Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Sinä joka nautit tallinpidosta, kerro arjestasi!

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.2.26 15:10:51

Täältä saa usein lukea miten tallinpito on jatkuvaa työtä uupumuksen rajamailla ilman palkkaa. Haluaisin kuulla nyt positiivisia kokemuksia ja saada oppia heiltä, joilta tallinpito sujuu, se ei tunnu liian raskaalta ja hevosharrastuksesta tai ammatista jaksaa vielä nauttia!

Millainen talli sinulla on, onko vain omille hevosille vai myös tallipaikka-asiakkaita, ratsastuskoulutoimintaa tai muuta vastaavaa yritystoimintaa? Kuinka monta hevosta, ovatko kaikki ratsastus tms käytössä vai myös varsoja, siitostammoja, eläkeläisiä jne? Onko sinulla hoito- tai liikutusapua hevosille?
Miten olet järjestänyt tallityöt? Teetkö itse kaiken vai jakaako joku tallivuoroja? Onko automatisoitu kuinka paljon asioita ja mitä?
Pihatto vai karsinatalli?
Miten tallinpito vaikuttaa talouteesi, saatko siitä elantoa vai onko vain harrastus? Joudutko jatkuvasti pihistelemään tai stressaamaan rahasta?
Millaisia arkipäiväsi ovat? Käytkö töissä hevosalan ulkopuolella?
Kertokaa kaikkea muutakin mikä mieleen juolahtaa :)

Itsellä unelmana oma pieni talli pääasiassa omille hevosille, ehkä muutamille ulkopuolisellekin, mutta samalla tämä unelma on aika pelottava! Olisi kiva kuulla miten ihmiset ovat saaneet tallihomman kivasti pyörimään ja ehkä voisin samalla jotain oppia siitä miten hommat kannattaa pyrkiä hoitamaan :)

Re: Sinä joka nautit tallinpidosta, kerro arjestasi!

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   27.2.26 15:15:53

Nykyään omat vuokra talli. Ei muita hääräämässä siellä. Vieraalla oli vähän aikaa ja talin omistajalla muutama oma, koskaan ei tiennyt milloin tuler talliin ja sai häntä sitten väistellä.

Lähettäjä: t 
Päivämäärä:   27.2.26 15:22:57

Pihatot ja kaikki mahdollisimman helpoksi tehty , paalit kaikilla nenän edessä.

Ei stressaa hevosenpito lainkaan, voin kertoa että nautin 110%.

Kotitalli jossa pari vierasta ja pari omaa.

Juokseva kulu minimaalinen vrt täysihoitopaikka

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   27.2.26 15:33:51

Kolme hevosta kotipihassa. Pihatto. Aamulla annan heinät ja katson vedet sekä täytän heinäautomaattiin pari annosta. Töiden jälkeen siivoan pihaton, annan väkkärit ja liikutan. Osalla hevosista käy vuokraajat. Illalla annan heinät ja katson vedet sekä täytän heinäautomaattiin yölle pari annosta. Saavat siis heinää 6 kertaa päivässä, kahden annoksen automaatit on käytössä.

Pääosin olen tyytyväinen, on hyväpohjainen kenttä, lämmin talli kuivatustiloineen. Pihatto helpottaa arkea myös. Huonolla kelillä, väsyneenä, sairaana tms ärsyttää. Rahaa menee paljon ja aina on jotain mitä pitää korjata tai huoltaa. Viikonloppuisin tehdään isompia urakoita, siirretään paalia sisään, laitetaan kuivikkeita, pestään huopia, korjataan kaikkea hajonnutta... Arkisin yritän pitää homman kevyenä, ettei töiden jälkeen väsyneenä tarvitse käyttää aikaa mihinkään ylimääräiseen ja ehtisi jopa harrastamaan ratsastusta eikä pelkkiä tallitöitä.

Mies auttaa ja vuokraajat auttaa. Vieraita ei ole eikä tule.

Lähettäjä: Iita 
Päivämäärä:   27.2.26 16:28:26

Mulla 9 hevosen talli. Nyt vaan 1 varsa, poni ja kantava tamma, kaikki omia, ei tarkoitus edes ottaa muita, nyt on helppoa, saa loimittaa tai ei, heinää saa kantaa just niin paljon kun haluaa. Kivaa (kallista) harrastaa.

