Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  tarhoen siivous talvella

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   11.2.26 23:41:46

Miten teidän tallilla, siivotaanko tarhat talvisin? Meidän sopimukseen kuuluu tallin puolesta tarhojen siivous, mutta eivät tee sitä talvisin eli osalla hevosista jo iso kasa lantaa tarhoissa. Hiekkatarhat, eikö tarhojen pohjatkin mene huonoon kuntoon kun lanta sulaa ja lilluu siellä sitten kevään tullen? Onhan se myös järjetön työmäärä minkä likaiset tarhat aiheuttavat keväällä.

Re: tarhoen siivous talvella

Lähettäjä: Pilipalipii 
Päivämäärä:   11.2.26 23:48:31

Kyllä itse siivoan tarhat joka päivä myös talvella!

Lähettäjä: Mietin vain 
Päivämäärä:   11.2.26 23:58:17

Mikset siivoa itse jos ei tallin puolesta talvisin suostuta siivoamaan? Vai haluaako talli sitten keväällä kustantaa tarhan kunnostuksen kun pohja menee pilalle

Lähettäjä: ,,,, 
Päivämäärä:   12.2.26 00:12:23

Tallin puolesta siivotaan 1-2 kertaa vuodessa koneella. Oma heppa asuu yksin pihatossa, paskoo lähinnä kolmeen kohtaan tarhassa ja mökin sisälle. Heittelen käydessäni mökistä paskat ulos kasaan ja jos on paskonut ulos "väärään" kohtaan niin ne myös. Lantalaan asti en jaksa kärrätä kun välimatka pihatolta on niin pitkä. Mutta ite ei siis tartte siivota, teen kun tykkään. :)

Lähettäjä: Assi 
Päivämäärä:   12.2.26 00:31:14

No ei tod siivota jäätyneitä paskakasoja. Sit siivotaan kun lähenee plussaa ja on helpompaa.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   12.2.26 01:34:43

Siivoan itse n. Joka toinen päivä. Hevoseni tarha ei ole niin iso, etteikö se muuten täyttyisi paskasta talven aikana. Kun tarhan siivoaa tarpeeksi usein, niin hevonen pitää vessanurkkaa, mutta jos siivoaminen jää niin vessakin leviää ja pian tarhassa ei pystyisi liikkumaan kompastumatta jäiseen läjään.

Tallin puolesta siivottaisiin koneellisesti hyvin satunnaisesti, liian harvoin minun makuuni.

Lähettäjä: Tir 
Päivämäärä:   12.2.26 02:18:37

Tallipaikkasopparissa lukee, että omistaja siivoaa tarhan vähintään 3 krt/viikko. Tallin puolesta tulee välineet (esim. petkele, jolla saa jäätyneet kasat helposti irti). Oman hevoseni tarhan siivoan päivittäin. Menee 5-10 min sisältäen kottareiden, talikon ja petkeleen haun ja poisviennin sekä kärryjen tyhjäyksen lantalaan.

Lähettäjä: Heppa 
Päivämäärä:   12.2.26 07:17:47

Ei mitään järkeä hakata käsiään rikki petkeleellä talvisin. Keväällä, sitä mukaan kun alkaa sulaa, siivotaan kasat lumen/jään päältä, jolloin ne on helppo ottaa traktorin kauhaan ja siinä vaiheessa kun hiekka on esillä on tarha siisti.

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   12.2.26 07:18:24

Siivoan pääosin joka päivä, mutta nyt kun oli -30 pakkasia niin en edes yrittänyt. Ovat niin tiukassa jäässä että odottavat kevättä. Pikkuhiljaa kun joka päivä ottaa sen mitä irti lähtee saa sen keväällä kyllä siivottua ilman että pohja muhjuuntuu.
Näin olen tehnyt aina (noin 15 vuotta)

Lähettäjä: viisi 
Päivämäärä:   12.2.26 07:31:44

Viiden hevosen tarhoja en jaksa talvella siivota, siivotaan sitten keväällä. Osa laitetaan keväällä eri tarhaan jota sitten siivotaan päivittäin jolloin käytössä ollutta pääsee rauhassa siivoamaan ilman että sinne tulee lisää kasoja.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   12.2.26 07:39:27

