Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Onko ok kysellä tallin hengestä ja avusta suoraa

Lähettäjä: verkku 
Päivämäärä:   27.2.26 07:52:35

Siis mä haluisin oikeesti alkaa käymään ratsastuskoulussa kunnolla. Nyt käyn välillä tunneilla ja maastossa parissa eri paikassa. Haluaisin oikeesti kehittyä ja treenata tavoitteellisemmin.

Mut tässä on tää koko sotku )

Mun serkut kävi ennen meitä lähellä olevalla ratsastuskoululla, mihin mä en ikinä päässy, koska vanhemmat sano että siellä on huono henki, omistaja on ihan sekasin ja siellä voi tapahtua mitä vaan. Etenkin kun siellä pyöri samoja “kylähulluja”, joista on tullu mun ja mun vanhempien kavereillekin ongelmia, eikä kukaan oikeesti haluu olla niiden kanssa tekemisissä. Se on isoin syy miks mua ei sinne päästetty, kun mun mummokin sano et missä ne on et mee, tulee raskasta ja riitasta kun ne säätää omiaan.

No lopulta serkutki joutu lopettaa siellä, vaikka ne aina hehkutti sitä paikkaa. Ne vaihto vähän kauemmas toiselle koululle, mihin mäkin haluisin. Oon ollu ennen siellä leirillä ja tykkäsin kyllä.

Mut en saanu jatkaa siellä. On kuultu mun kavereilta juttuja, että siellä on ollut myös ongelmia, kun ne samat “kylähullut” on käyneet sielläkin ja olis palaamassa - Ja äiti ei todellakaan haluu mua mihinkään missä on draamaa.

Sit on vielä tää: mun äitillä on ennen ollut oma hevonen ja se on sanonu, että vois ottaa taas pari omaa. Mut en mä oo vielä tarpeeks osaava omaan hevoseen. Ja vaikka äiti osaa, se ei aina ehtis auttaa. Ja kaverit tai serkutkaan ei varmaan ehtis eikä niitä kiinnosta, koska ne käy monta kertaa viikossa tallilla. En mä haluu olla vastuussa jostain mihin mun taidot ei vielä riitä.

Mä haluun vaan kehittyä rauhassa ja turvallisesti ilman mitään ihme sekoiluja ja olla reilussa porukassa.

Siks mietin, että olisko ihan ok kysyä suoraan siltä tallilta, millanen meininki siellä oikeesti on? Onko kiusaamista tms puututaanko siihen, ja saako niiltä oikeesti tukea jos jotain tapahtuu?

Onks se noloa kysyä vai onks se vaan järkevää? r Vai aattelisko vaan et oon outo ja vaikee jos kysytään.

Re: Onko ok kysellä tallin hengestä ja avusta suoraa

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   27.2.26 08:20:20

Jokaisella tallilla on draamaa. Ennemmin tai myöhemmin. Draaman määrä riippuu tallin porukasta, joka voi vaihdella nopealla tahdilla, tai turhankin hitaasti. Kaikkea draamaa ei näe heti, jotkut kehittyy ajallaan, ja kaikki ei näy kaikille. Mutta kukaan tuskin myöntää että omassa yhteisössä on kiusaamista tai ilkeilyä, jos sitä ulkopuolinen kyselee. Se on itsestä kiinni minkä verran sitä draamaa kestää, ja minkä verran sen osaa sulkea ulos omasta tekemisestään.

Monelle ratsastuskoululle voi ostaa irtotunteja, sarjakortteja tai vain yhden kauden, ja kokeilla miltä tuntuu. Kukaan ei voi kertoa millainen fiilis just sulle tulee jostain paikasta.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.2.26 09:08:31

"Siks mietin, että olisko ihan ok kysyä suoraan siltä tallilta, millanen meininki siellä oikeesti on? Onko kiusaamista tms puututaanko siihen, ja saako niiltä oikeesti tukea jos jotain tapahtuu?"
Miksi kuvittelet, että tallin henkilökunta olisi tietoinen kiusaamisesta saati rehellinen siitä? Potentiaalisille asiakkaille kerrotaan, että "joo, kyllä meillä kiusataan mutta ei edes yritetä tehdä asialle mitään"?

