Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Minkälaisia win-win diilejä tehdää?

Lähettäjä: Sarita 
Päivämäärä:   15.2.26 11:30:33

Minkälaisia diilejä esimerkiksi kasvattajat tekevät hyvien ratsastajien kanssa nuorista hevosista? Niin, että molemmat osapuolet hyötyvät ja ovat tilanteeseen tyytyväisiä.

Re: Minkälaisia win-win diilejä tehdää?

Lähettäjä: mebsi 
Päivämäärä:   15.2.26 12:24:02

Mulla kokemusta sellaisesta, että halutaan hieno kasvatti kisaamaan ja tarjotaan se ylläpitoon ratsastajalle. Sitten kun halutut tulokset on kasassa ja ratsastaja elättättänyt hevosta kivasti muutaman vuoden, tullaan hakemaan yllättäen heppa pois ja myydään kovalla rahalla.

Kannattaa vaan ostaa oma, jos olet diilistä haaveileva hyvä ratsastaja ja jos olen kasvattaja, niin kannattaa suosiolla maksaa ratsutuksesta tai vaihtoehtoisesti edes maksaa sen hevosen ylläpito.

Lähettäjä: Å 
Päivämäärä:   15.2.26 12:54:06

Esim Eevan kasvatteja paljon "taviksilla", tuskin hän kaikille maksaa

Lähettäjä: Gr 
Päivämäärä:   15.2.26 13:22:37

Ihan omaa tyhmyyttä jos suostuu tuollaiseen, että omistaja voi ilman sakkoja hakea hevosen pois.

Lähettäjä: Kops 
Päivämäärä:   15.2.26 16:30:48

Tähän on todella vaikeaa vastata koska tilanne riippuu niin paljon sinun taidoistasi hevosen kouluttajana/ratsuttajana = mitä sinulla on tarjota ja sitten myös kasvattajasta että minkälaista hevosmateriaalia hän tarjoaa. On ihan eri asia tarjota potentiaalista ja suvukasta puoliveristä kuin takapihan sekarotuista rakennehirviötä. Huom! Tarkoituksella kärjistin! Ja sama pätee ratsastajaan joka havittelee diiliä. On eri asia oletko mennyt yhtä lajia just ja just seuratasolla vai useampaa lajia vielä vaikkapa menestyen korkeammalla tasolla. Tai löytyykö kisojen sijaan jonkun muunlaista näyttöä osaamisesta.

Lähettäjä: Yy 
Päivämäärä:   15.2.26 19:55:40

No mulla on ihan vuokraaja win win diilillä. Hän ratsastaa ilmaiseksi mutta valmentautuu aktiivisesti.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   15.2.26 21:02:15

Win-win -diileissä molempien pitää hyötyä. Eli hevosen antaja hyötyy siitä, että antaa hevosensa jollekin. Yleensä nämä tuppaavat kuitenkin menemään niin, että sillä hevosta vailla olevalla ei ole diiliin mitään annettavaa.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   15.2.26 21:06:19

Omistajan pitää hyötyä siten että riskin otto tulee katetuksi ja hevonen on osaavampi takaisin tullessaan=helpompi myydä. Ylläpitäjä hyötyy rahallisesti riskittömästä hevosen treenaamisesta.

Päivämäärä:   16.2.26 12:43:45

Yy: Mikä osa mielestäsi tuossa on win? On ihan peruslähtökohta, että vuokraaja käy valmennuksessa vuokrahevosellaan. Vuokraaja myös maksaa hevosen käytöstä. Tuo sinun tilanteesi on, että tarjoat ilmaiseksi jollekin mahdollisuuden harrastaa ratsastusta. Se on hyväntekeväisyyttä ja lisäksi otat vielä riskin, että varusteet ja/tai ratsu hajoaa.

Lähettäjä: Anna 
Päivämäärä:   16.2.26 12:56:27

Tiedän tapauksia missä omistaja maksaa kulut, tallivuokrat yms. ratsastaja käyttää aikaansa mutta ei saa kk-korvausta vaan prosenttisumman hevosen myyntihinnasta. Tässä tietenkin riski että hevonen loukkaantuu yms.