Suurimmaksi osaksi jäätyneetkin kasat saa kohtalaisen helposti irti ihan muovitalikollakin, tekniikasta kiinni. Eikä mene rikki, kun osaa iskeä oikeassa kulmassa.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   12.2.26 07:39:58

Samalla tavalla ne paskat irtoaa on pakkasta sitten -5 tai -30. Pakkasella helpompi siivota kuin lähempänä plussakeliä.
Siivoan yhden aidan talvella joka päivä. Se on helppo ja lähellä. Muiden aidat siivotaan alkukesästä koneella. Olkapään takia voi olla kyllä, että montaa talvea ei enää tule tuota yhtäkään siivottua.

Päivämäärä:   12.2.26 07:41:07

Nykyisessä paikassa tallityöntekijät siivoaa päivittäin, ees tuoreet kasat. Välillä huomaa, että joku päivä jääny väliin. Itse ei saa siivota.

Edellisessä paikassa itse siivottiin, riippuen vähän joko joka päivä tai parin päivän välein. Kunnon välineillä onnistuu hyvin. Ei siinä tarvi käsiään rikki hakata petkeleellä, napakka isku oikeaan kohtaan ja nätisti läjä irtoaa maasta.

Lähettäjä: Tintti 
Päivämäärä:   12.2.26 07:41:25

Petkelettä pitää osata käyttää.

Ei sillä kasan päälle lyödä tai huidotaa miten sattuu. Tökätkää kunnolla 45 asteenkulmassa kasan ja maan rajaan. Kasa lähtee isona kökkönä irti ja helppo siivota.

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   12.2.26 07:42:08

Pistolapio, yksi tiukka napaus kasan alle ja gaga on irti.

Siivoan pihattoaitauksesta kaikki pois oli ilma mikä hyvänsä. Kolme hevosta ja 20min menee vuorokauden tuotosten siivoukseen.

Eli yhden hevosen aitauksen siivoukseen menee 5min. Miten se voi olla omistajalta niin vaikeaa?

Ymmärrän kyllä isossa tallissa että niitä ei siivota tallin puolesta, menee aikaa paljon. Mutta omistajalta se ei vie kuin pienen hetken siivota niin pysyy aitausten pohjat kunnossa.

Lähettäjä: Miu 
Päivämäärä:   12.2.26 08:56:23

Sulalla kelillä siivoan jokapäivä, talvella niin kauan kun pysyy helposti siivottavina = ei tartte rykiä kottareita isossa hangessa. Sitten kun tarhanpohjat keväällä sulaneet ja kuivuneet niin kaikki pois. Helpompaa kuin se että ottaa päivittäin sitä mukaan kun sulaa. Meillä hevoset hankikauden laitumilla joihin tarhasta suora pääsy, joten viettävät onneksi aikansa siellä penkoessa niin ei oo kaikki paskat tarhassa :) 12 hevosta

Päivämäärä:   12.2.26 09:19:21

Siivoan molempien hevosten tarhat päivittäin. Toisen hevosen voisi siivota harvemmin, pari kolme kertaa viikossa, koska on aika siisti. Toinen taas paskoo mihin sattuu ja miljoona pientä kasaa (tän yksi kasa on 1 tai 2 kolmasosaa toisen hevosen kasasta…) niin helposti sitten rikkio kasat kun kävelee yli. Ja muutenkin työmäärä pysyy mukavan pienenä, kun päivittäin siivoaa. Jo yhden päivän väliin jättäminen lisää ihan hirveästi työmäärää. Tallin puolesta tulee petkele ja pistolapio, mutta meilläk metalliharav 5cm paksuilla piikeillä talvisiivoukseen. On tosi kevyt ja sillä saa helppsti kasat irti. Yksittäiset jäätyneet pallerot helppo napsia irti tällä vs se petkele ja kasatkin lähtevät yhdelle kahdella kopautuksella, kun lyö piikit vähän kasan alle.

