Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Tallin ensiaputarvikkeet ihmisille?

Lähettäjä: ea 
Päivämäärä:   24.2.26 12:32:52

Mitä ensiaputarvikkeita teiltä löytyy tallilla ihmisille?

Tuli mieleen toisesta "pitääkö opettajan olla fyysisesti kunnossa.." keskustelusta, että omina ratsastuskouluvuosina pienehköllä ratsastustallilla ei ollut kyllä tietoakaan edes laastareista :D Mitään ei onneksi sattunut, mutta kellään ei ollut tietoa mistään ea-pakkauksista, ei tuntilaisilla eikä juuri näillä 25v opettajilla.

Käyn kotitallilla, jossa olen pääasiassa yksin ja olen miettinyt että kannattaisi joku setti koota. Tallilta löytyy aina:
-Vettä huuhteluun
-Betadine
-Vanua
-Jesaria
-Sakset
-Talouspaperi

Jonkunlaisia sidontatarvikkeita ainakin voisi hommata, mitä muuta?

Re: Tallin ensiaputarvikkeet ihmisille?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   24.2.26 13:32:14

Paineside, sideharsoa, laastareita

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.2.26 13:43:03

Kylmäpussille ja laastareille ollut eniten tarvetta

Päivämäärä:   24.2.26 16:00:46

Muovipusseihin saa äkkiä lunta ja näin muuttuvat kylmäpusseiksi.

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   24.2.26 16:02:00

Ei ole ratsastuskoulussa missään näkyvillä. Ja kun hevoset puree ja potkii niin tarvitsisi desinfiointiaineita yms. Ei ole missään.

Päivämäärä:   24.2.26 16:07:13

Jos tallille vie ea tarvikkeita niin joku ottaa ne ihan muuten vaan. Ja ne on vääränlaisia. Ja valivalivali. Nin jokainen hoitakoon ensiapunsa ihan itse jos on tajuissaan. Pyyhkeitä ja hevosten tarvikkeita löytyy niin niillä oikean tilanteen tullen voi improvisoida mutta jotkut laastarit saa ihan jokainen hankkia itse itselleen

Päivämäärä:   24.2.26 20:45:58

Jos tallissa on työntekijöitä on heillä ea tarvikkeet. Usein ei asiakkaiden nähtävillä mutta pyynnöstä varmaan tilanteessa saa. Työterveyshuolto on arvioinut ea kaapin sisällön.

Lähettäjä: httäti 
Päivämäärä:   25.2.26 09:09:20

Mulla on omien hevosten "EA-laatikossa" myös ihan ihmisten EA-pakkaus. Sen lisäksi laastareita nivaska. Ja samat kylmäyskamat kuin hevosillekin.

Tajusin juuri, että oon koko elämän käynyt selkeästi turvallisuutta miettien edistyksellisillä talleilla. Jo 90-luvulla useammalla tallilla mulle neuvottiin lähes alussa, mistä löytää mm. tallin EA-tarvikkeet, eli myös ne ihmisten tarvikkeet. Jännä juttu muuten, tällaisilla talleilla tunnuttiin niitä tarvitsevan yleisesti vähemmän, kuin parilla tallilla missä mun kaverit kävi. Saattoi johtua siitä, että kun tallilla oli mietetty turvallisuussuunnitelmat ja asiat pyrittiin tekemään asiallisesti ja turvallisesti, vahinkoja sattui vähemmän. Kaverit kävi taas talleilla, missä pikkutytöt sai viilettää ravureilla pitkin metsiä ilman kypäriä. Siellä aina sattui ja tapahtui.

Itse arvostan kyllä sellaista asiallista touhua, että EA-tarvikkeet ei ole misään jemmassa tallityöntekijöiden takana, vaan ne on kenen vain löydettävissä kun tarve iskee.

Lähettäjä: z 
Päivämäärä:   25.2.26 09:55:54

Mulla on tallikaapissa sellainen ea-vyölaukku mikä jäi mulle kun tulin takaisin vuoden ulkomaankomennukselta sotatoimialueelta. Siinä on tarvikkeita mm ampumahaavojen ym hoitoon.
Hevoselle oma ämpäri missä betadinea, haavasuihketta, tervarasvaa, liimapinteleitä, vanua, kylmäysgeeliä, ruisku ja kumihanskoja.

