|
Lähettäjä: *
Päivämäärä: 21.2.26 13:07:41
Omasta lapsuus ja nuoruusajasta niin kauan aikaa, että silloin oli vielä ihan normaalia ja helppoakin harrastaa hevosia ilman vanhempien taloudellista tukea. Ehkä ekan ratsastusvuoden tunnit he maksoivat, siitä eteenpäin teinkin jo tallilla niin paljon töitä, että ratsastukset sain ilmaiseksi. Nykyajassa tämä ei olisi mahdollista. Ratsastuskoulutoiminta on ainakin täällä meilläpäin muuttunut niin ammattimaiseksi. Onneksi näin, koska mulla on useampi sisarus, eikä todellakaan olisi ollut varaa tai halua vanhemmilla satsata vain minuun.
Toki jos olis ollut rikkaat vanhemmat, tai jos he olis satsanneet mun ratsastukseen esim. ostamalla mulle oman, niin varmasti olisin kilpaillut enemmän ja ehkä menestynytkin.
Itselle siunaantui vain yksi lapsi. Hänelle on sitten voinut tarjota sen taloudellisen ja ajallisen tuen ratsastuksessa, mihin on resurssit riittäneet. Ihan rehellisesti voin sanoa, että hyvä näin. Ei olisi ollut mahdollista, jos lapsia olis useampi. Ilman että siinä olis sitten se toinen saanut vähemmän aikaa ja taloudellista tukea. Johon mä en olisi lähtenyt. Esim toi että kaksi lasta, vain toisella oma hevonen, ei ikinä. Eikä tälle yhdellekään ole ollut varaa ostaa hevosrekkaa ja useampaa kisahevosta, ei todellakaan. Mutta elämä on.
Oon seurannut sivusta näitä äitejä, jotka satsaa siihen yhteen kaikkensa. Oon kuunnellut riitelyä, painostamista, kiukuttelua. Monesti miettinyt, että onko tuossa mitään järkeä. Useat jatkaa tätä, vaikka lapsi jo aikuinen.
Tsemppiä kaikille, jotka noissa kuvioissa kärsii. Muuta ei osaa sanoa.
|