Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hätäjarru yksinäiselle maastoilijalle

Lähettäjä: Maastoon 
Päivämäärä:   22.2.26 19:49:32

Kysymys yksin paljon maastoileville, käytättekö hevosen kanssa jotain hätävararatkaisua/hätäjarrua (esim. gramaaneja tms.) nimenomaan yllättäviä hätätilanteita varten?
Ei siis normaalikäytössä, vaan varalta jos jotain sattuisi yksin pitkällä maastossa ollessa.
Olisi mielenkiintoista kuulla kokemuksia ja näkemyksiä.

Re: Hätäjarru yksinäiselle maastoilijalle

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   22.2.26 19:59:05

En. Miksi pitäisi?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   22.2.26 20:02:48

En. Perusnivelellä menen.

Joskus on tullut yllättäviä tilanteita, esim hirvi rytisten vastaan. Silloin se on nopea 180 asteen käännös ja rivakkaa laukkaa. Keräilen ohjat ja hidastan kun pystyn, ei siinä auttaisi gramaaneja kelailla. Toki hevonen on periaatteessa hyvin toimiva, vaikka tosiaan saattaa paeta pelottavia tilanteita.

Mun varotoimi on pitää jalustimet jalassa, niin pysyn selässä, jos loikka tai äkkikäännös tulee. Hevonen on hallittavissa, kunhan on oma kroppa hallinnassa.

Lähettäjä: Nii i 
Päivämäärä:   22.2.26 20:08:20

Noh, siinä tilanteessa kun oikeesti hevonen lähtee juoksemaan niin kovaa kun kintuista lähtee jollain kapealla metsätiellä jossa ojat molemmin puolin ja mihinkään et pääse kääntämään, ei auta muu kuin kiikkua kyydissä ja toivoa parasta, ihan sama mitkä hirt*ogramaanit sulla on. Niistä ei meinaan paljoa apua ole. Been there done that.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.2.26 20:24:41

Yhden ohjan pysäytys on turvallisempi ja nopeampi, toki vaatii ratsastajalta jonkun verran taitoa, voimaa ja tasapainoa.

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   22.2.26 20:30:56

Joo ei oo hätäjarrua. Tiedostan, että yksin maastoilussa on aina riskinsä, jos hevonen ottaisi ja lähtisi, niin ei siinä auttaisi kuin roikkua mukana ja yrittää saada takaisin kun pystyy.
Omani onneksi on maastovarma, mutta en kantaisi kaunaa jos jotain yllättävää säikähtäisi ja pinkaisisi karkuun, se on kuitenkin pakoeläin päivän päätteeksi.

Päivämäärä:   22.2.26 20:34:40

Kuparirolleri

Päivämäärä:   22.2.26 21:55:28

No mulla oli juuri nuo gramaanit.
Ei säikkymistä varten (ei ollut säikky) vaan vähän hillitsemään laukan vauhtia, silloin kun tuntui istuvan ruutitynnyrin päällä. Niillä sai paremmin hevosen hallintaan ja silloin kun ne olivat löysällä, eivät mitenkään eronneet normi nivelen tuntumasta.

Lähettäjä: n 
Päivämäärä:   22.2.26 22:45:17

En käytä. Kerran on tuo hevonen säikähdyksestä lähteny päättömästi juoksemaan, lähti metsään jossa meidän vieressä oli iso pudotus alaspäin. Olin ihan varma, että sinne humpsahdetaan, no ei humpsahdettu ja rauhottukin hetken päästä. Jos olis ollu jotain ihme virityksiä tai siinä yrittäny pysäyttää jotenkin niin varmasti olis tasapaino menny ja humpsahdettu sinne..

Lähettäjä: Helmikorvis 
Päivämäärä:   23.2.26 06:19:35

En käytä

Lähettäjä: TP 
Päivämäärä:   23.2.26 07:18:59

On ollut. Pelham kahdella ohjalla.

