Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Yp sopimus nuorelle hevoselle

Lähettäjä: Nuori 
Päivämäärä:   12.2.26 06:16:18

Minkälainen soppari olisi yp hyvä, jos hevonen nuori ja sitä on tarkoitus viedä eteenpäin? Jos kuvitteellisesti ratsastaja on hyvä ja kokenut, hevosta ei ole tarkoitus myydä, oma aika vaan ei riitä.

Re: Yp sopimus nuorelle hevoselle

Lähettäjä: Ö 
Päivämäärä:   12.2.26 06:40:30

”hevonen nuori ja sitä on tarkoitus viedä eteenpäin”

”ratsastaja on hyvä ja kokenut”

Nyt ei puhuta ylläpidosta vaan ratsutussopimuksesta. Kysy alueen ratsuttajilta millä hinnalla ottavat koulutettavaksi.

Lähettäjä: tessa 
Päivämäärä:   12.2.26 07:12:03

Joo kätevä tapa saada nuori hevonen ilmaiseksi koulutettua. Mitähän ylläpitäjä diilistä mahdollisesti hyötyy? Ja se on muuten jännä, että ne hevoset joita ei ole tarkoitus myydä, aina kuitenkin myydään, kun omistajan elämäntilanne aina mystisesti sittenkin muuttuu hevosen arvon noustessa...

Lähettäjä: Heppa 
Päivämäärä:   12.2.26 07:14:31

Itse tein vastaavassa tilanteessa (nuori laadukas hevonen, omistajalla ei aikaa laittaa itse) 2v sopparin, jonka aikana on tarkoitus valmentautua ja myöhemmin kilpailla hevosen tason mukaan. 2 vuoden jälkeen hevonen joko myydään ja saan hinnasta 20 % tai saan lunastaa sen itselleni hyvin nimellisellä arvolla (on oikeasti todella laadukas ja koulutettuna varmasti huomattavasti arvokkaampi). Lisäksi sopimuksessa toki sovittu mitä tehdään jos hevonen menee rikki, kumpi maksaa mitkäkin kulut jne.

Lähettäjä: Finni 
Päivämäärä:   12.2.26 07:15:39

Ratsastajan kannalta tarpeeksi pitkä, esim 3-vuotiaasta 8-vuotiaaksi että ehtii kisatakin kun on tehnyt työn. Ja omistaja osallistumaan kuluihin jollain tavalla, vaikka tallipaikka omistajalle ja ylläpitäjä maksaa keng, kisat, valkut tms.

Lähettäjä: HS 
Päivämäärä:   12.2.26 07:48:32

Mulla on ollut jo useamman vuoden ystäväni hevonen ylläpidossa. Ratsastin sitä alkuun 3-vuotissyksystä niin, ettei raha liikkunut mihinkään suuntaan, ja omistaja siis maksoi ylläpitokulut jne, sekä 4-vuotiskauden valmennukset ja kisat ym. reissut. 5-vuotiaana otin sen sitten ylläpitoon, kun pääsee jo tekemään enemmän, ja omistajalla olisi voinut olla sille itselläänkin jo käyttöä/olisi ollut sopiva hetki koittaa myydä. Tästä eteenpäin kulut tulleet minulle, poislukien nuorten hevosten ikäluokkakilpailut, joihin omistaja toivoi meidän osallistuvan ja maksoi ne. Ne siis olleet koko ajan tavoitteena, ja niihin osallistuttu joka vuosi 6-vuotiaana käytyyn kasvattajakilpailuun saakka. Joitakin valmennuksia omistaja maksoi vielä 5- ja 6-vuotiaanakin, ja saattoi joskus esim. kuljettaa kisoihin.

Hevonen on nyt 10 ja samalla diilillä jatketaan edelleen, me ei kirjattu sopimukseen mitään päättymispäivää, mutta olisin voinut suostua esim. siihen, että saan pitää hevosen kasvattajakilpailuun saakka (oli ensimmäinen nuori, jota pääsin tekemään näin pitkäjänteisesti, aiemmat projektit ovat olleet lyhyempiä, enkä sellaisen ylläpitokuluja ottaisi omalle kontolleni). Eli jos ajattelit antaa hevosen ylläpitoon 3-4-vuotiskausiksi, niin en usko, että kovin moni taitava ratsastaja siihen tarttuu.

Ja mitäkö omistaja on tästä meidän sopimuksesta hyötynyt? Omakasvattinsa on hyvin koulutettu, sillä on ihan asialliset kilpailutulokset, ja omistaja saa siitä halutessaan vielä varsoja, vaikka ratsuna se olisi ollut hänelle itselleen liian pieni, ja olisi mahdollisesti muuten myynyt sen jo pois.

