Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Pelkäävä ratsastaja tunneilla

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   27.2.26 10:08:49

Kanssani samassa ryhmässä on pelkäävä ratsastaja. Ei uskalla aina esim. laukata, vaan kävelee pientä ympyrää muiden laukatessa. Välillä pystyy tekemään tehtäviä muiden mukana, mutta joskus kykenee vain siihen naurettavan pienen ympyrän kävelyyn. Väistelee kyllä meitä jotka teemmekin jotain, mutta onhan se silti ahdasta, kun yksi säätää aivan eri asioita kuin muut.

On rasittavaa kuunnella, kun tämä analysoi tunnin jälkeen hevosen jokaisen korvan liikahduksenkin. Mitään vaarallista näillä tunneilla ei ole koskaan tapahtunut.

Voiko tällaiselle ihmiselle sanoa jotenkin nätisti, että on väärässä ryhmässä ja joku helpompi olisi parempi?

Oikeasti hän on täysin väärän harrastuksen parissa, mutta sitä en kehtaa mennä sanomaan.

Re: Pelkäävä ratsastaja tunneilla

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   27.2.26 10:12:13

Miksihän ratsastuksenopettaja ei ehdota tyypille toista ryhmää, eihän ryhmä ole selvästikään oikea jos ei hän pysty suorittamaan tehtäviä mitä muut siellä suorittaa.

Lähettäjä: Riu 
Päivämäärä:   27.2.26 10:13:33

Opettajan asia varmaan ehdottaa ryhmän vaihtoa, jos jonkun.

Lähettäjä: Kipu? 
Päivämäärä:   27.2.26 10:17:30

Onko itse sanonut, ettei uskalla vai onko se sinun päätelmäsi?

Meidän ryhmässä oli yksi, jolla oli fyysinen vaiva. Odotti pääsyä leikkaukseen. Hyvinä päivinä pystyi tunneilla tehdä kaikki tehtävät. Huonoina päivinä kipeytyi noin tunnin puolivälissä ja sen jälkeen pystyi mennä vain käyntiä. Laukar meillä on aina lopputunnista, joten huonoina päivinä hän ei päässyt mukaan laukkatehtäviin.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   27.2.26 10:22:20

Ylianalysointiin voit puuttua jos hän sitä sinulle puhuu. Kerro oma mielipiteesi ja kokemuksesi ko hevosesta ja kuinka hyvin sen saa toimimaan ja miten. Ihan tyyliin "no nyt kyllä menee ylianalysoinnin puolelle, tuo xx esimerkki ei tarkoita yhtään mitään"

Muuten on opettajan tehtävä komentaa pois jaloista ja oikeaan ryhmään.

Lähettäjä: Lokki 
Päivämäärä:   27.2.26 10:46:27

Mulla oli joskus aivan kaamea 6 ratsastajan ryhmä, jossa 3 ratsastajaa sooloili. Yhdellä oli liki 50 hevosen tallissa vain yksi hevonen, jolla suostui menemään. Kun tämä hevonen teki jotain ”epäilyttävää”, korvan asento muuttui tai hevonen astui sivuaskeleen, ratsastava alkoi huutaa kauhusta, jähmettyä ja hakeutua sikiöasentoon.

Toinen ratsastaja ei koskaan vaikuttanut tekevän mitään, mitä opettaja sanoi. Jos opettaja neuvoi, ohjasi ja korjasi, ratsastaja vain jumputti hevosen kanssa uraa eteenpäin samassa asennossa, eikä mitään tapahtunut. Kolmas pelkäsi muuten vain ja hän vietti tunnista ison ajan kentän keskellä.

Onneksi tuntia eriytettiin mahdollisuuksien mukaan 3+3 ympyröille. Sitten ne 3 meni käyntiä tai ravia, tai sekoili keskenään.

Ongelma ei ollut eri tasoiset ratsastajat, vaan se että puolet ryhmästä ei pystynyt toimimaan ryhmässä. Yritystä ei ollut syystä tai toisesta, yksi selvästi pelkäsi. Voi olla että muut kaksi olivat myös pelon takia vähän sellaisia kuin olivat.

Ehkä heillä olisi ollut hyvä olla oma ”pelkoryhmä”, jossa olisi työstetty ratsastukseen liittyviä tunteita. Siinähän ei olisi ollut mitään hevosia rasittavaa, pääpaino olisi voinut olla vaikka käynti- ja ravityöskentelyssä ja hepan kanssa olemisessa.