Lähettäjä: hh 
Päivämäärä:   23.2.26 12:05:28

On sen verran asiallinen hevonen niin ei tarvitse

Lähettäjä: Kiltti suokki 
Päivämäärä:   23.2.26 12:11:54

En. Hevosellani ei ole tapana ryöstää. Ja jos hevoseni joskus säikähtää jotain tai vähän innoissaan kuumuu niin se kyllä rauhoittuu pyrähdyksen jälkeen.

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   23.2.26 12:58:22

Pelham kaksilla ohjilla oli, kun maastoilin hepalla joka oli oppinut edellisen omistajan kanssa, että halutessaan voi poistua kotiin itse valitsemaansa reittiä ja askellajia. Niinpä sen hepan maailma koostui sitten kotipihasta ja kentästä. Kun aloitin, niin minun kanssani se sai valita, kuunteleeko pidätettä vai yrittääkö olla kuuntelematta, mutta sitten kuuntelee. Kahdesti teki jälkimmäisen ja sen jälkeen maastoilimme vuosia ilman yhtään ryöstöyritystä.

Oikea säikkyminen ja kuolemankauhu joka saa hevosen pakenemaan on yksi asia, opittu kotiin kaahaaminen ihan toinen.

Lähettäjä: Lohi 
Päivämäärä:   23.2.26 12:58:50

Käytän sellaisia perusvarusteita joilla hevonen lähtökohtaisesti pysyy hanskassa, jos tulee paha paikka. Yhdellä hevosella kuolain oli kimblewick ja toisella hackamore. Jos on jotain outoa tai epäilen hevosen sekoilevan, laitan turparemmin (normaalisti en käytä) ja pelhamin jarruksi. Tätä hätävaraa tarvitsi toisen hevosen kanssa ehkä kerran vuodessa ja toisen kanssa ei ole tarvinnut vielä koskaan. Panostan hevosen koulutukseen enkä lähde maastoon enkä varsinkaan pitkille lenkeille ennen kuin hevonen on hyvin tottunut maastoiluun ja sen reaktiot ovat tutut minulle.

Mikään varuste ei pelasta, jos hevonen ryöstää tosissaan MUTTA kyllä sen saa nopeammin hallintaan sopivalla varustuksella. Kokemusta todellakin on. Sopiva varustus ei ole yhdelläkään hevosella kaulanaru aitojen ulkopuolella tai ratsastaminen ilman jonkinlaista satulaa. Samoin turvajalustimet auttavat paljon, jos putoaa niin ei tarvitse pelätä jalustimeen kiinni jäämistä.

Päivämäärä:   23.2.26 18:54:30

"Lähettäjä.

Päivämäärä22.2.26 20:24:41

Yhden ohjan pysäytys on turvallisempi ja nopeampi, toki vaatii ratsastajalta jonkun verran taitoa, voimaa ja tasapainoa."

Ei pysty tekemään jos hevonen puree kiinni kuolaimeen.

Nyrkkisääntö on se, että maastoon ei lähdetä hevosella jolla ei voi mennä lenkkiä pitkin ohjin, pl. muun liikenteen ohitukset yms jolloin otetaam ohjat lyhyemmäksi että ehtii reagoida.

Sinne ei lähdetä hevosella joka säikähtäessään ottaa jalat alleen. Muutama loikka on ok kunhan antaa kiinni heti.

Mitä varautumiseen tulee, niin aina riimu suitsien päälle niin ettei tarvitse miettiä miten hevosen saa takaisin kotiin jos suitset hajoavat. Kahdesti on tullut tarpeeseen, toisella kertaa poni rapsutti takalalalla päätänsä ja katkaisi poskihihnan, toisella kertaa eri ratsu hajotti pikalukon jolla kuolaimet olivat kiinni näprätessään metalliporttia kun odoteltiin muita... aina näiden kanssa voi tapahtua vaikka ja mitä. 