Lähettäjä: piste 
Päivämäärä:   27.2.26 09:32:59

Kyllä on niin keksityn kuuloinen tarina jo kirjoitusasultaan, ettei mitään järkeä.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   27.2.26 09:38:11

Ratsastuskoulusatu perjantaihin. Seuraavaksi tähän tulee se tallien välillä kulkeva psykoperhe kertomukseen mukaan.

Lähettäjä: ee 
Päivämäärä:   27.2.26 10:33:51

Nyt ilkeät kommentoijat ja vähättelijät pois. Jos teillä ei ole neuvoja tai hyvää sanottavaa, älkää kommentoiko. Aloittaja kuulostaa nuoremmalta henkilöltä.

Kuulostat fiksulta, hyvä idea käydä vielä ratsastuskoulussa ennen omaa hevosta! :)

Kuten joku ehdottikin, kokeilutunti tai parin kerran sarjakortti voisi olla hyvä idea. Pääsisit itse näkemään ja kuulostelemaan tallin meininkiä. En usko, että kukaan suoraan myöntäisi tallilla olevan kiusaamista, mutta voihan henkilökunnalta kysellä yleisesti tallin toimintatavoista, onko tallilla mitään tapahtumia tai talkoojuttuja. Tai muilta tuntilaisilta voi kysellä kauanko ovat käyneet tallilla tai mitä ovat tykänneet tallin yhteishengestä.

Ehkä kysyt vielä vanhemmiltasi, että olisiko ok jos kävisit testaamassa ja vaihdat sitten tallia, jos mitään draamaa tulee esille?

Lähettäjä: saimi 
Päivämäärä:   27.2.26 10:54:02

No ei sulla ole mitään menetettävää kysyä, kun et ennestään siellä käy.

Hyvin voit laittaa ratsastuskoululle viestin, että olet kiinnostunut tunneista, jos mainitsemasi porukka ei siellä käy, eikä tule käymään jatkossa.

Kerro myös selkeästi, miksi uskot, että samanaikainen asiakkuus ei tulisi toimimaan. Oman perheen / suvun kokemuksista voit lyhyesti mainita perusteet, miksi. Älä viittaa mahdollisiin huhuihin tai puhu muiden puolesta.

Voihan talli edelleen valita ne ”kylähullut”, olla uskomatta sinua tai vähätellä ”ylisukupolvisia” kokemuksia seudulta, mutta ei se sinuun sen enempää vaikuta kuin nytkään.

Katsele myös Google Mapsista, olisiko ihan kokonaan muille ratsastuskouluille liian pitkä matka.

Jos pääset ja uskallat, niin nyt on hyvä aika käydä testailemassa ja tehdä itsesi tutuksi, niin pystyt varmistamaan ensi syksylle juuri itsellesi sopivan tallin ja ryhmän.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.2.26 12:41:31

Talliyrittäjänä 20 vuoden aikana on tullut vastaan yksi yksärin omistaja, jonka asiakkuuden lopetin. Hänen toiminta oli sellaista sumuttamista ja manipulointia, että siinä alkoi itsekin epäillä omia havaintoja ja järkeä. Asioita kerrottiin ja käännettiin niin, että muiden todellisuudentaju horjui. Jos olisi jatkunut pidempään, olisi varmasti sekoittanut muidenkin päät. Sellaista gaslighting-toimintaa.

Ratsastuskoulun puolella on ollut myös porukka, jonka toiminta oli vastaavanlaista. Minulle he eivät puhuneet mitään ja käytös oli ihan asiallista, ehkä yllättävän lämmintä ja tuttavallista. Mutta jos henkilökunta ja muut asiakkaat eivät olisi kertoneet ja ihmetelleet asioita, en olisi tiennyt miten he pystyivät kiusaamaan ihmisiä tavallaan jopa ihan silmien edessä. Tunnelma tallissa oli välillä kuin psykologista sotaa. Kuitenkin asiat kulki kiertoteitä, eikä kukaan oikein sanonut mitään suoraan, joten puuttuminen oli vaikeaa. Lopulta tilanteen selvittyä, ei näille jatkossa tule löytymään tuntipaikkaa.

