Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ilman kypärää ratsastus

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   24.2.26 12:42:26

Etenkin viime päivinä on yhden tallin somekuvissa ja stooreissa pistänyt silmään, että siellä mennään paljon ilman kypärää niin omistaja kuin asiakkaatkin. Ihan mainoskuvissakin mennään ilman kypärää. Ei omasta mielestä kovin hyvää kuvaa anna paikasta :|

Re: Ilman kypärää ratsastus

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   24.2.26 13:21:57

Ratsastuskoulu vai yksityistalli? Ratsastuskoulussa pitäisi mielestäni olla kypäräpakko myös siellä asuvien yksäreiden ratsastajille. Yksityistallilla ei ole väliä. Meidän yksityistallilla kaikki ratsastavat kypärä päässä, minä olen ainoa joka käyttää kypärää myös juoksuttaessa. Minua ei haittaa, että muut juoksuttavat ilman kypärää eikä muita haittaa, että juoksutan kypärän kanssa.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.2.26 13:26:52

Taitaa olla tämä maastoratsastustalli?

Lähettäjä: Täti 
Päivämäärä:   24.2.26 13:28:30

Luonto hoitaa nämä "heikommat" kyllä pois.

Minulla on vain yksi pää ja se suojataan kypärällä aina kun olen tallilla hevostani hoitamassa tai vaan käymässä - vaikka en ratsastaisi.

Lähettäjä: ._. 
Päivämäärä:   24.2.26 13:28:34

Omasta mielestäni ilman kypärää ratsastus on noloa. Eikä se kuulu minnekkään, ei ratsaskuskouluun, ei yksityistallille. Itse en myöskään omia lapsiani semmoiseen paikkaan veisi jos vaikka ratsastuksenohjaaja menee ilman kypärää tai kuvissa näkyisi tätä toimintaa. Lapset monesti ihannoi opettajiaan ja tottakai haluavat matkia.

Lähettäjä: d 
Päivämäärä:   24.2.26 13:29:58

Mitä sitten? Kypärän käyttäminen on edelleenkin ihan jokaisen oma valinta, jonka arvostelu EI kuulu muille. Tässä maassa ei ole lakia kirjoitettu. Kyseessä on sääntö-Suomessa yleistynyt tapa, joka toki on hyvä. Mutta nämä muiden tekemisiä ja etenkin VIRHEITÄ osoittelevat kyläpoliisit eivät kuulu lajin pariin.

Sinä valitset itse millaista esimerkkiä näytät. Jokainen tekee kuten haluaa. Siinä kaikki.

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   24.2.26 13:30:34

Haha, onpa lapsellista moralisointia.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   24.2.26 13:33:52

Jossain vaiheessa kaikki kypärät on olleet noloja. Parhaaseen asemaan on taidettu mennä laskettelussa, jossa on lähinnä noloa jos ei ole kypärää. Siitä mallia muihinkin lajeihin.

Itse ratsastavan teinin vanhempana arvostan todella sitä hyvää esimerkkiä, enkä sitä siistien instakuvien ihannointia jossa mennään tukka hulmuten ilman kypärää.

Lähettäjä: €€ 
Päivämäärä:   24.2.26 13:40:58

Ei paljoa ajatella millaista esimerkkiä annetaan lapsille ja nuorille jos julkaistaan somessa ilman kypärää ratsastamisesta kuvia tai videoita. Meillä yksityistalli eikä ole sallittua missään tilanteessa kenenkään ratsastaa ilman kypärää. Jos tämä ei jollekin sovi niin sitten etsii itselleen toisen tallin missä harrastaa

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   24.2.26 13:44:37

Nämä ihmiset eivät varmaan ymmärrä, että jos sattuu putoamaan ja kavio sivaltaa päätä, niin siinä tilanteessa olisi hyvä, että on kypärä päässä.

Voi kuvitella olevansa putoamaton tai ei käy mitään, mutta koskaan ei voi tietää.

Esimerkiksi tunnillani kerran hevonen kompastui ja ratsastaja lensi suoraan päälleen sen eteen. Kypärän lippa otti vastaan ja jos kypärää ei olisi ollutkaan, olisi ollut suora osuma maahan.

Itse menin kerran maastoratsastuksella ja tuli vastaan matalalla puun oksa, mitä otti kypärään kiinni. Avopäähän olisi osunnut kivasti.
Mutta aina voi myös mennä ilman turvöitä autolla ja sitten miettiä, mikä meni pieleen kun lensi autosta ikkunan läpi ulos-jos on enää miettimässä.

