Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Yli puolet heinistä pilalle mennyt

Lähettäjä: Poniäiti 
Päivämäärä:   17.2.26 17:25:45

Tilaamista heinistä mitä syksyllä tilasin alkaa olee aika fifty fifty kunnossa olevat ja pilalle menneet. Ovat ilmeisesti saaneet jostain kosteutta kun osa paaleista homehtjnut kokonaan ja todella lämpöisiä ja käyneitä. Kun osa taas aivan kuivia ja hyvälaatuisia. Saakohan jostain korvauksia, @!#$ tällainen rahanmeno

Re: Yli puolet heinistä pilalle mennyt

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.2.26 17:29:13

No mitäpä jos ottaisit yhteyttää tahoon miltä ostit ne.

Päivämäärä:   17.2.26 17:29:26

Myyjälle kuvat ja hyvittää paaleina tai rahana.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   17.2.26 17:29:31

Siis mitä paaleja? Miten säilytetty?

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   17.2.26 17:33:29

Riippuu ihan minkälaisista paaleista kyse ja kuinka säilytetty, mikäli kuivaheinää niin väärin säilytetty ja oma moka.

Päivämäärä:   17.2.26 17:46:04

Meillä heitetään muovipressu joka puolelta suojaksi ja pinotessa vielä merisuolaa väleihin. Syksyllä meni useampi pilalle, kun ilmankosteudet oli kovia eikä heitetty suolaa. Jos ne paalit on ollu fine teille tullessa, niin kohtuutonta alkaa heinäntuottajaa kiusaamaan, jos itse on säilytetty huolimattomasti. Kai ne olis jo tuodessa huomattu, että on huonoa seassa?

Päivämäärä:   17.2.26 17:46:29

Niin ja kuivaheinäpienpaaleja meillä.

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   17.2.26 17:49:39

Jos kyse siitä, että menneet pilalle kosteuden takia niin oma vika ja omasta pussista menee. Olettaisin, että kuivaheinästä kyse, kun noin iso määrä mennyt pilalle kosteuden takia. Myyjä ei enää tässä kohtaa vastaa kuivasta heinästä mitenkään, kun ovat monta kuukautta olleet ostajalla säilytyksessä, jolloin olet itse vastuussa siitä kuinka heinäsi säilytät. Muovin sisällä olevat paalit eria asia. JOSKIN moni säilyttää niitäkin erittäin huonosti ja käsittelevät vielä huonommin, että yllättävän monessa tapauksessa ostaja pilaa itse ostamansa paalit.

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   17.2.26 18:08:47

Jos paalit ovat olleet kunnossa sinulle tuotaessa, olet säilyttänyt ne väärin ja oma moka.

Tämähän on myyjän etu saada heinät pois omasta säilöstäetteit vahingossakaan vahingoitu.

Itse olen ihmetellyt omaa heinämyyjää kun olen sanonut ettö ostan vuoden sadon kerralla, hän tuo puolet syksyllä ja toisen puolen keväämmällä. Maksan aina vain tuodun satsin. Hänen kannattaisi toimittaa koko vuoden satsi minulle jolloin myyjä saa kaikista rahan ja paalien säilytyksen vastuu siirtyy minulle. Ei käy niin että joku metsäneläin köy raapimassa koko vuoden tuotannon paalit auki pellon reunassa.
Vai saako tuottajat siitä niin hyvän korvauksen että in kannattaa toimia?

Lähettäjä: Sunika 
Päivämäärä:   17.2.26 18:50:38

Jos on olleet pyöröpaaleja muoveissa tai ilman ja alkaneet käydä sisältä niin silloin on myyjässä vika. Paitsi jos muovittomia on säilytetty ulkona ilman suojaa.
Jos kuivaheinää niin on ollut liian kosteaa paalatessa ja jos esikuivattua muovissa niin on liian vähän muovia tai/ja liian löysiä paaleja.

Lähettäjä: Q 
Päivämäärä:   17.2.26 18:52:53

Viiva: Ei heinäntuottajat saa mitään korvauksia pilalle menneestä heinästä.

Mä olen heinäntuottaja (pikkupaalit) ja lähes kaikkien vakkariasiakkaiden heinät on minulla talveen asti ja hakevat sitä mukaa kun syöttävät. Asiakkailla ei ole kunnollisia tiloja pitkään säilytykseen ja minun tiloissa säilyy 100% varmasti oli minkälaiset kelit tahansa ja henk. koht lappaan asiakkaille heinät kyytiin. Näin voin varmistua, että minulta lähtee asiakkaille aina priimaa eikä tarvitse jälkikäteen selvitellä miksi heinät on pilalla ja joudunko korvata jotain. Minulla on myös huonon paalin takuu, olisiko kaikkien vuosien aikana ihan pari ollut sellaista, että olen seuraavalla kerralla antanut tilalle uuden.

Työlästä ja raskasta ja vaatii tiloilta paljon. Hinnassa se näkyy, mutta asiakkaitakin on niin, että ei tarvitse yleisessä myynnissä myydä. Asiakkaat on sellaisia, joille uskaltaa heiniä varata ja asiakkaat luottaa siihen, että heille varatut heinät säilyvät.

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   17.2.26 19:43:49

^ kyllä, ihan toimiva tuokin jos on kunnolliset säilytystilat, silloin ei kannatakaan viedä koko vuoden satsia asiakkaalle.