Tallisopparissa lukee vaan, että omistaja siivoaa tarhan. Talvisiivousta ei tarvitsisi tehdä, jos ennemmin haluaa vetää kaiken pois keväällä. Helpompi ja kivempi siivota joka päivä. Se paskan määrä lumien suliessa on muuten ihan kauhea

Päivämäärä:   12.2.26 09:22:10

Joka päivä siivotaan. Talvella paska ei paina juuri mitään ja pistolapiolla tai petkeleellä kun tökkää kasan alle saa käytännössä yhtenä kokkareen nostaa kyytiin. Yhteen kottikärryyn mahtuu 3-4 hevosen paskat. Meillä toki myös kerta viikkoon koneellisesti tasataan/aurataan tarhat tarvittaessa joten paskat olisi tiellä tai leviäisivät. Kukaan ei marmata, kaikki arvostaa et hiekkatarhat pysyy siisteinä ja tasaisina ympäri vuoden .

Päivämäärä:   12.2.26 09:28:10

Meillä omistajien tulee itse siivota tarha ympäri vuoden vähintään kerran viikossa. Lukee ihan sopimuksessa. Suurin osa siivoaa päivittäin.

Lähettäjä..... 
Päivämäärä:   12.2.26 09:34:10

Meillä siivotaan tarhat itse, tallinpuolelta määräys on että useamman kerran viikossa ja jos samassa tarhassa useampi hevonen niin vähintään joka toinen pv, myös talvella. Toki, jos ei helposti lähde laipolla/petkeleellä niin ei tarvi itseään kipeäksi hakata. Itse siivoan joka päivä, hommaan menee huomattavasti vähemmän aikaa kun sen tekee päivittäin. Vaikka talvella siivoaa päivittäin niin silti keväällä on ihan tarpeeksi haravoitavaa ja paskaa siivottavana, lumien/jäiden sulaessa.
Niiden jotka eivät tarhan pohjasta pidä huolta hyvällä siivoamisella ympäri vuoden, on mielestäni turha marmattaa pohjan laadusta tai toivoa sen parantamista.

Lähettäjä: B 
Päivämäärä:   12.2.26 09:38:36

Pihaton makuuhallit ja makuuhallien ympäristö siivotaan päivittäin, jaksamisen mukaan sitten muut hiekalla olevat alueet noin kerran viikossa. 2-5 kottikärryllistä päivittäin (viisi hevosta). Nyt tosin kävi niin, että juuri laiskemman viikon jälkeen tuli toistakymmentäsenttiä lunta, ja en mä sieltä alta niitä kasoja ala kaivaa. Kokonaisuudessaan hehtaarin tarha, peltopohjalla olevat osuudet siivotaan muutaman kerran vuodessa.

Lähettäjä: Mn 
Päivämäärä:   12.2.26 09:47:27

Meillä ei siivota kovilla pakkasilla tai lumisateiden alta. Kunhan pakkaskelit vähän hellittää siivotaan taas strategiset paikat ja koko tarha sitten keväällä konevoimin. Tarhat isot ja hevoset pienissä laumoissa. Heinät ruokinta-astioista. Valitettavasti oma terveys tulee ensin eli olkapäätä tai selkää ei hajoteta jäisiä kasoja hakkaamalla.

Päivämäärä:   12.2.26 09:52:05

sitten kun lumet sulaa ja aurinko lämmittää, on jään päältä helppo kaapia kakat pois. jää sinne vähän, mutta kun on ajoissa liikkeellä ja siivoilee heti sitä mukaa kun sulaa uutta paskaa näkyviin, tulee oikeesti aika siistiä.

jos joka päivä siivoaa, niin voihan ne talikollakin kerätä. pienestä tarhasta helppo, isosta vaikeampi... mutta jos ehtii sataa lunta ja koitat vaikka kerta viikkoon siivoilla, on älytön työ.

Lähettäjä: Ruu 
Päivämäärä:   12.2.26 09:57:20

Meillä omistaja siivoaa vähintään kerran viikossa. Minusta pakkasella siivoaminen on ihan mukavaa, se kokonaisen kakkakasan lohkeaminen irti on niin palkitsevaa. Mutta kottareiden työntäminen hangessa taas.. siitä en tykkää. Minulla on onneksi aika lyhyt matka lantalaan, joillakin matka on nelinkertainen.