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   16.2.26 13:36:22

"Lähettäjämebsi

Päivämäärä15.2.26 12:24:02

Mulla kokemusta sellaisesta, että halutaan hieno kasvatti kisaamaan ja tarjotaan se ylläpitoon ratsastajalle. Sitten kun halutut tulokset on kasassa ja ratsastaja elättättänyt hevosta kivasti muutaman vuoden, tullaan hakemaan yllättäen heppa pois ja myydään kovalla rahalla."

Mikä olisi mielestäsi se "win" kasvattajalle, jos hänen pitäisi antaa hevonen käyttöön ikuisiksi ajoiksi ilmaiseksi eikä hän saisi myydä sitä? Sittenhän vain ratsastaja hyötyisi. Tietenkin kasvattajan täytyy saada jotain hyötyä siitä, että hän on kasvattanut hienon hevosen ja sitten joku muu saakin käyttää sitä vuosia!

Lähettäjä: Yy 
Päivämäärä:   16.2.26 13:44:14

Mulla on osaava ratsastaja joka käy joka kerta valmennuksessa. Siinä hyötyy ratsastaja ja hevonen menee samalla eteenpäin. Eli win win. Ja tämä on ”vuokraaja” eli ei maksa mulle mitään kun ratsastaa. Tämä on ollut mulle hyvä diili :)

Lähettäjä: pilkunviilaaja 
Päivämäärä:   16.2.26 13:49:13

Spekuloidaan.

Mikä on win kasvattajan kannalta? Win voisi olla jos hevonen saa kisakokemusta, hevonen pääsee esille jolloin kasvattaja saa näkyvyyttä, ja jos hevosen osaamistaso nousee.
Kasvattajan kannalta suurin win olisi ehkä se, että hevonen olisi niin hieno että sen voisi 1-2v kuluttua myydä kalliilla ja helposti kisojen kautta löytyneelle henkilölle, joka haluaa ostaa sen.

Mikä on win ratsastajan kannalta? Win voisi olla se jos haluaa kisakokemusta ja saa alleen hevosen jolla voi nostaa omaa tasoaan. Win voisi myös olla ratsuttajan uran alussa se, että saa alleen vähän hienompia hevosia ja niiden avulla nimeä kisakentillä. Win voisi olla myös diili, jossa hevosen myynnistä saa osuuden, jos se osoittautuu kaiken työn jälkeen hienoksi ja tulee myydyksi. Aika harvaa ratsastajaa kiinnostaa aina aloittaa alusta uuden osaamattoman nuoren kanssa mutta osa tykkää rakentaa niitä, eli pienelle valikoidulle joukolle sekin voi olla win.

Spekuloinnin perusteella kasvattajien ja ratsastajien tavoitteet ovat usein ristiriidassa keskenään. Win-win diiliin on aika vaikea päästä. Ainut poikkeus on tuo vaihtoehto, jos kummallekin osapuolelle on alusta asti selvää että hevonen valmistellaan myyntiin ja myynti on lähitulevaisuudessa.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   16.2.26 13:50:09

Piste: sen win-win on varmaan aika monesti ihan se, että hevonen liikkuu, versus että olisi liikkumatta. Esim jos omistaja ehtii liikuttamaan hevosta kolme-neljä kertaa viikossa, niin hänelle on ihan win-tilanne se, että joku osaava ratsastaja menee sillä kerran kaks viikkoon. Jos vielä käy valmennuksessa niin aina parempi. Tai vaikka se, että omistaja ei tykkää/ehdi/uskalla/osaa maastoilla, mutta heppa tarvitsisi kestävyystreeniä. Niin onhan se win jos toinen sen hoitaa.