Päivämäärä:   24.2.26 13:47:31

AI ainakin ohjaa, että tällaisesta voisi ilmoittaa Tukesille:

Kyllä, Tukesille (Turvallisuus- ja kemikaalivirasto) voi ja kannattaa ilmoittaa, jos ratsastuskoulussa tai ohjatussa hevospalvelussa ratsastetaan ilman kypärää. Palveluntarjoajan on varmistettava kypärien käyttö ja turvallisuus, sillä kypärän käyttö on ratsastuksessa ja ajamisessa pakollista
.

Miksi ilmoittaa: Tukes valvoo ratsastuspalveluiden turvallisuutta ja varmistaa, että palveluntarjoajat noudattavat kypäräpakkoa.
Miten toimia: Voit tehdä ilmoituksen Tukesin vaaralliset tuotteet -sivuston kautta tai ottamalla suoraan yhteyttä virastoon.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   24.2.26 13:48:44

. : kyllä just se

Lähettäjä: Lol 
Päivämäärä:   24.2.26 13:59:31

"Mitä sitten? Kypärän käyttäminen on edelleenkin ihan jokaisen oma valinta, jonka arvostelu EI kuulu muille"

Jos nyt ei oteta esimerkkiä huomioon, niin se ei ole pelkästään oma asia siinä kohtaa kuin tippuu. Yhteiskunta hoitaa ja maksaa ne vammat, jotka voisi kypärällä ehkäistä.

Päivämäärä:   24.2.26 14:06:22

Jokainen kypärättä ratsastava, kännissä autoileva jne, voisi miettiä ihan hetken niitä omia läheisiään jos ei itseään. Onhan se kovin kiva seuraavat 50v hoitaa vihannesta, koska toinen halusi päättää itse olla cool.

Lähettäjä: hippu 
Päivämäärä:   24.2.26 14:18:15

Oma valinta, joo, mutta omia valintojaan tekevät kuitenkin odottavat ja vaativat, että joku ulkopuolinen siivoaa ja paikkaa ne jäljet, kun jotain sattuu. Ei ambulanssia jätetä soittamatta, vaikka oli ihan oma valinta.

Mutta tietenkin sen täytyy olla näin. Ihmisille sattuu ja tapahtuu paljon onnettomuuksia, jotka olisi voitu järjen käytöllä estää. Ei välttämätöntä hoitoa voi evätä tai hinnoitella sillä perusteella, että oli vähän niin kuin oma vika. Tai varmaan voidaan, mutta en halua elää yhteiskunnassa, jossa tehdään niin.

Lähettäjä: // 
Päivämäärä:   24.2.26 14:19:08

Tosiaan yhteiskunnan ongelmaksi jää kypärätön (olettaen että selviää hengissä). Vakuutusyhtiöt kun pesevät kätensä tällaisista Darwin-palkintoa tavoittelevista.

Näitä kypärättömiä ja muita perseilijöitä, jotka välinpitämättömyydellään aiheuttavat vammansa, voidaan kyllä sitten jo kutsua yhteiskunnan loisiksi.

Päivämäärä:   24.2.26 14:35:09

No ei se ole ainakaan ratsastuskoulussa omavalinta.
Kyllä Tukes tulee mielellään varmaan katsomaan, jos sinne ilmoittaa tällaisesta toiminnasta.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   24.2.26 14:53:26

Yhteiskunta korvaa kyllä kaikenlaisia itse aiheutettuja vammoja ja sairauksia.

Vakuutusyhtiöt eivät vaadi kypärän käyttöä, koska sellaista lakia ei ole.

Päivämäärä:   24.2.26 14:56:59

Väärin. Vakuutusyhtiö saa arvioida korvausta jos ei ole suojauduttu tarpeeksi/oikein.

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   24.2.26 15:30:17

Samat kuvat on ahdistaneet muakin.

Lähettäjä: Heppanen 
Päivämäärä:   24.2.26 15:55:07

Mulla ei ainakaan tapaturmavakuutuksessa, joka nimenomaan hevosteluun otettu lue, että kypärää tulisi käyttää. Nyt kun kävin tarkistamassa niin ei lue edes ympäripyöreästi mitään mistään turvavarusteista.

Omasta mielestäni jokainen ratsastakoon haluamillaan turvavarusteilla tai ilman, kunhan ei vaaranna toiminnallaan muita, joita kypärättömyys nyt ei ole. Joku kaulanarulla ratsastus täydessä maneesissa taas on välinpitämätöntä. Itse toki olen 70-luvulla syntynyt ja omassa lapsuudessa kypärää käytettiin heikonpuoleisesti ja sitten kun ne kypärät yleistyi niin kaulanauha oli joku kuminauha mikä nyt ei mitään pitänyt kun vauhdissa alas tultiin. En muista kyllä, että silloinkaan jengiä olisi halvaantunut ja joutunut pyörätuoliin jotenkin poikkeuksellisen paljon. 2000-2009 asuin Belgiassa, jossa ei kukaan harrastajista ammattilaisiin tunnu kypärää käyttävän tuohon aikaan, eikä sielläkään kyllä ollut poikkeuksellisen paljon halvaantuneita.