Lähettäjä: muu 
Päivämäärä:   27.2.26 11:16:55

Opettajan pitäis olla paljon jämäkämpi - toki silloin alkaa huuto somessa kuinka ope on "ilkeä" ja "haukkuu" jne jne. Mutta parempi olis aina ohjata hankala oppilas toiseen kouluun...
Meillä oli aikoinaan tunnilla 75-vuotias rouva. Hän seisoi keskellä aina kun laukattiin, ja se oli ihan ok. Ei ollut kenenkään tiellä ja asiasta oli sovittu. Ymmärrettiin kaikki että 75v ei halua ottaa mitään riskiä pudota. Muuten hän oli reikas ja mukava, hienoa että vielä tossa iässä jaksoi!

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   27.2.26 11:17:53

"Onko itse sanonut, ettei uskalla vai onko se sinun päätelmäsi?"

On itse sanonut. Tunnilla on yleensä hiljaa eikä vedä huomiota itseensä, menee vain kävelemään sitä ympyräänsä tai seisoskelee kentän keskellä. Kai ymmärtää itsekin, että me muut maksamme tunnista saman hinnan.

Tallissa sitten kyllä selittää miten paljon jännitti, kun Polle teki sitä ja Polle teki tätä, vaikka Polle ei tehnyt tasan yhtään mitään. En jaksaisi kuunnella tätä vatvomista joka tunnin jälkeen.

Opettaja ei ole ainakaan minun tietääkseni ottanut asiaa hänen kanssaan puheeksi, varmaan siksi, että tämä arkailija saattaa tänään ratsastaa ihan hyvin muiden mukana ja ensi viikolla ei pysty mihinkään. Ehkä me muut voisimme yhdessä toivoa, että hänet siirretään eri ryhmään.

Lähettäjä: Toinen täti 
Päivämäärä:   27.2.26 11:26:06

Opettaja ei ehkä puutu, koska henkilö ei ole muiden tiellä siinä kentän keskellä pyöriessään.

Nuo analysoijat ovat kieltämättä raskaita. Ei välttämättä liity mitenkään pelkoon. Jotkut esimerkiksi jaksavat aivan loputtomasti vatvoa, miten vino hevonen oli tai miten kevyellä tuntumalla kulki. Vaikka ketään ei kiinnosta.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.2.26 11:44:08

Joo.. On kyllä raskasta jos osa sooloilee. Itsellä oli eilen raskas tunti, vieläkin ärsyttää :D Tehtävä on mennä ravia itse tunnin tehtävän välissä että hevoset ei ihan sammu, no tämä yksi tekee sitten sen ravipätkän aikana vähintään 5 siirtymistä käyntiin ja takaisin raviin..

Mitä tapahtuu takana tuleville? Ne ei pääse tyyliin ollenkaan ravaamaan / vaihtoehto tehdä tuhat volttia että mahtuu ja välimatkat pysyy järkevinä. Siis todella rasittavaa!! Menköön yksärille jos ei suostu tekemään niinkuin käsketään! Ärsytti ihan sairaasti kyllä että opettaja ei puuttunut yhtään.. Voisi vähän muitakin tunnilla olevia ajatella! Ja tällä ratsastajalla ei kyllä tietääkseni ole mitään pelkotiloja, kunhan ajattelee vain omaa napaansa.

Mutta tuo että joku menee keskellä kenttää pientä ympyrää = ei ainakaan ole muiden tiellä ja häiritse niiden ratsastusta ainakaan niin paljon kuin tuo että joku sooloilee uralla/keskellä tehtävää joka saakelin kierroksella. Tuollaiset on niin raskaita jotka menee näennäisesti tehtävän mukana mutta sooloilee silti niin että muiden tekeminen vaikeutuu, ilman mitään selkeää syytä.. ARGH.

Päivämäärä:   27.2.26 11:46:37

Ole onnellinen että sooloilee vain siellä kentän keskellä niin ettei ole muiden tiellä. Keskellä tehtävää ja uralla sooloilevat ne raskaita on oikeasti. Ei kukaan ole keskellä kenttää tiellä jollei tehtävä mene juuri siitä keskeltä.

Päivämäärä:   27.2.26 11:47:03

Ole onnellinen että sooloilee vain siellä kentän keskellä niin ettei ole muiden tiellä. Keskellä tehtävää ja uralla sooloilevat ne raskaita on oikeasti. Ei kukaan ole keskellä kenttää tiellä jollei tehtävä mene juuri siitä keskeltä. (Ja jos menisi niin varmaan seisoisikin muualla ettei ole tiellä.)

Päivämäärä:   27.2.26 11:59:16

Olisikohan se opettajan homma sanoa tuollaiselle, että on aivan väärässä ryhmässä?