Lähettäjä: + 
Päivämäärä:   16.2.26 14:09:36

Tätä asiaa itsekin pohtineena, olen vähän ihmetellyt, että onko todella niin, että ilman kunnon korvausta ei ns. tavallista hyvää ratsastajaa kiinnosta ratsastaa laadukasta nuorta hevosta, valmentautua ja kilpailla? Ennemmin ollaan ilman tai mennään ehkä omalla vähemmän laadukkaalla pelillä. Pitää saada kunnon korvaus, että kiinnostaa. Mitään arvoa ei nähdä sillä, että itse pääsee myös oppimaan, näyttämään taitonsa, ratsastamaan hyvää hevosta ja edistämään siten omaa uraansakin.
Itse olisin nuorena ollut aivan innoissani, jos olisin sellaisen mahdollisuuden saanut. Ymmärrän tietenkin, että ammattilaiset tarvitsevat työstään palkan, mutta onhan täällä hyviä nuoria, nuorehkoja ei-ammattiratsastajia, joilta puuttuu vain hyvä hevonen.

Päivämäärä:   16.2.26 14:14:06

En tiedä onnistuisiko tämä, mutta jos minulla olisi rahaa ostaa kunnon kisatykki, niin ostaisin ja antaisin jollekin lahjakkaalle junnulle sen ratsastettavaksi. Maksaisin hevosen elatuksen mutta junnu hoitaisi vanhempineen valmennus-ja kisakulut ja saisi homman toimiessa kisata muutaman vuoden vaikka MM-tasolle niin halutessaan. Meidän lajissa tämmöistä näkee jonkun verran. En toki tiedä millaisia diilejä oikeasti on tehty, mutta hevosen omistajuus pysyy omistajalla/kasvattajalla ja lahjakas nuori kilpailee aina MM-mitaleille asti. Hevonen oletettavasti palaa lopulta omistajalle siitoskäyttöön.

Kuka tietää mikä laji?

Päivämäärä:   16.2.26 14:28:53

"Mitään arvoa ei nähdä sillä, että itse pääsee myös oppimaan, näyttämään taitonsa, ratsastamaan hyvää hevosta ja edistämään siten omaa uraansakin."

Toki jos hevonen on heti kisaradoille valmis ja sillä saa vaikka puolikin vuotta tehdä kisatuloksia ja sitten omistaja myy, niin onhan siitä jäänyt näyttöjä ratsastajalle minkä päälle rakentaa sitä uraa.

Sen sijaan jos puoli vuotta treenaa ensin ja sitten käy kisoissa ja saa jonkun tuloksenkin ja heti omistaja myy, niin millä sitä uraa on rakennettu?

Lähettäjä: Ä 
Päivämäärä:   16.2.26 14:37:38

Mikähän olisi winwin diili lupaavan 3v estehevosen alun kanssa? :D t. Kasvattaja joka ei ratsasta itse

Lähettäjä: nuoriheppa 
Päivämäärä:   16.2.26 14:53:03

Minulla on ollut parilta kasvattajalta nuoria koulutuksessa 2019-->tämä päivä aikavälillä. Maksan itse juoksevat ylläpitokulut (eli ruoka, kuivikeet & kengitykset) ja kasvattaja maksaa eläinlääkärikulut, sekä kilpailukulut mikäli haluaa, että hevosella kilpaillaan. Itse tykkään tehdä nuoria ja kouluttaa, joten sen puolesta tämä diili sopii minulle. Hevoset meillä pihassa, joten juoksevat kulut on kohtalaisen pienet. Ulkopuolelle jos pitäisi maksaa niin en kyllä pitäisi kuin ainokaista omaani. Olen itse metsätalousyrittäjä, joten sahanpurua tulee kuivikkeeksi omasta takaa kohtalaisen paljon, kesälaitumia on useampi hehtaari ja vesi kaivosta, joten kulut hevosten pidosta kotona on ehkä 150e/hevonen kuukaudessa.

Karkeasti toukokuusta/kesäkuusta syyskuulle hevoset pärjää laidunruoholla ilman lisäheiniä, jota joko syövät laiduntaen tai niitetään. Laidunten uusintaa tehdään vuoden päästä, jolloin sinä kesänä laitumia ei ole käytössä kuin pari pikku palaa ja joudutaan menemään enemmän ostoheinällä.