Toki vahinko ei katso aikaa, mutta en nyt kypärättömyyttä ratsastuksessa pitäisi erityisen suurena riskinä osaavalla ratsastajalla, riskinä toki. Harva tuntuu paukkuliiviäkään käyttävän, vaikka nimenomaan se pelastaa kun hevonen kaatuu päälle. Sisäelimet on vähintään yhtä herkkiä vaurioille kun pää ja vievät yleensä hengen kun tarpeeksi osuu.

Itse olen sen verran mummoutunut, että en ilman kypärää ja paukkuliiviä kiipeä hevosen selkään, mutta varmaan 2000 luvun alkuun asti kyllä painoin ilman kypärää ex ravureilla kiitolaukkaa maastossa, eikä ollut hepoissa edes silloin hirveästi jarruja :D

Päivämäärä:   24.2.26 16:14:32

Oliko tämä nyt siis jokin ratsastuskoulu mistä kuvat ovat?

Päivämäärä:   24.2.26 16:18:09

Maastotalli

Lähettäjä: Xx 
Päivämäärä:   24.2.26 16:19:28

EI todellakaan ole OK ratsastaa jossain maastossa ilman kypärää, Varsinkin jos on palveluntarjoajana.

Lähettäjä: a 
Päivämäärä:   24.2.26 16:21:46

"Itse menin kerran maastoratsastuksella ja tuli vastaan matalalla puun oksa, mitä otti kypärään kiinni. Avopäähän olisi osunnut kivasti."
Itse maastoilen monta kertaa viikossa ja väistelen oksia ja hevonen väistää runkoja. Yleensä pysytään kyllä poluilla
Kannattaa kumartua vaikka olisi se kypärä ja ehkä ei kypäräkään auta jos tuolla tasolla lähtee ratsaille. " kävin kerran maastossa"= Asiantuntija.

Aikuiset päättäköön ihan itse mitä käyttävät ja jokainen vahtikoon ala-ikäusensä itse. Talli ei ole mikään päiväkoti.

Huolestuttavampaa on runsaat instapäivitykset koska se kertoo ettei päässä ole juurikaan suojattavaa.

Päivämäärä:   24.2.26 16:27:21

"Toki vahinko ei katso aikaa, mutta en nyt kypärättömyyttä ratsastuksessa pitäisi erityisen suurena riskinä osaavalla ratsastajalla, riskinä toki. Harva tuntuu paukkuliiviäkään käyttävän, vaikka nimenomaan se pelastaa kun hevonen kaatuu päälle. Sisäelimet on vähintään yhtä herkkiä vaurioille kun pää ja vievät yleensä hengen kun tarpeeksi osuu."

Kerro hei meille muillekin millä taidoilla ehkäistään pään alueen vammat? Niihin kun on kuollut ihan ammattilaisia. Tämä on varmasti asia, joka kiinnostaisi niitä ammattilaisia ja myös lääkäreitä, sulla on selkeästi sellaista tietoa mitä ei ole kellään muulla.

Päivämäärä:   24.2.26 16:27:59

Eli tarjoaa asiakkaille palveluja? No sitten kannattaa vihjata Tukesiin vaikka kuvien kera.

Lähettäjä: Sairaanhoitaja 
Päivämäärä:   24.2.26 16:29:10

"Päivämäärä24.2.26 16:27:21

"Toki vahinko ei katso aikaa, mutta en nyt kypärättömyyttä ratsastuksessa pitäisi erityisen suurena riskinä osaavalla ratsastajalla, riskinä toki. Harva tuntuu paukkuliiviäkään käyttävän, vaikka nimenomaan se pelastaa kun hevonen kaatuu päälle. Sisäelimet on vähintään yhtä herkkiä vaurioille kun pää ja vievät yleensä hengen kun tarpeeksi osuu."

Kerro hei meille muillekin millä taidoilla ehkäistään pään alueen vammat? Niihin kun on kuollut ihan ammattilaisia. Tämä on varmasti asia, joka kiinnostaisi niitä ammattilaisia ja myös lääkäreitä, sulla on selkeästi sellaista tietoa mitä ei ole kellään muulla."

