Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Annatko tallikaverin sovittaa tai testata

Lähettäjä: varusteitasi? 
Päivämäärä:   16.2.26 02:37:14

Miten suhtaudut, jos tallikaverisi haluaisi sovittaa jotain varustettasi?

Esimerkiksi tallikaveri pyytää, että saisi sovittaa suojiasi, kun on tilaamassa samanlaisia ja haluaisi varmistaa, onko koko sopiva. Tai tallikaveri pyytää että saisi kokeilla satulavyötäsi, kun on tilaamassa vyötä eikä ole ihan varma pituudesta. Sovitus kestää vain muutaman minuutin, hevonen seisoo sen ajan hoitopaikalla. Annatko tallikaverin sovittaa?

Entä annatko tallikaverin testata varusteitasi?

Esimerkkinä, tallikaveri etsii uutta kuolainta ja kysyy, saisiko testata sinun kuolaintasi yhden ratsastuskerran ajan. Tai tallikaverin satula liukuu ja haluaisi testata yhden ratsastuskerran ajan sinun muotoiltua satulavyötäsi ja katsoa, liukuuko satula myös muotoililla vyöllä. Annatko tallikaverin käyttää varusteitasi?

Re: Annatko tallikaverin sovittaa tai testata

Lähettäjä: Nora 
Päivämäärä:   16.2.26 03:08:34

Mitä @!#$ä taas… no luonnolliestikin.. tottakai! Kysytään mieluummin näin päin: Miksi en antaisi?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   16.2.26 07:16:10

Kyllä?

Päivämäärä:   16.2.26 07:27:59

Tietysti.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   16.2.26 07:42:28

Tietysti!

Lähettäjä: b 
Päivämäärä:   16.2.26 07:52:02

Kunhan kysyy luvan etukäteen. On kohteliasta, vaikka aina tietääkin, että luvan saa.

Miksi aloittaja edes tällaista kyselee?

Toisaalta, nyt kun mietin niin kerran olen kieltäytynyt. Tallikaveri halusi käyttää hevoseni loimea pari päivää kun halusi tietää, että sopiiko malli vai alkaako valumaan tms. Oli helppo kieltäytyä kun ei ollut mikään 400€ loimi vaan vähän halpista parempi. Ostakoon ja myyköön eteenpäin jos ei käykään. Eli tekstiileissä mulla menee se lainaamisen raja.

Lähettäjä: HS 
Päivämäärä:   16.2.26 07:52:53

Totta kai! Ja jos minulla on esim. kuolaimet tai satulavyö ylimääräisenä (väärää kokoa/mallia nykyiselle hevoselle), voin hyvin antaa ne lainaan tallikaverille, toki minun muutamat tallikaverit ovat kaikki tasan luotettavia ja huolehtivat lainatavaroista paremmin kuin omistaan - tiedän, että kaikki eivät ole tällaisia.

Päivämäärä:   16.2.26 08:02:59

Riippuu vähän varusteesta ja tallikaverista. Hevosella aktiivisesti käytössä olevia varusteita en lainaa (näissä tulee vastaan jo hygienia-asiatkin), mutta jos kaapissa lojuu ylimääräisiä vöitä, kuolaimia tms joita en itse tarvitse ja tallikaveri on luottamuksen arvoinen, niin lainaan mielelläni.

Loimia tms. en lainaa, koska ne saa AINA likaisena tai rikkinäisenä takaisin. Lisäksi tallilla on tiettyjä tyyppejä, joille en lainaisi edes rehumittaa, koska sitä ei saa ikinä takaisin, se palautetaan rikkinäisenä tai se hukataan. Yritän myös pitää yllä vastavuoroisuuden periaatetta, eli jos tallikaveri on joskus auttanut minua tai muita ja hänet tunnetaan hyvänä tyyppinä, niin lainaan hänelle paljon mieluummin kuin sellaiselle joka ei koskaan tee mitään koko porukan eteen mutta joka on aina palveluksia tai palveluita vailla.

