Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hevoseni tarhakaveri häiriköi

Lähettäjä: ox 
Päivämäärä:   11.2.26 11:49:28

Tarhakaveri tulee lähes joka ikinen kerta väliin kun haen omaa hevostani. Tallinpitäjä ottaa sen sisälle ensin niin hänellä ongelmaa ei ole, eikä tietenkään tuon häirikön omistajalla.

Omani taas ahdistuu kun tuo 700kg laukkaa korvat luimussa kohti ja haluaa poistua. Eikä itsekään tee mieli jäädä katsomaan mitä käy.

Jos en saa tuota häirikköä kiinnostumaan heinästä tms niin ainut vaihtoehto saada oma tarhasta on käyttää häirikkö ensin tallissa, hakea oma, viedä häirikkö takaisin. Tämä on pitemmän päälle aika perseestä.

Muita tarhakavereita ei ole tarjolla.

Ideoita? Mietin vakavasti tallipaikan vaihtoa tästä syystä.

Re: Hevoseni tarhakaveri häiriköi

Lähettäjä: Ö 
Päivämäärä:   11.2.26 11:52:59

Juoksutuspiiska ja opetat häirikön kunnioittamaan sinua johtajana.

Lähettäjä: Villa 
Päivämäärä:   11.2.26 11:53:16

Eikö häirikköön pitäisi puuttua tallin/omistajan? Vähän sama asia, jos kiusattu vaihtaa koulua ja kiusaaja jää. Me ainaki ollaan vaihettu tallia joskus sen takia, kun oma hevonen ei sopeutunut jo tallilla olleeseen laumaan tai lähinnä tullut tietyn hevosen kanssa toimeen. Eli me lähettiin, ei se, jolla ei ollu ongelmaa.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   11.2.26 11:56:35

Miten se häirikkö reagoi, jos pysäytät sen kohtirynnistelyn? Vaikka pitkä piiska teidän väliin, oma kehonkieli järkähtämätön eikä mitään kyyryssä hätistelyä. Vaatii toki, että oma hevosesi pysyy rauhallisena ja luottavaisena, kun kohdista ajavan energian tarhakaveriin. Jos et tiedä, miten vieraampi hevonen reagoi, ole valmis sukeltamaan aidan alta turvaan, mutta hätistely pitää tehdä tosissaan, hevoset ärsyyntyy epäjohdonmukaisista signaaleista (kuten oma umpikiltti oli potkaissut kohti, kun sitä oltiin äänellä ja käsiä huiskimalla käsketty kauemmas mutta hätistelijän kehonkieli oli väistävä). Saatko apua aluksi tarhasta hakuun, ja jääkö toinen tahoille yksin, vai onko vieressä seuraa? Voiko tarhakaveria vaihtaa, jos et selviydy yksin? Voisiko portille rakentaa eteisen (toki nyt vaikeaa kun maa jäässä), johon saisit oman hevosesi pyörytettyä ja sitten rauhassa poistuttua ilman pelkoa, että toinen karkaa samalla.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   11.2.26 11:56:47

Kulkeeko virta? Häirikölle sähköä turpaan tai sitten vihta mukaan ja ajaa pois. Kysy omistajalta kumpi toimii. Oppii kyllä parista kerrasta tottelemaan sinuakin.

Lähettäjä: ..... 
Päivämäärä:   11.2.26 12:11:58

Vaihtoehdothan tuossa ovat lähinnä ne, että joko opettelet itse lukemaan ja käsittelemään hevosia tai sitten vaihdat paikkaa.

Päivämäärä:   11.2.26 12:16:20

Omani ei oikein siedä sitä että rupeisin tuota häirikköä raipalla räpsimään tms. Olen tehnyt sitä kyllä silloin kun häirikkö tulee mua kohti ennen kuin mulla on hevosta narunpäässä, silloin uskoo ettei asiaa mun luokse ole.

Tarhaan jää vielä muita kavereita ja eteinen on, mutta siitä ei ole apua kun häirikkö rynnii päälle ennen kuin sinne ehtii. Siinä mielessä se auttaa, että omani tulee sinne mun perässä vaikka ilman narua niin ei sitten ainakaan naru perässä kirmaa pitkin tarhaa jos häirikkö kerkee väliin hätyyttämään pois.