Päivämäärä:   23.2.26 19:42:28

kuolaimet on sellaset, mitä oon vaihdellut tarpeen mukaan. oon maastoillut paljon erilaisilla hevosilla. joillakin ei auta kova kuolain, vaan oltava hereillä ja tiedettävä mistä hevonen hermostuu.

Lähettäjä: z 
Päivämäärä:   24.2.26 09:56:49

Ensinnäkin ratsastajan varusteet hyvin satulassa pitävät.
Lännensatula on hyvä 'turvaistuin'
Westernsuitset vipuvarrella, ei lähde hevonen mihinkään.

Mulla oli eka hevonen maastossa ryöstävä suokki, hommasin eka olympiat mutta ei ne paljoa auttaneet. Hommasin aidon lännensatulan ja perinteiset westernsuitset joissa kuolain vipuvarsineen oli 1 kiinteä metallipala. Ei ryöstänyt enää sen jälkeen, laukkasi toki paikallaan joskus mutta pysyi hanskassa. Westernsuitset on niin 'vahvat' että ohjat pysyy käsissä kahden sormen välissä.

Lähettäjä: LL 
Päivämäärä:   24.2.26 20:34:44

Länkkäkamat mun puokilla! Kaikille turvallisempaa!

Lähettäjä: TP 
Päivämäärä:   25.2.26 06:00:56

"Nyrkkisääntö on se, että maastoon ei lähdetä hevosella jolla ei voi mennä lenkkiä pitkin ohjin, pl. muun liikenteen ohitukset yms jolloin otetaam ohjat lyhyemmäksi että ehtii reagoida

Sinne ei lähdetä hevosella joka säikähtäessään ottaa jalat alleen. Muutama loikka on ok kunhan antaa kiinni heti.."

Jotenkinhan ne hevoset on opetettava maastoiluun, silloin on hyvä miettiä hätäjarruja yms. Ne voi sitten vaikka jättää pois kun hevonen on riittävän turvallinen.

Päivämäärä:   25.2.26 06:23:13

Linkittäkää toimivat westernkuolaimet

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   25.2.26 06:44:42

En, ei tarvitse. Perusnivel.

Lähettäjä: Mummu 
Päivämäärä:   25.2.26 06:45:34

Jos hevonen oikeasti panikoituu niin sillä ei ole mitään väliä mitä siellä suussa on! Ennenvanhaan metsätöissä ohjat sidottiin malttamattomilla hevosilla jopa puuhun mutta silloinkin kun hevonen oikeasti panikoituu niin pettää ohjat, suitset taikka leuka lopulta ja hevonen poistuu paikalta. En ole ylpeä miten isäni metsätöitä teki ja aikaakin mennyt yli 50vuotta mutta ihan vain havaintona.

Lähettäjä: Sylvia 
Päivämäärä:   25.2.26 06:52:25

Hyvin hevoselle opetettu yhden ohjan pysäytys. Tulee hevosella niin selkärangasta kun on hyvin opetettu että pysähtyy säikähtäessäänkin. Meillä toiminut huippuhyvin, mut tarvii toki osaavan opettajan ja pohjatyön, jotta toimii rauhoittavasti. Opettamatonta hevosta ei voi yhtäkkiä mennä kiskomaan yhdestä ohjasta...

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   25.2.26 08:42:11

Kädet ylös niin pysähtyy. Kokeile. Sitä voi myös opettaa, että reagoi siihen. Ei tunnu kivalta, mutta en hätätilanteessa mieti onko joku asia niin kivaa. Jos jää matkustelemaan ja odottaa meniskö se puolipidäte tai lässytys läpi niin toki niinkin voi tehdä. Siinä ehtii miettiä vaikka ensi viikon ruokalistaa samalla.

Päivämäärä:   25.2.26 08:54:02

Lännensatula paras maastoilusatula. Pysyy hyvin kyydissä ja tukevat leveät jalustimet jotka ei heilu.