Päivämäärä:   12.2.26 09:59:18

Tokmannilla maksaa sellainen pilkkiahkio ehkä 20-30€. Turha lykkiä kottikärryjä kinoksessa

Lähettäjä: hmh 
Päivämäärä:   12.2.26 10:49:39

Siivoan keskimäärin kerran viikkoon talvella, jos ehdin valosaan aikaan useammin kuin viikonloppuna, niin silloin tietty siivoan. Hirveä homma keväällä kuskata sitä märkää ja osittain maahan jäätynyttä moskaa raijata lantalaan kottari kaupalla, kun parhaimmillaan sitä tarvitsee keväällä viedä kolme kottarillista.

Lähettäjä: ff 
Päivämäärä:   12.2.26 10:53:43

Oma 4 hevosen pihattotalli. Joka ikinen päivä siivoan tarhat kesät talvet ei ole kuin joku tunnin tai puolentoista homma siivota kaikkien neljän pihatto&tarha joka päivä.

Toki silti saa keväällä sulamisen tahtiin ahkeroida sitä jään päällä olevaa lillua enemmän, koska väkisinkin jää lumisadepäivinä lumen alle ja joskus plussan ja pakkasen sahatessa ei saa hakattua millään jäistä lantaa maasta. Mutta nyt lumiaikaan tosi helppo rautatalikolla napauttaa paska irti maasta. Nyt on helpompi siivota kun märillä syyskeleillä, lanta on kuyivaa ja kevyttä, kasat lohkeaa monesti kokonaisena irti. Ihanaa. SYksy ja kevcät vaikeinta aikaa siivota

Lähettäjä: *-* 
Päivämäärä:   12.2.26 14:19:26

Mulla on 4 hevosta ja isot hiekkatarhat. En siivoa talvisin. Ei kerta kaikkiaan aika riitä, eikä jaksaminen talvella pimeässä iltaisin töiden jälkeen. Tallin siivous, hevosten hoito ja kotityöt vie kyllä kaiken ajan. Teen siis kaiken hevosiin liittyvän pääsääntöisesti yksin ja itse 365 päivää vuodessa (tai no, ehkä 363).

Lähettäjä: viisi 
Päivämäärä:   12.2.26 15:16:05

Mietin näitä ketkä kertovat siivoavansa tarhat myös talvella niin moniko treenaa läpi talven myös aktiivisesti vai ovatko hevoset enemmän joutilaina? Itse koitan kahta treenata säännöllisesti läpi talven, sekä sitten olisi yksi nuori satulaan laitettava, kaksi on siitostammaa. Jos talvella siivoaisin vielä kaikki tarhat niin kyllä treenaaminen jäisi huomattavasti vähemmälle, jotenkin siksi sitten keväällä käsin ja koneella siivotaan.

Lähettäjä: mukuli 
Päivämäärä:   12.2.26 15:17:12

Käytäntöjä on monia. Omasta mielestä ollut kuitenkin fiksuin kun pyrkii siivoamaan päivittäin, jos siellä nyt joskus joku satunnainen kasa on umpijäässä tai peittynyt lumimyräkässä niin niitä siivoillaan sitä mukaa kun sulaa. Paljon kivempi näin kuin joutua kaikki tarhat tyhjäämään lantavellistä keväisin.

Päivämäärä:   12.2.26 15:42:33

Mulla ei ole rahaa uudistaa tarhoja pohjia myöten joka kevät. Joten siksi tarhat siivotaan myös talvella päivittäin. Siitä huolimatta kevään tullessa ne suositummat pask-paikat näyttävät ikävälle.

Talvella siivoaminen on lisäksi melko helppoa. Jäätynyt kasa on helpompi kuin märkään hiekkaan piiloutunut kasa. Tai se pahin tapaus, hevoset ovat juosseet useamman kerran siitä kasan yli.

Jos lunta tulee paljon kerralla, niin siivous on vaikeampaa. Mutta kyllä ne sieltä paljastuu. Lisäksi yleensä kakkivat samoihin paikkoihin. Lumessa ahkio on parempi kuin kottikärry. Isolla tallilla on oltava avant tai mönkkäri.

Olen ollut useammalla tallipaikalla. Jokaisessa tarhat siivottiin joka päivä. Yhdellä tallilla viikonloppuisin kuului omistajille. Tästä tuli nupinaa, ts. maanantaina tallityöntekijällä oli paljon siivottavaa. Muissa henkilökunta hoiti aina tarhat itse. Jotta ne sitten varmasti myös tuli siivottua. Pieniä tarhoja, joten jos sinne jätät kasat edes päiväksi, niin sinne ne silppuutuu. Ja pohja pilalla.