Lähettäjä: Melli 
Päivämäärä:   16.2.26 08:18:58

Lainaan sovitukseen, ehdottomasti, ja olen todella kiitollinen tallikavereilleni, jotka antoivat sovittaa omia kamojaan silloin kun varustin omaa hevostani, jonka mukana sain vain yhden kulahtaneen riimun naruineen. Säästyin monelta hutiostolta ja palautusrumbalta.

Lähettäjä: Xx 
Päivämäärä:   16.2.26 08:47:34

Tottakai. Loimia en kyllä ehkä antaisi kuin tallin käytävällä sovitettavaksi, koska laumassa tarhatessa ja ruunien keskenään leikkiessä niihin tulee herkästi reikiä tai muita rikkoja. Hygieniasyitäkään ei oikein tuolla tallilla ole siihen, että kieltäytyisin lainaamasta, koska hevoset ovat isossa laumassa keskenään, niin taudit tarttuvat siellä muutenkin, jos ovat tarttuakseen.

Lähettäjä: 7 
Päivämäärä:   16.2.26 09:00:07

Sitten on nämä eräät. Mulla on esim pari hienoa ja kallista kouluhuopaa paraatikäyttöön ja aina välillä tulee kysely, että "kun ollaan menossa siihen ulkomaisen gurun valkkuun niin saisiko sun huopaa lainata kun meidän on likainen / kadonnut / joku muu syy". Samoin mun aitoa paksua enkkuvilttiä on kyselty kisoihin lainalle. En lainaa tuollaisiin syihin, missä halutaan näyttää hienolta, mutta ei itse kustantaa sitä hienoutta.

Lähettäjä: Pia 
Päivämäärä:   16.2.26 09:04:18

Tietysti antaisin.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   16.2.26 09:09:20

Yleensä ottaen kyllä, mutta poikkeuksiakin on.

Lähettäjä: Anna 
Päivämäärä:   16.2.26 09:12:22

Kyllä annan, lainataan hyvin joustavasti asioita, ainut mitä en lainaa puolin enkä toisin on kumikuolaimet joihin voi tulla paha jälki ihan kerrasta.

Lähettäjä: äm 
Päivämäärä:   16.2.26 09:37:18

Saa sovittaa, jos kysyy luvan. Olen myös lainannut varusteita, esim. yksi tallikaveri käyttää karvasatulaani silloin tällöin, ja yhdelle lainasin muutaman kerran estesatulaa estetunneille, kun hänellä ei vielä omaa ollut ja minun satulani sopi hevoselle. Koulusatulaa en lainaisi, koska se on kalliimpi mittatilaussatula, enkä loimia, mutta muita varusteita kyllä voisin lainata/antaa sovitukseen.

Lähettäjä: Priiu 
Päivämäärä:   16.2.26 10:17:24

Kun kysyy luvan, niin saa sovittaa. Itselläni sillä hetkellä käytössä olemattomia kuolaimia, suitsia ja vöitä olen voinut antaa kokeilla muutaman päivänkin ajan. Loimia annan kuitenkin sovittaa vain tallissa, en tarhauskäytössä.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.2.26 10:44:00

Eipä ne sovituksesta kulu. Joku käytössä oleva kuolain on vähän nihkeä lainata, mutta käy sekin jos kokeilija palauttaa pestynä.

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   16.2.26 10:44:58

Jep, aina on lupa tullut kun se on kysytty. Ilman lupaa kokeilusta en pitäisi yhtään, vaikka se lupa aina tosiaan tulisikin.

Lähettäjä: Jaana 
Päivämäärä:   16.2.26 11:31:39

Tallikaverille kyllä, ei muualla asuville, ne kun ei pääsääntöisesti palaudu ikinä, ja kun pyydät olet kitupiikki ja ilkeilijä...

Lähettäjä: Tytti 
Päivämäärä:   16.2.26 11:54:11

Kyllä. Kunhan asiasta kysyy ja palauttaa varusteet puhtataana ja ehjänä.

Lähettäjä: jee 
Päivämäärä:   16.2.26 12:12:07

Riippuu tallikaverista. Voin antaa lainata jos tallikaveri huolehtii myös omista varusteistaan hyvin. Lainaan mieluiten niin, että olen itse tallilla kun varuste on lainassa (tallilla menee 3-7h).