Uudelle asiakkaalle en lähtisi näitä avaamaan, enkä myöskään mitään perusnahinoita, jotka pitäisi pystyä hoitamaan keskenään. Oma jaksaminenkin pitää huomioida, kaikkeen ei voi puuttua.

Vaikka vastaanotto ei olisi ehkä heti se mitä toivot, esiin tuominen on varmastikin parempi kuin että asiat jäävät kytemään. Avoimuus tilanteesta voi estää asioiden kärjistymistä, ja ehkäistä väärinymmärryksiä.

Lähettäjä: jenna 
Päivämäärä:   27.2.26 13:21:49

Miksi ihmiset uskovat, että parisuhteissa ja työpaikoilla on narsisti/psykopaatti-osapuolia, mutta naapuriksi tai harrastuskaveriksi sellaisia ei voi sattua?

Eihän kukaan tallinpitäjä draamaa halua, mutta varmasti kun selitätte tilanteen, ymmärtää lopulta että haluatte vain estää sitä, ette luoda ristiriitoja.

Ja kuten sanottu jo, porukka ratsastuskouluilla voi vaihdella äkistikin. Narsistisen tai epäsosiaalisen persoonallisuushäiriön omaava yleensä ei tule takaisin paikkaan, jossa on kertaalleen jo osittain tai kokonaan paljastunut toiminnastaan. Muista mt-häiriöistä en oikein näe, että olisi motiivia ketään ratsastuskoulussa ottaa järjestelmällisen kiusaamisen kohteeksi. Impulssikontrollin ja käytöksen häiriöt voivat aiheuttaa halua kiusata, mutta se ei ole suunnitelmallista.

Joten jos lähimmillä ratsastuskouluilla on useita ihmisiä, joille näiden ”todellinen luonne” on jo paljastunut, tulevat häviämään eri piireihin jossa jutut menee läpi oman aikansa.

Lähettäjä: elina 
Päivämäärä:   28.2.26 11:43:47

Aina saa ja kannattaa kysyä, ja toivottavasti huoleesi suhtaudutaan asian vaatimalla vakavuudella.

Osa ratsastuskouluyrittäjistä ei puhu kiusaamisesta avoimesti, vaikka toiset ottavat siihen selkeästi kantaa ja kieltävät sen. Yrittäjä saattaa pelätä mainehaittaa ja asiakkaiden menettämistä, jos aihe nostetaan esiin. Kiusaamisesta puhuminen voidaan kokea merkkinä ongelmista tallilla. Toisaalta osa välttelee konflikteja tai ei halua joutua puuttumaan vaikeisiin tilanteisiin.

Taustalla voi olla myös vastuun pakoilua: jos asiasta ei puhuta, siihen ei tarvitse virallisesti ottaa kantaa tai tehdä konkreettisia toimia. Hiljaisuus voi olla tapa siirtää vastuu yksittäisille harrastajille tai vanhemmille.

Lisäksi on mahdollista, että kiusaamista vähätellään tai sitä ei tunnisteta kunnolla. Ero voi liittyä myös johtamistyyliin ja arvoihin. Jotkut haluavat tehdä selkeän linjan ja korostaa turvallista ilmapiiriä, kun taas toiset ajattelevat, että asiat hoituvat itsestään.

Lopulta tärkeintä olisi, että talli on turvallinen paikka harrastaa ja että epäasialliseen käytökseen puututaan.

Lähettäjä: helmi 
Päivämäärä:   28.2.26 12:58:25

Aloittajan riski tulla perheineen kiusanteon kohteeksi olisi merkittävä. Nimittäin, ”kylähullut” tuskin ilahtuvat tallille pelmahtavasta ”oman kylän tytöstä”, jonka taustajoukoilla on heistä kielteisiä kokemuksia. Tässä on vanhemmat ja isovanhemmat ajatelleet vain lapsen parasta, mielestäni viisaasti.

Rehellisesti sanottuna, valitettavasti en usko, että tallin omistajia kiinnostaisi keskustella näin epämiellyttävästä aiheesta. Todennäköisestihän he tietävät tilanteen eli ovat keskustelleet jonkun kanssa jo aiemmin, mutta eivät ole halunneet puuttua. Eli ovat linjansa valinneet.