Lähettäjä: Bansku 
Päivämäärä:   12.2.26 08:36:41

Maksat kaikki valkut ja kisat ja annat nuorelle lahjakkaalle treeniin.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   12.2.26 09:30:51

Ratsastajan (ja hevosen) kannalta tarpeeksi pitkä, ja sopparin päähän joku porkkana. Esim. 20% myyntihinnasta tai merkittävä alennus hinnasta, jos hän ostaa hevosen itselleen. Riittävän pitkä irtisanomisaika, jos omistaja haluaa hevosen takaisin kesken sopimuskauden. Yhdenkään ratsuttajan ei kannata sitoutua kouluttamaan toisen henkilön nuorta hevosta ilmaiseksi sellaisella diilillä, että omistaja voi hakea sen 24h varoitusajalla pois ja kääriä rahat ratsuttajan työstä itselleen.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   12.2.26 11:37:17

Ite oon nuorena ja tyhmänä mennyt ottamaan näitä nuoria eteenpäin vietäviä. Sitten ne on myyty ja mulle ei ole jäänyt mitään käteen. Ikinä en enää ottaisi ilman provikka sopimusta tai mahdollisuutta ostaa itsele järkevään hintaan. Yksikin raaka hevonen tuli mulle 3t arvoisena, kun kahden vuoden päästä olisin halunnut ostaa hevosen, omistaja pyysi 10t. Kyseessä vielä hyvin vaikea tapaus, jota ei ole edes saanut kenellekkään muulle myytyä, vaikka yrittänyt pari vuotta...

Lähettäjä: Nipsu 
Päivämäärä:   12.2.26 12:02:12

Minulla on ollut kaksi nuorta 4-6v. Molemmat oli sisäänratsastettu ja omistaja osallistui kustannuksiin (vakuutus ja eläinlääkärikulut), hevoset myytiin sopimuksen mukaisesti ihan ok hintaan ja sain provikan myyntihinnasta. Pelkkään yp sopimukseen en lähde ja hevosen tulee olla laadukas.

Lähettäjä: __ 
Päivämäärä:   12.2.26 12:07:28

Siinä vaiheessa jos laittaa nuoren yp-sopparille niin pitää omistajan myös ymmärtää että ratsastajalle on lupa annettu tehdä virheitä ja hevonen ei välttämättä etene yhtään vaan voi tulla myös esim. vaaralliseksi.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   12.2.26 12:10:56

Ratsutussopimus on eri asia kuin harrastuksen mahdollistaminen toiselle hevosen muodossa. Joillakin ei ole varaa ostaa hevosta itselleen, jolloin ylläpitosopimus on ihan paikoillaan hevosen iästä riippumatta. Joskus myös osaava ja ratsuttajaksi tähtäävä hyötyy enemmän siitä, että on edes jotain näyttöjä osaamisestaan tai kokemuksestaan tulevaisuutta varten.

Lähettäjä: g 
Päivämäärä:   12.2.26 12:23:11

"Siinä vaiheessa jos laittaa nuoren yp-sopparille niin pitää omistajan myös ymmärtää että ratsastajalle on lupa annettu tehdä virheitä ja hevonen ei välttämättä etene yhtään vaan voi tulla myös esim. vaaralliseksi."

Näin minulle kävi. Hevosen arvo ja osittain myös fyysinen terveys romahti ja oli pitkä työ, että se saatiin takaisin edes johonkin kuosiin.

Älä siis tee samoja virheitä kuin minä, vaan valitse yp-koti huolellisesti ja käy katsomassa hevosta säännöllisesti ja kriittisesti. Luota omaan osaamiseesi.

Ylläpitäjän oikeudet on helppo turvata juuri noilla maksu- ja provisiojärjestelyillä ja tietysti sopimussakolla (siltä varalta että omistaja hakeekin hevosen kesken pois).

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   13.2.26 12:39:45

"Joo kätevä tapa saada nuori hevonen ilmaiseksi koulutettua. Mitähän ylläpitäjä diilistä mahdollisesti hyötyy?"

Hyötyy sen, että pääsee harjoittelemaan nuoren koulutusta. Ratsuttajaksi on vaikea kehittyä, jos ei pääse ratsastamaan nuoria. Mutta kaikilla ei ole mahdollista ostaa omaa eikä kaikilla ole lähipiirit täynnä nuoria hevosia joita pääsee kouluttelemaan. Ylläpito on siis loistava diili suht osaavalle ratsatajalle, joka haluaa harjoitella nuoren kouluttamista.

