|
Lähettäjä: Ö
Päivämäärä: 27.2.26 11:06:03
Olen samoilla linjoilla kuin äm ja Öö.
Ja moni näyttää projisoivan omia tuntemuksiaan hevoseen. Kuvitellaan, että jos itselle satulasta laskeutuminen jonkun tilanteen takia on vaikea paikka, "luovuttamista", "osoitus heikkoudesta tai epävarmuudesta" tai jotain muuta, niin hevonen kokisi samoin. Mutta hevoselle siihen ei takuulla liity tällaisia tunteita ja ihmettelen, jos joku on opettanut selästä alas tulemisen hevoselle näin merkitykselliseksi asiaksi.
Itse olen tullut kesken maastolenkin alas satulasta milloin mistäkin syystä; joskus irrottamaan tilsoja tai kiveä kengästä, joskus nostamaan pudonneen suojan, joskus säästääkseni hevosta hankalassa maastossa, joskus tukeakseni hevosta pelottavan asian ohi, joskus verrytelläkseni omia puutuneita pakaroitani tai vaikka avatakseni hankalan portin. Ja miten hevoset ovat näihin yleensä reagoineet? No eivät mitenkään. Useimmille hevosille on normaali ja neutraali asia, että ratsastaja tulee alas. Osalle toki myös helpotus, saavatpahan itsekin hetken lepuuttaa selkäänsä. Yksikään ei ole tästä oppinut mitään ei-toivottua ja olenkin sitä mieltä, että tämäkin asia olisi hyvä jokaiselle hevoselle opettaa.
|