Voit sanoa opettajalle, että ärsyttää kun hän on tiellä ja tekee ratsastusalasta ahtaan, että voisiko opettaja sanoa hänelle, että hänen kannattaa siirtyä aloittelijoiden ryhmään talutustunnille, kun nykyisessä ryhmässä ei uskalla tehdä muuta kuin kävellä pikkuista ympyrää.

Päivämäärä:   27.2.26 12:01:08

Mä oon törmännyt jopa siihen, että uralla takana tuleva ei ymmärrä tehdä itselleen tilaa tekemällä voltin/vaihtamalla paikkaa/tekemällä tehtäväympyrän kahteen kertaan jos edessä ruuhkaa.. on muuten raskasta kytätä myös taakse päin ja itse huolehtia etäisyyksistä eteen JA taakse.

Nämä pelkäävät ovat oma lukunsa. Näitä oli mun ryhmässä kans joskus. Ja auta armias,,jos joskus joku hevonen otti sivuaskeleen. Sen jälkeen ei voinut tehdä mitään kuin paniikissa hokea, että voi ei voi ei mä lopetan nyt voi ei voi ei tämä on kamalaa. Vaikka opettaja melkein talutti vieressä. Vaihdoin lopulta itse ryhmää.

Päivämäärä:   27.2.26 13:10:07

"Joo.. On kyllä raskasta jos osa sooloilee. Itsellä oli eilen raskas tunti, vieläkin ärsyttää :D Tehtävä on mennä ravia itse tunnin tehtävän välissä että hevoset ei ihan sammu, no tämä yksi tekee sitten sen ravipätkän aikana vähintään 5 siirtymistä käyntiin ja takaisin raviin.."
Jep. Jos tehtävä on siirtyä laukasta raviin pitkän sivun lopussa niin silloin ei siirrytä tarkoituksellisesti raviin jo pitkän sivun alussa. Tai jos tehtävä on tehdä ympyrä niin ei voi vaan kiilata ympyrältä tulevan eteen ja jättää ympyrää tekemättä.

"Mä oon törmännyt jopa siihen, että uralla takana tuleva ei ymmärrä tehdä itselleen tilaa tekemällä voltin/vaihtamalla paikkaa/tekemällä tehtäväympyrän kahteen kertaan jos edessä ruuhkaa.. on muuten raskasta kytätä myös taakse päin ja itse huolehtia etäisyyksistä eteen JA taakse."
Huolehdit vaan, että teet tehtävää kuten opettaja sen on asettanut niin muut osaavat ennakoida. Etkä lähde sooloilemaan. Tai sitten ratsastat jossain muualla kuin ryhmätunnilla. Miksi ihmeessä koko ryhmän pitäisi kärsiä ja kompensoida sitä, ettet sinä halua tehdä tehtävää?

Päivämäärä:   27.2.26 14:12:49

Mä olen nyt alkuvuoden aikana ollut kahdesti tunnilla (ei oma vakituinen ryhmä), jossa on mukana ratsastaja (eri ratsastajat) joka eksyy reitiltä, ja tulee tehtävää vastakarvaan. Toinen sankari jopa laukassa. Ei huomata edes siinä kohtaa kun kaikki muut on tulossa vastaan. Toki näissä tilanteissa on opettaja kyseiselle kuskille huutanut heti huomattuaan että väärä suunta, väärä tie, mutta kyllä siinä sekasorron saa aikaan, ja lopputunniksi luottamuspulan tätä ratsukkoa kohtaan. Yhteistä näissä on tädit +60v, omasta mielestään ihan taitavat kuskit, sekä se että tädit ei edes jotenkin tajua vaikka tulevat muita vastaan vauhdilla, jatkavat vaan itsepintaisesti.
Joten se keskellä kenttää kävelevä täti mua pelottaa huomattavasti vähemmän.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   27.2.26 15:21:35

Itse oelkäsin yhdessä vaiheessa tosi paljon nousta selkään ja ratsastaa, oli hoitohevonenkin muttä pelkösin silläkin ratsastaa. Onneksi ihana ope tsepoadi ja kannusti menemään tunneille. Pelko katosi.

Päivämäärä:   27.2.26 16:48:45

Toinen . Voi @!#$, että olet urpo. Minä teen sitä tehtävää kuten kuuluu mutta se urpo takana ei osaa tehdä itselleen tilaa vaan minun pitää alkaa väistellä sitäkin tekemällä itse ylimääräisiä ympyröitä tai jättämällä joku tekemättä ettei se ole koko ajan hännässä kiinni!!! Opettele itse ennakoimaan äläkä tunge perseeseen ja noudata liikennesääntöjä.