En pitäisi hevostani tallilla, jossa ei siivota päivittäin myös tarhaa. Paitsi jos hevosilla on talvellakin todella isot ulkoilualueet. Niistäkin kyllä pitäisi siivota pahimmat paikat edes viikottain.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   12.2.26 15:46:15

Siivoan tarhan talvella muutaman kerran viikossa, kesällä päivittäin. Hevosellani on niin iso tarha, ettei se tallo kasoja.

Lähettäjä: kukka 
Päivämäärä:   12.2.26 16:02:22

Sulalla siivoan 1-3 päivän välein, nyt kun paksu polanne niin ajan paskat koneella kerran viikossa tai kahdessa.

Päivämäärä:   12.2.26 16:27:32

Hevonen täysihoidossa, mutta tarhan siivous kuuluu omistajalle. Sopparin mukaan siivottava 3 krt viikossa, mutta pyrin siivoamaan joka päivä. On nopea ja pieni homma niin tehtynä, tarha pysyy siistinä ja pohja kunnossa.

Päivämäärä:   12.2.26 17:08:32

"Ei mitään järkeä hakata käsiään rikki petkeleellä talvisin."

Täh :D

Lähettäjä: Mn 
Päivämäärä:   12.2.26 17:27:27

Onneks meidän tarhat ei mene minkäänlaiseen velliin vaikka suurin isa siivotaankin vasta keväällä. Kuivat lannat helppo siivota silloin kasoihin ja traktori hakee. Ylipäätään tarhat on kurasia keväisin ehkä 3 päivää. Lumisohjoaika pitää kestää mutta se on kaikilla vaikka varmaan joku tulee sanomaan, että auraakin kaikki lumet tarhoista...

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   12.2.26 19:33:45

Meillä sopimus että asiakas siivoaa itse ja sillä tavalla säännöllisesti että paska ei kerry joka paikkaan tai että sitä kerrytettäisi kevääseen. Meillä tulee siivottua kahden hevosen tarha noin 3-4 viikossa vuoden ympäri. Vaikka tarha on tosi iso niin ei hommaan mene kuin 5-10 minuuttia. Turvakengän kärjellä potkasen kerran niin kasat lähtee irti eikä tarvi pistolapioilla tai petkeleillä hakata.

Lähettäjä: heppa 
Päivämäärä:   12.2.26 20:49:20

Asiakkaat siivoaa omien hevostensa tarhat viikoittain. Samoin itse teen. Pistolapiolla kasan alle, ei paha.

Lähettäjä: Ups 
Päivämäärä:   12.2.26 22:22:54

Hevoset 2 pihatossa. Paskovat vain ulos, kuset sisällä. Siivoan joka päivä niin sisältä kuin ulkoakin. Iso ahkiossa ja jousitettu ( ihan huippuhyvä, ei täräytä käsille yhtään) petkele - helppo ja nopea homma. Pieni kotitalli.

Päivämäärä:   13.2.26 00:29:20

Siivotaan 2-3 kertaa viikossa vähän säästä riippuen. Esim. lumisateen jälkeen en kaivele mitään hangesta vaan odottelen että sulaa. Meillä on hehtaarin verran tilaa kolmelle hevoselle, ja siivoukseen menee viikossa sellainen 45 min eli about vartti kerrallaan.

Lähettäjä: Täti 
Päivämäärä:   13.2.26 18:10:21

Siivoan muutaman kerran viikossa. Talvella voi pitää helpommin välipäiviä, kun lannat jäätyvät eivätkä sotkeudu pohjaan. Sen verran katson säätiedotuksia, että siivoan aina ennen lumisateita ja välttelen oman mukavuuden vuoksi kylmimpiä kelejä. Kesällä siivotaan käytännössä päivittäin, laidunkaudella vähän harvemmin.