Mua kiinnostaa tämä sama. Mitä ne taidot siis tekee siinä kohtaa kun esim siihen paljaaseen päähän osuu kavio/seinä/kivi/jatka vapaasti

Päivämäärä:   24.2.26 16:52:36

No ei se turvavyönkään kiinnipitämättömyys ole riski osaavalla autoilijalla, mutta kun joku ajaa kylkeen se on. Kaikki tapaturmat eivät riipu omasta osaamisesta.

Lähettäjä: Sennu 
Päivämäärä:   24.2.26 17:29:50

"Lähettäjä.

Päivämäärä24.2.26 16:52:36

No ei se turvavyönkään kiinnipitämättömyys ole riski osaavalla autoilijalla, mutta kun joku ajaa kylkeen se on. Kaikki tapaturmat eivät riipu omasta osaamisesta."

Kyllä se auto voi osaavallakin lähteä käsistä ilman että toinen tulee kylkeen. Ja auto on esine. Hevonen on elävä joka voi vaikka kompastua omiin jalkoihinsa.

Päivämäärä:   24.2.26 18:01:33

No niin voi, mutta eihän nämä kypärättömät sitä ymmärrä. Jos koetaan , että osaa, niin osaa. Hevonen voi osaavankin käsissä säikähtää ja lähteä käsistä.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   24.2.26 21:47:36

Tuollakin näkyi uutinen, missä 3 vuotias lapsi oli kuvassa ilman kypärää selässä. Hevonen oli vauhkoontunut ja lapsi kuollut. Että ihan paikaltaankin voi yhtäkkiä lähteä ja on kyllä todella riski otettu, että laitetaan vielä ilman kypärää selkään.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   24.2.26 22:14:32

Olen katsonut samaa. Rovaniemeläinen turistipalveluja tarjoava yritys ainakin päivittää ihan jatkuvasti.
En koskaan mene sinne asiakkaaksi ja hyvä tietää, että siitä voi tukesillekin ilmoittaa. Entä onko siellä alueella jotain turistimaastojen järjestäjää, joka arvioi palvelujen vastuullisuutta?

Päivämäärä:   25.2.26 07:44:48

Nyt tämä tonttu on ostanut uuden hevosen ja ratsastaa sillä ensimmäistä kertaa ilman kypärää. Ei tuommoista somea vaan voi hyväksyä esimerkkinä lapsille. Ei mitenkään. Hevosalan yrittäjillä on mielestäni suuri vastuu. Ja vaikka hän on nuori, kuitenkin haluaisi itsekin vanhemmaksi, jolloin pitää jo olla kykyä ajatella isommin.

Päivämäärä:   25.2.26 08:05:30

^ Jos katsot tarkemmin se on eri tonttu siellä selässä kuin omistaja, mutta sama se kenen pää kolahtaa. Toki hankeen on pehmeämpi pudota kuin kiveen (joka hangen allakin voi olla). Tää kuvan kypärätön on temppuvalkku.

Lähettäjä: Moi 
Päivämäärä:   25.2.26 10:15:12

^ kyllä se tonttu vetelee karvalakkireuhka päässä sielä iteki. Viime viikolla oli storissa vasta kuvaa. (Ja ollu monesti muutenki) Olihan heillä joku narunvetovideoki missä kellään ei tainnu olla kypärää. Ja pehmentää se lumi mutta kyllä se hevonen voi sieläki talloa päälle.

Päivämäärä:   25.2.26 10:22:33

En sano etteikö ratsastaisi itsekin, mutta nyt uuden hepan kuvissa ei ole omistaja. Kai se vaan on niin siistiä leikkiä osaavampaa ja kuolemattomampaa kuin muut.

Lähettäjä: ,, 
Päivämäärä:   25.2.26 10:27:49

Tonttuhan väittää olevansa somettaja/somepersoona mikälie. Niin tämmöistä esimerkkiä antaa kypärättömyydellä... Ja taasko sillä uusi hevonen??! Pitäisi edellisistäkin huolta. Vastahan sanoi jossain kun ei ole rahaa, mistä raha uuteen hevoseen yhtäkkiä tuli? Hoh hoi

Lähettäjä: • 
Päivämäärä:   25.2.26 10:49:47

Miten tonttu mainostaa itseään suokkipaikkana kun eihän siellä turistit edes mene niillä vaan just mm vuoniksilla? Ja nyt työpaikkailmoituksessa puhutaan myös vaan suokeista. Harhaanjohtavaa sanon minä

Lähettäjä: jippii 
Päivämäärä:   25.2.26 11:31:46

Kypärän käyttö tai käyttämättömyys on omalla hevosella ratsastettaessa ihan jokaisen aikuisen oma asia.