Keskustellahan tietysti pitäisi. Kaikkien pitäisi olla yhdessä kiusaamista vastaan, keskustellen avoimesti ja puuttuen. Kuitenkin ratsastuskoulut ovat liikeyrityksiä, joiden tehtävä on tuottaa voittoa omistajilleen, ollen yleensä omistajien ainoa elinkeino. Siksi he haluavat pitää kaikki asiakkaat, myös konfliktien osapuolista. Ongelman myöntäminen ja esille nostaminen aiheuttaa ”puolten valintaa”, tyypillisesti suuren osan asettuessa kiusaajan puolelle.

Silloin draamaton ratsastuskoulu on mahdoton tavoite. Yhden uuden potentiaalisen asiakkaan kyselyyn ei suhtauduta suurella painoarvolla, koska mistä hänen suunnitelmista tietäisi, kävisikö kerran vai kahdesti? Mistä voisi tietää, ettei hän itse ole kiusaaja? Mitään vahvasti kantaa ottavaa vastausta aloittaja valitettavasti ei tule saamaan.

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   1.3.26 10:44:57

Tunneilla voi käydä jos hevoset hoidetaan hyvin. Menee tallille puolituntia ennen ratsastustuntia ja lähtee tunnin jälkeen pois. Kellekään ei ole pakko edes puhua mitään. Jos joku tervehtii niin tervehtii takas mutta muuten ei puhu kellekään mitään. Monella tallilla on rajoitettu juurikin sitä aikaa kuinka kauan tallilla saa olla. Ihan siksi että hevosille on mukavampaa kun tallissa on hiljasta ja rauhallista.

Lähettäjä: w. 
Päivämäärä:   1.3.26 21:00:42

No kyllähän tuo voi tallinkin kannalta olla aikamoinen paikka.

Vähän samantyyppinen kokemus. Nää henkilöt vaikutti olevan ihan tallin suosikkeja ja pyörittivät henkilökuntaa kuin pässiä narussa. Ja silti selän takana puhuttiin tallista tosi negatiiviseen sävyyn, varsinkin muille talleille päin, vähän siihen malliin ettei vaan kukaan innostuis vaihtamaan sinne.

Voi se toki olla, että se ylimääräinen huomio ja palvelu oli ihan tietonen keino pitää homma rauhallisena. Kun heidät pidettiin tyytyväisinä ja ehkä vähän omassa porukassaan, säästyttiin isommilta kärhämiltä. Tai sit heistä oikeesti tykättiin, kun osasivat olla mukavia ja kehua silloin kun halusivat. Tai ehkä mukana oli ripaus sääliäkin. Ulkopuolisen on vaikee mennä sanomaan, mikä siinä lopulta oli taustalla.

Vaikka heille annettiin erityistä huomiota, niin mikään ei tuntunut riittävän. Pari vuotta edellisellä tallilla menivät, sit lähtivät, ja vieläkin kuulee että puhuvat tallista, henkilökunnasta ja asiakkaista pahaa, semmosta mikä ei kyllä pidä paikkaansa.

Osan mielestä he oli lähinnä vähän erikoisia, muttei sen kummemmin vaarallisia. Moni kyllä ihmetteli sitä jatkuvaa viestittelyä ja yhteydenpitoa, ihan kuin kaikkien ois pitänyt olla heidän parhaita kavereitaan. Lahjojakin toivat ja kutsuivat ”uusia parhaita ystäviä” (eli muutaman kerran tallilla nähtyjä) yökylään ja kyllähän siinä moni oli vähän vaivaantunut. Juttuja kuunneltiin silmiä pyöritellen. Puhuivat muista asiakkaista outoon ja alentavaan sävyyn ja kertoivat kaikenlaista kummallista, juttuja tallin salaisista WhatsApp-ryhmistä, omasta kuulumisestaan puolustusvoimien salaiseen verkostoon, kanojen koronarokotuksista ja siitä että rokottamattomat kanat pitäs korvata uusilla, rokotesalaliitoista ja rokotevastaisuudesta, ratsastuskouluihin muka pakollisiksi tulevista koronatodistuksista ja sairauksista, joita ei oo edes olemassa. Kun tuommosta kuunteli, ei oikein osannut ottaa vakavasti muitakaan heidän puheitaan.