Mutta puhuin meille tulevista muovitetuista pyöröpaaleista joita säilötään pellonlaidalla koko sato. Eli jos joku eläin nämä käy repimässä auki, on se viljelijän menetys. Toisinkuin asiakkaan pihassa säilötyt ovat asiakkaan vastuulla.
Tietysti huonon paalin takuu on meidänkin myyjällä mutta ei tahallaan tai eläimen rikkomia paaleja enää korvaa jos ne ovat meidän säilytyksessä. Se takuu loppuu pihaan tuodessa.

Lähettäjä: Niinpä 
Päivämäärä:   17.2.26 21:35:59

Kuivaheinä vetää homeeseen kun oli niin kostea syksy. Ei myyjän vika.

Päivämäärä:   18.2.26 07:55:42

No ei ole myyjän vika, jos helmikuussa sinulla talven olleet heinät on pilalla!
Se on ihan oma vika ja syynä joko väärin säilytys tai käsittely.
Kuivaheinä vetää huoneeseen helposti liian tiiviissä ympäristössä, jossa ilma ei kierrä ja kosteus jää pintoihin.

Ei käy kateeksi heinä tuottajia, kun hevosihmiset on niin idiootteja.
Onneksi oma tuottaja tuottaa nukyisin heinää vain itselleen ja meille. Ei enää kenellekään muulle. Ja syynä hevosihmisten typeryys ja valittaminen omista virheistä.

Päivämäärä:   18.2.26 08:06:50

Jos on syksyllä siirretty niin ettei se ole ollut heti paalauksen jälkeen niin helposti ottavat ilmaa sisään ja alkavat pilaantua. Toinen oma moka on jos säilytetty märässä maassa. Jos siinä vesi seisoo niin imevät kyllä pohjasta kuravettä itseensä ajan saatossa tämmöisenä märkänä syksynä.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   18.2.26 09:50:44

Nyt pitäisi tietää mitä heinää sulla on. Jos on muovissa olevaa sinun pitäisi saada uudet paalit huonojen tilalle. Jos taas muovitonta kuivaa ja ovat menneet säilytyksessä sulla pilalle, et saa mitään koska se on oma vika.

Viime kesä ei ollut ihan helppo, meilläkin viljelija sai ihan timanttista esikuivattua tehtyä ennen kun viikkoja kestävät sateet alkoivat. Sitten satoi niin, että osa paaleista seisoi pellolla vedessä ja meni pilalle siksi.

Päivämäärä:   18.2.26 10:15:35

Kyllähän jos pikkupaalit on paalattu heinästä joka ei ole täysin kuivaa, heinäpaalit voivat talven aikana mennä pilalle hyvässäkin säilytyksessä.

Päivämäärä:   18.2.26 11:06:03

Jos ne on syksyllä tuotu pihaan ja ovat olleet silloin ok, niin vika pilaantumiseen on sen jälkeisessä säilytyksessä, josta myyjä ei tietenkään ole missään vastuussa.

Lähettäjä: Höh 
Päivämäärä:   18.2.26 22:23:51

Jos ovat lämmenneet sisältä ja kuivaheiniä, ei ole kosteus tullut säilytyksessä ulkopuolelta, vaan paalattu liian nopeasti ja kosteana. Tuorerrhun ollessa kysymys, kuumeneminen on samoin tekovika. Jokainen heinää tehnyt tietää tämän. Ulkopuolelta tullut kosteus homehduttaa ulkoapäin, ei kuumenna sisältä.

Päivämäärä:   19.2.26 08:55:41

Tässähän ei selvinnyt mitä heinää on, pikkupaalitkin alkaa lämmetä kun ovat riittävän homeessa, ja vaikea sitä on silloin sanoa mistä kosteus on mennyt. Jos on muovitonta kuivaa, isossa tai pienessä paalissa, se ei ole tuottajan vika jos ostaja ei sitä asianmukaisesti säilytä. Muovitettu heinä on eri asia.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   19.2.26 09:00:13

En ole ikinä nähnyt muovitonta tai muovillista KUIVAheinäpaalia, joka olisi alkanut lämmetä. Lämpenevät on olleet säilöheinää kaikki, esikuivattua tai odelmaa.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   19.2.26 09:12:03

*, minäpäs olen. Jos muoviin käärittyyn kuivaheinään jää mihinkään kohtaan kosteutta, niin alkaa sekin lämmetä. Ja viime kesäisissä heinissä näitä tuntuu olevan nyt poikkeuksellisen paljon, kun porukka hirveällä kiireellä yritti saada kuivaheinää tehtyä jos yhtään sattui poutajakso sinne päin ja tässä sitten lopputulos, kun ihan kaikki heinä ei sittenkään ollut ihan niin kuivaa kuin olisi pitänyt.

Päivämäärä:   19.2.26 09:34:41

Juu kyllä muoviton kuivaheinäkin lämpenee. Voi jopa syttyä jos liian lämpimänä laitetaan latoon. Siksi useimmiten muoviin kääritty "kuivaheinä" joka ei koskaan ole 100% kuivaa usein tai oikeastaan aina pölisee.

Lähettäjä: HayDay 
Päivämäärä:   20.2.26 10:47:01

Poniäiti
Mitä heinää
Miten säilytetty

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   20.2.26 19:40:49

On heinävarastoja palanut kun kuivaheinät syttyneet lämmettyään.

Päivämäärä:   20.2.26 19:44:13

Hevosihmisille ei kyllä kelpaa mikään.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.