Päivämäärä:   16.2.26 12:56:09

Sovitukseen voin lainata, toki en ihan kenelle tahansa, mutta pääsääntöisesti kyllä. Mitään vilttiä tai huopia en kyllä lainaisi käyttöön. Ihme että joku kehtaa edes tällaista kysyä!

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   16.2.26 13:19:25

Riippuu ihan täysin tallikaverista ja varusteesta. Joillekin en lainaisi edes kaviokoukkua, jonkun toisen taas voisin antaa kokeilla satulaakin ratsastuksen ajan. Kärryjä en anna kenellekään edes kokeiltavaksi, koska on huonoja kokemuksia siitä, että miten niille voi käydä.

Päivämäärä:   16.2.26 15:44:08

en lainaa enää. esim. itse ostanut uudet kuolaimet, todennut parin kerran jälkeen ettei sovi. lainannut tallikaverille, pitää niitä kuin omiaan puoli vuotta, palauttaa likaisena ja pureskeltuina. minä maksoin uuden hinnan, myyn kirppiksellä pois pilkkahintaan eikä kaveri maksanut lainauksesta mitään. saksia jos lainaat niin et näe niitä koskaan, sama koskee puukkoja ja vasaraa.

oma vika kun olen niin tossu etten kehtaa sanoa niin helpompi kun ei lainaa enää mitään.

Päivämäärä:   16.2.26 16:06:37

Tallissa sovitukseen lainaan tallikaverille kaikkia varusteita ja vastavuoroisesti saan sovittaa heidän varusteita. Pidempiaikaiseen lainaamiseen sitten vähän riippuen varusteesta ja tallikaverista. Loimia en lainaa kenellekkään, suojia en lainaa vahvasti hivuttaville jne. Mikäli ”kaverilla” on maine, että asiat eivät palaudu tai palautuvat likaisena, en lainaa pidempiaikaisesti mitään.

Lähettäjä: ) ( 
Päivämäärä:   16.2.26 16:14:25

Tietysti, aika samalla logiikalla kuin moni aiemmin kommentoinut. Loimia saa tallissa käyttää päällä että näkee mallin ja koon sopivuuden, käyttöön ei saa "kokeiltavaksi". Muita varusteita saa ihan käyttöön lainaan jos en itse satu tarvitsemaan ja on luotettava tyyppi. Puolin ja toisin on tullut lainailtua kuolaimia, martingaalia, satulan etukaarta, suojia, häntäsuojusta, hokkeja, heinäverkkoja, hackamoreja suitsineen ja ohjineen, kapsonia, juoksutusvyötä, romaania... :D

Päivämäärä:   16.2.26 16:37:04

Tavarat eivät lainassa parane, eli lähtökohtaisesti en lainaa enkä vuokraa omaisuuttani. Jokainen huolehtikoon omistaan. Ystävät erikseen.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   16.2.26 18:27:32

Alkuperäinen kysymys oli sovittaa tai testata: siihen kyllä. Pidempiaikaiseen lainaamiseen, josta täällä on lähinnä puhuttu: ei.

Päivämäärä:   16.2.26 18:29:29

Olen saanut testata muiden kamoja ja myös itse antanut muiden testata minun kamojani.

Päivämäärä:   16.2.26 18:38:27

Minun ei ole annettu testata tavaroita, vaikka hevoseni on kiltti ja puhdas eikä sillä ole mitään ihotauteja. Olisin halunnut kokeilla, kumpi koko 145 vai 155 cm eräästä loimesta on sopiva, mutta sanottiin "En anna kokeilla hevoseni varusteita".

No, ei se haittaa. Sain kokeilla 155 cm loimea toiselta tyypiltä ja totesin sen olevan liian iso, joten ostin sitten 145 cm.

