan tuon täysin että tavan harrastaja ei tee pelkällä laadulla mitään. Aloitukseen kuitenkin avasin myös sitä, että hevonen on opetusmestarityppinen hevonen jonka kanssa myös harrastajan on mukavaa ja turvallista harjoitella ja kisata, ja laatu riittää siinä harjoittelun ohessa todennäköisesti ruusukkeisiinkin jos sitä ratsastaa radalla suurin piirtein asiallisesti. Moni ehkä yhdistää laadun nyt mielessään sellaiseksi laaduksi mitä ei HeB ratsastaja pystyisi valjastamaan käyttöön käytännössä. Tämän kanssa kuitenkin pystyy, ja se onkin se ainoa syy miksi mietin sille kehittymishaluista ja -kykyistä vuokraajaa. Koska meidän tiimillä ja hevosella itsellään on kyky nostaa joku hevoseton mutta motivoitunut tyyppi HeB tasolta ylöspäin suht nopeastikin. Olen itse aikoinaan aloittanut kisaamisen kaikenlaisella hevosmateriaalilla mitä käsiin on saatu, ja siihen mahtui kaikenlaista kivasta puksuttimesta jolla ei pisteillä loistettu aina hienoon mutta hengenvaaralliseen, ja niiden kanssa junnattiin vuosia tosi hitaasti edeten. Että itse esim junnuna tai junnun vanhempana osaisin arvostaa hevosta joka ei ole taloudellisesti omalla vastuulla ja toimii todistettavasti kisoissa niin että tuo ratsastajalleen enemmän hyviä kun huonoja kokemuksia radalta. Eikä tässä ketään olla pelastamassa, mutta itse tykkäisin enemmän tälläisestä diilistä vrt se että joku ratsastelee miten sattuu sillä sen pari kertaa viikossa. Rahakin on toissijainen, mulla nyt vaan sattuu olemaan näitä muutama ja tämä hevonen tulee jäämään vähintään tällä kaudella kakkoshevoseksi joten näkisin että sillä olisi nyt annettavaa jollekkin toiselle vähintään tilapäisesti, lähtemättä kotoa.

Ja se nyt on selvää että tällä palstalla kaikilla on rahaa ostaa oma VaB+ tasoinen hevonen ja kisata ihan leikiten sen kanssa millä tasolla haluaa. Ja automaattisesti kaikki muut ovat kokemattomia, tyhmiä ja nimettömiä, vähintään ammattitaidottomia ja hevonenkin on oikeasti joku sisäänratsastamaton muuli. :) Ja ihan vapaasti senkin vaihtoehdon voi huomioida että niin on, mutta jos perustetaan vastaukset niille faktoille jotka on aloituksessa annettu, niin jos jollain on vielä hinnoitteluesimerkkejä joko diilin tarjoajana tai ratsastajana niin niitä otettaisiin ilolla vastaan.

Päivämäärä:   2.3.26 17:15:45

Näin koulua lainahevosella kisaavan junnun äitinä kommentoin että voitaisiin hyvin tarttua tälläiseen.

Lähettäjä: Paha täti 
Päivämäärä:   8.3.26 13:28:39

Kyllä tuollainen diili voi onnistua - jos löydät oikean ihmisen!

Omia hevosia on ollut 15+ vuotta ja jos jonkinlaista vuokraajaa ja hoitajaa on nähty. Joidenkin kanssa yhteistyö katkesi nopeasti ja joistain tuli ystäviä. Riippuu niin henkilökemiasta.

Parhaat yhteistyöt ovat syntyneet joko jo tuttujen kanssa tai tutun tuttujen kanssa. Jos heti alkuun on selvät sävelet ja yhdessä sovittu tapa toimia, niin silloin on ollut helpompaa. Paljon on kiinni kommunikaatiosta.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.