Tosiaan en ole hevosalalla millään tavalla töissä, enkä aio sinne myöskään töihin niin tämä on minulle ihan vain harrastus mistä pidän. Hevoset tulee minulle perus sisäänratsastettuina, koulutan ne He B-A tasoiseksi ja sen jälkeen palaavat kasvattajalle/myydään. Mikäli hevonen myydään meiltä suoraan niin, että minä hoidan esittelyt jne niin kasvattaja maksaa tonnin välityspalkkiota.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   16.2.26 15:02:04

Ä: sellainen diili olisi ehkä mahdollista löytää, et maksaisit hevosen ylläpidon, ja joku harrastaja veisi sitä pikkuhiljaa eteenpäin. Ehkä olis hyvä olla jo satulaanlaitettu kuitenkin siinä kohtaa. Mutta tässä tietty puhutaan harrastajasta, ei ammattilaisesta, silloin kehitysnopeus ja tuloskin voi olla eri kuin ammattilaisella.

Mut uskon että löytyy taitavia harrastelijoita, joilla ei oo varaa pitää hevosta (tai eivät halua), mut aikaa ja taitoa olisi ratsastaa nuorta ja viedä eteenpäin uralla. Ehkä joku ratsastaja olis valmis vähän maksamaan valmennus- ja kisakulujakin.

Mut tosiaan mitään ammattilaista ei voi win-win diilillä odottaa saavansa, niille kyllä pitää ihan maksaa. Mut jos hevonen ei oo mikään sadantonnin gp-toivo, niin kyl mä ainakin voisin harkita, et antaisin muullekin kuin ammattilaiselle ratsastettavaksi. Tästä varmaan moni on eri mieltä, et heti menee pilalle nuori jnejne.

Tossa kyllä ratsastajaa kohtaan pitäs olla silleen reilu, että jos hän käyttää aikaa ja taitojaan hevosen kouluttamiseen ja luultavasti arvon nostoon, niin hänen ei sit tarvi vastata mistään juoksevista kuluista, eikä eläinlääkäreistä yms. Tosiaan noi valmennus- ja kisakulut on ehkä vähän siinä ja siinä et kummalle kuuluis, varmaan siitäkin voi olla montaa mieltä.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   16.2.26 16:56:17

Näitähän tehdään ihan yhtä paljon kun on hevosia ja diilin tekijöitä. Eli voisi aikalailla sanoa, että jokainen diili on omanlaisensa. Minulla ollut useampikin eri kerroilla ja eri syistä.

Minulla aikaisemmin ollut hevonen tuli kesäksi auttamaan leirien ajaksi, koska omistajalla oli elämäntilanteessa niin kiire ettei ehtinyt pitää hevosta juuri siihen kohtaan. Ei kuitenkaan halunnut myydä ja tämän lyhyen diilin jälkeen hevonen ollut omistajallaan liki 10 vuotta.

Toisen omistajan nuori hevonen tuli minulle ratsastettavaksi, koska hän ei ehtinyt hevosta kouluttaa ja minulla oli halvempi tallivuokra, jonka omistaja maksoi. Sain itselleni kivan nuoren laitettavaksi ja omistaja kuluja alas + hevosen koulutuksen..

Kolmannella kerralla sain kokeneen opetusmestarin käyttöön, koska omistajalla ei juuri siihen hetkeen ollut aikaa hevoselle eikä halunnut myydä kuitenkaan pois. Maksoin itse kulut, koska sain alleni kivan hevosen ja omistaja sai kuluja ja huolta pois, mutta ei tarvinnut vielä myydä.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   17.2.26 19:36:42

Edelliseen viestiin lisäyksenä, että nytkin olisi hiljaisessa etsinnässä jonkunlainen win-win diili keväästä syksyyn.

Lähettäjä: loimi 
Päivämäärä:   17.2.26 22:46:06

Oikeesti, se että omistaja myy hevosensa tai tekee sillä muuten mitä haluaa kun se on ollut ratsastajalla x-määrän vuosia, on TÄYSIN NORMAALIA. Siis kaikkialla maailmassa paitsi Suomen juntit ei tajua.

Koko ajan omistajat hakee hevosen kotiin/myy/ antaakin toiselle ratsastajalle. Ihan huipputasollakin. Typ Vayron voitti olympiahopeaa Danie Bachmannin kanssa, ja silti omistaja halusi sen Ingrid Klimken alle. Ja vei hevosensa pois.

