Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ratsastuskoulut ja EHV-1

Lähettäjä: Y 
Päivämäärä:   21.2.26 21:18:22

Etelä-Suomessa osa on ollut kisoissa ja toiset kieltää muilla talleilla käymisen ehdottomasti (vaikka oli täysin eri varusteet ja eri käyntipäivät). Aika iso ero miten suhtaudutaan. Itse ihmettelen kyllä ajatusta lähteä kisaamaan. Selvä riski otetaan liiketoiminnallekin. Osa hevosten omistajista toki mennyt kisoihin myös ja muille talleille valmennukseen.

Re: Ratsastuskoulut ja EHV-1

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   21.2.26 21:29:14

Meiltä ei lähdetä nyt kisailemaan (muutenkaan just nyt) mutta tunnit pyörii normisti. En kyllä pysty kieltämään meille käyviä tulemasta, pakko luottaa että pitävät huolen omalta kohdaltaan ettei tauteja kuskaa. Onhan se vaara kuitenkin aina että joku tarttuva kulkeutuu.

Lähettäjä: / 
Päivämäärä:   21.2.26 21:44:47

Toivottavasti ratsastuskouluista ei lähdetä HIHSiin!

Lähettäjä: Joku 
Päivämäärä:   21.2.26 21:46:16

Kyllä nämä tänäänkin kisanneet satavarmasti lähtee...

Lähettäjä: åoih 
Päivämäärä:   21.2.26 22:04:39

Kun tauti ei ole levinnyt edes naapuritalleihin parin sadan metrin päässä, niin mikä lienee todennäköisyys että se leviäisi laajemmalle.

Lähettäjä: Marie 
Päivämäärä:   21.2.26 22:24:12

Näissä näkyy hyvin miten kokematon hevosväki nykyisin on. Toisaalta kun tästä nyt pyyhkäisee kunnon epidemia yli tänä keväänä niin siitähän sitä kokemusta ammentavat. Kukaan joka on joutunut katsomaan tähän tautiin kuolevan hevosen lopun ei enää vähättele turvatoimia tai mieti että eihän nyt meille niin käy. Saadaan ainakin hevoskauppaan uutta vauhtia kun muutama sata pääsee etsimään uutta statussymbolia ja harrastevälinettä.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.2.26 22:31:47

"Saadaan ainakin hevoskauppaan uutta vauhtia kun muutama sata pääsee etsimään uutta statussymbolia ja harrastevälinettä."

Joo, asiatonta kommenttia taas. Toivottavasti ei sinun statussymboliisi/harrasteVÄLINEESEESI osu tämä sairaus.

Päivämäärä:   21.2.26 22:58:30

Piste ei ymmärrä sarkasmia. Eikä ilmeisesti tämän sairauden vakavuutta. Täällä kommentoidaan tyylillä eihän se meille tuu kun ei oo Domissa levinny toiseen talliin. Eikö se oli piste sinusta tilanteen vähättelyä? Ei ole levinnyt Domissa (vielä) ja hyvä niin, tähän syy on tasan siinä että siellä homma otettiin riittävän vakavasti. Nämä hihsiin menijät ja muut ääliöt nimenomaan joutavat saada vähän kylmää kyytiä koska itse altistavat hevosensa tietämättömyyttään. Ja juurikin siksi koska eivät suurin osa ole koskaan nähneet oikeasti kuolevaa hevosta vaikka luulevat kaiken tietävänsä.

Päivämäärä:   21.2.26 23:23:36

Juttelin tänään tallikaverin kanssa. Hänen hevonen vuosia sitten mennyt EHV:n aiheuttamiin neurologisiin oireisiin. Täytyy sanoa, että tiesin taudin olevan karu, mutta silti kertomus oli traaginen. Pitäisi näistä tarinoista varmaan puhua enemmän, jotta ihmisten ei tarvitsisi itse kokea sitä. Ja erityisesti hevosten ei tarvitsisi kärsiä.

Päivämäärä:   21.2.26 23:28:04

Sarkasmi ei kuulu tähän keskusteluun. Taidat sinä olla se joka ei ymmärrä tämän sairauden vakavuutta.

Minä piste en ole kommentoinut että tauti ei leviä "minun talliini". Eli mitenhän tuo sinun argumenttisi minuun liittyy? Ei mitenkään. Tiedätkö kuinka monta pistettä täällä kirjoittaa? Aika monta.

Päivämäärä:   21.2.26 23:28:53

"Pitäisi näistä tarinoista varmaan puhua enemmän, jotta ihmisten ei tarvitsisi itse kokea sitä. Ja erityisesti hevosten ei tarvitsisi kärsiä."

Vaikka kuinka tästä puhuisi, sen saattaa joutua kokemaan.