Lähettäjä: Töö 
Päivämäärä:   25.2.26 09:10:27

Hevonen, joka on oppinut olemaan turvassa ihmisen kanssa, ei paria askelta enempää pakene. On ikävää, että on ihmisiä, jotka taistelevat hevosta vastaan sen sijaan, että malttaisivat opettaa ne yhdessä tekemiseen ja olemiseen. Mitään hätäjarrua ei tarvita.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   25.2.26 09:21:43

käytän maastossa PeeWee-kuolainta. Saan sillä pään linkkuun hätätilanteissa. Muuten ratsastan aina kaikki askellajit pitkällä ohjalla. Tuota hätästoppia tarvitsen harvoin, mutta haluan silti edelleen pitää näitä kuolaimia. Lisäksi näiden kanssa hevosen on helppo syödä mitä nyt sattuu napsimaan vauhdissa. Annan siis syödä maastossa kuolaimet suussa, pitkällä maastolla ihan tarkoituksellakin vatsahappojen takia.

Lähettäjä: a 
Päivämäärä:   25.2.26 10:28:02

Naurattaa ketjun ensimmäinen, joka kysyy miksi pitäisi olla hätäjarrut. Monet kyllä eksyy kujalle jo ihan alkumetreillä.

Mutta en ole kokenut tarpeelliseksi. Mun näkökulmasta pukittelua niillä ei pysäytetä, ja jos hevonen lähtisi vaikka suoralla tiellä viemään, niin ei hevosta yleensä siihen pysäytä oikein mikään. Siinä tilanteessa mulle aivan paras keino on ollut risteyksen kohdalla pakottaa hevonen poispäin kotoa, yleensä pysähtyy sitten heti siihen.

Toki sen hevosen voi pyrkiä pitämään nipussa alusta asti, mutta mun mielestä se ehkä tekee tilanteesta tosi jännittyneen jo tallinpihasta asti molemmille.

Päivämäärä:   25.2.26 12:23:19

Mistä peewee kuolainta saa ostettus?

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   25.2.26 13:37:19

Jos toiset ei tarvitse, se ei poissulje sitä että jonkinmoisen hevonen voikin yllättävässä tilanteessa lähteä.
Ai että kun kaikki olisikin niin mukavaa että heitä pitkät ohjat ja lompsi eteenpäin pystyynkuolleella puuhevosella vauhtia potkien.

Kyllä mielelläni varaudun itsekin yllättäviin tilanteisiin. Etenkin kun hevonen on minua kiikuttanut tiellä vailla minkäänlaista kontrollia useita kilometrejä. Ei ole kiva tunne se.
Itse käytän thiedeman ohjaa. Vähän sama kuin gramaanit mutta yksi ohja kädessä.
Muutoin mennään mahdollisimman löysällä ohjalla.

Lähettäjä: Sunika 
Päivämäärä:   25.2.26 13:53:14

Jokainen hevonen on pysähtynyt korkeintaan muutaman laukka-askeleen jälkeen. Eli en ole tarvinnut hätäjarruja. Ja on tullut ratsastettua hyvin monenlaisilla hevosilla myös usealla ravurilla niin suomenhevosilla kuin lämminverisillä. Nyt noin 40 vuotta.

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   25.2.26 14:51:32

Onhan kuolainkin sinänsä jo hätäjarru, muutenhan te kaikki ratsastaisitte niillä pomminvarmoilla hevosillanne riimulla tai kaulanarulla ;)

Lähettäjä: Töö 
Päivämäärä:   25.2.26 15:26:27

Itse en lähtisi maastoon hevosella, joka lähtee käsistä. Mutta jos se on opetettu painamaan kuolainta vastaan, niin että sinulla ei voimat riitä kääntää, niin tekee sen varmasti kuolaimella kuin kuolaimella. Yhä olen sitä mieltä, että käsistä lähtevä hevonen on huonosti opetettu.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.