Mutta tämä kommentti kyllä herätti huonioni ja huolestuneisuuteni:
"Harva tuntuu paukkuliiviäkään käyttävän, vaikka nimenomaan se pelastaa kun hevonen kaatuu päälle" (sanoi nimimerkki Hmm)

EI NÄIN. Se paukkuliivi ei todellakaan suojaa jos hevonen kaatuu päälle! Älkää levittäkö täysin väärää tietoa.

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   25.2.26 11:33:28

Onneksi Suomessa kuitenkin käytetään aika hyvin kypärää. Hirvittää välillä fb:ssa seurata Between the ears -ryhmän kuvia esim. USA:sta, kun lapsetkin menee ilman kypärää.

Päivämäärä:   25.2.26 18:00:41

Kuulin huhua, ettei siellä ole kunnon tallia tai pihattoa. Onko joku käynyt? Onko heillä asialliset tilat?

Lähettäjä: # 
Päivämäärä:   26.2.26 17:10:47

Ei taida mitään kunnollisia pihattoja olla...

Lähettäjä: × 
Päivämäärä:   26.2.26 22:43:24

Onko paikat tarkastettu kuitenkin? Siis valvontaellin toimesta. Kyllähän näin varmaan on, jos turistipaikkana touhuaa.

Lähettäjä: Kuulo 
Päivämäärä:   27.2.26 10:06:01

Onhan sielä valvojat käyneet, ei muka ole sanottavaa. Naapurissa asuu kuulemma valvoja jonka kanssa on hyvää pataa niin kyllähän sen tietää miten nää hommat menee... Paljon on sanottavaa, mutta ei kukaan puutu. Ilmeisesti nää yrittäjät saa piettää hevosiaan vaikka miten.

Päivämäärä:   27.2.26 13:05:17

"Kypärän käyttö tai käyttämättömyys on omalla hevosella ratsastettaessa ihan jokaisen aikuisen oma asia." Saako sen aikuisen jättää sitten maahan makaamaan kun se on tippunut ja kavio osunut päähän? Jos se on siis oma asia? Kyllä se sitten itse paikkaa itsensä ja hoitaa vammansa?

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   27.2.26 13:28:12

Oma valinta. Niinkuin päihteiden käyttö, kortsun käyttö jne..

Lähettäjä: + 
Päivämäärä:   27.2.26 19:37:35

Lol - tämäpä juuri, ja varsinkaan asiakasmaastoissa jos ei käytä kypärää nii hmm...

Lähettäjä: ^ 
Päivämäärä:   28.2.26 01:18:08

Itse en käy talleilla, jossa postaillaan somea ilman kypärää. Niin yksinkertaista se on, kun toimii omien arvojen mukaan. Muut tehkööt mitä haluavat.

Lähettäjä: R 
Päivämäärä:   28.2.26 08:13:37

Someeb aina kypärätön kuva, vaikka muuten käytänkin. Kiva ärsyttää.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   28.2.26 08:53:11

Minä en käytä kypärää. Ratsastin siihen aikaan, kun ”kukaan” ei käyttänyt ja se oli normaalia. Kai siihen sitten tottui.
Nyt minulle on sponsorin kautta kypärä, jota tietysti käytän kuvissa jne. Mutta kotona kun treenataan niin en käytä.

Lähettäjä: ^ 
Päivämäärä:   28.2.26 09:01:37

Miten R, oletko hevosyrittäjä?

Kuten sanoin, jokainen aikuinen tekee miten haluaa, mutta itse en tue sellaista talliyrittämistä, mitä markkinoidaan ilman kypärää. Olen sen ajan lapsi itsekin, että silloin oli siistiä, kun jotkut osaavat ratsasti ilman ja itsekin tietenkin piti niin tehdä vanhemmilta salaa. Nykyisin on todella hienoa, että ratsastajat julkisesti omalla esimerkillään kannattavat kypärän käyttöä. Kiitos heille siitä, että kantavat esimerkilään vastuuta.
Useilla talleilla on samasta syystä myös ykäsäreille kypäräpakko.

Päivämäärä:   28.2.26 13:34:36

^ juuri näin, hienoa katsoa heitä joilla se potta pysyy päässä! Nykyään on tosi hienoja kypäriä ja hyvin istuvia.

Onko tänne vaellustalliin tullu vielä lisää hevosia? Ylempänä oli mainittu yhdestä mutta vasta storyssa päivitti kahdesta tuntemattomasta hevosesta minkä nimiä en ollut kuullutkaan.

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   28.2.26 13:58:13

Paukkuliivin toiminta perustuu siihen että se täyttyy ratsastajan irtautuessa hevosesta. Jos koko ratsukko kaatuu niin liivi ei välttämättä laukea ja täyty, jolloin ei suojaa pazkaakaan. Suojaa yhtä paljon kaatuvan hevosen alle jäädessä kuin ohut toppaliivi.