Myöhemmin tämä kieltäytyjä tuli pyytämään minulta varusteita sovitukseen ja traikkua vuokralle, mutta totesin kuivasti "En anna kokeilla hevoseni varusteita" ja "En vuokraa traikkuani". Sain toki haukut niskaani, mutta mitä sitten :))))

Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan, tulipahan hänellekin se asia selväksi.

Päivämäärä:   16.2.26 18:44:07

Tottakai saa sovittaa. Mutta jos rikkoo/hävittää/tms, eikä korvaa, niin sitten en anna enää jatkossa edes kaviokoukkua lainaan. Niin kauan kuin onnistuu ongelmitta, saa sovittaa ja vaikka lainata pidempäänkin. Loimet, kuolaimet, satulat, kaikkea saa sovittaa ja tarvittaessa lainata. Hevosellakin saa ratsastaa, jos haluaa joskus kokeilla :D Ei ole mitään syytä, miksi en suostuisi.

Päivämäärä:   16.2.26 18:53:36

Luvan kanssa saa tietysti sovittaa ja varusteesta riippuen testatakin. Kuluvat varusteet sopisin etukäteen mitä tehdään, jos tulee enemmän jälkiä. Esim kumikuoliamia en antaisi testaukseen ellei sopisi testaajan ostaa uutta siinä tapauksessa, että hevonen puree kuolaimeen jälkiä. Sellaisia en antaisi kuin sovitukseen, joita ei voisi korvata/en haluaisi rikottavan. Esim paremmat loimet, huovat tms. Ja toki ulkoloimia en antaisi testaukseen. Jotkut satulavyöt, kuolaimet yms ymmärrän, että halutaan testata. Mutta loimet, suojat, yleensä huovat jne mielestäni riittää sovittaminen.

Lähettäjä: Tet 
Päivämäärä:   16.2.26 20:12:41

Sovitukseen ja lyhyeen testaukseen lainasin, käyttöön en lainasi koska käytössä tulee kulumaa ja rikkoutumista. Esim satulan sovitus kertaluontoisella ratsastuksella vielä ok mutta kuolaimen tai suitsien lainaaminen viikoksi käyttöön ei ole ok. Muut varusteet niin edullisia että sovituskerta käytävällä pitäisi riittää ostopäätökseen tekemiseen.

Lähettäjä: :-) 
Päivämäärä:   16.2.26 20:23:49

Ajatuksella 'eivät ne sovituksesta kulu" lainasin kerran satulaani naapuritallille sovitukseen. En päässyt itse paikalle palautukseen, joten sovittiin, että palauttaa se johonkin tallin satulatelineistä (varustehuone on lukossa). Lainatessa satulassa oli kiinni romaani, huopa, vyö ja jalustimet hihnoineen, mutta takaisin tullessa kaikki oli irrallaan. Ärsytti. Oletin satulan tulevan takaisin sellaisena kuin lähti.

Enää en lainaa mitään edes naapurisovun nimissä.

Lähettäjä: TFG 
Päivämäärä:   16.2.26 23:21:03

Aloittajan tapauksessa (suojat, kuolain, satulavyö) niin antaisin sovittaa ja kokeilla mutta en ikimaailmassa lainaisi jotain satulahuopaa tai enkkuvilttiä tai muuta loimea, sellaiset voi jokainen hankkia itse.

Lähettäjä: Dxf 
Päivämäärä:   16.2.26 23:26:06

Kyllä, olettaen että tavara palautetaan ehjänä ja puhtaana. Jos kerrankin tulee takaisin likaisena tai rikkinäisenä niin sen jälkeen en tyypille enää lainaa.

Tai kuten kerran, lainasin maapuomien korottajia, tyypin piti tuoda ne takaisin talliin, mutta oli jättänyt ne pitkin poikin kenttää. Tokihan joku muukin oli vähän mennyt harjoittelemaan ja hevonen astunut päälle, eli muutama niistä oli rikki. Lisäksi tuuli oli kuljettanut muutaman märkään rämeikköön. Kiva kalastella niitä sitten. Se tyyppi ei minulta saa koskaan mitään enää lainaan, ja korottajatkin ovat nyt mukavasti lukkojen takana.