Lähettäjä: Jj 
Päivämäärä:   27.2.26 16:48:04

Oma pieni pihattopaikka, yhteensä 10 hevosta, 2 omaa ja loput kavereiden. Kaikki mahdollisimman automatisoitu, itse hoidan hevosille ruuat (kerran päivässä) ja vedet ja tietysti pidän paikat kunnossa. Kaverit kun käyvät siivoavat pihatot ja vaihtavat loimet yms jos tarvetta eli pääsen itse tosi helpolla. Kulut olemme jakaneet niin, että muut saavat pitää edullisesti täällä kun tekevät hommia myös ja itse pääsen helpolla kun käyn muualla töissä ja harrastan kotona. Maksut kattaa kaikki juoksevat kulut ja hieman päälle, jotta paikat saa pidettyä ajan tasalla. Olen TODELLA onnekas, että tämä on onnistunut ja toimii. Ainakin toistaiseksi. Jos jonain päivänä ei toimi niin pidän vain omat tai luovun niistäkin :)

Lähettäjä: Kk 
Päivämäärä:   1.3.26 09:11:06

Mulla pieni kotitalli, 2 omaa ja 2 vierasta. Tallipaikat ns. Itsehoitopaikkoja, eli kaikilla omat tallivuorot, ja tämä helpottaa kyllä ihan mielettömän paljon. Kiva talliporukka, selkeät tallivuorot, pihatto, iso hiekka-metsätarha/kesällä oma laidun, Heinätin paalivahti hoitaa ruokinnan, joka on muuten ollu paras hankinta ikinä. Kantovesi meillä on iso miinus, mutta investointeja on täytynyt tehdä vähän kerrallaan vanhaan talliin, ja toivon että vesiautomaatit saataisiin tämän/ens vuoden aikana.

Arki sujuu käytännössä niin että (mun tallivuoro päivänä) aamulla vien vedet, ja lähden töihin, töiden jälkeen pihaton/tarhan siivous, Heinättimen tarkistus, vesien täyttö ja väkkärit kaikille. Sit liikuttelen jos jaksan, tai muuten vaan seurustelen heppojen kanssa.

Mä oon huomannut että nämä jotka tallinpitoon väsyy, puurtaa pitkälti yksin ja helpottavia hankkeita ei tehdä. Eli kyllä se ruokinta/juoma puolen automatisointi, pihatto ja isot tarhaukset jossa hevoset liikkuu itse paljon mahdollistaa ja helpottaa sitä tallinpitoa huomattavasti ja jää aikaa itellekin harrastaa ja viettää aikaa heppojen kanssa :) Mä oon ihan hirmu onnellinen kun mulla on hepat kotona, ei tarvi paljon salikortteja eikä terapeutteja ostella kun hevoset hoitaa fyysisen ja psyykkisen puolen kuntoon!

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   1.3.26 09:31:47

Neljän hevosen talli, jossa kolme omaa ja yksi kaverin. Kaveri ei käy enää kuin muutaman kerran vuodessa katsomassa hevosta kun muutti ulkomaille. Omilla on kaikilla x2 viikossa käyvä "vuokraaja" jakamassa tallitöitä. Kaikki on saman katon alla, hevoset kävelevät itse tallista tarhaan jossa katokset, joten loimitustarve melko vähäinen. Kesäisin pihatto. Kunnon valot, hyvät kuivaustilat, hyväpohjainen kenttä, lämmin varustehuone. Lantala niin, että tallista saa suoraa kipattua alaspäin eikä tarvitse mitään ramppivirityksiä tai raahata kottareita mudassa. Tarhan siivous koneellisesti muutaman viikon välein.

Tällaisen tallin pyöritys on niin helppoa, että vaikka olen päivätöissä+yrittäjä niin ehdin silti ratsastaa 1-2 hevosta arkena. Hevoset tuovat mukavasti rytmiä päivään ja vuoteen. Lisäksi saan rauhassa kuunnella musiikkia aamuisin tallissa tai ratsastaessa eikä kukaan nipota. Saan hoitaa hevoset juuri niinkuin haluan ja olla rauhassa :D

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.