Päivämäärä:   17.2.26 22:51:50

loimi, niin, vuosia. Ei heti kun ikävä alkuvaihe on ohi.

Päivämäärä:   17.2.26 23:01:08

Useampi hieno nuori on omistuksessa. Ja jos ei diilit kiinnosta niin ostakoot jokainen itse omansa. Mulle omistajana riittää diilissä riski joka on todellinen elävän eläimen ollessa kyseessä. Jokainen päivä se voi kuolla.
Arvo on alkaen 50 000e per yksilö jonka voi jokainen laittaa itse myös tiskiin ja ostaa omakseen.

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   17.2.26 23:09:03

Mä tarvitsin alan tutkintoa varten hevosen, ja omistaja hevoselleen koulutusta. Kulut laitettiin puoliksi. Kun valmistuin, hevonen myytiin pois, en saanut provikkaa (ihan ok, koska kulut oli puoliksi).

Selvä aikataulu, joten minusta tämä oli ihan win-win, ilmeisesti omistajallekin kun on muille opiskelijoille samanlaista tarjonnut.

Päivämäärä:   17.2.26 23:19:16

Tottakai win-win diilissä kasvattaja myy sen hevosen siinä vaiheessa, kun siitä on todennäköisesti paras hinta saatavissa. Eihän kyse muuten ole mistään "win-diilistä" kasvattajan kannalta? Ihan itsestään selvä juttu.

Lähettäjä: kk 
Päivämäärä:   18.2.26 07:33:21

mulla on liikuttaja win-win-diilillä. Olen jo ponille itse iso, mutta en halua luopua. Liikuttaja saa treenata ja kisata ilmaiseksi.

Lähettäjä: HS 
Päivämäärä:   18.2.26 07:57:45

Mä ratsastan tällä hetkellä kasvattajan kotitallilla hyvissä puitteissa yhtä nuorta, omistaja maksaa valmennuksen pari kertaa kuussa. Hevonen on periaatteessa hiljaisesti myynnissä, mutta samalla valmistellaan sitä ikäluokkakilpailuihin. Laadukas, kiva nuori ja meillä ollut näitä kuvioita jo useamman aiemmankin varsan kanssa. Jos ei mene kaupaksi, saanen laitella tätä pari vuotta, kunnes on valmis omistajan käyttöön (mahd. hänen lapsilleen ratsuksi).

Lähettäjä: Z 
Päivämäärä:   18.2.26 08:05:46

"Useampi hieno nuori on omistuksessa. Ja jos ei diilit kiinnosta niin ostakoot jokainen itse omansa. Mulle omistajana riittää diilissä riski joka on todellinen elävän eläimen ollessa kyseessä. Jokainen päivä se voi kuolla.
Arvo on alkaen 50 000e per yksilö jonka voi jokainen laittaa itse myös tiskiin ja ostaa omakseen."

Yhtälailla se hevonen voi kuolla niin omistajan "hallussa" kuin ulkopuolisen ratsastajan.

Päivämäärä:   18.2.26 09:06:08

"Tottakai win-win diilissä kasvattaja myy sen hevosen siinä vaiheessa, kun siitä on todennäköisesti paras hinta saatavissa. Eihän kyse muuten ole mistään "win-diilistä" kasvattajan kannalta? Ihan itsestään selvä juttu."

Ratsastajan ilmainen työ tietysti. Vai minkä ihmeen takia pitää diilata kuin rahan säästämisen? Jos ei halua miettiä ratsastajan etua, maksaa ammattilaiselle.

Lähettäjä: ÷ 
Päivämäärä:   18.2.26 10:26:45

Nämä on vaikeita kysymyksiä joissa pitäisi pystyä asettumaan myös toisen asemaan kun winwin diiliä lähdetään miettimään.