Lähettäjä: jäsen Y 
Päivämäärä:   25.2.26 10:03:44

jonkinlainen niskatuki olisi hyvä olla, yleensä ei löydy tavan EA- pakkauksista ja on "pikkuisen" vaikeampi stabiloida niskaa kotikonstein johonkin raajaan verrattuna.

Päivämäärä:   25.2.26 10:35:21

Jos epäillään ranka- tai niskavammaa niin on paljon turvallisempaa kun ei edes lähdetä siirtämään saati tekemään NISKATUKEA, poislukien tilanne jossa autettava on tajuton ja pitää saada kylkiasentoon. Tällöinkin tarvitaan useampi kääntäjä, joista yksi tukee päätä käsillä ja ohjaa kääntöä että ranka kääntyisi mahdollisimman tasaisesti.

Käsivamman voit sitoa kolmioliinalla.

Jos hevonen puree niin ensisijaisesti huudellaan haava vedellä ja laitetaan suoja, sitten lähdetään päivystykseen hakemaan tarvittaessa rokotus ja/tai tikit ja antibiootti. Ei millään desinfiointiaineella siellä tallioloissa (jossa muutenkin likaista) jäädä pelleilemään vaan asap päivystykseen tikkausta tarvitsevan haavan kanssa.

Elvytystä tarvitsee vain henkilö, joka on tajuton ja ei hengitä. Harvoin tippumisen seurauksena, sen sijaan useimmiten henkilön oma perussairaus aktivoituu ja menee sen takia tajuttomaksi.

T. Ensiapukouluttaja

Päivämäärä:   25.2.26 10:36:48

Aina ensisijaisesti kun sattuu pahasti, tärkein asia on soittaa 112 ja sieltä ambulanssi asap, sitten heidän ohjeiden mukaan. Jos epäillään rankavammaa tai päävammaa niin pidetään potilas makuulla, lämpöisenä esim. loimien alla. Äkkiä shokissa tulee kylmä.

Päivämäärä:   25.2.26 11:11:32

Ei tarvitse niskatukea tallin ea-varusteisiin. Todellakaan maallikko ei sillä tee mitään, koska rankavamman epäilyssä soitetaan 112 ja pidetään potilas liikkumattomana kunnes ammattilaiset on paikalla.

Itse tarkistaisin, että saatavilla on pieniä kylmäpakkauksia (pakastettavia tai kertakäyttöisiä) ne on kivempia monessa tilanteessa kun hevosten isot ja likaiset, laastareita, muutama sideharsorulla, joilla pystyy sekä sitomaan että tekemään painesiteen ja jotain puhdistusainetta. Jos varovainen haluaa olla, silmähuuhde voi olla kiva, kun kaikenlaisia aineita hevosten kanssa kuitenkin käytetään. Saksia, jesaria yms tallilta nyt löytyy varmasti muutenkin.

Päivämäärä:   25.2.26 11:22:54

Meillä mennyt lähinnä kertakäyttösiä kylmäpakkauksia, harsositeitä, harsorullia, laastareita, sitä sellasta kankaantyylistä teippiä, suolaliuosta ja kertiskäsineitä. Harsoilla ja teipillä saa aika hyvin tehtyä joko suojauksen tai painetta haavaan, riippuen tilanteesta. Kertishanskoja kannattaa kyllä olla, kun nopeasti käsien peseminen ei tallioloissa käsiä saa puhtaaksi. Isommasta osumasta (rangan lähelle osunut kova tälli tai puristuksiin jääminen) on lähdetty sit suoraan lanssilla, missä ei oikein muuta voi itse tehdä kun soittaa häkeen ja olla vierellä siihen asti seuraamassa tilannetta.
Avaruuslakana vois olla hyvä olemassa, mutta kun kylmä tulee monesti maastapäin ja jos yksin oot tilanteessa, niin ei sitä oikein saa alle turvallisesti ilman lisävaurioita laitettua. Riippuen toki vammasta, voiko liikuttaa. Toki auttaahan se hieman siinä päälläkin.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.