Päivämäärä:   13.2.26 18:20:16

Pakkasella ja lumella on jopa helpompaa siivota kun märältä hiekalta. Pistolapiolla tökkäsee kasan irti, lähtee melkeen kokonaisena ja siitä vaan yhellä kahella talikon heilautuksella ahkioon

Lähettäjä: Tytti 
Päivämäärä:   13.2.26 19:07:01

Siivoan hevoseni tarhan päivittäin. Pidän sen verran eläimiä että pystyn hoitamaan ne hyvin.

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   13.2.26 20:02:26

” Mietin näitä ketkä kertovat siivoavansa tarhat myös talvella niin moniko treenaa läpi talven myös aktiivisesti vai ovatko hevoset enemmän joutilaina? Itse koitan kahta treenata säännöllisesti läpi talven, sekä sitten olisi yksi nuori satulaan laitettava, kaksi on siitostammaa. Jos talvella siivoaisin vielä kaikki tarhat niin kyllä treenaaminen jäisi huomattavasti vähemmälle”

Kyllä meillä treenataan talvella siinä missä kesälläkin. milläs ne hevoset muuten kunnossa pysyy jos treenattais vaan kesäisin?
Ei se siivoamista vähennä. Miksi en siivoaisi? Valot on keksitty ja päivässä 24h niin talvella kuin kesälläkin.

Se on nopea homma kun sen tekee päivittäin.
Kerran olin viikon niin hirveässä flunssataudissa että jäi useammaksi päiväksi siivoamatta. Oli virhe! Järjetön homma siivota ne viikon tuotokset ja lisää tuli koko ajan.
Meiltä tulee 2 kärryllistä päivässä, viikossa niitä olikin sitten jo 14.
Mielummin teen sen 15min päivässä kuin useamman tunnin savotan kerralla.

Päivämäärä:   13.2.26 20:13:02

Eikö ne saman verran tuota kasoja kesälläkin?

Siivoan joka päivä pihaton ja etutarhasta sen mitä lumi ei ehdi peittää. Kertapotku turvakärjellisellä kengällä niin kasa on irti tai palasina valmiina kerättäväksi. Vähemmän aikaa talvella siihen menee kun kaikkea ei löydä.....

Lähettäjä: kk 
Päivämäärä:   13.2.26 20:18:31

Tallivuoro siivoaa oletuksena joka toinen päivä. Toki välillä ei vaan saa kaikkea pois ja keväällä pidetäänkin koko talliporukalla vielä kunnon talkoot ja siivotaan tarhat kunnolla. Suhteellisen helppoa, kun talvella on siivottu mitä on pystytty.

Lähettäjä: Minna 
Päivämäärä:   13.2.26 22:30:14

Mun hevosen tallipaikkaan myös kuuluu, et talli vastaa tarhojen siivouksesta. Sen ajankohta on keväällä. Mä kyl kerään aina niinä päivinä kun käyn tallilla päivän jätökset pois, pesen vesikupin jne. Mikä ei oikeastaan kuuluisi minulle, mutta tykkään touhuta hevoseni hyvinvoinnin eteen. Muutenkin tallilla tarpeeseen jeesaaminen mielestäni on hyvää käytöstapaa,vaikka miten ois täysihoito. Täysihoito tarkoittaa mulle vaan sitä, että hevoseni ruokitaan,kuivitetaan, juotetaan,tarhataan ja katsotaan että kaikki ok.

Päivämäärä:   13.2.26 22:40:28

Kotitalli, ja myös aika kiireinen elämä ois ilman hevosiakin, joista yksi nuori 4v ja käydään paristi viikossa valmennuksessa muualla, lisäksi hurahdin raviurheilun pariin, ja pihassa starttaria, jolloin ei kysellä jaksaako enää lenkille lähteä.

En ota stressiä siivoamisesta, hevosia yhteensä 3kpl, tarhaavat yhdessä jopa laitumen kooksi luokiteltavassa tarhassa. Saatan joskus siivota näkyviä ja tuoreita, mutta kyllä ne vedetään sit plusasteilla traktorilla pois.

Mulla myös lapsia ja muuta elämää, oiskin aikaa heilua lapion ja rautakangen kanssa joka pakkasilta perheen ja hevosten muun hoidon ja liikutuksen lisäksi.