Kypärää käytän aina, mutta ”won’t somebody think of the children!!!” argumentti on raivostuttava ja saa harkitsemaan kypärättömien kuvien postaamista. Typerää holhoamista.

Enpä ole kuullut samanlaista rääkymistä vaikka jääkiekon aivotärähdyksistä, kun on poikien laji. Tytöt halutaan aina halata ja suojella kuoliaaksi. Jätetään päänsä hevosten kanssa loukanneet naiset hoitamatta ja riennetään paapomaan autourheilun (luonnon saastuttajat) parissa itsensä ruhjoneita miehiä.

Aikuinen tekee omalla hevosellaan mitä lystää.

Päivämäärä:   28.2.26 14:32:13

Ilman kypärää ratsastaminen on noloa ellei ole oikeasti joku hevoskuiskaajavelho ja hyvin harva on, mutta luulee olevansa. Siksi ovat noloja.

Päivämäärä:   28.2.26 14:37:14

Ja siis ylipäätään on noloa nolostella kypärän käyttöä, ja luulla että näyttää paremmalta ilman kypärää. Toki jos on laiska eikä mitään suojattavaa, niin fine. Itselle antaa lähinnä ylimielisen kuvan, ja antaa ymmärtää että ko. henkilö luulee taidoistaan/itsestään liikaa, eikä tiedä perusasioita hevosesta: kyseessä on monta sataa kiloa painava pakoeläin, joka säikähtäessään voi ihan vahingossakin runnoa sinun kallosi/keuhkosi/sisäelimesi jne niin p*skaan kuntoon että kuntoutuminen voi viedä kuukausia tai jopa vuosia, jos satut olemaan niin onnekas että jäät henkiin eikä hevonen vammauta sinua loppuiäksi. Jos yhtään arvostaa omaa henkeään ja harrastus on oikea rakas ja mielii niiden hevosten kanssa jatkossakin kyetä puuhastelemaan, niin fiksuinta on laittaa se kypärä päähän. Se myös ihan oikeasti näyttää fiksummalta.

Päivämäärä:   28.2.26 14:37:49

*oikeasti

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   28.2.26 14:54:35

Varmaan kiva niin kauan kunnes Tukes tekee talliin tarkastuksen

Päivämäärä:   28.2.26 16:17:00

Tukesille ei kuulu tippaakaan se, kuinka esim omistaja käyttää kypärää.

Päivämäärä:   28.2.26 16:26:01

Kyllä taitaa tukesia kiinnostaa jos vaellusratsastus vetää omistaja menee ilman kypärää.
"Kypärää pitää käyttää aina ratsastuksessa ja ajamisessa, sekä mm. hevosten esittämisessä maasta käsin, juoksuttamisessa, talutusratsastuksessa, hevosten lastaamisessa tai irtohypytyksessä"

Lisäksi he ovat myös kypäristä itse irrottaneet ilmeisesti lipat pois. Eihän ne enää täytä turvallisuuskriteerejä mitkä niille kypärille on tehty joskus

Päivämäärä:   28.2.26 16:28:23

"Enpä ole kuullut samanlaista rääkymistä vaikka jääkiekon aivotärähdyksistä, kun on poikien laji. Tytöt halutaan aina halata ja suojella kuoliaaksi. Jätetään päänsä hevosten kanssa loukanneet naiset hoitamatta ja riennetään paapomaan autourheilun (luonnon saastuttajat) parissa itsensä ruhjoneita miehiä."

Mitä sä siis kaipaat lätkän tiimoilta? Aivovammojen vakavuudesta lätkän osalta puhutaan jatkuvasti.

Lähettäjä: Re 
Päivämäärä:   1.3.26 16:21:18

Alaikäisen ryypiskely on paljon pahempaa kuin kypärättä.

Päivämäärä:   2.3.26 09:43:05

"Enpä ole kuullut samanlaista rääkymistä vaikka jääkiekon aivotärähdyksistä, kun on poikien laji. Tytöt halutaan aina halata ja suojella kuoliaaksi. Jätetään päänsä hevosten kanssa loukanneet naiset hoitamatta ja riennetään paapomaan autourheilun (luonnon saastuttajat) parissa itsensä ruhjoneita miehiä."

Oon todella tyytyväinen että meillä lätkänpelaaja käyttää häkillistä kypärää aina, myös silloin kun luistelee ilman mailaa. Ei tarvitse rakennella hammaskalustoa uudelleen niin herkästi. Lajit joissa on todettu kypärän käytön ehkäisevän pahoja pään alueen vammoja, on meillä niitä lajeja joissa kypärä pistetään päähän jos halutaan harrastaa lajia. Ihan iästä tai osaamistasosta riippumatta.