Lähettäjä: Muikku 
Päivämäärä:   17.2.26 00:21:24

Annan sovittaa tavaroita, mutta en kyllä anna koeratsastaa yhtään mitään. Kuolaimia en tosin anna edes sovittaa hygieniasyistä. Enkä pidä siitä, jos joku (yleensä tietty henkilö) on jatkuvasti ruinaamassa milloin mitäkin sovitettavaksi.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   17.2.26 01:28:17

Sovittaa saa, mutta ei käyttää.

Päivämäärä:   17.2.26 08:17:02

Riippuu kaverista. Parille hyvälle kaverille voin sovittaa/ainata vaikka satullaa useammalle ratsastukselle ja tiedän, että sitä pidetään kuin omaa ja palautuu samanlaisena takaisin. Ja mahdolliset vauriot korvataan. Yhdelle ”kaverille” ei voi edes sitä kaviokoukkua lainata, koska mikään tavara ei koskaan palaudu hänen jäljiltään/unohtaa mihin ne laittoi. omat tavaransa palautuvat vähän paremmin, mutta muiden/tallin ovat aina ties missä. tämän vieressä pitäisi aina seistä ja tuijottaa sitä tavaraansa, jotta se palautuu. jos siisti hevonen, niin loimia voi sovittaa tallissa oikean koon varmistamiseksi. ei missään nimessä ulos päälle. ja jos hevonen likanen/tietää että sillä on iho-ongelmia, niin sitten ei. sitten sellaisille puolikavereille voi jotain vöitä, suojia yms antaa sovittaa tallissa kun itse on paikall myös. voi vähän sivusilmällä katsoa mitä tapahtuu ja että se vain kokeillaan tallissa eikä käydä ratsastamassa sen kanssa

Päivämäärä:   17.2.26 10:54:48

Sovitukseen voin antaa, käyttöön en.
Oikestaan melkolailla vit***aa ne ainaiset lainailijat.

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   17.2.26 11:16:58

Todellakin annan. Ihanasti toimii tämä puolin ja toisin. Osa ns. tarpeettomista omista tavaroista on pitkäaikaislainassa. Satulaakin olen antanut käyttää. Hevoset ovat muutenkin turpakosketuksissa eli jos jotain on tarttuakseen niin tarttuu sieltä.

Lähettäjä: .--- 
Päivämäärä:   17.2.26 16:51:43

Olen antanut myös lainata. En kaikkien, mutta huolelliseksi tunnettujen ja sellaisten, jotka auttavat myös minua.

Lähettäjä: + 
Päivämäärä:   17.2.26 19:43:27

Tottakai lainaan, puolin ja toisin. Joskus harvoin olen tarvinnut jotain, mitä itsellä ei ole siihen hätään ollut. Traileria vähän nihkeämmin olen lainannut, koska jos siihen tulee jotain, on kalliimpi remppa ehkä edessä, mutta tutuille toki sitäkin.

Lähettäjä: läälää 
Päivämäärä:   17.2.26 20:07:27

sovittaa saa mutta lainaus riippuu varusteesta ja lainaajasta.

Tästä on jo vuosia mutten ehkä ikinä unohda sitä hetkeä, kun olin ratsastanut oman hevoseni ja sitä talutin talliin kun eräs samalla tallilla hevostaan pitävä tuli pihalla vastaan ja sanoi että "Hei, ai sulla on nuo sun kengät. Tarvin ne huomenna kisoihin" :DDDDD

Meillä ei ollut edes hevoset samalla käytävällä eikä sen myötä varustekaapitkaan samassa huoneessa (tuolla oli selkeästi omat varuste- ja loimihuoneet aina per käytävä). Ei mitään tietoa siitä, että oli omatoimisesti ottanut kenkäni omakseen kun harvemmin oltiin samoihin aikoihinkaan tallilla. En muista millä kengillä lähti kisaamaan kun totesin, että kyllä ihan omat kenkäni tarvitsen kun hevostani ratsastan...

Lähettäjä: Helmikuu 
Päivämäärä:   22.2.26 12:51:28

Tietysti annan.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.