Vaikeapa tuosta on sanoa että kenen ongelma tämä on, kun muiden hevosten hakua tuo häirikkö ei kiusaa. Mielestäni sen tarhakäytös on kyllä muutenkin sellaista että sais tarhata yksin. Mutta minkäs teet kun ei ole oma talli....

Käyn tallilla yleensä sellaiseen aikaan että muita ei siellä ole.

Päivämäärä:   11.2.26 12:19:17

Ja tosiaan ongelma on ihan sama kun kuka tahansa hakee mun hevosta. Ei vain mulla. Mutta luonnollisesti minä sitä eniten teen. Vuokraajakin tästä syystä jo lopetti.

Lähettäjä: PÅ 
Päivämäärä:   11.2.26 12:20:13

Nyt jo edesmennyt oma hevoseni oli tarhakaverin omistajan mielestä "häirikkö". Siis oikeasti aivan lapanen vanha ruuna, melkein aina lauman alimmainen ja ihmistäkin väisti nätisti pelkästä katseesta tai hyvin pienestä käsimerkistä, kun vain ihmisen muu kehonkieli ja energia eivät viestineet jotain muuta. Tarhakaveri oli niin tossukka, että jopa tämäkin alkoi sitä pomottaa, ja omistaja vielä tossukampi. Sitten kuulemma alkoi tulla ongelmia tarhasta hakiessa, koska oma hevoseni "tuli päälle". Kenellekään muulla ei 10 vuoden aikana koskaan ollut mitään ongelmaa, vain tällä yhdellä ihmisellä. Itse sitten pyysin tarhausjärjestelyihin muutosta, koska en jaksanut enää kuunnella valitusta siitä, että miten hankala häirikkö oma hevoseni oli, vaikka ongelma selvästi olikin siinä tarhakaverin omistajassa, ei hevosissa. Seuraavan tarhakaverin ja sen omistajan kanssa yllättäen ei sitten taas mitään ongelmaa.

Lähettäjä: pilkunviilaaja 
Päivämäärä:   11.2.26 12:41:57

Häirikön kanssa ei auta mikään muu kuin että jokainen toisen hevosen hakija opettelee käsittelemään häirikköä. Pitkä piiska on hyvä, ja sillä voi komentaa häirikön kauas jo ennen kuin otat oman hevosen narun päähän. Ja joka käänteessä sen jälkeenkin, jos häirikkö lähestyy. Pitkä naru on toinen hyvä, sen tyhjällä päällä voi pyöräyttää itselleen tilaa.
Jos hevoset on sähkölangassa ja häirikköhevonen ryntäilee portille, niin portin langalla hevoseen koskeminen on hyväksi todettu palaute, kuten Ennea ehdotti.

Pyydä tarvittaessa häirikköhevosen omistaja tai tallin pitäjä opastamaan sinulle keinot ojentaa häirikköhevosta. Se täytyy tehdä sen verran itsevarmasti, että hevonen oikeasti pysähtyy.

Lähettäjä: Nasty 
Päivämäärä:   11.2.26 12:47:21

Tallinvaihtohan ei takaa yhtään mitään jos haluat hevosesi jatkossakin tarhata kaverin kanssa tai porukassa - sama ongelma voi olla vastassa sielläkin.

Päivämäärä:   11.2.26 12:52:28

"Pyydä tarvittaessa häirikköhevosen omistaja tai tallin pitäjä opastamaan sinulle keinot ojentaa häirikköhevosta."

Niin kun nekään ei tilanteessa onnistu mitenkään mua paremmin. Niin keltäs sitten pyydetään apua? Ja itseasiassa oikeastaan huonommin koska hevoseni haluaisi ainakin ensin juosta heitä karkuun ja siitä sitten tämä häirikkö jo innostuu ja tunkee väliin ennen kuin omaani on saatu edes kiinni. Mun luokse se tulee aikalailla aina, samoin tp saa sen kyllä aina tarhasta talliin illalla, viimeistään jos sen hakee viimeisenä. Mutta yleensä siinä kohtaa kun vaan häirikkö on haettu ekana pois.