Lähettäjä: Heh 
Päivämäärä:   2.3.26 11:05:56

Ne on vaan niin persaukisia, ettei ole ollut rahaa ostaa kallista kypärää 😅 Eli ei kypärää niin rahat on todella vähissä 😂

Lähettäjä: boxing 
Päivämäärä:   2.3.26 16:10:35

Missä nyrkkelijöiden kypärät?

Päivämäärä:   2.3.26 20:00:40

"Lähettäjäboxing

Päivämäärä2.3.26 16:10:35

Missä nyrkkelijöiden kypärät?"

Whataboutismia parhaimmillaan, mutta googlaa vaikka nyrkkeily kypärä

Päivämäärä:   6.3.26 19:01:33

Näkyy olevan taas mainoskuvia missä ei kypärää. Noh, eipähä mee kypärä rikki jos tippuu

Lähettäjä: Onko muka ilman 
Päivämäärä:   6.3.26 22:13:03

Niillähän on tuon karvareuhkan alla kypärät?

Lähettäjä: Wee 
Päivämäärä:   6.3.26 23:06:14

"Kuulin huhua, ettei siellä ole kunnon tallia tai pihattoa. Onko joku käynyt? Onko heillä asialliset tilat?"

Näillä on pari kolme hevosta Apukassa (turisti resort) josta tekevät rekiajeluita sieltä käsin. 3 jättimäistä (ja lihavaa) hevosta asuu pienessä tarhassa jota ei siivota (ainakaan 2,5kk aikana mitä ite pyörin siellä) ja hevosilla on paali muoveineen tarhassa jota hevoset itse repivät auki. Eli muovi täynnä reikiä ja sieltä tursuaa verkko riekaleina. Ja tarha ihan täynnä paskaa.

Päivämäärä:   7.3.26 08:43:25

On siellä kuule ilman kypärää menty...

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   7.3.26 14:10:41

Mitä sitten?
Kypärähulluus on ihan ruotsi-suomihullujen juttu.

Monissa EU maissa ei ole kypäräpakkoa ratsastuskouluissa ja vaelluksilla.

Lähettäjä: Sennu 
Päivämäärä:   7.3.26 15:54:22

"Päivämäärä7.3.26 14:10:41

Mitä sitten?
Kypärähulluus on ihan ruotsi-suomihullujen juttu.

Monissa EU maissa ei ole kypäräpakkoa ratsastuskouluissa ja vaelluksilla."

Joo, ihan hulluahan se on suojautua kuolemalta tai vakavilta vammoilta. Vois jättää kypärän pois myös kiekkoilijoilta, snoukkaajilta, formulakuskeilta ja mitä näitä nyt on.

Päivämäärä:   7.3.26 16:02:42

"Näillä on pari kolme hevosta Apukassa (turisti resort) josta tekevät rekiajeluita sieltä käsin. 3 jättimäistä (ja lihavaa) hevosta asuu pienessä tarhassa jota ei siivota (ainakaan 2,5kk aikana mitä ite pyörin siellä) ja hevosilla on paali muoveineen tarhassa jota hevoset itse repivät auki. Eli muovi täynnä reikiä ja sieltä tursuaa verkko riekaleina. Ja tarha ihan täynnä paskaa."

Siis oikeesti?! Teitähän ilmoituksen?

Päivämäärä:   7.3.26 18:25:21

Onko muka ilman minkä karvareuhkan? Meinaatko sen mikä on käsin liimattu siihen kypärän lipan tilalle? Kypäristä on lipat irroitettu ja karvareuhkat liimattu tilalle. Monissa kuvissa menee karvaLAKKI päässä, jonka alla ei ole kypärää.

Lähettäjä: niih 
Päivämäärä:   8.3.26 08:38:52

"EI NÄIN. Se paukkuliivi ei todellakaan suojaa jos hevonen kaatuu päälle! Älkää levittäkö täysin väärää tietoa"
No ehkei aina riippuen tilanteesta, mutta minun tapauksessa hevonen kompastui laukasta,ja meni ns turvalleen.Iitse lensin hevosen eteen, ja sain voltin tehneen n700kg Tinkerin suoraan päälleni. Ainoa muistikuva oli paukkuliivin pamaus. Siinä me maassa köllöttettin molemmat ja ihmeekseni ainoa vamma oli hevosen verinen turpa. :-)
Liivissäni on tosin lisänä intekroitu selkäpanssari ja edessä kylkisuojat, eli vaikkei liivi jostain syystä laukeaisi, se ei ole täysin suojaamaton.
Mips kypärä meni kyllä vaihtoon.