Lähettäjä: Joop 
Päivämäärä:   27.2.26 19:07:25

Siis jos tollast ois meijän tallil nii meijä ope sanois et joko teet tän tehtävän tai viet hepan talliin jos tollasta on jatkunnu jo pitkään. Jos nyt joskus joku tollee tekee nii sit vaa huutaa et pysy ainaki sit pois muitten edestä. Mut meijän tallilla ei sen suurempia taso ryhmiä oo nii en oo ihan varma et miten sellaset toimii mut jos noin pahasti ärsyttää nii suosittelen sanomaan siitä opettajalle tai vaihtamaan ite tuntia

Päivämäärä:   27.2.26 19:11:38

"Opettele itse ennakoimaan äläkä tunge perseeseen ja noudata liikennesääntöjä."
Jos tekisit tehtävää niin se olisi mahdollista.

Päivämäärä:   27.2.26 19:23:45

Miten sitä voi olla tunkematta perseeseen kun se koni kokoajan itse imeytyy toisen perseeseen pidätteistä huolimatta?

Päivämäärä:   27.2.26 20:52:24

"Opettele itse ennakoimaan äläkä tunge perseeseen ja noudata liikennesääntöjä."
Jos tekisit tehtävää niin se olisi mahdollista.

Jep!! Meni ihan harakoille tällä viikolla tunti kun toinen ei mene tehtävään kuuluvaa askellajia. Tosi turhauttavaa että itse oikein odottelee ennenkuin siirtyy raviin että saa välimatkaa ja kun olet sitten vihdoin siirtänyt raviin niin hetken päästä toinen siirtyy käyntiin. Siis vttu! Ei se ole reilua että toinen joutuu joko tehdä joka kierros sata volttia tai sitten mennä vaan käyntiä koska toinen haluaa tehdä käynti-mummoravi-siirtymiä siinä missä pitäisi ravata ETEENPÄIN.

Päivämäärä:   27.2.26 21:02:40

Minähän TEEN sitä tehtävää. Opettele pidättämään ja ennakoimaan. Mikä @!#$ siinä on niin vaikeaa ymmärtää, että ei lähde voltilta pois vaan tekee toisen, kun sen edellä menevän hevosen häntä on oman hevosen suussa??? Ai niin, sillä pakottaa edellä menevän juoksemaan karkuun, kun itse ei osaa pidättää/ennakoida.

Päivämäärä:   27.2.26 22:09:03

"Ai niin, sillä pakottaa edellä menevän juoksemaan karkuun, kun itse ei osaa pidättää/ennakoida."

Kunpa edes menisi se edellä oleva eteenpäin. Onhan tuo nyt naurettavaa että kierrostolkulla joku tekee jotain omia siirtymisiä kun pitäisi mennä ihan muuta askellajia. Uran sisäpuolelle siitä sooloilemaan. Ei se nyt ole sille takana tulevallekaan reilua että joutuu toisen pakottamana myös tekemään ihan eri tehtävää joka kierros = vtusti voltteja tai myös niitä siirtymisiä joita ei haluaisi tehdä. Eri asia jos kerran kaksi tulee joku vahinko, se on silloin ihan fine väistää, mutta ei joka kierros..

Päivämäärä:   27.2.26 22:45:00

^ niinpä. Kun yksi tekee jotain ihan muuta niin äkkiä kukaan muu ei voi tehdä muuta kuin odotella.

Lähettäjä: lissu 
Päivämäärä:   28.2.26 00:46:23

Kyllä tämä on ihan opettajan ongelma. Ohjata kovasti pelkäävä ratsastaja toiselle tunnille, tai ehdottaa koko harrastuksen lopettamista.

Meillä oli tunnilla pari vuotta sitten eräs ihan mahdoton nainen. Paitsi että pelkäsi oli muutenkin kamala. Siis oikeasti.
Sanottiin kaikki tuntilaiset yhdessä opelle että joko xx lähtee tai me lähdetään kaikki. xx pantiin ulos.

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   28.2.26 07:37:40

Kerro opelle, että jumittaja häiritsee.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   28.2.26 15:08:25

Keskity omaan ratsastamiseen! Jos hän pysyy pois tieltä hänen pelot eivät vaikuta sinuun. Pelkääminen voi johtua monesta eri syistä ja ei kerro mitään ratsastajan tasosta. Minulla itsellä on myös kausia kun joillakin hevosilla ratsastaminen jännittää, mutta vaikka olen taitava ja kokenut ratsastaja. Ehkä tämä laji ei ole minua varten.... (oikeasti uskon että herkkyys on hyvä asia myös tässä yhteydessä, vaikka se tekee lajista välillä vaikean)

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.