Lähettäjä: No mutta 
Päivämäärä:   14.2.26 07:45:56

Petkeleellä on erittäin hyvä siivota jäätyneet lanta kasat.Suorastaan mukavaa työtä

Lähettäjä: Bum 
Päivämäärä:   14.2.26 09:49:38

Siivoan, kunnes mutaa tai pakkasta liikaa. Sitten siivoan taas keväällä traktorin kanssa ja sen jälkeen päivittäin mutaan asti.
Meillä on 1ha tarha niin en ala mudassa/lumessa työntämään kottareita ja metsästämään kakkoja pilkkopimeässä. Voihan siitä tehdä itselleen harrastuksen, mutta harrastan mieluummin jotain muuta.

Keväällä madotus ajoitetaan niin että tarhat on siivottu ennen kevätmadotuksia.

Lähettäjä: Veeras 
Päivämäärä:   14.2.26 10:47:22

Hoidan hevosta ja siivoan yleensä aina tarhan kun käyn. Kahden hepan tarha, mä vaan useimmiten olen päivällä liikkeellä joten olen yleensä ennen toisen hepan liikuttajaa, joten siivoan siksi useimmiten mun päivinä. Mun mielestä tällä hetkellä se tarhan siivous on just helpointa!! Hyvä lumipolanne (Pirkanmaalla sitä lunta tullut tosi vähän tänä talvena), josta on tosi helppo rautalapiolla napauttaa kakat irti ja tosi helppo myös kerätä talikolla kottareihin. Ja huomattavasti kivempi siivota talvellakin, kuin kärrätä keväällä aivan jäätäviä määriä. Aina sitä silppua sinne talvella jää, ja sitten kun on osittain sulanut se polanne keväällä, niin siitä saa kuorittua aina sulamisen mukaan niiden päivän tuotosten lisäksi tavaraa.

Lähettäjä: Hmmm 
Päivämäärä:   14.2.26 10:58:26

Siivotaan joka päivä myös talvella. Pelkällä talikolla tai sitten petkele/pistolapio apuun jos oikein hankalaa. Kun on lunta on iso pulkka paljon helpompi käyttää kuin kottikärryt.
Haastavaa on silloin kun lumi jäätyy kuoppaiseksi tai silloin kun sataa kerralla paljon lunta. Jokapäiväisestä siivoamisesta huolimatta löytyy kyllä keväällä jonkun verran "ylimääräistä" siivottavaa mitä ei ole saanut lumen seasta pois.

Lähettäjä: Hj 
Päivämäärä:   14.2.26 11:35:10

Järkyttävää, jollei tarhoja siivota päivittäin. Jos alaa on laitumen verran, niin tilanne eri. Eikö jo haju ja pohjien pilaantuminen tule vastaan? Jos on kotitalli, niin sitten pitää miettiä montako hevosta tai hevosia ylipäätään pystyy pitämään. Jos on itse vastuussa siivouksesta sama homma. Jos taas talli hoitaa, niin varmistaa, että tulee siivottua hyvin ja itse tarvittaessa siivoaa lisää. Hyvään hevosen hoitoon kuuluu kyllä se, ettö ulkoilualue on asianmukaisessa kunnossa. Edellisellä tallilla oli pakko siivota perästä, koska tallityötekijät ottivat vain enimmät. Kyllä se näkyi tarhan pohjassa suoraan verrattuna niihin, joissa kakkaa kertyi ja maatui pohjaan.

Päivämäärä:   14.2.26 11:41:29

Siivoan 2 kertaa päivässä. Ihan sama mikä keli on en halua että hevoset elää missään paskatarhoissa. Mulla käytössä metallitalikko millä lyön irti. Onhan se kovaa hommaa, mutta näillä mennään.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   14.2.26 20:59:36

Oman hevoseni tarha siivotaan talvella 2 krt viikossa, kesällä sitten vähän useammin (minä ja vuokraaja siivotaan). Olen töissä ratsastuskoululla ja vuodenajasta riippumatta siivotaan tarhat joka päivä. Toki jos on joku hirmumyrsky, niin jää yksi päivä välistä.

Lähettäjä: B 
Päivämäärä:   15.2.26 12:27:52

Ups: Millainen on jousitettu petkele? Petkele on ihan best työväline, mutta sitä tärähtelyä ei vaan kroppa kestä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.