Lähettäjä: Mmmitä 
Päivämäärä:   10.3.26 22:08:03

Opettelisivat edes varustamaan hevosensa oikein... Rekivaljastuksessa kauheat puutteet, esimerkiksi mäkivyöt ihan miten sattuu laitettu. Hepparaukat

Päivämäärä:   11.3.26 00:31:46

Miten ilman kypärää ratsastus liittyykään hevosen varustamiseen?

Kypärä on saavuttanuut Suomessa aika jännän aseman.
Suosin itse sitä, että laitan someen kypärätöntä materiaalia ihan siksi, että tiedän sen aikaansaavan paheksuntaa ja minusta paheksunta on paljon hauskempaa kuin tykkäily ja ihailu.

Käytännössä kypärät ovat parantuneet niin paljon, että niitä on ihan mukava käyttää eli melkein aina käytänkin. En ole kuitenkaan havainnut ratsastuksen olevan erityisen vaarallista, vaikka olenkin aika paljon ratsastanut ja paljon myös aika tuhmilla hevosilla ja aika isoja esteitä. En ole koskaan nähnyt, että kokenut ja taitava olisi ovalla tavanomaisella kisahevosellaan tarvinnut kypärää. Tosi tuhmilla kyllä, nuorilla kyllä, mutta niillä omilla kilpureilla ei. Hevosen käsitteleminen on paljon vaarallisempaa, kuten myös tallien pihat ja tallimatkat.

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   11.3.26 00:38:25

Vikeltäjät temppuilevat hevosen selässä ilman kypärää ja ovat keskemäärin kehnoja ratsastajia.

Lähettäjä: Ida 
Päivämäärä:   11.3.26 05:42:17

Itse skippaan somessa kaikki kypärättömät videot suoraan. Käytän kypärää myös maastakäsin tehdessä/oreja taluttaessa. Minulla on joskus liinassa hevonen hypännyt pystyyn ja pamauttanut kaviolla päähän, kypärä pelasti.

Lähettäjä: Riu 
Päivämäärä:   11.3.26 07:44:12

"Suosin itse sitä, että laitan someen kypärätöntä materiaalia ihan siksi, että tiedän sen aikaansaavan paheksuntaa ja minusta paheksunta on paljon hauskempaa kuin tykkäily ja ihailu."

Viikon kypsyyspalkinto jaettu.

Päivämäärä:   11.3.26 09:47:54

:) vikellyshän on ihan eri laji kuin maastoratsastus, kouluratsastus tai esteratsastus. Ja sieltä on sanottu että kypärä on vain tiellä, en kyllä tiedä onko kuinka paljon loukkaantumisia tullut siinä lajissa kypärämättömyydestä mutta tietääkseni vikeltäjät opettelevat oikeanlaista alastuloa ihan ensitöikseen.

Lähettäjä: …. 
Päivämäärä:   11.3.26 12:25:21

No tiellähän se on aina. Huono pointti. Joskin yleinen.

Esikuva on myös huono ainakin jos hyväksyy tunnetun julkisuudenkipeän majojunnun juopottelun, mutta ei hyväksy kypärättömyyttä.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   11.3.26 16:24:37

Alaikäisten julkkisten juopottelu on paljon paljon pahempaa kuin kenen tahansa kypärättömyys.

Päivämäärä:   17.3.26 09:53:33

Vielä näkyy asiakaskäytössä olevan nuo karvareuhkakypärät. Vuonis on aika huonokuntoisen näköinen, luut törröttää..

Päivämäärä:   17.3.26 09:56:14

"Käytännössä kypärät ovat parantuneet niin paljon, että niitä on ihan mukava käyttää eli melkein aina käytänkin. En ole kuitenkaan havainnut ratsastuksen olevan erityisen vaarallista, vaikka olenkin aika paljon ratsastanut ja paljon myös aika tuhmilla hevosilla ja aika isoja esteitä. En ole koskaan nähnyt, että kokenut ja taitava olisi ovalla tavanomaisella kisahevosellaan tarvinnut kypärää. Tosi tuhmilla kyllä, nuorilla kyllä, mutta niillä omilla kilpureilla ei. Hevosen käsitteleminen on paljon vaarallisempaa, kuten myös tallien pihat ja tallimatkat."

Tää on ihan provo, mutta puutun silti. Mun ympärillä on hevosten kanssa ammattilaisilta kahdelle tullut aivovamma ja yksi kuollut. Viimeisellä ei ollut tilanteessa kypärää, kahdella ekalla oli. Kaikki kolme tilannetta olivat sellaisia, ettei niihin voinut taidoilla mitenkään vaikuttaa, mutta näillä jokaisella sitä on kyllä reilusti ollut.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.