Osan kohdalla homma kuitenkin meni jo kiusaamisen puolelle. Leviteltiin tosi outoja väitteitä heistä ja myös perättömiä juttuja siitä, että omistajat muka haluaisivat joitakin asiakkaita pois tai olisivat ite mukana kiusaamisessa. Kaikki ei näitä uskoneet, mutta osa säikähti ja pahoitti mielensä. Onneksi ihmiset tarkisteli asioita keskenään, ja joku sanoi henkilökunnallekin, ettei tuommonen peli vedä.

Kokemuksesta sanoisin, että tämmöset ihmiset saavat hetkeksi isonkin hämmingin aikaan, mutta harvemmin ne kovin pitkään viihtyy paikassa, jossa asiat ei lopulta mee heidän mielensä mukaan. Ja kyllähän se on niin, että kylillä puheet kulkee.

Kerro huolesi suoraan tallin omistajille, se on kuitenkin tärkeintä että he tietää missä mennään. Kyllä asiat yleensä asettuu uomiinsa, ja porukka osaa lopulta nähä mikä on totta ja mikä ei. Tallille voi kyllä mennä ihan luottavaisin mielin, kun muistat ettet jää ongelmien kanssa yksin.

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   1.3.26 22:34:36

Tulee vaivaantunut ja surullinen olo kun puolet keskusteluista on ilmeisesti yhden-kahden ihmisten aloituksia. Täällä nyt taas tuttu satu hieman eri muodossa :(

Lähettäjä: tpl 
Päivämäärä:   1.3.26 23:48:52

Minusta puolestaan on surullista ja loukkaavaa kutsua kiusaamiskokemuksia saduksi

Se kertoo tietysti siitä, että kieltäjät ovat elämässään vastaavalta kärsimykseltä välttyneet ja hyvä niin

Minä olen ollut vakavan kiusaamisen kohteena, ja siinä kaikista pahinta oli se, että sen sanottiin olevan joko keksittyä tai jollain tapaa omaa syytäni

Asiahan tuli lopulta virallista reittiä selvitettyä mutta jotkut eivät edelleenkään suostu muuttamaan käsityksiään

Kuten minusta: kiusaaja, narkkari, laskut maksamatta jättävä huijari, valehtelija, pettäjä… voin sanoa, että aika paljon on vaikeuttanut elämää ja ahdistanut ja nimenomaan se ettei jotkut vieläkään usko, tai siis uskoo, mutta sitä hullua…

Raskasta on kun maine mennyt, turhaan ja muutin lähes 300 km päähän, takaisin missä on tukena sukua ja oikeita ystäviä

Se mikä on tapauksessani samaa niin tunnettiin ihan muualta kuin hevosjutuista mutta tyttären alleiskurssille meno laukaisi tämän, ja siitä lähtenyt kateus

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   2.3.26 00:35:17

No kyllähän se niin on että se älähtää johon kalikka kalahtaa ja saduiksi käy herjaamassa todennäköisesti itse kiusaaja.

Lähettäjä: Hanna 
Päivämäärä:   2.3.26 01:02:31

Surullista on vähätellä ja kyseenalaistaa kokemuksia tai huolta kiusaamisesta. Se mitä ei ole itselle sattunut, ei tarkoita ettei voi sattua toiselle.

Toivon todella, että ratsastuskouluissa suhtaudutaan tilanteisiin riittävällä vakavuudella. Joo varmasti halutaan tulijoilta rahat pois, mutta bisnekselle pidemmällä aikavälillä tekee varmasti hyvää kiusaamisen karsiminen. Toivottavasti tämä olisi trendinä tulevaisuudessa. Ihan liikaa kuulee ihan oikean elämän keskusteluissakin, miten lapset ei uskalla mennä ratsastuskouluihin koska pelkäävät muiden vastaanottoa ja suhtautumista.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.