Enemmän tuossa on riskejä omistajalla, koska ei voi olla varma, miten hevonen kehittyy ylläpitäjän kanssa. Kukaan kokenut ratsuttajahan ei tuollaiseen diiliin lähde, jos voi saada rahaakin ratsuttamisesta.

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   13.2.26 13:32:56

Mun on hyvin vaikea uskoa, että kukaan oikeasti koulutustaitoinen ottaisi nuorta ylläpitoon eli maksaisi kaikki kulut ja veisi hevosta eteenpäin hyötymättä siitä itse mitään. Taitavat harrastelijat saavat kyllä ihan ilmaiseksikin hevosia alleen, tarpeeksi taitaville jopa ollaan valmiita maksamaan siitä, että he ratsastavat ja vievät hevosta eteenpäin. Ei tuollaisessa yp-diilissä ole ylläpitäjän kannalta mitään järkeä kuin korkeintaan siinä tapauksessa, että ylläpitäjä on hevosalan opiskelija, joka tarvitsee sopivan nuoren hevosen käyttöönsä kokemusta ja näyttöjä varten ja valmis maksamaan siitä.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   13.2.26 14:26:27

Jos on valmis maksamaan hevosen ylläpitokulut, niin varmasti on varaa ostaa itsekin joku halpa nuori koulutettavaksi, ja tehdä sillä niitä näyttöjä. Silloin saa sentään myydessä koko rahan itselle, jolla ostaa seuraava. En itse keksi mitään järkevää syytä ottaa ylläpitoon nuorta (3-4v) hevosta.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   13.2.26 14:52:31

"Hyötyy sen, että pääsee harjoittelemaan nuoren koulutusta."

"kuvitteellisesti ratsastaja on hyvä ja kokenut"

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   13.2.26 15:01:45

"En itse keksi mitään järkevää syytä ottaa ylläpitoon nuorta (3-4v) hevosta."

Erityisesti, jos ajatus olisi, että hevosta oikeasti kouluttaisi joku hyvä ja kokenut. Saattaa saada jonkun tuommoisen opiskelevan tai muuten taitavan ratsastamaan, mutta ei hän niitä kuluja ala maksaa. Ratsastaja ei saa niin paljon hyötyä 3-4v hevosesta, että joku taitava alkaisi maksaa siitä itse. Kyllä vähintään pitäisi olla diili, että hevonen on käytössä esim 6v asti ja/tai myynnistä saa provision, joka kattaa edes noita 3-4v kausien kuluja jollain tasolla.

"Jos on valmis maksamaan hevosen ylläpitokulut, niin varmasti on varaa ostaa itsekin joku halpa nuori koulutettavaksi, ja tehdä sillä niitä näyttöjä. "

Tää on erinomainen pointti ja miettiä tästä lähtökohdasta sitä, miten sen sopimuksen voi tehdä ns hyödyllisemmäksi.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   13.2.26 20:44:38

"kuvitteellisesti ratsastaja on hyvä ja kokenut"

Niin, itse ajattelin että ratsastaja on ratsastajana hyvä ja kokenut. Se ei silti tarkoita, että hän on kokenut ratsuttaja.

"Taitavat harrastelijat saavat kyllä ihan ilmaiseksikin hevosia alleen, tarpeeksi taitaville jopa ollaan valmiita maksamaan siitä, että he ratsastavat ja vievät hevosta eteenpäin."

Saavatko? Varmasti, jos sattuu olemaan keskeisellä sijainnilla, esim. pk-seudulla, on sosiaalinen ja kerännyt tuttavapiiriä hevosen omistajista ja ympärillä on niitä hevosia joita ratsastaa. Mutta kaikilla ei ole näin. Vähän epäsosiaalisempi tyyppi, asuu sivussa ja ratsastaa vaikka pienemmällä tallilla. Ei siinä vaiheessa välttämättä löydykään niitä nuoria hevosia ratsastettavaksi varsinkaan kohtuullisen ajomatkan päässä ja harva haluaa antaa hevosensa ratsutettavaksi toiselle tallille tuntemattomalle ihmiselle.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   14.2.26 08:49:05

"hevosta ei ole tarkoitus myydä, oma aika vaan ei riitä."

Jos hevosista ei ole tarkoitus myydä, ei varmaan ole mitään estettä tehdä niin pitkää sopimusta, että se ylläpitäjä ehtii hevosen kanssa esille ja saa sitä nimeä nuorten tekijänä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.