Moni valitettavasti kykenee ajattelemaan vain omaa etuaan tai menestystään. Fakta on kuitenkin se, että kenenkään velvollisuus ei ole antaa omistamaansa/kasvattamaansa hevosta toisen käyttöön jos ei halua tai saa siitä ilosta irti jotain ja samaan aikaan kenenkään velvollisuus ei ole elättää, kouluttaa ja kilpailuttaa toisen omaisuutta jos ei niin itse halua tehdä. Omistaja/kasvattaja voi ratsastaa tai seisottaa hevostansa jos kokee sen itselleen parhaaksi ja ratsastaja voi pistää pätäkkää tiskiin ja ostaa omansa jos tarjolla olevat diilit ei houkuttele. Kylmästi sanottuna se on näin yksinkertaista.

Eli etu pitää olla yhteinen jollain aikavälillä tai sitten taustalla on ihmisten keskinäinen kemia jossa halutaan tukea toinen toistaan tai viettää aikaa yhdessä tai sitten joku yksittäinen hevonen sattuu olemaan tärkeä ja sen puolesta winwin diilissä kaikki osapuolet joustaa omista haaveistaan sen kyseisen yksilön eteen.

Lähettäjä: Panda 
Päivämäärä:   18.2.26 10:32:17

Sain täysylläpitoon suomenhevostamman, kun se oli neljä vuotias. Ei mikään erityisen sukuinen, eli kumpikaan vanhemmista ei ollut kantakirjassa. Ratsutin itse, ja palautin omistajalle KTK II palkitun tamman kuuden vuoden ylläpidon jälkeen. Maksoin kaikki kulut tuona aikana. En tiedä kumpi tässä voitti enemmän, mutta hieno kokemus kaiken kaikkiaan.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   18.2.26 11:06:52

Laadukkaan hevosen saaminen ylläpitoon tai kotitallilla ratsastettavaksi voi olla win-win -diili, jos lompakko on tyhjä ja ei ole sillä tasolla, että joku toisi ratsutukseen niitä hyviä hevosia. Samalla voi nostaa omaa tasoaan ratsastajana, saada tuloksia ja parhaimmillaan vaikka ihan maksavia ratsutusasiakkaita, jos niitä kaipaa.

Eniten pahaa makua tuntuu jäävän suuhun sellaisista tilanteista, joissa sopimus on ollut epämääräinen ja omistaja hakee hevosensa pois pienellä varoitusajalla tai yllättäen ja ratsastajalle jää fiilis hyväksikäytöstä. Vähiten pahaa mieltä on tullut tuttavapiirissä, kun on tehty ihan oikea sopimus, joka sisältää kohdat, jossa hevonen on käytössä x ajan ja/tai jos se myydään kesken kaiken yli tietyn hinnan (eli arvo olisi noussut ratsastajan työn tuloksena), saa ratsastaja jonkun nimellisen korvauksen.

Päivämäärä:   18.2.26 21:19:52

"Ratsastajan ilmainen työ tietysti. Vai minkä ihmeen takia pitää diilata kuin rahan säästämisen? Jos ei halua miettiä ratsastajan etua, maksaa ammattilaiselle."

Kyse ei ole työstä, se juuri pitää ymmärtää. Ihmiselle joka tekee työtä, maksetaan palkkaa. Ratsuttajalle maksetaan palkkaa. "Win-win-diileissä" hevosen ylläpitäjä ei ole ammattilainen jonka työstä maksettaisiin yhtään mitään, vaan harrastaja jonka taidot eivät riitä siihen että kukaan mitään maksaisi.

Jos otat jonkun hevosen ylläpitoon ja harrastelet sen kanssa, se ei ole työtä mistä pitäisi sinulle maksaa. Sitten jos olet tarpeeksi hyvä, ei mitään diilejä tarvitse kehitellä vaan sinä ratsastat ja saat siitä rahaa.

Ei se sen ihmeellisempää ole.

Päivämäärä:   19.2.26 17:52:48

"Jos otat jonkun hevosen ylläpitoon ja harrastelet sen kanssa, se ei ole työtä mistä pitäisi sinulle maksaa."

Ei niin, sitä kutsutaan ylläpidoksi. Ne win-win-diilit mistä tässä ketjussa puhutaan on sitten niitä, missä on tarkoitus kouluttaa hevosta ja nostaa sen tasoa ulkopuolisen ratsastajan avulla, ja siinä kohtaa kyllä ratsastaja miettii mitä saa siitä hommasta.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.