Lähettäjä: Haloo 
Päivämäärä:   11.2.26 12:58:46

Ei todellakaan mitään piiskaa ensimmäisenä tarhaan! Tekisin rikosilmoituksen saman tien jos minun hevosta ruvettaisiin piiskalla räpsimään tarhassa.
Pitkä käsittelynaru korkeintaan, jotta on tilaa toimia ja voi narupään pyörityksellä ohjata toista pois.
Jos ongelma on portilla, niin toinen sulkunaru avuksi, eli tarhakaveri jää sulkunarun taakse jolloin saa rauhassa kulkea portista.

Lähettäjä: Ano 
Päivämäärä:   11.2.26 13:04:55

Siinähän tekisit rikosilmoituksen, minua ei kenenkään mamman mussukka juokse littanaksi.

Lähettäjä: Jaa 
Päivämäärä:   11.2.26 13:12:58

No annat sille toiselle sen heinätukon toiseen päähän tarhaa ja omallesi portin lähelle. Sitten kun alkavat syödä sujautat omasi sukkelasti portista ja portti kiinni.

Älä hosu äläkä lietso lisää kierroksia hevosiin vaan toimi ennakoiden ja ole aina askel edellä hevosen ajatuksenjuoksua.

Jos ei heinätukko riitä "häirikön" huomion saamiseksi ota ruokakippo ja sujauta se aidan alta hevosen tutkittavaksi.
Joku pehmeä vati jos löytyy olisi paras ettei heti mebe rikki. Haet sen pois sitten kun omasi on tallissa.

Tämän voi tehdä mikäli omasi ei ole ruoka-agre toiselle vaan pysyy luonasi (opeta vaikka porkkanapalalla pitämään huomio sinussa ja tulemaan itse portille hakiessa jos ei sitä muuten tee).

Minusta ongelma ei kuulosta niin pahalle jos omasi kerran on pomo? Silloin tuskin toinen hevonen sitä pois portiltakaan ajaa.

Hevosten kanssa täytyy toimia sujuvasti ja tehokkaasti, ongelmia syntyy jos jää aina pitkäksi aikaa h evostaan hakiessa sohlaamaan.
Ethän sinä saisi hevostasi mistään isommasta laumasta ikinä pois jos et opi sujauttamaan sitä portin raosta nopeasti, kiepauttamaan itsesi ympäri niin että saat portin samantien toisten turvan edestä kiinni.

Viimeinen konsti on tietysti pyytää joku apuun pitelemään sitä toista aloillaan kun haet omaasi.

Lähettäjä: Jaa 
Päivämäärä:   11.2.26 13:19:05

Sorry, sekoitin jo toisen viestiin... Hevosesi ei siis ole parivaljakon pomo vaan alempiarvoinen. On luonnollista että se joka on lauman arvojärjestyksessä sitä ylempänä pyrkii ensin portille.
Oman auktoriteettisi taas tulee olla sitä korkeampi, pysäytät sen ryntäilyn kehonkielelläsi.

Jos hevonen ei kunnioita sinua on turvallisempaa että ripotat sille vähän heiniä viemään huomion.
Kysy tallinpitäjältä tähän lupa kun selität ongelmasi.

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   11.2.26 13:44:07

Onko tarhassa mitään, mihin hevosen saisi kiinni? Ottaisit häirikön kiinni, sitoisit sen tolppaan siksi aikaa. Siirtäisit oman hevosesi eteiseen ja kävisit vapauttamassa häirikön?

Lähettäjä: 0800 
Päivämäärä:   11.2.26 14:13:45

Meillä oli joskus asiakkaan hevosen kanssa vastaava tilanne, iso yli 170cm korkea ruuna tuli väkisin päälle tarhassa. Ruuna oli koulutettu positiivisella vahvisteella ja nameilla, eikä tällä ollut mitään kunnioitusta yhtään ketään kohtaan.
Omistajan neuvo oli, että aina jos hevonen tulee lähelle/portille tms. pyydetään sitä peruuttamaan pari askelta niin monta kertaa, että oppii väistämään.
Mulla meni jossain vaiheessa hermot ylimielisen ja röyhkeän hevosen kanssa, menin hakemaan omiani kakkosnelosen kanssa, kerran laitoin mörssäriin siihen malliin vauhtia, että pysyi jatkossa kaukana kun hevosia haettiin. Ei tullut mun päälle enää ikinä, muiden kyllä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.