Päivämäärä:   21.2.26 23:36:20

Tottakai, mutta ehkä olisi enemmän motivaatiota koittaa välttää. Meillä ainakin tallilla huomaa, että jonkun vakavan taudin läpi joskus käyneet suhtautuu hyvin vakavasti torjuntatoimiin.

Päivämäärä:   21.2.26 23:38:35

Todennäköisin leviämisreitti on juuri nuo kisat ja muut isot hevostapahtumat, se on selvä. Seuraavaksi hevosten muuttaminen tallista toiseen ja kolmanneksi sitten ne vierailijat.

Aikamoista typeryyttä lähteä nyt kisoihin, tauti saataisiin luultavasti sammumaan aika nopeasti ilman turhia altistuksia. Tällä hetkellä luultavasti siellä täällä on jokunen altistunut joka kantaa virusta oireettomana.

Päivämäärä:   21.2.26 23:45:24

Ilman hihsiä varmaan liitto olisi jo pistänyt kaiken kiinni pariksi viikoksi, ainakin etelässä. Sillähän tuo olisi nopeasti hallinnassa, kun hevoset ei liikkuisi.

Päivämäärä:   22.2.26 00:06:52

"Todennäköisin leviämisreitti on juuri nuo kisat ja muut isot hevostapahtumat, se on selvä. Seuraavaksi hevosten muuttaminen tallista toiseen ja kolmanneksi sitten ne vierailijat."

Samaa mieltä. Ihan oikeasti se todennäköisyys että joku hevonen nuolaisee tai haistaa just jotain kuolaa jonkun saappaanvarresta ja saa taudin niin.. Tässäkin keskustelussa huomaa miten paljon syyllistetään vierailijoita. Kyllä ne on nuo isot kisat jotka on se suurin riskipaikka. Toki ei poista hygienian tarvetta myös vierailijoilta mutta liikaa sälytetään sen syyksi kun halutaan käydä kisoissa silti?

Päivämäärä:   22.2.26 00:14:40

Kannattaa vaihtaa sitä nimimerkkiä sitten, piste. Ja lopettaa muitten käskyttäminen mihin sävyyn täällä sopii keskustella. Se, että jos tähän nyt lehahtaneeseen virukseen ei tajuta reagoida riittävän vakavasti tulee tarkoittamaan sitä että liian moni pääsee etsimään uutta hevosta ja näkee todella rumaa kärsimystä kun sairaus tekee tuhojaan. Väitän että liian monella varsinkin nuorilla aikuisilla ei ole mitään kokemusta siitä miltä nämä neuro-oireet oikeasti tarkoittavat. Tai ylipäätään siitä mitä se hevosen hätälopetus kärsimyksen päättämiseksi sitten on. Siksi näistä pitää puhua ja olla kaunistelematta asioita. Että alkaisi kiinnosta muukin kuin mä mä ja mun kisat ja valkut. Piste ja muut kaltaisensa voi luulla mitä haluavat mutta kun itselläkin on tätä hommaa yli 40 vuotta takana useassa maassa niin tämä ei ole eka epidemia myöskään. Ja siksi osa näistä kommenteista, joissa pohditaan että millä todennäköisyydellä se nyt tulis, tekee aika sarkastiseksikin. Koska yhtään ajatteleva ei nyt laske että josko se ei tulus vaan tekee kaikkensa että se ei tule.

Päivämäärä:   22.2.26 00:17:12

Mitä sinä maire minulle kohdistat tämän sun vuodatuksen. Minä saan sanoa ihan täysin oman mielipiteeni ihan juuri miten haluan, minusta tällaiseen vakavaan aiheeseen ei sarkasmi kuulu, ei sitten millään.

Päivämäärä:   22.2.26 00:19:28

Ja kuule, kuinkahan monella on varaa tai halua edes samantien sitä uutta hevosta ostaa jos on mennyt iso summa hevosen tehohoitoon ja henkinen puolikin saanut kovan kolauksen.

Päivämäärä:   22.2.26 00:25:01

Sinähän, piste, takerrut itse ja mesoat yhden sarkastisen lauseen vuoksi. Se tuli jo selväksi että et siitä tykännyt. Anna jo olla. Ei kuulu sulle. Esitä niitä mielipiteitäsi mutta älä tule arvailemaan mun historiaani ("sinä taidat itse olla se joka ei tajua") tai hyökkää yhtä kommenttia vastaan toistuvasti. Sä et tykkää mun tyylistä kirjoittaa, se tuli selväksi jo.

Päivämäärä:   22.2.26 00:31:48

Se koira älähtää johon kalikka kälähtää. Taisit itsekin tajuta että ei sarkasmi tähän kuulu ja nyt raivoisasti mulle puolustelet sitä miksi se tähän kuuluisi. Turhaan.

Päivämäärä:   22.2.26 00:32:09

että hyvää yötä vaan maire!

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.