|
Lähettäjä: Vuokraaja
Päivämäärä: 15.2.26 23:30:21
Ratsastuskoulutaustaa n. 25 vuotta. Mitään itsenäisiä alkuverkkoja tms ei ole ollut vaan opettaja on aina sanonut, mitä tehdään ja missä askellajissa. Itsenäisesti on voinut vaihtaa paikkaa, tehdä voltin (kunhan ei häiritse muita), uralla tehdä temponvaihdoksia, asettaa sisään/ulos yms ”huomaamatonta”.
Puolivahingossa aloin vuokrata hevosta kun omistaja pyysi. On kiva suunnitella itse treenit (usein treenaan samoja asioita, joita rats.koulun tunnillakin on tehty). Teen vuorotyötä, joten olen tallilla yleensä arkisin päivällä, eikä muita ole yhtä aikaa ratsastamassa. Välillä ”joudun” mennä tallille viikonloppuna, kun siellä on muitakin. Silloin ongelmana on, etten osaa ratsastaa mitään järkevää muiden seassa.
Olen saattanut suunnitella, että ratsastan 3-kaarista kiemuraa ravissa, jossa teen aina L-C linjaa ylittäessäni pari askelta käyntiä, mutta viimeisen kaaren käyntisiirtymän jälkeen nostankin laukan, laukkaan viimeisen kaaren ja sitten seuraavan pitkän sivun. Jos kentällä on muitakin, en tiedä miten suunnittelemaan tehtävää voisin tehdä. Muutkin menevät kentän keskellä, kuka ympyrällä, kuka tekee volttia, kuka pohkeenväistöä. Uraa pitkin en pääse laukkaamaan, kun edessä joku menee ravia.
Nyt ratsastus (kun paikalla on muitakin) on sellaista suunnittelematonta selviytymistä. Menen lähinnä uraa pitkin käyntiä ja ravia. Jos on tilaa, teen voltin tai ympyrän. Laukkaan yleensä jonkun toisen perässä. Jos joku laukkaa uralla, menen perään. Jos joku laukkaa pääty-ympyrällä, menen samalle ympyrälle.
Tuntuu, että kaikki muut pystyvät tekemään suunnittelemansa treenin, vaikka paikalla on muitakin. Minä yritän vain olla häiritsemättä muita. Miten oppia ratsastamaan oma treeni tai miten oppia suunnittelemaan treeni, joka ei häiritse muita?
|